Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

421 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Lekker headway gemaakt Tonie!
Nog ff een of twee van dit soort sleuteldagjes dan kom je er wel :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ja het einde is goed in zicht.
Eigenlijk hoeft er zo gek veel niet meer te gebeuren nu, de bumper moet er weer op, de accubak en LHM vat fatsoenlijk vast zetten, een fuseekogelhoesje vervangen, aandrijfassen monteren en de versnellingsbak vullen met olie.
En dan moet ik hem nog even nalopen voor de APK maar hij zal als het een beetje meezit snel weer rijden!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik duim voor je gozer. Ik heb vandaag met de mijne weer es ff lekker 200 km gedaan op de BundesAutoBahn en dan merk je toch wel dat die dingen juist daarvoor gemaakt zijn. Heerlijk. Datzelfde zweefplezier wens ik jou ook toe. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Leuk project! Fijn dat het einde (begin) in zicht is. :thumbup:

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Thanks allemaal :D
Over het "schoonblazen" van de motor, ik hoef zo'n beetje maar de hoek om te rijden en ik zit op een limietloze autobahn, de plek voor testritjes bij uitstek. Een vriend van me woont een kilometer of 10 over de grens dus daarheen rijdend wil ik nog wel eens even het gas goed induwen en dat is ook heerlijk, lekker zoeven over de weg. Brekkie wilde op het laatst niet veel harder meer dan 150 km/h dus ik denk dat die nieuwe motor hem wel goed zal doen :)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nou, ik heb vandaag dan eindelijk de eerste kilometers kunnen rijden in de dame en dat beviel me erg goed kan ik zeggen :)
De motor loopt heerlijk rustig en het is sowieso een genot om na al die tijd weer eens een rustig stukje te kunnen toeren.
Het heeft me nog best wat gemier opgeleverd op het laatst, onder andere van de drie radiateurs die ik had liggen was er geen een meer goed dus uiteindelijk op eerste kerstdag naar veldhoven gekacheld om daar een tweedehandse zo goed als nieuwe op te halen. Toen kwam ik er achter dat de aandrijfassen natuurlijk ook niet meer in de be3 bak passen en dat terwijl ik daar de hoesjes zo braaf van had gedaan. Maar goed, gelukkig had ik de assen van de auto waar mijn nieuwe motor uit komt ook nog op de plank liggen dus zijn die er in gegaan.
Ik moet nu alleen nog de tussendemper vervangen, ik heb nog een redelijke liggen bij mijn ouders maar daar moet ik wel wat aan knutselen om hem helemaal gasdicht te maken en een vervelender probleem is dat de ventilatoren niet aan slaan.
Mijn HY stond achterom wat lomp in de modder geparkeerd en wilde er op eigen kracht niet meer uitkomen dus heb ik met een maatje samen de HY uit de blub getrokken met de XM (net uit narcose en meteen aan het werk!) Dat ging lekker, de 3500 kilo HY werden vlotjes uit de modder getrokken (ze was er tot de assen in gezonken) en vervolgens kon ik de HY eindelijk na maanden weer terug in de garage zetten. Vervolgens loop ik naar buiten staat de XM te koken en koevloeistof te spuiten kúúúúúúúúúúúúúúúúút gelukkig blijkt het nu mee te vallen, de ventilatoren slaan gewoon niet aan, heb net het koelsysteem weer op peil gebracht en de motor laten draaien, tot iets onder de 100 graden gebeurde er niets en vervolgens heb ik hem maar afgezet.
Toen ik de motor een week of 3 geleden voor het eerst liet draaien deden de ventilatoren het wel en in de tussentijd is het enige dat ik vervangen heb de radiateur, is die sensor die in het expansievat zit de temperatuursensor die de ventilatoren aan laat slaan? Zo ja dan zet ik hem morgen even gauw over anders moet ik verder zoeken en is de logische opvolgende vraag, welke sensor stuurt de ventilatoren aan?

Maar hoe dan ook, hij doet het weer en daar ben ik belachelijk blij mee :D

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Ha, wat zoeken op het forum helpt al aardig, ik heb toevallig de twee relais die onder de koplamp zitten aan de bestuurderskant losgehaald vandaag om ze goed te plaatsen (dat kon weer met de neus op zijn plek) wellicht dat een of beide niet goed vastzit op het moment. Dat is weer iets moois voor morgen om mee te spelen!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Als je het goed wilt doen moet je die relaisvoeten voor de koplampen vervangen.
Waar Citroen die dingen ooit inkocht weet ik niet, maar inferieur is het zeker. Niet één van de klemmetje klemt behoorlijk.
Brezan heeft prima vervangers. Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1586852/

Als je de stekker van de airco van de droger trekt kan je de fans op volle kracht laten lopen door twee pennetjes te verbinden. Ik weet niet meer welke, maar er kan weinig mis gaan.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

:clap:

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Idd de relais die daar zitten. Had hetzelfde euvel afgelopen jaar. Voetjes idd vervangen en als je daar nog geen tijd voor hebt even de voetjes insmeren met vaseline totdat je daar wel tijd voor hebt. Kun je ze meteen allemaal pakken, want het dimlicht gaat ook via die even slechte voetjes!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nou, ik wil het nog wat anders aanpakken zelfs. Mijn nieuwe radiateur is voorzien van een thermocontact. Ik wil die gaan gebruiken voor het aansturen van de ventilatoren. Ik denk dat ik gewoon draadjes ga trekken vanaf dat contact naar nieuwe relais en vanuit die relais de ventilatoren aansturen, dat lijkt me de meest trefzekere oplossing. Ik heb vandaag wat met de originele relais zitten spelen maar er is echt geen sjoege meer uit die ventilatoren te krijgen. Bovendien heb ik ook geen airco meer dus die hele schakeling die er nu in zit is ook eigenlijk niet meer nodig.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Doet ie het misschien niet meer juist omdat de airco ertussenuit is?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nee dat vermoed ik niet, toen ik de motor een week of drie geleden voor het eerst liet draaien deed de ventilator het nog wel keurig. Het is me gisteren pas voor het eerst overkomen dat ie het niet meer doet maar sowieso heb ik er het beste gevoel bij wanneer ik een nieuwe schakeling maak voor de ventilatoren, de nieuwe radiateur die ik er in gezet heb heeft zo'n thermocontact dus waarom ook niet, minder mogelijkheden dat ze het niet meer doen uiteindelijk.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nou, ik heb net even het thermocontact in de radiateur getest, deze had een weerstand van 0 bij net iets meer dan 90 graden (volgens het dashboard) morgen maar even in de weer met draadjes en een apart relais, dan is dat probleem in ieder geval ook getackeld.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Je bent wel lekker bezig! Ik ben nog niet zo ver dat de boel er weer in kan. Hoop ik wel binnenkort te kunnen gaan doen...
Succes!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Thanks! Het was wel een beste puist werk maar de vertraging zat hem voornamelijk in de andere versnellingsbak waardoor eerst eea geregeld moest worden :) dat is gelukkig snel zat goedgekomen en de blauwe kan dan ook binnenkort weer naar Roermond verhuizen voor een fijne sloopmeet :D

Overigens een vraagje, aangezien ik nu de hele reut qua aansturing van de ventilatoren opnieuw ga maken, kan ik de spanning voor de ventilatoren direct door het thermocontact jagen of kan die dat niet aan? Ik heb nog een fijne doos met relaisjes liggen maar wat er niet op zit kan ook niet stuk natuurlijk :)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Het probleem is niet de spanning maar de stroom. De sensor moet een relais inschakelen. De stroom van de ventilatoren gaat dan via dat relais.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Ja dat begrijp ik maar zowel het relais als het thermocontact zijn schakelaars. Nu worden de ventilatoren door een relais ingeschakeld omdat er zoveel stroom niet door de Bitron en ECU moeten lopen.
Die schakeling wil ik weghalen omdat ik geen airco meer heb en er absoluut 100% zeker van wil zijn dat de ventilatoren het doen wanneer dat moet. Ik ga dus gebruik maken van het thermocontact in de radiateur maar vraag me af of die de stroom naar de ventilatoren aan kan zonder gekkigheid. Aan de andere kant zijn relais wel een betere opplossing, dan kan ik ook met een halve en orkaanstand gaan werken.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Draadje van de plus naar het spoeltje van het relais, het andere aansluitpunt van het relais naar de sensor. de andere van de sensor naar de min.
De stroom voor de fans loopt dan via het geschakelde contact van het relais, dus van de accu naar het relais, vandaar naar de fans en vandaar naar de min. Ik weet die codes zo niet uit het hoofd (zit in het buitenland), maar het is echt supersimpel.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nou, ik heb toch nog maar even voor een compromis oplossing gekozen.
De originele ventilator hangt nog aan de originele kabelboom en de aansturing ervan zal ik tzt in orde proberen te krijgen.
De later ingebouwde ventilator wordt nu wel apart door een nieuw relais aangestuurd.
Ik heb het relais en de ventilator direct gevoed vanaf de accu (en apart gezekerd) en het relais door het thermocontact aan laten sturen.
De tweede ventilator heeft ook alleen maar een standje orkaan dus die gaat nu mooi draaien wanneer het koelwater op 95 graden staat, dat werkt nu in ieder geval en ik hoef me om een kokende motor ook niet meer druk te maken voorlopig.
Verder heb ik nog een gaatje in de uitlaat gerepareerd met uitlaatcement, een bierblikje en twee slangenklemmen, die is de komende tijd ook weer gasdicht tot ik een nieuwe pijp heb gekocht. Het ziet er zowaar goed uit! Ik heb vandaag even groene platen mogen lenen van de garage en een kleine 100 kilometer gereden, het voelt allemaal goed aan, hij loopt heerlijk rustig en blijft op alle fronten kurkdroog, alle lampen werken, morgen gaat ie naar de garage voor de APK.
Enige dat nu nog roet in het eten kan gooien (voor zover ik kan verzinnen) is de dorpel rechtsachter, maar goed, als dat gelast moet worden, dan moet dat maar.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

mechuccio zegt:

....... morgen gaat ie naar de garage voor de APK.
Enige dat nu nog roet in het eten kan gooien (voor zover ik kan verzinnen) is de dorpel rechtsachter, .....

en wellicht een garage of RDW afmeldcentrum die op nieuwjaarsdag dicht zijn????

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Neuh dat niet :) maar ik ken de garagehouder, ik zet hem er alvast neer en dan kijkt ie van de week wel of ie goed genoeg is voor de APK.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Zojuist heb ik de XM bij de garage neergezet voor de APK, ik ben erg benieuwd wat ze nog gaan vinden.
Vandaag heb ik nog naar de motorkapvergrendeling gekeken, die wilde niet heel erg enthousiast sluiten, nog even eea aan de neus verschoven, de kabel van voor tot achter volgeblaft met WD40, de sluitmechaniekjes goed schoongemaakt en extra trekveertjes geplaatst, dat deed de truc. Ook nog even twee beugeltjes gemaakt voor de vangers van de achterbank, omdat mijn lederen interieur uit een Berline komt paste het origineel niet meer en moesten de vangertjes ongeveer 5 centimeter naar binnen geplaatst worden en er was tijdens de rit gisteren een bol geklapt rechtsvoor, hij begon ineens vreselijk te stuiteren. Gelukkig had ik nog nieuwe bollen liggen dus die zitten er nu op en ik moet zeggen dat ie echt fantastisch lekker rijdt nu. Het enige potentiele afkeurpunt dat ik voorzie is de dorpel rechts achter die toch wel wat krokante plekjes heeft, maar goed, we zien wel wat er nog meer uit de bus komt rollen. hopelijk kan ik zonder al te veel verdere narigheid op korte termijn weer in brekkie gaan koetsen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Goed bezig knul! Ik zal komende week met de vingers gekruist door het leven gaan, hopende dat brekkie de APK in 1 keer haalt! Ach en anders moet je ff wat aan de dorpel bakken, is ook de wereld niet toch? (Vooropgesteld dat je zelf kan lassen, gezien de rest van je vaardigheden ga ik daar ff van uit)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nou, dat lassen is juist iets dat ik liever uitbesteed, niet dat ik het niet kan (zei het niet netjes) maar een dorpel met gaten laat ik toch liever doen door de specialist bij de garage. Da's ook zo'n man die eer van zijn werk wilt en vindt dat zijn laswerk de auto moet overleven. Bovendien moet de auto mocht ie nog een beetje op tijd door de APK komen meteen een ritje naar Italie met de nodige pekel overleven en dan wil ik niet met gaten of lasnaden in de dorpel zitten.
Ze zijn helaas nog niet aan de keuring toegekomen wegens vakantie maar uiterlijk maandag wordt ie gekeurd.
Ze zouden morgen nog wel even kijken hoe het met de dorpel staat en of ze een stuk nodig hebben, dat kan ik dan mooi uit de blauwe slijpen zodat ze het er op kunnen bakken. Ik ben heel erg benieuwd.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

ik ook! Klinkt in ieder geval hoopvol!
Ik heb het blok er net weer in hangen. Maar nog geen sjoege helaas. In principe loopt de APK 14/1 af, dus zit er ook aan te komen.....

Succes!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

oei, nou succes ermee maar daar kom je neem ik aan wel uit.
Het zijn al die rottige stekkers en slangen he, dat blijft zoekwerk ook al weet je exact waar ze moeten. Het kost geen moeite er een te vergeten die op een plek zit waar je hem ook onmogelijk kunt zien met het blok op zijn plek.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Tip: koop een assortiment tye-rapjes in allerlei kleuren. Iedere stekker die je losmaakt, trek je om beide einden een tye-rap van een kleur. Out of colors? Maak combinaties van 2 of zelfs 3 kleuren. Werkt perfect, bij montage klik je alle stekkers zó in elkaar. Bewaar de 'enkele' kleuren voor de vaste stekkers bij voorkeur. (zoals de stekkers op de ECU en de VC etc.)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Da's ook een fijn trucje inderdaad. Zelf gebruik ik altijd van die dikke afplaktape en een watervaste stift om op de stekkers te schrijven waar ze moeten.
Tijdens deze klus was ik 1 labeltje kwijtgeraakt, voornamelijk omdat het allemaal zo lang duurde, dat was het dunne draadje naar de dynamo dus op zich nog best keurig eigenlijk, toen de kabelboom eenmaal op zijn plek lag kon die ook nog maar op een punt aangesloten worden.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Goeie tip inderdaad! Doe ik de volgende keer :wink:
Ik had wel wat dingetjes gelabelled. Inderdaad ook met schilderstape en stift. Alles kwam ook keurig op de juiste plaats, ik had alleen niet gezien dat er 3 gelijke stekkers in/bij de computerbak zitten. Anders had ik die ook wel een label gegeven. Maar goed, een kleinigheidje hou je toch :mrgreen:

Pagina's