Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

421 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3

Klinkt goed! Dan kan ik altijd nog het hevelmechanisme overzetten en er een trekbak van maken.
Als ie er goed uit ziet zal ie vast ook wel wat minder gelopen hebben. Wat wil je er voor hebben? En waar woon je (overigens ben ik waarschijnlijk wel eens verder gereden voor minder nuttige zaken dus dat komt wel goed :) )

Even voor mijn beeld, dit zijn toch beide BE3 bakken? Want de oude bak ziet er zoveel anders uit, hij lijkt ook een stuk groter dan de nieuwe versnellingsbak. De nieuwe heeft veel meer een voor mij bekende vorm aangezien ik regelmatig BE3's in mijn handen gehad heb uit BXen, zelfs de BE3-6 die in mijn BX zit lijkt meer op de nieuwe bak dan dat mijn oude bak doet.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik woon vlakbij Arnhem. BE3's heb je in meerdere soorten, zoals je zelf ook al schrijft.
Het lijkt me het veiligst dat jij je oude bak meeneemt en dat we kijken&vergelijken. Ik heb hier sowieso diverse bakken liggen, maar er is er maar 1 met zo'n 'tunnel' erop. Quite a giveaway.
Morgen kom ik weer bij mijn minimagazijn, ik kan dan wel ff naar het typeplaatje kijken, dan zijn we al heel wat wijzer.

Prijs komen we echt wel uit.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Heel graag! En Arnhem is om de hoek genoeg, da's maar een stukkie A73 afblazen, ik werk in Venlo dus als ik na mijn werk een keer kom ben ik sowieso al op de helft van de helft zeg maar :)
Als je me even laat weten of je zo'n tunnelgeval hebt liggen dan ben ik al erg happy!
Ik zal ook even kijken of ik de hevel een beetje eenvoudig over kan zetten van de nieuwe bak op de oude, dat moet natuurlijk ook mogelijk zijn anders ben ik nog steeds even ver :)

JaapW
afbeelding van JaapW
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mooie klus! Ik zie dat je niet die zelfspannende distirbutie looprol hebt gemonteerd? Krijg je nog steeds die standaard (oud model) spanrollen mee in de distributie set in Nederland denk ik. Dat verbaast me toch wel weer.
Goed werk in elk geval!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nee zat gewoon een los spannertje en een meelooprol mee.
Moet zeggen dat ik dit type spanner ook prettiger vind werken, Die zet je vast en dan zit het ook zoals je het hebben wilt.
Vind het bij deze motor nog een fijn klusje zo, bij de BX 16V heb ik twee spanners die je ten opzichte van mekaar moet spannen, niet dat dat zoveel ingewikkelder is maar je moet wel wat beter opletten met het monteren ervan.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mech, heb vandaag ff gecheckt. Het blijkt dat ik maar liefst 3 van die lompe krengen heb liggen, waarvan 1 heel erg netjes. Het lijkt me dat we dezelfde als jouw oude hiertussen moeten kunnen vinden. Kun je meteen zien hoe de hevels zitten.

Zou je niet liever, for ease of mind, gewoon een drukkoppeling monteren?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Super!

Thanks voor het checken!
Het blijkt een ME5T bak te zijn en geen BE3 dus zit ik wat in dubio, op zich zijn die ME bakken best fijn maar wel een stuk minder makkelijk te krijgen als een BE bak, aan de andere kant, zou ik de BE willen monteren, dan moet ik het hele schakelmechanisme incl. pook vervangen, ook dat heeft voor mij weer een voordeel, de lange schakelstang die boven de uitlaat hangt is ooit gelast waardoor de pook iets scheef staat en hij ook niet lekker zit, de schakelstangetjes raken iets wat een irritante brom veroorzaakt in de 4 en een beetje in de 2.

Maar goed, het gemakkelijkste zal toch blijven om een ME bak te monteren, over de hevel, dat ga ik eerst hier even bekijken, als ik het mechanisme van de BE3 bak over kan zetten op de ME bak dan houd ik mijn koppeling, anders zal ik hem moeten ruilen, gelukkig ben ik redelijk bevriend met de plaatselijke Ex Citroen dealer in het dorp van mijn ouders en heb ik deze set uit zijn magazijn geplukt het is dus niet speciaal voor mij besteld en in de gauwigheid zag ik dat hij ook een set had liggen voor een 2.0 8V ZX, welke hetzelfde zou moeten zijn als de set voor mijn ME bak.

Kun je me een indicatie (evt. per PB) geven wat je voor zo'n versnellingsbak wilt hebben? Of misschien kan ik jou wel blij maken met bepaalde onderdelen alhoewel ik vermoed dat je zelf ook goed in de reserves zit :)

Ik wil wel zo snel mogelijk die motor terughangen dus ik zal knopen door moeten hakken, ondertussen heb ik wel de mogelijkheid om de nieuwe motor flink schoon te maken dus dat is alvast weer mooi meegenomen, die gaat dadelijk fonkelen als een nieuwe :)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mocht je omhoog zitten, zit er aan mijn oude 2.1 TD blok ook nog een ME5T bak. Ik heb alleen het uiteinde dat richting de schakelstangen gaat, gesloopt.
.....bak heeft alleen maar ruim 500.000 km gelopen. :silent:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Bedankt voor je aanbod maar dan zal de mijne met slechts 435000 kilometer toch we wat frisser zijn :)
Ik heb gisteren de koppeling weer van het blok geschroefd en ik ga mijn eigen mestbak weer terugzetten voorlopig :-)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nou, na een hoop gezoek en geregel wordt het toch het overzetten van het schakelmechanisme naar een BE3 set.
De oude bak past niet zonder meer op de nieuwe motor en een me koppeling heeft mijn onderdelen man niet meer liggen, bovendien zou ik dan vliegwielen over moeten gaan zetten wat an sich niet zo spannend is maar uiteindelijk wil ik toch naar BE3 en sowieso is de schakelstang van mijn XM ooit een keer gebroken en echt heel koddig weer aan elkaar gebakken.
Ik zal er toch aan moeten geloven om de boel over te zetten en eigenlijk is dat ook de meest zinnige optie.
De XM sloopmeet zal dus niet plaats vinden in mijn garage maar in die van mijn ouders waarna ik eindelijk mijn eigen groene monster weer eens op de weg zal kunnen gaan zetten.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mooi dat je de knoop hebt kunnen doorhakken. Typisch toch altijd: net als je denkt dat je dingen weer aan elkaar kunt gaan bouten, blijkt er toch net een pasbus anders te zitten of een boutgat niet te matchen... zucht.
Veel succes gewenst.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ja dat is begrijpelijk, hoop dat hij snel weer rijdt.
Maar hoe breek jij je schakelstang ?
Deze is geheelvan staal en valt toch op balletjes.
ik heb het wel eens los gehad, maar nooit gebroken

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik heb wel eens een schakelstangetje gebroken gehad; bij het achteruit wegrijden uit de garage nog wel.
Provisorisch gelast en later vervangen door een vers exemplaar.
Het kan dan wel massief staal zijn, maar ondervindt ook de nodige trek- en duwkrachten in de loop der jaren. Uiteindelijk kan alles slijten door frequent herhaalde, relatief kleine krachten. Denk maar aan de steen die slijt door jarenlang gedruppel van water.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Metaalmoeheid Benzzie, het eerste wat je leert op de lts.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ja ik denk ook metaalmoeheid.
Ik ben er zelf niet bij geweest, het zal wel in de 400.000 kilometer die hij gereden heeft voor ik hem kocht gebeurt zijn :)
Het viel me een jaar geleden op toen ik het hitteschild losgehaald had om de handremkabels te vervangen dat ie nogal stom aan elkaar gebakken was, dat verklaarde ook meteen waarom mijn pook altijd schuin staat.
Maar ik ben wel blij met deze beslissing, toch weer een ander pijnpuntje opgelost en het wordt meteen een stuk makkelijker om ooit nog eens een andere bak te monteren aangezien BE3 toch wel wat makkelijker te krijgen is.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Vandaag weer een mooie stap verder gekomen met het project.
Alle slangen incl. het aansluitpunt achter de motor en het thermostaathuis overgezet op de nieuwe motor, mijn slangen zijn kennelijk ooit eens vervangen want die waren toch wel in een wat mooiere staat en vervolgens de nieuwe motor teruggehangen in de koest.
Maar hij hangt scheef :? Ik snapte er in eerste instantie helemaal niets van, de bak hangt hoger dan hij zou moeten hangen en dat ziet er nogal raar uit, buiten het feit dat de uitlaat dan niet mooi past en de 5e versnelling dan waarschijnlijk ook te weinig olie zal krijgen bij lomp gebruik. Maar goed, een ingeving later even in mijn kast gaan snuffelen (ik heb zo'n kast waar je dingen in kunt vinden, veel dingen!) En daar lag gelukkig de motorsteun van de auto waar ik mijn motor uit getrokken heb, ik had hem maar bewaard omdat ik hem toch losgehaald had maar nooit gedacht dat ik hem nodig zou hebben. De ME5 bak is toch wel een stuk dikker dan de BE3 bak en dus is het tapeind van de motorsteun een stuk korter en dus is die motorsteunbak een stuk minder diep bij de ME5, heb ik die weer voor niets schoon gemaakt :D
Maar goed, dat is dan het laatste conversiepuntje dat ik tegen denk te gaan komen, de rest zit mooi op zijn plek en ziet er allemaal erg goed uit.
Volgend weekend neem ik weer een dag om te sleutelen en dan moet ik toch wel zo ver komen dat ik de motor kan laten draaien, ik ben erg benieuwd. Het enige dat ik nog moet hebben is een inlaatspruitstukpakking aangezien mijn nieuwe motor een plastic spruitstuk had en ik moet nog even een leidingkje verbuigen van de hydrauliek aangezien de druk klep van de hydrauliek met voorraadbol een kwartslag gedraaid is bij de ME5 tov de BE3 (of andersom).
Maar het einde komt in zicht, ik ben erg benieuwd, de XM krijgt ook meteen een mooie vuurdoop want medio januari moet ie mee naar Italie met mijn ouders, ze gaan daar skiën dus dat wordt meteen een lekkere barre tocht voor het beest :)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nou, net even het steuntje vervangen en dat ziet er toch wel wat hoopvoller uit :)

Scheef
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/1.jpg)
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/2.jpg)

Het verschil tussen de motorsteunen, links is ME5 en rechts is BE3
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/3.jpg)

en hier hangt ie weer recht.
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/4.jpg)

Het verschil is op de foto's niet zo heel erg duidelijk maar als je er voor staat zag het er toch wel eng uit met dat scheve blok.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Duidelijk te zien dat de 'kantelhoek' anders is van de ene t.o.v. de andere steun. Mooi 'leermoment' :)

edit: en maar goed dat je het nu ziet en niet pas als alles er al weer op en aan hangt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Jep en handig dat ik niet snel iets weggooi, ik bedoel, hoe groot is nou de kans dat je ooit zo'n steun moet vervangen, maar goed dat ik hem gewoon maar in de kofferbak gegooid heb toentertijd.
Maar het begint zo langzaamaan weer ergens op te lijken in ieder geval. Schakelmechanisme is ook aangesloten en dat klikt alvast lekker door de gangetjes heen. Ik heb hier wel vertrouwen in!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

+1 :thumbup:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mooi! :clap:

Luceo non uro....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

mechuccio zegt:

dat ziet er toch wel wat hoopvoller uit

Tsja, het is maar wat je hoopvol noemt. Als mijn XM er zo uit zou zien, zou ik toch wel lichtelijk in paniek raken. :mrgreen:
Mooi dat je het hebt opgelost. Ik ben zelf ook erg van de bewaarderige.
Wel opvallend dat de motorruimte er nog zo leeg uitziet, terwijl het blok er al inhangt. Maar dat is waarschijnlijk mijn vertroebelde 2.1TD blik. :wink:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

:schater: :schater: een 2.1 TD vol........... je zou eens in een V6 machinekamer moeten kijken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Het scheelt natuurlijk ook dat de accubak en lhm vat nog niet op zijn plek hangen, maar inderdaad, de motorruimte blijft lekker leeg zo. Bovendien is de BE3 ook kleiner dan de ME5 en da's ook alweer prettig natuurlijk.

Zojuist heb ik trouwens de koppelingskabel er uit gehaald aangezien die ook nog vervangen moet worden voor het exemplaar dat inde blauwe slopert zit. Het viel me nog alleszins mee hoe makkelijk ik die uit de auto haalde, maar in mijn enthousiasme heb ik wel de grote rubberen afdichtdop uit zijn gat getrokken, dat druppelvormig geval waar dus de koppelingskabel doorheen gaat en de motorkap ontgrendeling, wat electra en ik geloof ook de gaskabel, ik heb hem weer redelijk op zijn plaats zitten maar nog niet 100% goed, is daar een trucje voor toevallig? Of wordt het gewoon kutten tot ie zit?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Mark zegt:

Of wordt het gewoon kutten tot ie zit?

Waarschijnlijk wel.... het is Citroën, hè. :lolno:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Dat vreesde ik al, gelukkig heb ik inmiddels Franse vingers, dus met een extra gewricht per vinger en kom ik redelijk goed overal bij. Maar toch... wat een onmogelijke plek ook weer om iets los te trekken dat ik heel niet los had moeten trekken :D
Ach ja, als het allemaal makkelijk ging was er natuurlijk ook geen lol aan. Tot nu toe was het ook allemaal veeeel te simpel natuurlijk :roll: :D

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Alpinopetje af hoor... :thumbup:

______________

L' éminence grise

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Als hij er niet helemaal in gaat dan staat er nog teveel spanning op je tellerkabel, maw: dan zit de vierkante kabel zelf nog niet goed in t voetje.
Je kan op 2 manieren dat ding erin krijgen:
je steekt hem er steeds opnieuw in terwijl je de interne kabel iets versteld.
je druk hem in de voet terwijl je aan t wiel draait, dan staat ie vanzelf een keer goed :)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

volgens mij hebben we het niet over hetzelfde rubber :)
Ik bedoel die grote rubberen afdichtdop in het schutbord waar alle kabels naar binnen gaan, die heb ik, handige harrie als ik ben, los getrokken. Ik zal er straks eens een fotootje van knippen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

:lol: Lol ja nu lees ik het ook

Pagina's