Na drie weken vakantie en twee weken werken vandaag de auto gestart en zij loopt als een zonnetje :roll: :sunny:
De distributie klus is geklaard met dank aan Gerrie voor de verleende adviezen.
De nieuwe spanner voor de distr riem was nog een beetje een puzzel maar zo te horen zit alles goed.
Vandaag de koelvloeistof erin gedaan en dan het spannende moment als je de sleutel omdraaid.
Wat loopt die motor mooi stil zeg, dat was wel even een overwinnings momentje.
Nu verder met de auto, ik heb de auto geschorst bij aankoop omdat de apk verlopen was.
Ik zoek nog een lederen stuurwiel of een nieuw stukje leer, verder zit er een barst in de voorruit.
En van het rechter achterportier is een klep (armsteun) kapot.
Als dit hersteld is ga ik haar laten keuren en ontschorsen.
Ja zeker lekker bezig!, nu de keerring is vervangen en de olie er niet meer uitloopt krijg ik weer tijd voor de details.
Zoals een lederen stuurwiel vervangen en het lhm systeem nakijken, spoelen en bollen controleren.
Ik had ook nog last van een raam wat niet meer op en neer wilde.
Nu dacht ik:dat zal wel de kabel zijn!
Vol goede moed het deurpaneel verwijderd en het raammechanisme eruit gefrut.
Dit zag er op het eerste gezicht nog prima uit, en de kabel was nog prima.
Dus toen het motortje open geschroefd en ja hoor daar zat het probleem.
Het anker was helemaal vastgeroest in z'n huis.
Met een griptang het anker eruit gepeurd en alles schoongemaakt en opgeschuurd.
Nieuw vet erin en even proberen met de schakelaar van het raam en :dans: hij doet het weer.
Dit zijn natuurlijk de leukste reparaties, geen onderdelen nodig en de boel doet het weer.
Maar hoe dat vocht in het motortje komt is me nog niet duidelijk, alleen zat er duidelijk geen of te weinig vet in.
Nu hebben we met onze turbo ct (waar mijn zoon in rijdt)een probleem met de riemen.
Als we de auto starten komt er een gillend geluid ter hoogte van de multiriem en de hd pomp.
Nu dacht ik even de riem opnieuw spannen en dan is het over.
Maar na het spannen zit er nog iets in.
Is bij een turbo ct de poeli ook verdacht?
Zit daar een rubber kern in net als bij de v6?
hier een plaatje van de poeli.
Ik heb er destijds, in mijn onwetendheid, te lang mee doorgereden, tot het rubber weg was. De schade bleef dankzij mijn oplettende geluksengel beperkt tot 2 stukkende snaren en een beschadigde distributiekap. Met hetzelfde gemak had de buitenste poelie zich een weg gezocht door de motorruimte.
Zonder rubberen ring ziet de constructie er zo uit:
Wow dat ziet er niet best uit, wat waren bij jouw de indicaties voordat het kapot ging?
Bij die van ons is het een snerpend geluid bij het starten als de auto nog omhoog moet komen.
Eenmaal op hoogte is het een stuk minder.
Kan het ook de poeli van de hd pomp zijn of de pomp zelf?
Het klonk inderdaad als een slippende snaar of multiriem. Als ik de riem wat strakker zette was het geluid veel minder en soms zelfs weg. Maar ja, op enig moment stond 'ie zo strak dat ik bang was dat 'ie zou knappen. :wtf: Bovendien zo'n strakke riem ook niet goed voor de lagers.
Peter, even over je andere Xm, de tikkende V6. Zou het kunnen zijn dat de timing van 1 van de nokkenassen verlopen is doordat de 4 boutjes waarmee de poelie vastzit op de as misschien niet goed genoeg zijn aangedraaid? Helaas moet de boel weer redelijk gedemonteerd worden (wiel, wielkuip, multiriem, distributiekappen) voordat je de blokeerpennen weer aan kunt brengen ter controle van de timing.
Hoi Gerrie,
Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, ik heb de motor laten lopen zonder de multiriem om de poeli uit te sluiten. Daarna heb ik de kappen en de motorsteun weer verwijderd en de timing opnieuw gedaan volgens het boekje.(met behulp van Sohail en Marco)
Dit gaf ook niet het gewenste resultaat dus nog een keer de timing gezet zoals ik die aantrof toen ik de distributie er voor het eerst afhaalde dat werkte ook niet.
En nu denk ik aan de hydrolische klepstoters zoals waterman op cifo suggereerde.
Op advies van Marco wil ik de motor goed op temperatuur laten komen en dan eens horen of er verbetering inzit.
Het blijft vreemd aangezien ik de eerste keer dat ik de motor starte een goed lopende motor had en de tik er pas in kwam toen ik een stukje ging rijden (de garage uit)
Omdat de auto geschorst is heb ik er nog niet echt mee gereden op bedrijfstemperatuur.
Dus dat ga ik nog proberen, inmiddels heb ik de distr riem er al een keer of vier omgelegd dus dat gaat inmiddels in record tijd :wink:
Als dit niet werkt ga ik eens goed nadenken wat dan het beste is.
We hebben de poeli van de Tct vernieuwd, het is wel een andere poeli dan erop zat maar het geluid is weg.
Ik heb nog even met een stift op beide delen een streep gezet en na even lopen was de boel al verschoven.
Bij van Gompel een gebruikte poeli gescoord en het probleem is verholpen.
Heeft iemand ervaring met deze poeli?
Er zit namelijk geen rubber kern in en het gewicht is stukken lager.
Deze zal niet zo snel gaan slippen hij is uit een stuk.
Als dat lage gewicht maar geen problemen geeft aan de krukas?
Dat geringere gewicht is echt geen probleem, aan de andere kant van de krukas zit het vliegwiel en die massa is veel belangrijker. :wink:
Een poeliedingesgeval uit één stuk zeg je? Da's verrekte interessant. :problem: Je merkt geen verschil met het in- en uitschakelen van de aircopomp? Die rubberen kraag is namelijk bedoeld om de klappen daarvan op te vangen.
@wim, Laat nou net vorig jaar de aircopomp zijn vastgelopen.
We hebben er toen een kortere riem op gezet omdat de airco het toch al niet deed.
Maar we willen het wel weer werkzaam gaan maken dus dat is wel een punt om op te letten.
Ik heb vanochtend nog eens de oude poeli in de bakschroef gezet je kunt dan met een tang of bijna met de hand het middelste deel ronddraaien met het bijbehorende geluid :wink:
Dus alsnog bedankt voor de foto's.
Ik heb momenteel een lekke retourslang aan m'n veerpoot. :wink:
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat ze nog leverbaar zouden zijn.
Het betreft de slang met een metalen bevestigingsblokje.
Weet iemand misschien het art.nr via citroen.org?
Nee, dat weet ik zo niet, maar een even bellen naar de dealer en dat is geregeld.
Ik heb dat ook zo gedaan. Dan bestellen ze ze of wellicht hebben ze ze gewoon liggen, ze worden ook op andere Citroëns gebruikt.
Vergeet niet ook de aandrukklemmetjes er bij te nemen. De oude krijg je er nog moeilijker weer op dan nieuwe....
Ze worden inderdaad ook in Xantia, maar bijvoorbeeld ook in de C5 toegepast.
De dealer heeft het daarom ook gewoon in voorraad.
Alleen het metalen klemmetje moet met een speciale tang of pielen met een zijkniptang en schroevendraaier.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: De Xm van pavang
Als tijdelijke :!: oplossing kan je het kleine losse stangstukje eraf halen en de rest van de slang weer op de buis frutten. Dit maakt dat de slang onder meer spanning staat, dus snel weer opnieuw kan scheuren, maar het scheelt een hoop vlekken op de parkeerplaats/oprit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt Marcel en Gerrie, jullie zijn erg snel vanmorgen. :D
En Marc ook, ik kan amper antwoorden zo snel komen de reacties
Ik ga bellen met de dealer.
Dat zou Citroën veel vaker moeten doen, dingen standaard maken en blijven toepassen. Het is ook wel eens leuk als iets gewoon verkrijgbaar is en niet nfp :lolno:
Vandaag lekker gesleuteld aan onze turbo ct.
De hoogteregelaars schoon gemaakt en de lhm vervangen.
Dit alles met behulp van Gerrie en Marcel voor de nodige ervaring.
Het mooiste was dat we achter de tellerbak een handvol kleingeld gevonden hebben.
Verbazend dat we daar nooit iets van gemerkt hebben.
Alles was helaas oud geld, dwz franse franken en f2,85 aan kwartjes en stuivers.
Maar mooi dat m'n rechter display weer licht heeft. :D
Hierboven de buit achter de tellerbak.
Het was gezellig sleutelen vandaag ,nogmaals bedankt voor de hulp.
Het was erg gezellig inderdaad, wat een feest die speelruimte! En ongekend de hoeveelheid kleingeld. En vaag hoe het onder/naast de tellerunit is gekomen....
Ik ga nog een keer die tellerbak verwijderen, die mooi verlichte rechter unit smaakt naar meer. :D
Hoeveel van die steeklampjes zijn er nodig?
En zitten dezelfde ook in de schakelaars e.d.
De linker unit wil ik ook weer leesbaar maken.
Dat wordt nog een avondje klussen.
Veel, koop er een stuk of 50 dan kun je zo'n beetje alles vervangen. De schakelaars voor de raambediening zijn anders. Maar verder zijn er veel hetzelfde (ook bijvoorbeeld de verlichting van de knoppen van de asbak en het bovenste klepje.
En het is al vaak hier gezegd maar toch nog maar een keer, alléén lampjes vervangen waar ook daadwerkelijk wat in zit anders krijg je hele rare storingen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Na drie weken vakantie en twee weken werken vandaag de auto gestart en zij loopt als een zonnetje :roll: :sunny:
De distributie klus is geklaard met dank aan Gerrie voor de verleende adviezen.
De nieuwe spanner voor de distr riem was nog een beetje een puzzel maar zo te horen zit alles goed.
Vandaag de koelvloeistof erin gedaan en dan het spannende moment als je de sleutel omdraaid.
Wat loopt die motor mooi stil zeg, dat was wel even een overwinnings momentje.
Nu verder met de auto, ik heb de auto geschorst bij aankoop omdat de apk verlopen was.
Ik zoek nog een lederen stuurwiel of een nieuw stukje leer, verder zit er een barst in de voorruit.
En van het rechter achterportier is een klep (armsteun) kapot.
Als dit hersteld is ga ik haar laten keuren en ontschorsen.
Peter.
Goed bezig!
Geeft altijd weer super voldoening als je zulke klussen afgemaakt hebt.
Binnenkort het grote genoegen van rijden maar! :D
Ja zeker lekker bezig!, nu de keerring is vervangen en de olie er niet meer uitloopt krijg ik weer tijd voor de details.
Zoals een lederen stuurwiel vervangen en het lhm systeem nakijken, spoelen en bollen controleren.
Ik had ook nog last van een raam wat niet meer op en neer wilde.
Nu dacht ik:dat zal wel de kabel zijn!
Vol goede moed het deurpaneel verwijderd en het raammechanisme eruit gefrut.
Dit zag er op het eerste gezicht nog prima uit, en de kabel was nog prima.
Dus toen het motortje open geschroefd en ja hoor daar zat het probleem.
Het anker was helemaal vastgeroest in z'n huis.
Met een griptang het anker eruit gepeurd en alles schoongemaakt en opgeschuurd.
Nieuw vet erin en even proberen met de schakelaar van het raam en :dans: hij doet het weer.
Dit zijn natuurlijk de leukste reparaties, geen onderdelen nodig en de boel doet het weer.
Maar hoe dat vocht in het motortje komt is me nog niet duidelijk, alleen zat er duidelijk geen of te weinig vet in.
Nu hebben we met onze turbo ct (waar mijn zoon in rijdt)een probleem met de riemen.
Als we de auto starten komt er een gillend geluid ter hoogte van de multiriem en de hd pomp.
Nu dacht ik even de riem opnieuw spannen en dan is het over.
Maar na het spannen zit er nog iets in.
Is bij een turbo ct de poeli ook verdacht?
Zit daar een rubber kern in net als bij de v6?
hier een plaatje van de poeli.
Poelie van een TCT zit inderdaad een rubber kern in. Doe de krijt-test en you're sure.
Ik heb er destijds, in mijn onwetendheid, te lang mee doorgereden, tot het rubber weg was. De schade bleef dankzij mijn oplettende geluksengel beperkt tot 2 stukkende snaren en een beschadigde distributiekap. Met hetzelfde gemak had de buitenste poelie zich een weg gezocht door de motorruimte.
Zonder rubberen ring ziet de constructie er zo uit:
Wow dat ziet er niet best uit, wat waren bij jouw de indicaties voordat het kapot ging?
Bij die van ons is het een snerpend geluid bij het starten als de auto nog omhoog moet komen.
Eenmaal op hoogte is het een stuk minder.
Kan het ook de poeli van de hd pomp zijn of de pomp zelf?
Peter.
Het klonk inderdaad als een slippende snaar of multiriem. Als ik de riem wat strakker zette was het geluid veel minder en soms zelfs weg. Maar ja, op enig moment stond 'ie zo strak dat ik bang was dat 'ie zou knappen. :wtf: Bovendien zo'n strakke riem ook niet goed voor de lagers.
Peter, even over je andere Xm, de tikkende V6. Zou het kunnen zijn dat de timing van 1 van de nokkenassen verlopen is doordat de 4 boutjes waarmee de poelie vastzit op de as misschien niet goed genoeg zijn aangedraaid? Helaas moet de boel weer redelijk gedemonteerd worden (wiel, wielkuip, multiriem, distributiekappen) voordat je de blokeerpennen weer aan kunt brengen ter controle van de timing.
Hoi Gerrie,
Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, ik heb de motor laten lopen zonder de multiriem om de poeli uit te sluiten. Daarna heb ik de kappen en de motorsteun weer verwijderd en de timing opnieuw gedaan volgens het boekje.(met behulp van Sohail en Marco)
Dit gaf ook niet het gewenste resultaat dus nog een keer de timing gezet zoals ik die aantrof toen ik de distributie er voor het eerst afhaalde dat werkte ook niet.
En nu denk ik aan de hydrolische klepstoters zoals waterman op cifo suggereerde.
Op advies van Marco wil ik de motor goed op temperatuur laten komen en dan eens horen of er verbetering inzit.
Het blijft vreemd aangezien ik de eerste keer dat ik de motor starte een goed lopende motor had en de tik er pas in kwam toen ik een stukje ging rijden (de garage uit)
Omdat de auto geschorst is heb ik er nog niet echt mee gereden op bedrijfstemperatuur.
Dus dat ga ik nog proberen, inmiddels heb ik de distr riem er al een keer of vier omgelegd dus dat gaat inmiddels in record tijd :wink:
Als dit niet werkt ga ik eens goed nadenken wat dan het beste is.
Peter.
We hebben de poeli van de Tct vernieuwd, het is wel een andere poeli dan erop zat maar het geluid is weg.
Ik heb nog even met een stift op beide delen een streep gezet en na even lopen was de boel al verschoven.
Bij van Gompel een gebruikte poeli gescoord en het probleem is verholpen.
Heeft iemand ervaring met deze poeli?
Er zit namelijk geen rubber kern in en het gewicht is stukken lager.
Deze zal niet zo snel gaan slippen hij is uit een stuk.
Als dat lage gewicht maar geen problemen geeft aan de krukas?
Peter.
Dat geringere gewicht is echt geen probleem, aan de andere kant van de krukas zit het vliegwiel en die massa is veel belangrijker. :wink:
Een poeliedingesgeval uit één stuk zeg je? Da's verrekte interessant. :problem: Je merkt geen verschil met het in- en uitschakelen van de aircopomp? Die rubberen kraag is namelijk bedoeld om de klappen daarvan op te vangen.
@wim, Laat nou net vorig jaar de aircopomp zijn vastgelopen.
We hebben er toen een kortere riem op gezet omdat de airco het toch al niet deed.
Maar we willen het wel weer werkzaam gaan maken dus dat is wel een punt om op te letten.
Ik heb vanochtend nog eens de oude poeli in de bakschroef gezet je kunt dan met een tang of bijna met de hand het middelste deel ronddraaien met het bijbehorende geluid :wink:
Dus alsnog bedankt voor de foto's.
Peter.
Ik heb momenteel een lekke retourslang aan m'n veerpoot. :wink:
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat ze nog leverbaar zouden zijn.
Het betreft de slang met een metalen bevestigingsblokje.
Weet iemand misschien het art.nr via citroen.org?
Nee, dat weet ik zo niet, maar een even bellen naar de dealer en dat is geregeld.
Ik heb dat ook zo gedaan. Dan bestellen ze ze of wellicht hebben ze ze gewoon liggen, ze worden ook op andere Citroëns gebruikt.
Vergeet niet ook de aandrukklemmetjes er bij te nemen. De oude krijg je er nog moeilijker weer op dan nieuwe....
Ze worden inderdaad ook in Xantia, maar bijvoorbeeld ook in de C5 toegepast.
De dealer heeft het daarom ook gewoon in voorraad.
Alleen het metalen klemmetje moet met een speciale tang of pielen met een zijkniptang en schroevendraaier.
Nummer 8 en 9
Succes!
Als tijdelijke :!: oplossing kan je het kleine losse stangstukje eraf halen en de rest van de slang weer op de buis frutten. Dit maakt dat de slang onder meer spanning staat, dus snel weer opnieuw kan scheuren, maar het scheelt een hoop vlekken op de parkeerplaats/oprit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb ik ook gedaan. Met tot nu toe een lekvrij resultaat :)
Ik heb het nieuwe onderdeel wel liggen voor het geval dat...
Bedankt Marcel en Gerrie, jullie zijn erg snel vanmorgen. :D
En Marc ook, ik kan amper antwoorden zo snel komen de reacties
Ik ga bellen met de dealer.
Groeten Peter.
Ik heb de slang al gescoord bij de citroen dealer.
Er lag er precies nog een op voorraad.
Dus nu maar aan de klus.
Peter.
Dat slangetje is ook toegepast bij het stuurhuis van, ik dacht een Berlingo. :wtf: Ergo, is een standaardonderdeel voor dealers.
Dat zou Citroën veel vaker moeten doen, dingen standaard maken en blijven toepassen. Het is ook wel eens leuk als iets gewoon verkrijgbaar is en niet nfp :lolno:
Vandaag lekker gesleuteld aan onze turbo ct.
De hoogteregelaars schoon gemaakt en de lhm vervangen.
Dit alles met behulp van Gerrie en Marcel voor de nodige ervaring.
Het mooiste was dat we achter de tellerbak een handvol kleingeld gevonden hebben.
Verbazend dat we daar nooit iets van gemerkt hebben.
Alles was helaas oud geld, dwz franse franken en f2,85 aan kwartjes en stuivers.
Maar mooi dat m'n rechter display weer licht heeft. :D
Hierboven de buit achter de tellerbak.
Het was gezellig sleutelen vandaag ,nogmaals bedankt voor de hulp.
Peter.
'T was een leuke dag Peter. Gezellig gesleuteld! :D
:wtf: Zal die bak van jouw een herrie maken dan. Dat je dat niet hoort, dat is ja bekant het Frans bruto nationaal product.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het was erg gezellig inderdaad, wat een feest die speelruimte! En ongekend de hoeveelheid kleingeld. En vaag hoe het onder/naast de tellerunit is gekomen....
Ik ga nog een keer die tellerbak verwijderen, die mooi verlichte rechter unit smaakt naar meer. :D
Hoeveel van die steeklampjes zijn er nodig?
En zitten dezelfde ook in de schakelaars e.d.
De linker unit wil ik ook weer leesbaar maken.
Dat wordt nog een avondje klussen.
Veel, koop er een stuk of 50 dan kun je zo'n beetje alles vervangen. De schakelaars voor de raambediening zijn anders. Maar verder zijn er veel hetzelfde (ook bijvoorbeeld de verlichting van de knoppen van de asbak en het bovenste klepje.
En het is al vaak hier gezegd maar toch nog maar een keer, alléén lampjes vervangen waar ook daadwerkelijk wat in zit anders krijg je hele rare storingen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's