De donor xm/sloper van mijn garage betreft een xm 2.1 td met handbak uit 1998. Volgens de info van JP zouden de motoren hiervan (o.g.v van info SCC) geschikt zijn voor mijn xm. De koelvinmotoren van een 2.1 td met handbak of automaat zijn, in tegenstelling tot mijn eerder berichten, qua wattage gelijk namelijk 310 watt per motor. Het merk kan Gate of Ecia zijn.
Aangaande het zelf verversen van mijn automaatbakolie heb ik ook nog een alternatief ondekt. Er zijnook specialisten zijn die de automaatbak door middel van een speciaal apparaat kunnen spoelen en verversen. Ik las dat toevallig net in het topic van Gerrie/furrie gurrie. Is dit nu beter dan zelf olieverversen?
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
bedank voor je snelle reactie! Ik was in de tussentijd nog met een kleine correctie op mijn bericht bezig.
Ik begrijp uit jouw reactie dit dat je het filter kunt reinigen en weer hergebruiken. Dat wist ik niet en heb dus weer wat geleerd. Dus een nieuw filter hoef ik niet aan te schaffen en dat scheelt weer. Enne...nee ik ben deze niet kwijt.:wink:
Bak is lange tijd niet open geweest en filter zal er dus nog wel inzitten.
By the way...jij hebt dus kennelijk zelf al eens je bakolie vervangen. Is dit wat te doen?
Jouw bak heeft wellicht geen peilstok maar de mijne wel. Het verversprocedé zal niet veel van elkaar verschillen. De vraagbaak van Olving geeft aan dat bijvullen van mijn bak via peilstok moet. Vrees dus voor een kliederboel. Heb je nog tips voor mij?
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Nee nooit zelf gedaan maar iedere automaatbak waarvan je de olie kunt verwisselen heeft een peilstok.
Gezien het feit dat jouw bak wellicht nooit nieuwe olie heeft gezien weet ik het niet, de geluiden erover wel of niet verversen verschillen nogal. Verse olie kan oude vervuiling losweken en zorgen voor problemen, het spoelen wat Gerrie gaat doen lijkt imho de beste methode, dan heb je meer zekerheid dat alle vuil eruit komt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De Oldenhage oplossing lijkt mij een hele goede om te voorkomen dat allerlei neergeslagen vuil en slijpsel los komt en door de automaat wordt geleid.
Op zich moet dit ook kunnen door dit zelf kort achter elkaar te spoelen en verversen. De totale inhoud van een automaat is ongeveer 8 à 9 liter en per verversing komt er maar 2.5 tot max 3 liter uit. Door dit minimaal 3x achter elkaar te doen heb je de meeste vuil en slijpsel eruit gekregen. Ook telkens het filter schoonmaken.
De Oldenhage oplossing lijkt mij op zich ook wel wat. Denk persoonlijk dat die methode nog veiliger is dan zelf een keer achter elkaar verversen. Ik heb Gerrie dus via zijn eigen XM topic al even berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat dat kost.
Effin, ik heb dus de olie al gehaald (zie ook mijn pb/privé mail bericht) dus zelf verversen (met hulp) kan sowieso. Ik wacht verder even de reactie van Gerrie af.
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Heb ook in jouw topic en via link naar c5 forum gelezen dat er voor verschillende automaatbakken verschillende manieren van behandeling zijn...dus ook verschillende prijzen. Heb ook de prijs van € 275,00 gelezen. Daar ga ik dus maar van uit. Als het lager uitvalt, dan is dat mooi meegenomen.
Nog bedankt voor deze info...was er anders nooit achter gekomen en waarschijnlijk zelf in de weer gegaan met automaatbakolie. Dat hoeft dus niet meer. De meerwaarde van het lidmaatschap van de club en de (technische ondersteuning van de leden via het forum is hiermee maar weer eens aangetoond.:clap:
Ik moet zelf even zien wanneer ik kan en wanneer Oldenhage tijd heeft.
Verder heb ik je via je eigen topic ook een berichtje gestuurd :wink:
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Vandag even telefonisch contact gehad met garage Oldenhage i.v.m de op handen staande spoel/automaatbakolie verversingsactie van mijn Yvette.
Kreeg de baas (Johan) direct aan de lijn. Hij was aangenaam verrast door de belangstelling van xm rijders voor zijn spoel- en verversmethode van de bakolie voor xm automaatbakken. Hij stond mij uiterst vriendelijk en correct te woord en gaf antwoord op al mijn vragen. Hij deelde desgevraagd mee dat zij Total olie gebruiken voor de olieverversing/spoelactie. Kosten ongeveer €275,00 afhankelijk hoeveel olie er nodig is en hoeveel tijd er mee is gemoeid. Heb vervolgens een beetje aarzelend aangegeven dat ik eigenlijk al de automaatolie (in verband met mij oorspronkelijke idee van zelf verversen) had aangeschaft maar ik gaf gelijk aan zijn methode beter te vinden. Hij vroeg vervolgens direct welk merk en type olie ik had gekocht. Toen ik aangaf al 8 liter Total Fluide At 42 automaatbakolie te bezitten was het antwoord: "Geen probleem meneer, die olie gebruiken wij zelf ook voor uw 4hp18 automaatbak. Dan trekken we uw olie dan toch gewoon van de totaalprijs af". Kijk, dat is pas klantvriendelijk en daar kan menig garage nog wat van leren.:thumbup: Ik vind het nu al een top garage en ik ben er nog niet eens geweest!.
Hij gaf trouwens ook gelijk aan dat de 8 liter olie waarschijnlijk wat aan de weinige kant was. De vorige 4 hp18 bak (dus die van Marco's ouders :wink: had maar liefst 13 liter nieuwe automaatbakolie nodig. Niet dat er 13 liter in de bak past maar die hoeveelheid had hij nodig alvorens de oliekleur van zwart naar rood, zijnde de kleur van verse/schone ATF bakolie, te krijgen. Dat krijg je dus als de bakolie lange tijd niet is ververst. Als het vergelijkbaar is met vrouwen en rode wijn, dan vrees ik het ergste!:mrgreen:
Ik heb afgesproken dat ik de olieverversing volgende week laat uitvoeren maar hem nog even bel op welke dag en tijdstip dit zal gaan plaats vinden. Hij had volgende week nog wel tijd dus dat was geen probleem. Misschien laat ik het wel op dezelfde dag als Gerrie (23 mei a.s.) doen..is misschien wel zo gezellig. 8)
Wordt vervolgd dus.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Maar snap ook wel dat als je automaatbakolie nog niet zo vies is je dit op zich best zelf kan doen. Voor het antwoord van Basisbx is dus ook wat voor te zeggen. het hangt er dus vanaf hoelang je auto in je bezit is en wanneer voor het laats de automaatbakolie is ververst. In diyt recentelijk (20.000-30.000 km geleden) dan ben ik ervan overtuigd dat je met zelf verversen ook al een heel eind komt. Is het al veel langer geleden dan is de spoel/flush/verversactie van Oldenhage de betere keuze.
Ik val in de laatste catagorie. Ik mijn xm nog niet zo lang in bezit en ben er onlangs achter gekomen dat mijn automaatbakolie al lange tijd niet is ververst. De uitslag van JP olie sample liet daarover geen misverstand bestaan. Tja en wat doe je dan hè. Ik was in eerste instantie dus van plan om zelf (met hulp van o.a. JP) in de weer te gaan met automaatbakolie maar kwam dit veel betere alternatief tegen. Voor mijn automaatbak is dit in mijn ogen de beste keuze. Ik loop dan de minste kans op storingen en krijg dan echt voor 99-100% schone olie in mijn automaatbak. Ik kan daarna zoals Mike ook al aangeeft inderdaad met een schone lei beginnen. :!:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Tja, op tijd ATF verversen kan dit soort fratsen voorkomen. Hopelijk kan René gauw terecht bij Oldenhage voor de spoeling met verversing van de automaat.
Ben net als Wim ook oprecht verbaasd. Te meer nu mijn automaat bak volgens Enting rond 160.000 km al eens zou zijn gereviseerd. Maar mijn onderhoudshistorie vermeldt alleen dat motor en bak er uit zijn geweest en dat de krukaskeeringen en automaatbakkeerringen zijn vervangen. Toen heeft de bak ook nieuwe ATF dexron 3 olie gekregen. Maar ja, dat hoeft dus niet alle olie te zijn maar alleen maar 2-3 litertjes nieuwe ATF olie. Effin, stemt niet positief....maar beste xm vrienden...er gloort hoop!
Morgenmiddag is het zover. Dan krijgt mon Yvette haar nieuwe/verse rode ATF olie in haar automaatbak. Dus dan ben ik van die vieze smurrie af en hoop ik een nog beter/soepel schakelende automaatbak te krigen. Uiteraard moet het filter eerst worden schoongemaakt en dan eerst effe lekker spoelen voordat de nieuwe bakolie er in gaat. Had zelf al 8 l automaatbakolie gekocht want wilde dat eerst zelf doen. Heb Total fluide AT 42 gekocht.. tja mijn Yvette krijgt alleen het beste van het beste nietwaar JP :wink: ) dus kan dat mooi gebruiken. Bovendien gebruikt Oldenhage dezelfde olie voor mijn automaatbak. Het gebruiken van mijn eigen olie was overigens ook geen probleem.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Wordt vervolgd dus!
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Yvette heeft haar automaatbakolieverversing achter de rug, dus de hoogste tijd voor een update.
Yvette is weer "schoon"..uhmm dat wil zeggen haar automaatbakolie. Het had wat voeten in de aarde maar het gaat wellicht wat ver om het hele verhaal hier neer te schrijven. Lang verhaal kort: Motor en bak raakten tijdens de verversprocedure bijna oververhit ivm mijn koelvinproblematiek. Verversprocedure moest dus even tijdelijk stil gelegd worden. Maar door kunst en vliegwerk (bruine stekker los getrokken, waardoor één koelvinmotor volle bak ging blazen) is het uiteindelijk toch gelukt. Na drie uurtjes noeste arbeid (Mijn vieze ATF olie wilde namelijk ook niet echt lekker stromen) en 11 liter ATF olie verder was haar automaatbakolie weer schoon. Het resultaat? Ze schakelt ietsjes beter dan voorheen maar dit kan wellicht in de nabije toekomst nog meer gaan verbeteren. Dat hoop ik althans. Kosten €275,00. IK weliswaar mijn eigen olie meegenomen en daarop bespaard maar was 2e zoveel aan werkloon kwijt dan normaal vanweg de langere tijd van de procedure. Effin, dat heb ik er wel voor over.
En passant werd het koelvinprobleem ook nog even onderzocht..meest waarschijnlijke oorzaak een kapotte bitronmodule in combinatie met en slechte 1e koelvinmotor. Dat hadden de meesten van jullie (nietwaar Wim? :wink: ) ook al gezegd. Dat wordt dus de volgende operatie.
Tot slot nog even dit. Garage Oldenhage verdiend een groot compliment voor de goede service en hun advies!:clap: Tot 18.00 uur doorgaan terwijl je normaal gesproken vrijdags om 17.00 uur ophoudt, is zeker geen vanzelfsprekenheid. In mijn ogen is deze garage dus een echte aanrader!
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
....maar het gaat wellicht wat ver om het hele verhaal hier neer te schrijven....
Alsof jij daar problemen mee hebt. :mrgreen:
Al met al toch een boeiend verhaal. En wat Oldenhage doet (dus ook met je koelprobleem) is klantenbinding. Over bedrijven met een dergelijke houding ben ik zeer te spreken. :thumbup:
Heb geen probleem met lange epistels schrijven; ben inderdaad meestal vrij lang van stof. is het aard van het beestje zullen we maar zeggen. Ik heb me nu nog wat ingehouden:mrgreen:
Effin, natuurlijk is het meedenken naar de oplossing van mijn koelvinproblematiek klantenbinding door Oldenhage. Maar dan wel klantenbinding van het goede soort zullen we maar zeggen en dat stel ik altijd zeer op prijs.
Dit in tegenstelling tot berichten die ik op het citroen formum ( xantia' topics met name) over bepaalde andere citroën dealers heb gelezen. Dat riekt soms naar geldklopperij en je krijgt dan ook nog niet eens het juiste advies. Bovendien willen (met name grote) dealers vaak niet dat je hun op de vingers kijkt als ze aan jouw wagen werken. Dat is bij Oldenhage niet het geval. Meekijken met de werkzaamheden was helemaal geen probleem. Het is bovendien een lekker kleinschalig bedrijf waarbij de eigenaar tevens ook (hoofd)monteur is en er hangt een gemoedelijke, haast dorpse sfeer. Dat is een bedrijf naar mijn hart. Mijn vorige auto's werden ook altijd bij wat kleine garagebedrijven onderhouden waarbij de eigenaar als chefwerkplaats/meewerkend voorman fungeerde. Verder houd ik van korte lijnen qua aanspreekpunt en dat is ook hier het geval. Ik kom er zeker nog eens terug.
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Die 310 watt koelmotoren zijn volgens service.citroen nog gewoon te koop. Dusss, als je het definitief wilt oplossen is het gewoon een kwestie van geld.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb van JP de technische gegevens en de onderdelennrs van deze koelvinmotoren gekregen en weet dat deze inderdaad nog nieuw leverbaar zijn. Maar dan komt het..de goedkoopste motoren (Ecia) kosten €212,06 euro/stuk en de Gate motoren zelfs €305,21/stuk Tel daarbij op een temp/bitronmodule van €105,77 en dan ben je alweer een smak geld kwijt. Tuurlijk, je hebt dan nieuw spul en dat is natuurlijk wel het beste. Maar ik kan via mijn eigen garage (Citrofiel) aan goede tweede handse exemplaren komen en dat scheelt gewoon een hoop geld. Dus dat ga ik denk ik eerst maar eens proberen. autorijden is zo langzamerhand al duur genoeg en nieuwe koelvinmotoren kopen kan altijd nog :wink: .
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
...Maar dan wel klantenbinding van het goede soort zullen we maar zeggen en dat stel ik altijd zeer op prijs...
Dat bedoelde ik ook: klantgerichte klantenbinding. Tja, jij bent soms een beetje lang van stof en ik ben soms een heel klein beetje kort door de bocht. :mrgreen:
Je hebt gelijk..is de aard van het beestje zullen we maar zeggen. Ik moet wat dat betreft maar ééns bij jou in de "leer"; dan kom ik uiteindelijk wel op juiste format uit. :) Enne waar je mee omgaat wordt je mee besmet (ben ook al een echter citrofiel geworden; goh hoe zou dat nu zo zijn gekomen), dus er gloort nog enige hoop voor mij.:mrgreen:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Afgezien van het inmiddels veelbesproken koelvinprobleem :problem: rijdt...uhmm zweeft Yvette weer sierlijk over de Nederlandse wegen. Zolang ik maar niet in een file terecht kom is er niets aan de hand. Mocht dat toch gebeuren, dan druk ik de airco aan. Dan gaat de nog wel werkende 2 e koelvin soewieso draaien en houdt deze de motortemperatuur nog wat binnen de beperken. Helaas voor velen maar gelukkig voor mijn xm wordt het nu weer wat kouder waardoor het koelingsprobleem minder opspeelt. De afspraak i.v.m verhelpen van de koelvinproblematiek staat al in de planning. Ben nog in afwachting van de info van mijn garage inzake de tweehands koelvinnen uit een sloper. Dat is weliswaar geen diesel maar wel een automaat, dus misschien heb ik geluk. Ik vrees echter dat deze qua wattage te licht zijn. Maar daarnaast heeft hij nog wel wat koelvinmotoren voorradig dus ik hoop dat er in ieder geval eentje van het juiste type en wattage voor mij tussen zit. Ook hoop ik dat mijn garage mij aan en goed functionerende bitronmodule kan helpen. Fingers crossed dus. Als alles voorradig is zal Yvette binnenkort naar de garage gaan i.v.m deze reparatie. Naast het vervangen van de koelvinmotoren en de bitronmodule staat dan het vervangen van de relais (indien nodig), de bruine tempsensor, de thermostaat (als deze defect is; vervangen door een nieuw 80 graden celsius exemplaar) en de complete spoeling en verversing van het hele koelsysteem op het programma. Ik wil in hartje zomer in mijn vakantie namelijk ook lekker zorgeloos met madame kunnen zweven, dus dan maar gelijk doorpakken nietwaar? Voor de volgende update zul je/jullie dus nog even geduld moeten hebben. :wink:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Filter is permanent en zit achter de aftapplug, als je de aftapplug eruit hebt wip je die er zo uit, even goed omspoelen en dan kan die er weer in.
Of ben je hem kwijt?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Sorry mensen,
Er is wat in mijn mailtje weggevallen.
De donor xm/sloper van mijn garage betreft een xm 2.1 td met handbak uit 1998. Volgens de info van JP zouden de motoren hiervan (o.g.v van info SCC) geschikt zijn voor mijn xm. De koelvinmotoren van een 2.1 td met handbak of automaat zijn, in tegenstelling tot mijn eerder berichten, qua wattage gelijk namelijk 310 watt per motor. Het merk kan Gate of Ecia zijn.
Aangaande het zelf verversen van mijn automaatbakolie heb ik ook nog een alternatief ondekt. Er zijnook specialisten zijn die de automaatbak door middel van een speciaal apparaat kunnen spoelen en verversen. Ik las dat toevallig net in het topic van Gerrie/furrie gurrie. Is dit nu beter dan zelf olieverversen?
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Hoi Mark,
bedank voor je snelle reactie! Ik was in de tussentijd nog met een kleine correctie op mijn bericht bezig.
Ik begrijp uit jouw reactie dit dat je het filter kunt reinigen en weer hergebruiken. Dat wist ik niet en heb dus weer wat geleerd. Dus een nieuw filter hoef ik niet aan te schaffen en dat scheelt weer. Enne...nee ik ben deze niet kwijt.:wink:
Bak is lange tijd niet open geweest en filter zal er dus nog wel inzitten.
By the way...jij hebt dus kennelijk zelf al eens je bakolie vervangen. Is dit wat te doen?
Jouw bak heeft wellicht geen peilstok maar de mijne wel. Het verversprocedé zal niet veel van elkaar verschillen. De vraagbaak van Olving geeft aan dat bijvullen van mijn bak via peilstok moet. Vrees dus voor een kliederboel. Heb je nog tips voor mij?
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Nee nooit zelf gedaan maar iedere automaatbak waarvan je de olie kunt verwisselen heeft een peilstok.
Gezien het feit dat jouw bak wellicht nooit nieuwe olie heeft gezien weet ik het niet, de geluiden erover wel of niet verversen verschillen nogal. Verse olie kan oude vervuiling losweken en zorgen voor problemen, het spoelen wat Gerrie gaat doen lijkt imho de beste methode, dan heb je meer zekerheid dat alle vuil eruit komt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De Oldenhage oplossing lijkt mij een hele goede om te voorkomen dat allerlei neergeslagen vuil en slijpsel los komt en door de automaat wordt geleid.
Op zich moet dit ook kunnen door dit zelf kort achter elkaar te spoelen en verversen. De totale inhoud van een automaat is ongeveer 8 à 9 liter en per verversing komt er maar 2.5 tot max 3 liter uit. Door dit minimaal 3x achter elkaar te doen heb je de meeste vuil en slijpsel eruit gekregen. Ook telkens het filter schoonmaken.
Dank JP voor je info.
De Oldenhage oplossing lijkt mij op zich ook wel wat. Denk persoonlijk dat die methode nog veiliger is dan zelf een keer achter elkaar verversen. Ik heb Gerrie dus via zijn eigen XM topic al even berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat dat kost.
Effin, ik heb dus de olie al gehaald (zie ook mijn pb/privé mail bericht) dus zelf verversen (met hulp) kan sowieso. Ik wacht verder even de reactie van Gerrie af.
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Prima, we wachten het even af :wink:.
Definitieve prijs weet ik pas achteraf. E.e.a. is afhankelijk van de hoeveelheid werk en dat verschilt per type auto en per type automaat....
Gerrie, dan snap ik.
Heb ook in jouw topic en via link naar c5 forum gelezen dat er voor verschillende automaatbakken verschillende manieren van behandeling zijn...dus ook verschillende prijzen. Heb ook de prijs van € 275,00 gelezen. Daar ga ik dus maar van uit. Als het lager uitvalt, dan is dat mooi meegenomen.
Nog bedankt voor deze info...was er anders nooit achter gekomen en waarschijnlijk zelf in de weer gegaan met automaatbakolie. Dat hoeft dus niet meer. De meerwaarde van het lidmaatschap van de club en de (technische ondersteuning van de leden via het forum is hiermee maar weer eens aangetoond.:clap:
Ik moet zelf even zien wanneer ik kan en wanneer Oldenhage tijd heeft.
Verder heb ik je via je eigen topic ook een berichtje gestuurd :wink:
mvgr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Vandag even telefonisch contact gehad met garage Oldenhage i.v.m de op handen staande spoel/automaatbakolie verversingsactie van mijn Yvette.
Kreeg de baas (Johan) direct aan de lijn. Hij was aangenaam verrast door de belangstelling van xm rijders voor zijn spoel- en verversmethode van de bakolie voor xm automaatbakken. Hij stond mij uiterst vriendelijk en correct te woord en gaf antwoord op al mijn vragen. Hij deelde desgevraagd mee dat zij Total olie gebruiken voor de olieverversing/spoelactie. Kosten ongeveer €275,00 afhankelijk hoeveel olie er nodig is en hoeveel tijd er mee is gemoeid. Heb vervolgens een beetje aarzelend aangegeven dat ik eigenlijk al de automaatolie (in verband met mij oorspronkelijke idee van zelf verversen) had aangeschaft maar ik gaf gelijk aan zijn methode beter te vinden. Hij vroeg vervolgens direct welk merk en type olie ik had gekocht. Toen ik aangaf al 8 liter Total Fluide At 42 automaatbakolie te bezitten was het antwoord: "Geen probleem meneer, die olie gebruiken wij zelf ook voor uw 4hp18 automaatbak. Dan trekken we uw olie dan toch gewoon van de totaalprijs af". Kijk, dat is pas klantvriendelijk en daar kan menig garage nog wat van leren.:thumbup: Ik vind het nu al een top garage en ik ben er nog niet eens geweest!.
Hij gaf trouwens ook gelijk aan dat de 8 liter olie waarschijnlijk wat aan de weinige kant was. De vorige 4 hp18 bak (dus die van Marco's ouders :wink: had maar liefst 13 liter nieuwe automaatbakolie nodig. Niet dat er 13 liter in de bak past maar die hoeveelheid had hij nodig alvorens de oliekleur van zwart naar rood, zijnde de kleur van verse/schone ATF bakolie, te krijgen. Dat krijg je dus als de bakolie lange tijd niet is ververst. Als het vergelijkbaar is met vrouwen en rode wijn, dan vrees ik het ergste!:mrgreen:
Ik heb afgesproken dat ik de olieverversing volgende week laat uitvoeren maar hem nog even bel op welke dag en tijdstip dit zal gaan plaats vinden. Hij had volgende week nog wel tijd dus dat was geen probleem. Misschien laat ik het wel op dezelfde dag als Gerrie (23 mei a.s.) doen..is misschien wel zo gezellig. 8)
Wordt vervolgd dus.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Deze actie wordt een hit onder de XM automaat rijders :D.
Bij mij niet. :wink:
Naar mijn mening kun je een 4HP18 die niet al te versloft is prima zelf doen door gewoon regelmatig je olie te verversen.
Tuurlijk, maar als je net een XM automaat hebt is dit wel een mooie manier om met een letterlijk schone lei te beginnen! :)
Ik deel je mening JP; dus +1! :lol:
Maar snap ook wel dat als je automaatbakolie nog niet zo vies is je dit op zich best zelf kan doen. Voor het antwoord van Basisbx is dus ook wat voor te zeggen. het hangt er dus vanaf hoelang je auto in je bezit is en wanneer voor het laats de automaatbakolie is ververst. In diyt recentelijk (20.000-30.000 km geleden) dan ben ik ervan overtuigd dat je met zelf verversen ook al een heel eind komt. Is het al veel langer geleden dan is de spoel/flush/verversactie van Oldenhage de betere keuze.
Ik val in de laatste catagorie. Ik mijn xm nog niet zo lang in bezit en ben er onlangs achter gekomen dat mijn automaatbakolie al lange tijd niet is ververst. De uitslag van JP olie sample liet daarover geen misverstand bestaan. Tja en wat doe je dan hè. Ik was in eerste instantie dus van plan om zelf (met hulp van o.a. JP) in de weer te gaan met automaatbakolie maar kwam dit veel betere alternatief tegen. Voor mijn automaatbak is dit in mijn ogen de beste keuze. Ik loop dan de minste kans op storingen en krijg dan echt voor 99-100% schone olie in mijn automaatbak. Ik kan daarna zoals Mike ook al aangeeft inderdaad met een schone lei beginnen. :!:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
De analyse van de ZF 4HP18 automaat van René:
https://docs.google.com/open?id=0B9YoYe4ovV5OVEY5Z20tNFctZzA
Deze ATF is nog iets slechter dan die van Marcel, was ook te zien tijdens het aftappen.
:daarvaltmebekvanopen: Hier ben ik oprecht verbaasd over omdat Rene's auto een betere onderhoudsgeschiedenis heeft dan die van Marcel.
Tja, op tijd ATF verversen kan dit soort fratsen voorkomen. Hopelijk kan René gauw terecht bij Oldenhage voor de spoeling met verversing van de automaat.
+1
Ben net als Wim ook oprecht verbaasd. Te meer nu mijn automaat bak volgens Enting rond 160.000 km al eens zou zijn gereviseerd. Maar mijn onderhoudshistorie vermeldt alleen dat motor en bak er uit zijn geweest en dat de krukaskeeringen en automaatbakkeerringen zijn vervangen. Toen heeft de bak ook nieuwe ATF dexron 3 olie gekregen. Maar ja, dat hoeft dus niet alle olie te zijn maar alleen maar 2-3 litertjes nieuwe ATF olie. Effin, stemt niet positief....maar beste xm vrienden...er gloort hoop!
Morgenmiddag is het zover. Dan krijgt mon Yvette haar nieuwe/verse rode ATF olie in haar automaatbak. Dus dan ben ik van die vieze smurrie af en hoop ik een nog beter/soepel schakelende automaatbak te krigen. Uiteraard moet het filter eerst worden schoongemaakt en dan eerst effe lekker spoelen voordat de nieuwe bakolie er in gaat. Had zelf al 8 l automaatbakolie gekocht want wilde dat eerst zelf doen. Heb Total fluide AT 42 gekocht.. tja mijn Yvette krijgt alleen het beste van het beste nietwaar JP :wink: ) dus kan dat mooi gebruiken. Bovendien gebruikt Oldenhage dezelfde olie voor mijn automaatbak. Het gebruiken van mijn eigen olie was overigens ook geen probleem.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Wordt vervolgd dus!
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ohhh, volgens Enting gereviseerd? :schater:
:oops:
Geintje René, ik ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is!
Beste Xm vrienden,
Yvette heeft haar automaatbakolieverversing achter de rug, dus de hoogste tijd voor een update.
Yvette is weer "schoon"..uhmm dat wil zeggen haar automaatbakolie. Het had wat voeten in de aarde maar het gaat wellicht wat ver om het hele verhaal hier neer te schrijven. Lang verhaal kort: Motor en bak raakten tijdens de verversprocedure bijna oververhit ivm mijn koelvinproblematiek. Verversprocedure moest dus even tijdelijk stil gelegd worden. Maar door kunst en vliegwerk (bruine stekker los getrokken, waardoor één koelvinmotor volle bak ging blazen) is het uiteindelijk toch gelukt. Na drie uurtjes noeste arbeid (Mijn vieze ATF olie wilde namelijk ook niet echt lekker stromen) en 11 liter ATF olie verder was haar automaatbakolie weer schoon. Het resultaat? Ze schakelt ietsjes beter dan voorheen maar dit kan wellicht in de nabije toekomst nog meer gaan verbeteren. Dat hoop ik althans. Kosten €275,00. IK weliswaar mijn eigen olie meegenomen en daarop bespaard maar was 2e zoveel aan werkloon kwijt dan normaal vanweg de langere tijd van de procedure. Effin, dat heb ik er wel voor over.
En passant werd het koelvinprobleem ook nog even onderzocht..meest waarschijnlijke oorzaak een kapotte bitronmodule in combinatie met en slechte 1e koelvinmotor. Dat hadden de meesten van jullie (nietwaar Wim? :wink: ) ook al gezegd. Dat wordt dus de volgende operatie.
Tot slot nog even dit. Garage Oldenhage verdiend een groot compliment voor de goede service en hun advies!:clap: Tot 18.00 uur doorgaan terwijl je normaal gesproken vrijdags om 17.00 uur ophoudt, is zeker geen vanzelfsprekenheid. In mijn ogen is deze garage dus een echte aanrader!
gr,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Hartstikke fijn René! En een goed adres is goud waard!
Fijn om dit goede bericht te lezen :D :thumbup:
Alsof jij daar problemen mee hebt. :mrgreen:
Al met al toch een boeiend verhaal. En wat Oldenhage doet (dus ook met je koelprobleem) is klantenbinding. Over bedrijven met een dergelijke houding ben ik zeer te spreken. :thumbup:
Wim,
Heb geen probleem met lange epistels schrijven; ben inderdaad meestal vrij lang van stof. is het aard van het beestje zullen we maar zeggen. Ik heb me nu nog wat ingehouden:mrgreen:
Effin, natuurlijk is het meedenken naar de oplossing van mijn koelvinproblematiek klantenbinding door Oldenhage. Maar dan wel klantenbinding van het goede soort zullen we maar zeggen en dat stel ik altijd zeer op prijs.
Dit in tegenstelling tot berichten die ik op het citroen formum ( xantia' topics met name) over bepaalde andere citroën dealers heb gelezen. Dat riekt soms naar geldklopperij en je krijgt dan ook nog niet eens het juiste advies. Bovendien willen (met name grote) dealers vaak niet dat je hun op de vingers kijkt als ze aan jouw wagen werken. Dat is bij Oldenhage niet het geval. Meekijken met de werkzaamheden was helemaal geen probleem. Het is bovendien een lekker kleinschalig bedrijf waarbij de eigenaar tevens ook (hoofd)monteur is en er hangt een gemoedelijke, haast dorpse sfeer. Dat is een bedrijf naar mijn hart. Mijn vorige auto's werden ook altijd bij wat kleine garagebedrijven onderhouden waarbij de eigenaar als chefwerkplaats/meewerkend voorman fungeerde. Verder houd ik van korte lijnen qua aanspreekpunt en dat is ook hier het geval. Ik kom er zeker nog eens terug.
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Die 310 watt koelmotoren zijn volgens service.citroen nog gewoon te koop. Dusss, als je het definitief wilt oplossen is het gewoon een kwestie van geld.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Jansr,
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb van JP de technische gegevens en de onderdelennrs van deze koelvinmotoren gekregen en weet dat deze inderdaad nog nieuw leverbaar zijn. Maar dan komt het..de goedkoopste motoren (Ecia) kosten €212,06 euro/stuk en de Gate motoren zelfs €305,21/stuk Tel daarbij op een temp/bitronmodule van €105,77 en dan ben je alweer een smak geld kwijt. Tuurlijk, je hebt dan nieuw spul en dat is natuurlijk wel het beste. Maar ik kan via mijn eigen garage (Citrofiel) aan goede tweede handse exemplaren komen en dat scheelt gewoon een hoop geld. Dus dat ga ik denk ik eerst maar eens proberen. autorijden is zo langzamerhand al duur genoeg en nieuwe koelvinmotoren kopen kan altijd nog :wink: .
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dat bedoelde ik ook: klantgerichte klantenbinding. Tja, jij bent soms een beetje lang van stof en ik ben soms een heel klein beetje kort door de bocht. :mrgreen:
Wim,
Je hebt gelijk..is de aard van het beestje zullen we maar zeggen. Ik moet wat dat betreft maar ééns bij jou in de "leer"; dan kom ik uiteindelijk wel op juiste format uit. :) Enne waar je mee omgaat wordt je mee besmet (ben ook al een echter citrofiel geworden; goh hoe zou dat nu zo zijn gekomen), dus er gloort nog enige hoop voor mij.:mrgreen:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Doe vooral niet! :shock: Jouw epistels zijn juist leuk om te lezen. Net als die van CDPF. 8)
Ok Wim, komt voor elkaar! :thumbup:
Afgezien van het inmiddels veelbesproken koelvinprobleem :problem: rijdt...uhmm zweeft Yvette weer sierlijk over de Nederlandse wegen. Zolang ik maar niet in een file terecht kom is er niets aan de hand. Mocht dat toch gebeuren, dan druk ik de airco aan. Dan gaat de nog wel werkende 2 e koelvin soewieso draaien en houdt deze de motortemperatuur nog wat binnen de beperken. Helaas voor velen maar gelukkig voor mijn xm wordt het nu weer wat kouder waardoor het koelingsprobleem minder opspeelt. De afspraak i.v.m verhelpen van de koelvinproblematiek staat al in de planning. Ben nog in afwachting van de info van mijn garage inzake de tweehands koelvinnen uit een sloper. Dat is weliswaar geen diesel maar wel een automaat, dus misschien heb ik geluk. Ik vrees echter dat deze qua wattage te licht zijn. Maar daarnaast heeft hij nog wel wat koelvinmotoren voorradig dus ik hoop dat er in ieder geval eentje van het juiste type en wattage voor mij tussen zit. Ook hoop ik dat mijn garage mij aan en goed functionerende bitronmodule kan helpen. Fingers crossed dus. Als alles voorradig is zal Yvette binnenkort naar de garage gaan i.v.m deze reparatie. Naast het vervangen van de koelvinmotoren en de bitronmodule staat dan het vervangen van de relais (indien nodig), de bruine tempsensor, de thermostaat (als deze defect is; vervangen door een nieuw 80 graden celsius exemplaar) en de complete spoeling en verversing van het hele koelsysteem op het programma. Ik wil in hartje zomer in mijn vakantie namelijk ook lekker zorgeloos met madame kunnen zweven, dus dan maar gelijk doorpakken nietwaar? Voor de volgende update zul je/jullie dus nog even geduld moeten hebben. :wink:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Pagina's