CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Oh toch! Wat lelijk :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dank je JP! Jij hebt het ook zelf aan moeten passen toch?
Zwart hemeltje en zonnekleppen gaan er niet in komen volgens de laatste stand van zaken. Vind ik optisch de boel wel erg klein maken idd, of je nou airco hebt of niet.
Ik heb de XM onder meer om het gevoel te hebben met een zwevende balzaal op weg te zijn. En dat wil ik dan ook, met een enorm zwevend gevaarte op reis zijn 8) :wink: .

@Mike: als je eraan gewend bent valt het erg mee hoor! Een opbergvakje erbij is erg handig als je je codepaneel handhaaft. En ik heb nog een lang type 1 klepje maar die is helaas niet in hout uitgevoerd, dus die haalt mijn XM niet :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Lekker aan de knutsel maat :) Ik zou hem alleen niet 100% afmaken; auto's die tiptop zijn of 100% naar smaak schijnen een ontzettende aantrekkingskracht op total-loss te hebben ;)

Maar goed te zien dat je af en toe nog een verloren uurtje voor jezelf kan reserveren in die heksenketel van je :)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Lekker bezig! 8)

Nog 3 deurpanelen te gaan? :)

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Wat een werk zeg! Heel mooi toch wel maar ik begin dur nie aan.....
Geen geduld en dan gaat alles kapot :grijns:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Matthijs zegt:

Lekker aan de knutsel maat :) Ik zou hem alleen niet 100% afmaken; auto's die tiptop zijn of 100% naar smaak schijnen een ontzettende aantrekkingskracht op total-loss te hebben ;)

Maar goed te zien dat je af en toe nog een verloren uurtje voor jezelf kan reserveren in die heksenketel van je :)

Helemaal +1 hier. Ik heb al vaker gevreesd dat deze XM total-loss gaat (schuld door een ander, bij voorkeur natuurlijk) als alles netjes af en werkend is.
Misschien maak ik er daarom wel zoveel plannen voor, dan ben ik nooit klaar! :wink:
Ben zelf ook blij dat ik af en toe ff een uurtje of 2 weet vrij te maken. Anders is het niet leuk meer, het frustreert me af en toe toch al hoe weinig tijd ik aan deze auto als hobby kan besteden.
Maar dan had ik maar een vak moeten leren.

@Takkie: als je hier geen geduld voor hebt, dan moet je dus gewoon het geduld hebben tot je type 2 deurpanelen vindt. Die kun je zonder omhaal monteren :)
Maar jij laat het voorlopig bij de velours deurpanelen toch? Groot gelijk, ik heb me er ook nooit aan gestoord. Het is dat ik deze bij toeval tegen het lijf liep bij Matthijs' laatste XM-oprisping :zwaai:
Als ik de komende 2 weken nou ff de achterbank kan doen heb jij in februari je setje. Heb je toch nog gelijk gekregen met je planning. :oops:

En @Coen:
Eeeh ja, nog 3 deurpanelen te gaan ja :grijns: Dus ETA: ongeveer over een half jaar ofzo. Inclusief monteren electrische raambediening achter. Denk er sterk over om de achterdeurpanelen er gewoon type 1 in te zetten. Who cares? Ik ben geen XM-freak of zo. :wtf: :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb vandaag de ruitensproeiervloeistof bijgevuld :grijns:
Ik ben nu weer tot -22 graden ruitensproeiend. In combinatie met de ruitensproeierverwarming misschien zelfs nog lagere temperaturen haalbaar?

(Tja, bij gebrek aan noodzakelijk onderhoud zoals de anderen posten, post ik dan maar het noodzakelijke onderhoud dat mijn XM mij voor de voeten werpt: "remplir lave-glace"... :mrgreen: )

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dit weekend weer ff lekker geklust aan de XM.
Ik begon met het idee om de standaard rechter display (tijd/temperatuur) 'ff' om te wisselen voor een boordcomputer.
Dat viel ff tegen! De ruitenwisserstengel met drukknop was natuurlijk in een wip gemonteerd: 2 schroeven losdraaien en oude stengel eruit schuiven, nieuwe monteren in omgekeerde volgorde. Het schoot al lekker op: binnen 5 minuten was het eerste onderdeel al gewisseld. Het bleek echter te vroeg gejuicht: de pinning van de stekker is anders, wat resulteert in een niet-werkende ruitensproeier en een niet-aangesloten drukknop. En om die laatste was het nou juist allemaal begonnen :D
Beide schakelaars opengemaakt en de verschillen vastgelegd.
Toen het onderste deel van het dashboard losgehaald om de boordcomputer te kunnen monteren.
Twéé tegenvallers aan deze kant: ik zal toch echt het bijbehorende plexi (die strip waar ook al die controlelampjes en de matrixdisplay in zit) erbij moeten ritselen aangezien het display van de boordcomputer natuurlijk veel groter is dan die van het standaard display. En er wordt niet gedremeld aan mijn dash :wink:
Daarnaast moet ik ook nog enkele extra signalen (en dus draden) zien aan te leveren aangezien de aansluiting van een boordcomputer zeker 2x zoveel pennen heeft als een standaard display.
Nou had ik dat al wel gechecked in de bedradingsschema's maar ik ben van een VSX gewend dat alle mogelijke uitbreidingen standaard voorhanden zijn d.m.v. een stekker further down the line 8) Nou ja dat is verder niet zo'n probleem, kost alleen nog wat extra research.

Om deze redenen ff het plan voor een boordcomputer op de lange baan geschoven.
De gelegenheid te baat genomen om dat éne niet-werkende lampje op mijn dashboard te repareren: die achter de temperatuuraanduiding. Nu lichten beide displays weer op in vol ornaat 8)

Om toch met een voldaan gevoel de avond te besluiten, heb ik de XM weer helemaal netjes afgemonteerd. Dat houdt in: de zijpanelen van de middenconsole weer netjes teruggeschroefd. Die lagen pas enkele maanden in de kofferbak, sinds de montage van de bedrading voor de electrisch verstelbare stoelen. :oops:
Nog veel langer missing was het paneeltje helemaal links, voor de deur (naast het handrempedaal) en bekleding van de linker achterdorpel. Deze had ik ooit eens afgeschroefd om 16 kwadraat naar de kofferbak te kunnen leggen voor een fatsoenlijke versterkert. Nog zo'n project waar alles voor klaarligt maar lack of time gets us nowhere... :roll: Anyway dat paneeltje zit er ook weer.

Tot slot nog ff de onderste stuurkolomkap weer teruggezet, inclusief contactslotverlichting :) en we hebben weer een vrij normale, toonbare auto.
Ik was bijna vergeten dat een XM er ook van de binnenkant mooi kan uitzien. Nu nog ff met de stofzuigert en spons erdoor!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dat een b.c. een grotere display heeft dan een klokje was ik ook al achter. :? Bij mijn voorbereidingen heb ik netjes alle functies voor het bedienen van de ruitenwisser doorgemeten dus dacht ik dat het verder pluk en plee was. Maar nu jij het over de ruitensproeier heb, daar heb ik geen acht op geslagen. :oops:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Wim het lijkt me nuttig als jij en ik ff onze vergaarde kennis v.w.b. boordcompjoeters bij elkaar voegen om niet allebei het wiel opnieuw te hoeven uitvinden.
Ik was dit weekend bij je naamgenoot wdiermen (A.KA. Wim) en die is ook geïnteresseerd in het plaatsen van een boordcomputer. Hij zou mee kunnen denken met ons, hij leek me electrotechnisch up-to-scratch.

Ik moet nog zo'n plexi strip voor boordcomputer hebben, heb momenteel alleen de computerdisplay en de stengel. De rest kan op improvisatiebasis.

De ruitensproeier en het knoppie voor de BC is het enige afwijkende v.w.b. de stengel. Je moet helaas wel wat aansluitingen bijplaatsen in je originele stekker hiervoor. Ik ben gewend dat in mijn VSX alles wel aanwezig is voor uitbreidingen, maar dat gaat in dit geval niet op.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Gisteren heb ik de ruitersproeierfunctie geprobeerd en dat werkte, gelukkig. Ik was in de schema's ook niets afwijkends tegengekomen behalve dan dat drukknopje en dat is uitbedraad op A1 en B4 (Dat is parate kennis :shock: ).

Over de ombouw van klok naar verbruikscomputer ben ik zo ver dat ik weet dat je alle draden van het klokje 1 op 1 over kunt zetten naar de steker van de computer; ze zitten op beide stekers op dezelfde pennen. Daar komen 6 nieuwe draden bij waarvan 2 van de drukknop.
Waarom Citroën gemeend heeft voor de verbruikscomputer een veel grotere steker nodig te hebben is me tot op heden een raadsel. :????
Oh, nog een Citroenistische kronkel is de vlotter van de benzinetank; ook die is anders uitbedraad vanwege de verbruikscomputer. :wtf:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ja, waar het op neer komt is dat de pomp 2 aansluitingen heeft op de vlotten ipv 1. En qua intelligentie ook niet anders is ofzo. Dus die kanje gewoon aftappen

wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Intern is er geen verschil van wat ik gezien heb; slechts 2 of 3 draadjes naar buiten uitgevoerd.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ja dat was wat ik min of meer probeerde te zeggen

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

wimb zegt:

Gisteren heb ik de ruitersproeierfunctie geprobeerd en dat werkte, gelukkig. Ik was in de schema's ook niets afwijkends tegengekomen behalve dan dat drukknopje en dat is uitbedraad op A1 en B4 (Dat is parate kennis :shock: ).

Over de ombouw van klok naar verbruikscomputer ben ik zo ver dat ik weet dat je alle draden van het klokje 1 op 1 over kunt zetten naar de steker van de computer; ze zitten op beide stekers op dezelfde pennen. Daar komen 6 nieuwe draden bij waarvan 2 van de drukknop.
Waarom Citroën gemeend heeft voor de verbruikscomputer een veel grotere steker nodig te hebben is me tot op heden een raadsel. :????
Oh, nog een Citroenistische kronkel is de vlotter van de benzinetank; ook die is anders uitbedraad vanwege de verbruikscomputer. :wtf:

Dan heb ik dus 'gewoon' weer, heel Citroënesk, een nét ff ander type stengel dan jij hebt. Misschien T1/T2 verschil, wie zal het zeggen. Maakt op zich niet uit want ik moet toch de stekker van de auto aanpassen.

Did I mention dat een lichtelijk aangepaste gele of zwarte stekker zoals die achter het dashboard gebruikt worden ideaal zijn om de boordcomputer mee aan te kunnen sluiten op een nette manier?

Jij ook bedankt voor de extra info Thijs, het was me wel opgevallen dat er verschillende vlotters waren maar ik had me nog niet verdiept in de exacte verschillen. Nu weten we dus dat die minimaal zijn.
In short: nog ff ergens zo'n strip zien te scoren en dan ga ik er weer mee verder. Tegen die tijd zal ik ff een schemaatje tekenen ter leering ende vermaeck. Ik voel een how-totje opkomen... :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Om je topic wat op te fleuren ben ik zo vrij om een mooie plaat van je wijfie hier te posten! :zwaai:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N4C7DIO6.jpg)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Arty-farty! Heel mooi. En van haar goede kant geschoten zie ik :wink:
Dank je!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

een vrouw moet je altíjd van de goede kant fotograferen. :mrgreen:

Luceo non uro....

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

en das niet de achterkant?? :lol:

wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Nee, de rechterkant want daar ontbreekt een kapje op de velg. :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Shhhh! :silent:

Ze zien alles hé, die XM-freaks.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Je hebt er zelf genoeg over gezemeld. :lolno:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Yup. Nadat iemand anders opmerkte: "Hé, je mist een kapje. Is dat al lang?" :lol:

Zoals ik al zei: ze zien alles. Viel me mee dat niemand een opmerking maakte over mijn 'brushed alu-look' raamspijltjes :mrgreen:

Jouw Xenon staat trouwens prachtig vanuit de achteruitkijkspiegel gezien, Wim. :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Thanx mate. En ik zal geen reactie geven op je raamspijltjes want dat zou tegelijk zelfkritiek zijn. :oops:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

(tussen twee haakjes) : kan ik mijzelve inmiddels lekker maken om een interieurwissel te gaan voorbereiden nu we tegen de zomertijd aan schuren? :wink:

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik zit ook nog te wachten op het bericht van de blokwissel.... :mrgreen:

Luceo non uro....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Damn gasten: ik heb echt te weinig tijd om de klussen aan de XM te ondernemen die ik zou willen...
Ik besef me dat dit scheef klinkt als jullie me vorige week bij Marc een halve XM uit elkaar zien trekken, maar dat was een verzetje dat ik mezelf gunde na enkele weken hard werken en leren zonder compensaties...
Hope you ppl understand.

Takkie: ik zal de achterbank wisselen. De wangen zijn het meeste werk. Moet lukken in een maandje ofzo?

Micheline: het blok gaat uiteindelijk toch naar Matthijs. Hij heeft het nu echt een 2.0 TCT blok nodig, en ik heb helaas geen tijd om op korte termijn een blokwissel te doen. Dus krijgt hij het frisse blok zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Ik vind het zelf (voor mezelf en mijn XM) ook jammer, maar aan de andere kant: als ik het íémand gun om zo'n mooi blok te hebben dan is het mijn mattie Matthijs. En de 309 waar het blok in komt is supermooi, dus no regrets there...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Wat moet er dan gebeuren bij Takkie??

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Eh, die wangen neem ik niet over, wel?
Dus die bank is zo gepiept....
Maar rustig aan, ik jaag je niet op hoor ik wacht nog maar een half jaartje :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb zelf ook weinig tijd en veel te doen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Die wangen neem je wel over vriend :wink: Die zijn exact hetzelfde leer als de achterbank dus ik wissel ze ook om. Type 1 leer is heel anders als type 2 leer namelijk.
Je hoeft ze niet mee te nemen natuurlijk, maar ik zou het altijd doen. Velours deurpanelen bij leren stoelen hebben me nooit gestoord, maar velours achterbankwangen bij een leren achterbank lijkt me echt bezopen staan.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's