Net even aan het gymmen geweest: Bij het inzakken een paar keer met een 'knal' loskomen en ineens een stuk zakken, is dat vuil?
En bij het omhoog gaan van laagste naar hoogste stand de melding van te weinig druk. Is dat normaal met deze pomp of moet ik die ook na laten kijken? Of zou wat LHM bijvullen al kunnen helpen?
Loskomen met een knal: Vuil/roestigheid wegens lang niet gebruikt. Blijven gymmen.
Melding te weinig druk van laag naar hoog: maak eerst je LHM-filters schoon. Blijft de melding? Check dan of de aanzuigslang naar de pomp misschien valse lucht trekt. If all else fails, dan pas pomp vervangen. LHM pompen gaan niet makkelijk stuk, IMHO.
LHM bijvullen: gewoon zorgen dat je LHM op niveau is. Is één van de makkelijkste klusjes and that's all there is to it.
In jouw geval ben ik het met jouw conclusie eens; in Detlev's geval blijf ik bij mijn raad om nog ff door te blijven gymmen.
Mijn XM had ik het begin ook van die verschijnselen, die helemaal verdwenen waren na enig nakijken/onderhoud van het LHM-systeem en wat stevige gymnastieksessies.
Ik kan me overigens voorstellen dat vastzittende hoogteregelaar stangetjes natuurlijk hetzelfde effect kunnen geven. Of die messing lagertjes, WiXM's pet peeve... :wink:
Nee heb je, ja kun je krijgen...
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998
Citroën-das-pas-fën zegt:
LHM pompen gaan niet makkelijk stuk, IMHO.
Gevaarlijk zo'n uitspraak.... zou het gelijk bezweren door een reservepomp in het zicht alvast klaar te leggen; misschien komt het dan nog goed.
On topic: vervuilde filters, vervuilde filters en vervuilde filters.
Bij mij kwam het vuil ook pas los na flink veel (en intensief=hard) rijden, dus ik heb me voorgenomen om in de eerste periode zeker 2-3x/jaar te spoelen met hydrorincage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
als je niet van duur houdt moet je geen Xm rijden :lolno:
Filters zal wel meevallen denk ik, zijn meer die andere dingen op je lijst(je) die de hoogte van de uiteindelijke rekening bepalen. :wink:
Dat kun zelfs jij met je gebrek aan tijd.
- Luchtfilter weghalen (rubberen tuut aan de achterkant er uit draaien, dan haal je in 1x de hele bak los).
- Boutje van het LHM-vat loshalen, haarpin lostrekken.
- Onder het vat een plastic zak met doeken of papier om eventueel morsen op te vangen.
- Klem over het vat loshalen.
- Deksel met daarin de filters uit het vat trekken; hiervoor moet je het vat schuin naar achteren kantelen.
- In het deksel zit het voorste filter (wit, je ziet alleen de onderkant) met een bajonetsluiting vast.
- Het achterste, halvemaanvormige filter zit aan de zijde van de motor met een klein haakje onder vast.
- Filters lekker inspuiten met Dasty (dat vind ik beter schoonmaken dan remmenreiniger), afspoelen en goed droog maken.
- Haarpin in vat steken en dan monteren in omgekeerde volgorde.
Tijd: een half uurtje.
Kijk aan, wilde net zowat dezelfde vraag gaan stellen 8)
Binnenkort ook maar eens gaan doen dan.
Edit: just wondering; is het dan verstandig om meteen de HR's mee te pakken? Want ik ben daar persoonlijk nogal huiverig voor (stel het niet voor niets al zolang uit..)
Het volledige verhaal staat ook goed verwoord door JP in de howto sectie. :wink: Klik
Wilde dit bij mij ook snel gaan doen, misschien kan ik wat plaatjes schieten.
Misschien een idee om binnenkort een keer een reinigings- en spoeldag te organiseren?
Onder begeleiding van de pro's de diverse onderdelen demonteren en reinigen :mrgreen:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998
Filters zijn grotendeels zacht plastic. Ik denk dat dat in de vaatwasser gaat vervormen. Goed doorsprayen met remmenreiniger of idd Dasty is voldoende. Als ze heel erg vies zijn zijn nieuwe ook een optie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998
erikv zegt:
Misschien een idee om binnenkort een keer een reinigings- en spoeldag te organiseren?
Onder begeleiding van de pro's de diverse onderdelen demonteren en reinigen :mrgreen:
+1
vooral de remmen doorspoelen wil ik wel eens zelf doen!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, die zat niet in de planning. :? Voor die hr's heb je een brug nodig. Maar een spontane, gemeenschappelijke LHM-wissel-zaterdag inclusief filters reinigen en remmen doorspoelen zouden we zomaar best wel 'ns in Arkel kunnen organiseren.
Lijkt me goed om daar een evenement van te maken, maar ik ga zelf die lhm-wissel eerst laten doen door civer. Ze zullen toch alle bollen mpeten demonteren en zo dus kan dat er ook wel bij.
Hij heeft wel een heel verhaal op zijn site staan over een zelfgebouwd bollenvulapparaat uit restafval waarbij de bollen tussen twee remschijven worden klemgezet...
Hij blijft een beetje typisch.
Maar goed, wat ik dus laat doen:
distri+waterpomp
8 (!) bollen nakijken/vullen/vervangen
hoogte afstellen
LHM spoelen+vervangen
Thermostaat vervangen (als ik na 20 minuten/15 kilometer pas op 70 graden zit is er iets mis...)
Hij had ook nog een verhaal over bollen die wel of niet gevuld konden worden en zat een beetje te klagen dat de SMAC-bol en thermostaat zo onhandig zaten (ja, jammer dan, ik betaal toch?)... Moet ook nog aangeven dat ik de 2 HA bollen op 20% extra druk wil hebben. Benieuwd of hij dat wel doet.
Jaja ik heb in mun eentje maand of twee LHM wissel gedaan volgens beschrijving JP en is prima de luxe gegaan. Eigenlijk zo gepiept. Dussss als ík het kan.... :wink:
Nou, ze is vanmorgen weggebracht... Ben benieuwd hoe het gaat worden! In de tussentijd een peu zooitje mee. Dat iemand daar vrijwillig geld voor neerlegt zeg...
Dat lijkt me realistisch en slim ingeschat. Onze hobby is nou eenmaal een dure.
Maar ook een comfortabele! :mrgreen:
Maar het schijnt dat je dan eerst moet leren je verdamper te verwisselen. :shock: :meneus:
Hè wat jammer nou, de verdamper is nou net het enige dat nog wel werkt... Nou ja, dan maar niet!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Net even aan het gymmen geweest: Bij het inzakken een paar keer met een 'knal' loskomen en ineens een stuk zakken, is dat vuil?
En bij het omhoog gaan van laagste naar hoogste stand de melding van te weinig druk. Is dat normaal met deze pomp of moet ik die ook na laten kijken? Of zou wat LHM bijvullen al kunnen helpen?
En een handtekening!!!!
Ik verwacht lucht heb het heel af en toe ook maar vaak maar een keer daarna gaat alles weer smooth.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Loskomen met een knal: Vuil/roestigheid wegens lang niet gebruikt. Blijven gymmen.
Melding te weinig druk van laag naar hoog: maak eerst je LHM-filters schoon. Blijft de melding? Check dan of de aanzuigslang naar de pomp misschien valse lucht trekt. If all else fails, dan pas pomp vervangen. LHM pompen gaan niet makkelijk stuk, IMHO.
LHM bijvullen: gewoon zorgen dat je LHM op niveau is. Is één van de makkelijkste klusjes and that's all there is to it.
Succes jongen.
Ik gebruik mijn auto dagelijks en ik gym elke laatste vrijdag van de maand, lijkt me sterk dat het dan roest of vuil is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
In jouw geval ben ik het met jouw conclusie eens; in Detlev's geval blijf ik bij mijn raad om nog ff door te blijven gymmen.
Mijn XM had ik het begin ook van die verschijnselen, die helemaal verdwenen waren na enig nakijken/onderhoud van het LHM-systeem en wat stevige gymnastieksessies.
Ik kan me overigens voorstellen dat vastzittende hoogteregelaar stangetjes natuurlijk hetzelfde effect kunnen geven. Of die messing lagertjes, WiXM's pet peeve... :wink:
Nee heb je, ja kun je krijgen...
Gevaarlijk zo'n uitspraak.... zou het gelijk bezweren door een reservepomp in het zicht alvast klaar te leggen; misschien komt het dan nog goed.
On topic: vervuilde filters, vervuilde filters en vervuilde filters.
Bij mij kwam het vuil ook pas los na flink veel (en intensief=hard) rijden, dus ik heb me voorgenomen om in de eerste periode zeker 2-3x/jaar te spoelen met hydrorincage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat heb ik ook maar alleen als ik aan het gymmen ben, en pas na een paar keer omhoog/omlaag.
Zijn die filters makkelijk bereikbaar? Anyway, zometeen afspraak maken bij Civer. Wordt een leuk (lees: duur) lijstje...
En een handtekening!!!!
als je niet van duur houdt moet je geen Xm rijden :lolno:
Filters zal wel meevallen denk ik, zijn meer die andere dingen op je lijst(je) die de hoogte van de uiteindelijke rekening bepalen. :wink:
Oh, dat duur was geen klacht hoor.
En die filters, tsja, dacht dat ik dat misschien zelf kon doen?
En een handtekening!!!!
Dat kun zelfs jij met je gebrek aan tijd.
- Luchtfilter weghalen (rubberen tuut aan de achterkant er uit draaien, dan haal je in 1x de hele bak los).
- Boutje van het LHM-vat loshalen, haarpin lostrekken.
- Onder het vat een plastic zak met doeken of papier om eventueel morsen op te vangen.
- Klem over het vat loshalen.
- Deksel met daarin de filters uit het vat trekken; hiervoor moet je het vat schuin naar achteren kantelen.
- In het deksel zit het voorste filter (wit, je ziet alleen de onderkant) met een bajonetsluiting vast.
- Het achterste, halvemaanvormige filter zit aan de zijde van de motor met een klein haakje onder vast.
- Filters lekker inspuiten met Dasty (dat vind ik beter schoonmaken dan remmenreiniger), afspoelen en goed droog maken.
- Haarpin in vat steken en dan monteren in omgekeerde volgorde.
Tijd: een half uurtje.
Kijk aan, wilde net zowat dezelfde vraag gaan stellen 8)
Binnenkort ook maar eens gaan doen dan.
Edit: just wondering; is het dan verstandig om meteen de HR's mee te pakken? Want ik ben daar persoonlijk nogal huiverig voor (stel het niet voor niets al zolang uit..)
Het volledige verhaal staat ook goed verwoord door JP in de howto sectie. :wink:
Klik
Wilde dit bij mij ook snel gaan doen, misschien kan ik wat plaatjes schieten.
Misschien een idee om binnenkort een keer een reinigings- en spoeldag te organiseren?
Onder begeleiding van de pro's de diverse onderdelen demonteren en reinigen :mrgreen:
Foto's graag! Ik ben nogal visueel ingesteld, het verhaal lijkt me heel duidelijk maar als ik dan voor die auto sta...
Waar zijn die filters van gemaakt? Kunnen ze bv ook in de vaatwasser?
En een handtekening!!!!
Filters zijn grotendeels zacht plastic. Ik denk dat dat in de vaatwasser gaat vervormen. Goed doorsprayen met remmenreiniger of idd Dasty is voldoende. Als ze heel erg vies zijn zijn nieuwe ook een optie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
+1
vooral de remmen doorspoelen wil ik wel eens zelf doen!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook wel +1. Zat er niet een massale hoogteregelaar-dag in de planning?
En een handtekening!!!!
Ja, die zat niet in de planning. :? Voor die hr's heb je een brug nodig. Maar een spontane, gemeenschappelijke LHM-wissel-zaterdag inclusief filters reinigen en remmen doorspoelen zouden we zomaar best wel 'ns in Arkel kunnen organiseren.
Ik wil dit best in Arkel doen en verzorg o.a. ik de begeleiding met de LHM wissel etc :wink: .
Lijkt me goed om daar een evenement van te maken, maar ik ga zelf die lhm-wissel eerst laten doen door civer. Ze zullen toch alle bollen mpeten demonteren en zo dus kan dat er ook wel bij.
En een handtekening!!!!
Maandag auto naar Civer
Civer diet overigens niet aan rinçage, daar gelooft hij niet zo in. Dus dat moeten we ook maar op die meet doen :)
En een handtekening!!!!
Nee dat spul is voor jan joker uitgevonden!? :????
:D Typisch Richard.... zo ken ik hem
Tsja, het is net als bij bollen vullen/vervangen en nog een hoop andere zaken bij onze dames: je hebt believers en non-believers.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hij heeft wel een heel verhaal op zijn site staan over een zelfgebouwd bollenvulapparaat uit restafval waarbij de bollen tussen twee remschijven worden klemgezet...
Hij blijft een beetje typisch.
Maar goed, wat ik dus laat doen:
distri+waterpomp
8 (!) bollen nakijken/vullen/vervangen
hoogte afstellen
LHM spoelen+vervangen
Thermostaat vervangen (als ik na 20 minuten/15 kilometer pas op 70 graden zit is er iets mis...)
Hij had ook nog een verhaal over bollen die wel of niet gevuld konden worden en zat een beetje te klagen dat de SMAC-bol en thermostaat zo onhandig zaten (ja, jammer dan, ik betaal toch?)... Moet ook nog aangeven dat ik de 2 HA bollen op 20% extra druk wil hebben. Benieuwd of hij dat wel doet.
En een handtekening!!!!
Jaja ik heb in mun eentje maand of twee LHM wissel gedaan volgens beschrijving JP en is prima de luxe gegaan. Eigenlijk zo gepiept. Dussss als ík het kan.... :wink:
Ehhh maar niet de remmen doorgespoeld... :roll:
Nou, ze is vanmorgen weggebracht... Ben benieuwd hoe het gaat worden! In de tussentijd een peu zooitje mee. Dat iemand daar vrijwillig geld voor neerlegt zeg...
En een handtekening!!!!
Pagina's