Gerrie, ik heb net jouw beschrijving van de distr wissel gelezen.
Jij hebt het blok opgehangen om de motorsteun te verwijderen.
Is het ook mogelijk om een krik onder de carterpan te zetten?
Heb jij een werkplaatshandboek? Ik heb wel een Poolse haynes gevonden.
Die behandeld echter niet de v6.
Nu zal het principe wel hetzelfde zijn maar een betere beschrijving is wel handig.
Ik wil de krukas keerring vervangen i.v.m de olie lekkage.
Het gaat om de keerring aan de distr kant.
Ik moet dus grotendeels jouw klus kopieeren heb je nog tips?
Groeten Peter.
Krik onder de carterpan is af te raden. De Carterpan van een ES9 is niet erg sterk..
Ophangen van het blok geeft sowieso wat meer bewegingsvrijheid.
Ik neem aan dat als je die keerring doet, je ook gelijk de riem en rollen meepakt? Een set met riem en rollen kost bij http://www.mister-auto.nl maar iets van 159 euro...
Werkplaatshandboek heb ik wel, zou ik ook nog voor Gerrie opzoeken, maar mijn pc wil niet heel erg meewerken..
Het beste kun je de Revue Technique van de 406 pakken. Daarin wordt de ES9 ook behandeld en dat stappenplan komt voor 99% overeen. Uiteraard kun je ook de beschrijving van Citroen zelf pakken. Deze staat in Service Citroen Offline.
Ook kun je voor een kleine vergoeding op de online versie van Service Citroen deze documenten downloaden.
Inloggen op Service Citroen. Dan tabblad bestellen. Hier kun je voor slechts 5.20 1 uur lang officiele Citroen documentatie downloaden. Voor de oudere types is deze er weinig, maar voor de ES9 staat als het goed is alles er op!
Voor 23 euro mag je zelfs 24 uur lang downloaden :wink:
Volgens mij staan de stappen in m'n topic, een motortakel die je aan de linker kant van de auto zet kan ook prima. Motorkap hoefde er bij mij niet af en kon ik aan het p-lafond vastmaken.
Als je geen documentatie hebt over de historie en dus niet weet wanneer de waterpomp vervangen is, zou ik deze zeker ook vervangen.
En ik heb wel wat documentatie waarmee het mij ook gelukt is, stuur maar ff pb-tje voor je mailadres. Paspennen mag je natuurlijk ook lenen als je die niet makkelijk zelf gefabriekt krijgt....
Als de dag een beetje uit komt in mijn planning wil ik best helpen trouwens.
Gerrie en Marco bedankt voor de info alvast.
Mijn zoon loopt stage en werkt in de vakantie bij een Peugeot dealer.
Die moet dus wel aan een revue technique van een 406 kunnen komen.
Gerrie ik stuur je wel een PB over die pennen.
De distributie is gedaan bij 231 en hij staat nu op 246 maar de boel zit wel onder de olie.
Ik zag dat de multiriem ook niet meer zo best was.
En als ik daar toch bezig ben dan maar meteen goed doen.
Vandaag de remblokken vervangen voor nieuwe van Textar. Ze lijken beter aan te grijpen. Ze zullen zich nog wel wat moeten zetten en inlopen denk ik dus wellicht wordt het nog wat beter. Geen gekke dingen tegengekomen. Nu has ik de boel al eens losgehad en schoongemaakt dus was alles al gangbaar.
Ik heb ook de pokkepokstangetjes vervangen. Dit ging ook prima al had ik wel aan beide kanten voor de onderste moer de slijptol nodig om de oude stabilisatorstang los te krijgen. De inbus die in de stang zit om de boel te kunnen vasthouden bij het lossen scheurde/spleet zodat de inbussleutel doordraaide. Gelukkig alleen bij de onderste en niet bij de bovenste. Hier kon ik met de slijptol prima bij. Ben benieuwd of het stiller zal rijden nu....
Ze zitten grofweg evenwijdig aan de veerpoten. Aan de bovenkant zit ie vast aan de veerpoot en aan de onderkant aan de stabilisatorstang. Dunne stangetjes met boven en onder een kogelgewrichtje met zo'n stofhoesje er om heen
Mmmm, gisteravond begon de kachelventilator/aanjager/blower opeens te muiten. Eerst wat hard zacht ge-jojo en vervolgens alleen nog maar op volle kracht aan. Vanmorgen was dat helaas nog steeds het geval. De blower blaast op volle kracht en is niet meer zachter of uit te zetten. Duidt dit op de zogenaamde kachelweerstandjes? Heeft iemand die al eens vervangen? Welke heb ik dan nodig en staat er wellicht al ergens een handleidinkje voor?
Edit: Inmiddels wel gevonden dat ik 2 maal MJ11015 en warmtegeleidingspasta zou moeten halen om de boel te fixen. Vanavond maar eens bestellen via Conrad denk ik. Heeft er iemand een handleidinkje met wat fotootjes voor de varvanging?
Die kachelmotor is vrij universeel binnen PSA. En zoals in het mini-XM topic beschreven staat is het een simpel klusje. Ik heb het net zo gedaan en totaal, met uit- en inbouwen is het iets van een uurtje werk.
Let er wel op bij het monteren van die torren dat de pootjes niet in het midden zitten. Als ze niet makkelijk gaan, zitten ze dus verkeerd. Ze moeten zonder moeite/kracht geplaatst kunnen worden.
Let er ook op dat achter het motorhuis een groene(?) draad los lijkt te hangen met een eigen steker. Haal die als eerste los omdat dat de draad van de buitenlucht temperatuurmeting is. Als die breekt is het geen fijne klus. :?
Zojuist via Conrad de torretjes besteld. Toch maar even bij MarcelKa proberen de leenventilator te halen. Zondag een kleine 250 km sturen in de Xm en dat is toch een heel veel prettigere rit als de blower niet continue als een dolle staat te loeien....
Zojuist de leen-ventilatie opgehaald bij MarcelKa en gelijk maar even omgewisseld met de mijne. Het is weer rustig in de Xm! Van de week zullen de torretjes wel bezorgd worden. Dan de soldeerbout maar eens opstoken ....
Vanavond vast een beginnetje gemaakt met de demontage van de ventilator zodat ik de torretjes als ze binnenkomen direct kan gaan monteren. Ik zal van de "operatie" een korte how-to maken zodat anderen er misschien wat aan hebben. Ik heb alvast de koolborstels bekeken. Die zijn nog ruim een cm lang. Ik laat ze dus maar zitten ondanks dat ik laatst via iemand op CiFo een setje ter vervanging heb gescoord....
Als je nu overal bij kunt, zou ik persoonlijk deze blower helemaal reviseren, dus inclusief nieuwe koolborstels. Dan is ie weer helemaal fris voor de komende jaren.
Die oude koolborstels zou ik vervolgens 'auf Lager' leggen mocht zich ooit nog een keer een spoedje voordoen.
De vervangende koolborstels zijn ongeveer 2x zo lang. Dus zouden deze nog zo'n 200K mee moeten kunnen. Als ik de gebruikte op de plank leg om om ooit nog in te bouwen kan ik ze net zo goed laten zitten in mijn ogen. En daarbij, het is een simpel klusje om de ventilator uit de auto te halen en bij de koolborstels te komen....
Koolborstels houden op met werken zodra de veerdruk erop onvoldoende wordt. Het is niet zo dat je ze helemaal 'opmaakt'.
Uiteraard is het aan jou om te bepalen of je ze nu meepakt of niet.
Ben het met je eens dat je een aanjagermotor relatief simpel uit een XM haalt.
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ze staan nog behoorlijk onder spanning, dat wel. Moet de veertjes zeker anderhalve cm indrukken om het borgklepje te monteren...
Zojuist de vandaag bezorgde torretjes ingebouwd. De dame snort weer als een tevreden kitten ipv dat ze altijd blaast als een gestresste kater...
Zoals beloofd een korte how-to. Ik heb de informatie van een zuster model van de Xm, maar misschien is het toch wel handig om het hier neer te zetten zodat Xm rijders het wellicht eenvoudiger kunnen vinden.
Symptomen: kachelventilator blaast alleen maar in de hoogste stand en is niet regelbaar of uit te schakelen.
Benodigde materialen:
- 2 x MJ11015G transistors. Deze zijn bijvoorbeeld bij Conrad te bestellen
- Warmtegeleidende pasta, ook via bijvoorbeeld Conrad
- 4 x M4x20 boutjes met ringetjes en moertjes
- Soldeertin
Benodigde gereedschappen:
- Torx 20 schroevendraaier
- Platte schroevendraaier
- Kruiskopschroevendraaier
- Klein platbektangetje (om M4 moertjes vast te houden)
- Accuboormachine en boortje 4 mm
- Soldeerbout
- Tinzuigertje of desoldeerlint
Werkwijze:
- Demonteer de schopplaat onderaan het dashboard aan de passagierskant. Deze zit vast met 4 torx 20 schroeven, een klikverbinding bovenaan tegen de middenconsole en een platte "schijf" helemaal links achterin die eraf te draaien is. De schopplaat zit dan los, maar kan nog niet uit de auto gehaald worden omdat er nog 3 stekkers aan vast zitten. Maak aan de buitenkant het klepje open en haal de stekkers los. Twee stekkers zitten met een vergrendelingsnokje dat je in moet drukken en de andere met een grijze schuif die je open moet schuiven. Als de stekkerverbindingen los zijn, kun je de stekkers loshalen van de schopplaat. Haal daarna de schopplaat uit de auto.
- Je kunt nu de onderkant van de ventilator zien zitten. Haal de bruine voedingsstekker die wat aan de achterkant zit los en ook het groene draadje dat aan de voorzijde zichtbaar is.
- Haal het kabelboompje dat aan de voorkant langs de ventilator loopt uit het geldingsklemmetje
- Schroef de 3 kruiskopschroeven los en de ventilator kan naar benenden uit het kachelhuis en uit de XM gehaald worden
Neem de ventilator mee naar binnen en installeer jezelf comfortabel aan een tafel oid. De ventilator zal nu uit elkaar genomen moeten worden om bij het printplaatje met daarop de torretjes te kunnen komen:
- Haal de 3 stekkers los, de draad kan aan de ventilator blijven zitten:
- De electromotor, samen met de waaier, moeten nu uit het zwarte plastic deel gehaald worden. Dit zit "geklikt" met rubber nokken. Via de 3 uitsparingen in de zwarte behuizing zijn deze met een platte schroevendraaier in te drukken en naar buiten te wringen. Dit moet in een aantal stappen en gelijkmatig rondom:
- Als de de 2 delen van elkaar gescheiden zijn kun je de printplaat met de torretjes goed zien. Verwijder de 2 kruiskopschroeven waarmee de boel vastgeschroefd zit:
De torretjes zitten gesoldeerd op het printplaatje en tevens met klinknageltjes vast aan de printplaat en het aluminium koellichaam. Om ze te kunnen vervangen moet je de klinknagels verwijderen. Dit kun je doen door met een lichte (accu)boormachine en een (scherp) boortje van 4 mm de klinknageltjes uit te boren:
Aan de achterkant van het printplaatje kun je de soldeerpuntjes van de 2 pootjes per transistor zien.
- Maak de soldeer vloeibaar met de soldeerbout en verwijder de tin met het desoldeerlint of het tinzuigertje. Dit ging bij mij met het tinzuigertje wat lastig, er zit redelijk veel soldeer op en de pootjes moeten volledig los zijn om de torren te kunnen verwijderen
- Pak de nieuwe transistors:
- Breng de warmtegeleidende pasta aan op het koellichaam
- Monteer de transistors met de M4 boutjes en moertjes:
- Soldeer de pootjes van de transistors vast aan de printplaat:
- Monteer de printplaat met koellichaam weer in de zwarte behuizing.
- Nu je de elektromotor van de ventilator los hebt liggen kun je even kijken naar de conditie van de koolborstels. Dit zijn er 2 en deze zitten achter de vierkante borgplaatjes met het ronde gaatje erin die geklikt zit. Achter dit plaatje zit een veertje en de koolborstel:
- Monteer de ventilator weer in de omgekeerde volgorde van demontage.
Op dit moment is de boel in principe gerepareerd en hoef je alleen de boel weer te monteren in de Xm. Het is aan te bevelen om eerst even de boel elektrisch aan te sluiten in de auto (4 polige bruine stekker, groene draadje en de 3 stekkers die op de schopplaat zaten even vastklikken) alvorens de boel echt weer dicht te bouwen. Je kunt dan de auto even starten en de ventilator testen. Pas wel op dat je de boel goed weglegd of vasthoudt, de ventilator kan best rap draaien!
Als alles goed bevonden is monteer je de boel weer op z'n plek en geniet je weer van een normaal werkende blower en de rust in je Xm.....
Ter aanvulling: er zijn ook uitvoeringen waarbij het motorhuis niet met die rubberblokken 'geklikt' zit (gelukkig) maar aan de onderkant van de kunststof behuizing met 3 kruiskop schroeven vast zit.
Gerrie, ik heb net jouw beschrijving van de distr wissel gelezen.
Jij hebt het blok opgehangen om de motorsteun te verwijderen.
Is het ook mogelijk om een krik onder de carterpan te zetten?
Heb jij een werkplaatshandboek? Ik heb wel een Poolse haynes gevonden.
Die behandeld echter niet de v6.
Nu zal het principe wel hetzelfde zijn maar een betere beschrijving is wel handig.
Ik wil de krukas keerring vervangen i.v.m de olie lekkage.
Het gaat om de keerring aan de distr kant.
Ik moet dus grotendeels jouw klus kopieeren heb je nog tips?
Groeten Peter.
Krik onder de carterpan is af te raden. De Carterpan van een ES9 is niet erg sterk..
Ophangen van het blok geeft sowieso wat meer bewegingsvrijheid.
Ik neem aan dat als je die keerring doet, je ook gelijk de riem en rollen meepakt? Een set met riem en rollen kost bij http://www.mister-auto.nl maar iets van 159 euro...
Werkplaatshandboek heb ik wel, zou ik ook nog voor Gerrie opzoeken, maar mijn pc wil niet heel erg meewerken..
Het beste kun je de Revue Technique van de 406 pakken. Daarin wordt de ES9 ook behandeld en dat stappenplan komt voor 99% overeen. Uiteraard kun je ook de beschrijving van Citroen zelf pakken. Deze staat in Service Citroen Offline.
Ook kun je voor een kleine vergoeding op de online versie van Service Citroen deze documenten downloaden.
Inloggen op Service Citroen. Dan tabblad bestellen. Hier kun je voor slechts 5.20 1 uur lang officiele Citroen documentatie downloaden. Voor de oudere types is deze er weinig, maar voor de ES9 staat als het goed is alles er op!
Voor 23 euro mag je zelfs 24 uur lang downloaden :wink:
Succes!
Wat Marco zegt :wink:
Volgens mij staan de stappen in m'n topic, een motortakel die je aan de linker kant van de auto zet kan ook prima. Motorkap hoefde er bij mij niet af en kon ik aan het p-lafond vastmaken.
Als je geen documentatie hebt over de historie en dus niet weet wanneer de waterpomp vervangen is, zou ik deze zeker ook vervangen.
En ik heb wel wat documentatie waarmee het mij ook gelukt is, stuur maar ff pb-tje voor je mailadres. Paspennen mag je natuurlijk ook lenen als je die niet makkelijk zelf gefabriekt krijgt....
Als de dag een beetje uit komt in mijn planning wil ik best helpen trouwens.
Gerrie en Marco bedankt voor de info alvast.
Mijn zoon loopt stage en werkt in de vakantie bij een Peugeot dealer.
Die moet dus wel aan een revue technique van een 406 kunnen komen.
Gerrie ik stuur je wel een PB over die pennen.
De distributie is gedaan bij 231 en hij staat nu op 246 maar de boel zit wel onder de olie.
Ik zag dat de multiriem ook niet meer zo best was.
En als ik daar toch bezig ben dan maar meteen goed doen.
Peter.
Vandaag de remblokken vervangen voor nieuwe van Textar. Ze lijken beter aan te grijpen. Ze zullen zich nog wel wat moeten zetten en inlopen denk ik dus wellicht wordt het nog wat beter. Geen gekke dingen tegengekomen. Nu has ik de boel al eens losgehad en schoongemaakt dus was alles al gangbaar.
Ik heb ook de pokkepokstangetjes vervangen. Dit ging ook prima al had ik wel aan beide kanten voor de onderste moer de slijptol nodig om de oude stabilisatorstang los te krijgen. De inbus die in de stang zit om de boel te kunnen vasthouden bij het lossen scheurde/spleet zodat de inbussleutel doordraaide. Gelukkig alleen bij de onderste en niet bij de bovenste. Hier kon ik met de slijptol prima bij. Ben benieuwd of het stiller zal rijden nu....
Waar bevinden zich die pokke stangetjes?
Ik heb er al wel over gelezen maar ze niet kunnen plaatsen.
Peter.
Ze zitten grofweg evenwijdig aan de veerpoten. Aan de bovenkant zit ie vast aan de veerpoot en aan de onderkant aan de stabilisatorstang. Dunne stangetjes met boven en onder een kogelgewrichtje met zo'n stofhoesje er om heen
Hiero:
Mmmm, gisteravond begon de kachelventilator/aanjager/blower opeens te muiten. Eerst wat hard zacht ge-jojo en vervolgens alleen nog maar op volle kracht aan. Vanmorgen was dat helaas nog steeds het geval. De blower blaast op volle kracht en is niet meer zachter of uit te zetten. Duidt dit op de zogenaamde kachelweerstandjes? Heeft iemand die al eens vervangen? Welke heb ik dan nodig en staat er wellicht al ergens een handleidinkje voor?
Edit: Inmiddels wel gevonden dat ik 2 maal MJ11015 en warmtegeleidingspasta zou moeten halen om de boel te fixen. Vanavond maar eens bestellen via Conrad denk ik. Heeft er iemand een handleidinkje met wat fotootjes voor de varvanging?
Zie het Xantiaforum
Kijk, dat is service! Bedankt!
Die pasta heb ik nog wel voor je.
Eventueel ook de hele blower als het dezelfde is als die TCT
Die zal wel gelijk zijn, misschien dat ik die er wel even in wil als tijdelijke fix. Dat blazen op vol vermogen ben je gauw zat namelijk :wink:
Die kachelmotor is vrij universeel binnen PSA. En zoals in het mini-XM topic beschreven staat is het een simpel klusje. Ik heb het net zo gedaan en totaal, met uit- en inbouwen is het iets van een uurtje werk.
Let er wel op bij het monteren van die torren dat de pootjes niet in het midden zitten. Als ze niet makkelijk gaan, zitten ze dus verkeerd. Ze moeten zonder moeite/kracht geplaatst kunnen worden.
Let er ook op dat achter het motorhuis een groene(?) draad los lijkt te hangen met een eigen steker. Haal die als eerste los omdat dat de draad van de buitenlucht temperatuurmeting is. Als die breekt is het geen fijne klus. :?
Zojuist via Conrad de torretjes besteld. Toch maar even bij MarcelKa proberen de leenventilator te halen. Zondag een kleine 250 km sturen in de Xm en dat is toch een heel veel prettigere rit als de blower niet continue als een dolle staat te loeien....
Zojuist de leen-ventilatie opgehaald bij MarcelKa en gelijk maar even omgewisseld met de mijne. Het is weer rustig in de Xm! Van de week zullen de torretjes wel bezorgd worden. Dan de soldeerbout maar eens opstoken ....
:thumbup:
Vanavond vast een beginnetje gemaakt met de demontage van de ventilator zodat ik de torretjes als ze binnenkomen direct kan gaan monteren. Ik zal van de "operatie" een korte how-to maken zodat anderen er misschien wat aan hebben. Ik heb alvast de koolborstels bekeken. Die zijn nog ruim een cm lang. Ik laat ze dus maar zitten ondanks dat ik laatst via iemand op CiFo een setje ter vervanging heb gescoord....
:thumbup:
Als je nu overal bij kunt, zou ik persoonlijk deze blower helemaal reviseren, dus inclusief nieuwe koolborstels. Dan is ie weer helemaal fris voor de komende jaren.
Die oude koolborstels zou ik vervolgens 'auf Lager' leggen mocht zich ooit nog een keer een spoedje voordoen.
Just my 2 cents.
Heb jij nog wel centen over? :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
?
2 cents.. :mrgreen:
Luceo non uro....
Had er nog 2 over ja... :mrgreen:
thanks voor die laatste 2 centen dan :wink:
De vervangende koolborstels zijn ongeveer 2x zo lang. Dus zouden deze nog zo'n 200K mee moeten kunnen. Als ik de gebruikte op de plank leg om om ooit nog in te bouwen kan ik ze net zo goed laten zitten in mijn ogen. En daarbij, het is een simpel klusje om de ventilator uit de auto te halen en bij de koolborstels te komen....
Koolborstels houden op met werken zodra de veerdruk erop onvoldoende wordt. Het is niet zo dat je ze helemaal 'opmaakt'.
Uiteraard is het aan jou om te bepalen of je ze nu meepakt of niet.
Ben het met je eens dat je een aanjagermotor relatief simpel uit een XM haalt.
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ze staan nog behoorlijk onder spanning, dat wel. Moet de veertjes zeker anderhalve cm indrukken om het borgklepje te monteren...
Zojuist de vandaag bezorgde torretjes ingebouwd. De dame snort weer als een tevreden kitten ipv dat ze altijd blaast als een gestresste kater...
Zoals beloofd een korte how-to. Ik heb de informatie van een zuster model van de Xm, maar misschien is het toch wel handig om het hier neer te zetten zodat Xm rijders het wellicht eenvoudiger kunnen vinden.
Symptomen: kachelventilator blaast alleen maar in de hoogste stand en is niet regelbaar of uit te schakelen.
Benodigde materialen:
- 2 x MJ11015G transistors. Deze zijn bijvoorbeeld bij Conrad te bestellen
- Warmtegeleidende pasta, ook via bijvoorbeeld Conrad
- 4 x M4x20 boutjes met ringetjes en moertjes
- Soldeertin
Benodigde gereedschappen:
- Torx 20 schroevendraaier
- Platte schroevendraaier
- Kruiskopschroevendraaier
- Klein platbektangetje (om M4 moertjes vast te houden)
- Accuboormachine en boortje 4 mm
- Soldeerbout
- Tinzuigertje of desoldeerlint
Werkwijze:
- Demonteer de schopplaat onderaan het dashboard aan de passagierskant. Deze zit vast met 4 torx 20 schroeven, een klikverbinding bovenaan tegen de middenconsole en een platte "schijf" helemaal links achterin die eraf te draaien is. De schopplaat zit dan los, maar kan nog niet uit de auto gehaald worden omdat er nog 3 stekkers aan vast zitten. Maak aan de buitenkant het klepje open en haal de stekkers los. Twee stekkers zitten met een vergrendelingsnokje dat je in moet drukken en de andere met een grijze schuif die je open moet schuiven. Als de stekkerverbindingen los zijn, kun je de stekkers loshalen van de schopplaat. Haal daarna de schopplaat uit de auto.
- Je kunt nu de onderkant van de ventilator zien zitten. Haal de bruine voedingsstekker die wat aan de achterkant zit los en ook het groene draadje dat aan de voorzijde zichtbaar is.
- Haal het kabelboompje dat aan de voorkant langs de ventilator loopt uit het geldingsklemmetje
- Schroef de 3 kruiskopschroeven los en de ventilator kan naar benenden uit het kachelhuis en uit de XM gehaald worden
Neem de ventilator mee naar binnen en installeer jezelf comfortabel aan een tafel oid. De ventilator zal nu uit elkaar genomen moeten worden om bij het printplaatje met daarop de torretjes te kunnen komen:
- Haal de 3 stekkers los, de draad kan aan de ventilator blijven zitten:
- De electromotor, samen met de waaier, moeten nu uit het zwarte plastic deel gehaald worden. Dit zit "geklikt" met rubber nokken. Via de 3 uitsparingen in de zwarte behuizing zijn deze met een platte schroevendraaier in te drukken en naar buiten te wringen. Dit moet in een aantal stappen en gelijkmatig rondom:
- Als de de 2 delen van elkaar gescheiden zijn kun je de printplaat met de torretjes goed zien. Verwijder de 2 kruiskopschroeven waarmee de boel vastgeschroefd zit:
De torretjes zitten gesoldeerd op het printplaatje en tevens met klinknageltjes vast aan de printplaat en het aluminium koellichaam. Om ze te kunnen vervangen moet je de klinknagels verwijderen. Dit kun je doen door met een lichte (accu)boormachine en een (scherp) boortje van 4 mm de klinknageltjes uit te boren:
Aan de achterkant van het printplaatje kun je de soldeerpuntjes van de 2 pootjes per transistor zien.
- Maak de soldeer vloeibaar met de soldeerbout en verwijder de tin met het desoldeerlint of het tinzuigertje. Dit ging bij mij met het tinzuigertje wat lastig, er zit redelijk veel soldeer op en de pootjes moeten volledig los zijn om de torren te kunnen verwijderen
- Pak de nieuwe transistors:
- Breng de warmtegeleidende pasta aan op het koellichaam
- Monteer de transistors met de M4 boutjes en moertjes:
- Soldeer de pootjes van de transistors vast aan de printplaat:
- Monteer de printplaat met koellichaam weer in de zwarte behuizing.
- Nu je de elektromotor van de ventilator los hebt liggen kun je even kijken naar de conditie van de koolborstels. Dit zijn er 2 en deze zitten achter de vierkante borgplaatjes met het ronde gaatje erin die geklikt zit. Achter dit plaatje zit een veertje en de koolborstel:
- Monteer de ventilator weer in de omgekeerde volgorde van demontage.
Op dit moment is de boel in principe gerepareerd en hoef je alleen de boel weer te monteren in de Xm. Het is aan te bevelen om eerst even de boel elektrisch aan te sluiten in de auto (4 polige bruine stekker, groene draadje en de 3 stekkers die op de schopplaat zaten even vastklikken) alvorens de boel echt weer dicht te bouwen. Je kunt dan de auto even starten en de ventilator testen. Pas wel op dat je de boel goed weglegd of vasthoudt, de ventilator kan best rap draaien!
Als alles goed bevonden is monteer je de boel weer op z'n plek en geniet je weer van een normaal werkende blower en de rust in je Xm.....
Chapeau! :buig:
Ter aanvulling: er zijn ook uitvoeringen waarbij het motorhuis niet met die rubberblokken 'geklikt' zit (gelukkig) maar aan de onderkant van de kunststof behuizing met 3 kruiskop schroeven vast zit.
Pagina's