10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Het lastigste was nog om met die grote handen van me bij de bovenste schroefjes van de wangen te komen: eigenlijk geen ruimte. Daarom bij het monteren maar het bovenste plastic deel (waar de speaker in zit) losgehaald (1 boutje 10, 2x torx 25 en 1x torx 15) en dan heb je alle ruimte: zag toen gelijk dat de schroefjes die ik bij het demonteren eruit had gehaald er puur voor de show in zaten en helemaal loos in het gat vielen. Hier horen dus ook M10 boutjes in.
Nu moet ik alleen nog de deurpanelen wisselen voor de exclusives (houtinlig) die ik van Benzzie mee overgenomen heb en dan heb ik interieurtechnisch alles op orde, wat op mijn wensenlijstje stond. Dan nog even lekker wassen en laten taxeren, zodat ik hem voor het eind van het jaar fiscaal kan inbrengen in de eigen zaak. (>15 jaar is gunstig, nl. 35% van dagwaarde bijtelling; alle kosten aftrekbaar).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Valt op zich ook wel mee: kras (vandalisme) en kleine beschadiging (fietser) op de motorkap. Klein deukje rechter voorspatbord (jammer genoeg ben ik er zondag niet bij, anders kon dat gelijk mee) en sierstrips ontbloemkoliseren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Klacht van de vrouw: bij starten en uitdraaien van contact vertoont de Berline een rammelend geluid rechts voor, zeg maar thv schutbord bij het dashboardkastje.
Even meegereden dus en idd. een forse zware rammel.
Bij geopende motorkap zie ik het blok bij starten en stoppen een flinke voor-achterwaartse beweging maken, dus ik denk dat één van de motorsteunen (de achterste?) niet meer helemaal correct functioneert c.q. los ligt.
Bovenop het blok is een van de bouten, waarmee de LHM-leiding op het blok vast zit ook al losgerammeld.
Denk ik goed, of mis ik iets?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kun je zien of dat rubber in die steunen gescheurd is? Of zit er een steun helemaal los? En waar kantelt het het meest, (van voor af gezien) links of rechts?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Achter het blok is zo niet veel te zien (veel te vol bij een 2.1TD). De zichtbare motorsteun aan de zijkant rechts (passagierszijde) is zo te zien in orde. De bewegingsrichting is puur van voren naar achter en terug, dus in de lengterichting van de auto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klinkt alsof de motor nog op 1 of 2 cylinders verder wil na afzetten contact. Het zou kunnen dat er op die cylinders nog diesel toegevoegd wordt na afzetten van het contact door na druppelen van de verstuivers. Diesel ontbrandt door compressie en niet door een vonk, dus contact niet nodig....
Kan. Maar volgens mij kan een slechtere verstuiver ook. Tijdens stilstand drukt ie na. Daardoor doet ie niet mee bij starten en gaat oek nog even door bij afzetten. Doordat de motor niet op alle pitten loopt zal deze hevig schudden.....
Maar een brakke steun kan natuurlijk. Hoewel die dan wel plotseling erg stuk is gegaan. Anders was het Marc wel eerder opgevallen. Meestal slijten ze en worden trillingen steeds slechter gedempt....
Als de geluidsdempende plaat er nog onder zit kan je niets zien daar maar vaak is deze plaat al een keer verwijderd voor onderhoud. Dan kan je hem zo zien zitten als je hem ff op de krik zit.
Bij geopende motorkap zie ik het blok bij starten en stoppen een flinke voor-achterwaartse beweging maken, dus ik denk dat één van de motorsteunen (de achterste?) niet meer helemaal correct functioneert c.q. los ligt.
Bah, ik heb precies hetzelfde. Bij aan en uitzetten kantelt alles heen en weer, waarbij vooral bij uitzetten heb je het idee dat het blok in zijn geheel nog een rondje na maakt.... Van het weekend er maar weer eens onder kruipen.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Kent u dat: plots het uitroepteken en het STOP lampje aan midden op de snelweg. Moeizamer sturen als je zekerheidshalve maar helemaal rechts gaat rijden. Gelukkig wel het besef dat het tankstation met deze temperaturen aangenamer stoppen is, en ook gelukkig niet zo heel ver meer.... dus voorzichtig doorgereden met een gangetje van 80. Bij stoppen stoom onder de motorkap en bij het vage TL-licht van de BP een straaltje vanachter de startmotor, naar beneden lopende voor op de versnellingsbak om een groene plas op de bestrating te creëren. :cry: :broken:
Kort samengevat: WW gebeld; 60 minuten wachten; ja hij lekt, nee dat kunnen we niet ter plekke repareren; transport gebeld (nee, hij kan niet gelepeld worden); 60 minuten wachten; transport naar verzamelpunt Logicx en de weg vervolgd in een C4. Not my kind of taste, maar alla: tis een Citroën.
Morgen maar even de garage verwittigen dat er nog een klusje aankomt. En eens gaan loeren in de opslag of er nog een bruikbare leiding op het motorblok uit de Break zit. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Oh ja; het gaat hier om de Berline dame. De Break staat al bij de garage voor groot onderhoud morgen. :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wij hadden altijd 3 auto's zodat er altijd aan 1 gewerkt kon worden. In de praktijk blijkt dat je alleen maar meer werk hebt en dan 2 auto's tegelijk stuk hebt :mrgreen:
Een paar weken geleden stonden er hier bijna 4 die allemaal even niet geschikt waren voor gebruik.
Gelukkig staan er nu nog maar 2 te wachten op wat TLC. :|
Balen Marc, zeker zo onderweg is dat toch het slechtste scenario. De schrik van iedere Citroen-hydrauliek rijder.
Hopelijk kan het makkelijk en snel gefixed worden!
Bij stoppen stoom onder de motorkap en bij het vage TL-licht van de BP een straaltje vanachter de startmotor, naar beneden lopende voor op de versnellingsbak om een groene plas op de bestrating te creëren.
Zo te lezen de leiding van de pomp naar de HD regelaar.
Als die niet goed vast zit met alle klemmen op de originele punten kan je daar op wachten bij die diesels.
Dus als je een nieuwe leiding hebt weten te vinden is dat een punt om goed op te letten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Zo, vanochtend de zwarte Berline opgehaald met een noodleiding; andere leiding liet nog even op zich wachten en de oranje leenauto moest voor APK. Dus dat wordt volgende week afgefikst.
Nadenkend zal de oorzaak voor het lek mogelijk erin hebben gelegen dat het blok flink heeft geschokt met de kapotte motorsteun. Aan beide kanten zit de leiding namelijk vast op iets wat niet meeschudt: HD pomp en HD regelaar.
Break is donderdag weer teruggekomen na groot onderhoud + nieuwe gloeibougies. Starten was moeizaam de laatste tijd, vooral na langer stilstaan en koude nacht. Nu weer als een zonnetje.
Er staan gelukkig dus weer 2 werkende dames voor de deur. Altijd een goed gevoel.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die schokken van de motor vallen in (in aantal) het niet bij de trillingen van het dieselproces en de trillingen die de pomp de leiding in stuurt. Breuken in die leiding zijn meestal vermoeiingsbreuken. Vermoeiing treedt op na x miljoen spanningswisselingen of pulsen als een bepaalde grensspanning wordt overschreden.
Vooral als die leiding niet correct in zijn steunen vastzit ontstaan er spanningen en is het verder echt alleen een kwestie van tijd.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Duidelijk met die pix's erbij! :thumbup:
Keurig werk weer Marc! :clap:
Het lastigste was nog om met die grote handen van me bij de bovenste schroefjes van de wangen te komen: eigenlijk geen ruimte. Daarom bij het monteren maar het bovenste plastic deel (waar de speaker in zit) losgehaald (1 boutje 10, 2x torx 25 en 1x torx 15) en dan heb je alle ruimte: zag toen gelijk dat de schroefjes die ik bij het demonteren eruit had gehaald er puur voor de show in zaten en helemaal loos in het gat vielen. Hier horen dus ook M10 boutjes in.
Nu moet ik alleen nog de deurpanelen wisselen voor de exclusives (houtinlig) die ik van Benzzie mee overgenomen heb en dan heb ik interieurtechnisch alles op orde, wat op mijn wensenlijstje stond. Dan nog even lekker wassen en laten taxeren, zodat ik hem voor het eind van het jaar fiscaal kan inbrengen in de eigen zaak. (>15 jaar is gunstig, nl. 35% van dagwaarde bijtelling; alle kosten aftrekbaar).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Aftrekbaar? Van de winst bedoel je? :lol:
Ja, netjes gezegd: op te voeren als zakelijke kosten. Hier hoef je dus geen belasting over te betalen!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ziet er netjes uit! Maar wat heb je dan nog voor wensen voor de buitenkant? Want je zegt dat je aan de binnenkant zowat klaar bent :)
Valt op zich ook wel mee: kras (vandalisme) en kleine beschadiging (fietser) op de motorkap. Klein deukje rechter voorspatbord (jammer genoeg ben ik er zondag niet bij, anders kon dat gelijk mee) en sierstrips ontbloemkoliseren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je die nog niet verwijderd dan?!?!
:mrgreen:
En een handtekening!!!!
Nee, wordt hoog tijd. Vangt zoveel wind en het zicht is ook minder. :crazy:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:grijns:
Klacht van de vrouw: bij starten en uitdraaien van contact vertoont de Berline een rammelend geluid rechts voor, zeg maar thv schutbord bij het dashboardkastje.
Even meegereden dus en idd. een forse zware rammel.
Bij geopende motorkap zie ik het blok bij starten en stoppen een flinke voor-achterwaartse beweging maken, dus ik denk dat één van de motorsteunen (de achterste?) niet meer helemaal correct functioneert c.q. los ligt.
Bovenop het blok is een van de bouten, waarmee de LHM-leiding op het blok vast zit ook al losgerammeld.
Denk ik goed, of mis ik iets?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is dat niet die fietser die klem zit achter je stuurstang?
:rofl:
ok, sorry, terug on topic...
En een handtekening!!!!
Kun je zien of dat rubber in die steunen gescheurd is? Of zit er een steun helemaal los? En waar kantelt het het meest, (van voor af gezien) links of rechts?
Achter het blok is zo niet veel te zien (veel te vol bij een 2.1TD). De zichtbare motorsteun aan de zijkant rechts (passagierszijde) is zo te zien in orde. De bewegingsrichting is puur van voren naar achter en terug, dus in de lengterichting van de auto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hmm, bij een diesel zou ik dat ook niet zo snel weten.. Daar kan iemand anders je beter mee helpen! :)
Klinkt alsof de motor nog op 1 of 2 cylinders verder wil na afzetten contact. Het zou kunnen dat er op die cylinders nog diesel toegevoegd wordt na afzetten van het contact door na druppelen van de verstuivers. Diesel ontbrandt door compressie en niet door een vonk, dus contact niet nodig....
Gerrie, Marc zegt bij starten en afzetten. 10 tegen 1 is de onderste motorsteun gammel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kan. Maar volgens mij kan een slechtere verstuiver ook. Tijdens stilstand drukt ie na. Daardoor doet ie niet mee bij starten en gaat oek nog even door bij afzetten. Doordat de motor niet op alle pitten loopt zal deze hevig schudden.....
Maar een brakke steun kan natuurlijk. Hoewel die dan wel plotseling erg stuk is gegaan. Anders was het Marc wel eerder opgevallen. Meestal slijten ze en worden trillingen steeds slechter gedempt....
Gerrie, het is de auto van mijn vrouw, waar ik zelf zelden in rij; anders had ik waarschijnlijk ook wel eerder aan de bel getrokken.
Mark, kan je een beetje makkelijk bij zo'n steun bij de 2.1TD?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als de geluidsdempende plaat er nog onder zit kan je niets zien daar maar vaak is deze plaat al een keer verwijderd voor onderhoud. Dan kan je hem zo zien zitten als je hem ff op de krik zit.
Bah, ik heb precies hetzelfde. Bij aan en uitzetten kantelt alles heen en weer, waarbij vooral bij uitzetten heb je het idee dat het blok in zijn geheel nog een rondje na maakt.... Van het weekend er maar weer eens onder kruipen.
Kent u dat: plots het uitroepteken en het STOP lampje aan midden op de snelweg. Moeizamer sturen als je zekerheidshalve maar helemaal rechts gaat rijden. Gelukkig wel het besef dat het tankstation met deze temperaturen aangenamer stoppen is, en ook gelukkig niet zo heel ver meer.... dus voorzichtig doorgereden met een gangetje van 80. Bij stoppen stoom onder de motorkap en bij het vage TL-licht van de BP een straaltje vanachter de startmotor, naar beneden lopende voor op de versnellingsbak om een groene plas op de bestrating te creëren. :cry: :broken:
Kort samengevat: WW gebeld; 60 minuten wachten; ja hij lekt, nee dat kunnen we niet ter plekke repareren; transport gebeld (nee, hij kan niet gelepeld worden); 60 minuten wachten; transport naar verzamelpunt Logicx en de weg vervolgd in een C4. Not my kind of taste, maar alla: tis een Citroën.
Morgen maar even de garage verwittigen dat er nog een klusje aankomt. En eens gaan loeren in de opslag of er nog een bruikbare leiding op het motorblok uit de Break zit. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Oh ja; het gaat hier om de Berline dame. De Break staat al bij de garage voor groot onderhoud morgen. :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Da's balen Marc!
Heb je 2 Xm's, blijkt dat nog niet genoeg.
Sterkte ermee :stilmaar:
______________
L' éminence grise
Oeh, nasty.... :shock:
Hoop dat de dames gauw weer beide rijden!
Luceo non uro....
Wij hadden altijd 3 auto's zodat er altijd aan 1 gewerkt kon worden. In de praktijk blijkt dat je alleen maar meer werk hebt en dan 2 auto's tegelijk stuk hebt :mrgreen:
volgens mij klopt dat wel. Je laat het werk aan die 3de net ff te lang liggen zodat er ook aan de andere wat mis kan gaan :lol:
Break me de back niet open... :mrgreen:
Een paar weken geleden stonden er hier bijna 4 die allemaal even niet geschikt waren voor gebruik.
Gelukkig staan er nu nog maar 2 te wachten op wat TLC. :|
Balen Marc, zeker zo onderweg is dat toch het slechtste scenario. De schrik van iedere Citroen-hydrauliek rijder.
Hopelijk kan het makkelijk en snel gefixed worden!
Zo te lezen de leiding van de pomp naar de HD regelaar.
Als die niet goed vast zit met alle klemmen op de originele punten kan je daar op wachten bij die diesels.
Dus als je een nieuwe leiding hebt weten te vinden is dat een punt om goed op te letten.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Zo, vanochtend de zwarte Berline opgehaald met een noodleiding; andere leiding liet nog even op zich wachten en de oranje leenauto moest voor APK. Dus dat wordt volgende week afgefikst.
Nadenkend zal de oorzaak voor het lek mogelijk erin hebben gelegen dat het blok flink heeft geschokt met de kapotte motorsteun. Aan beide kanten zit de leiding namelijk vast op iets wat niet meeschudt: HD pomp en HD regelaar.
Break is donderdag weer teruggekomen na groot onderhoud + nieuwe gloeibougies. Starten was moeizaam de laatste tijd, vooral na langer stilstaan en koude nacht. Nu weer als een zonnetje.
Er staan gelukkig dus weer 2 werkende dames voor de deur. Altijd een goed gevoel.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die schokken van de motor vallen in (in aantal) het niet bij de trillingen van het dieselproces en de trillingen die de pomp de leiding in stuurt. Breuken in die leiding zijn meestal vermoeiingsbreuken. Vermoeiing treedt op na x miljoen spanningswisselingen of pulsen als een bepaalde grensspanning wordt overschreden.
Vooral als die leiding niet correct in zijn steunen vastzit ontstaan er spanningen en is het verder echt alleen een kwestie van tijd.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Pagina's