Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

421 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Ja da's waar er is nu toch wel een beste bak werk verzet aan de dame, ik denk niet dat ze de afgelopen 435.000 kilometer eerder zo'n onderhoudsbeurt gehad heeft, dat moet voorlopig toch wel snor zitten.
Enige puntje is dat de katalysator van de berline toch een net andere vorm heeft dan de versie die onder de break hing, en dat komt niet alleen akelig dicht in de buurt van de hydraulische leidingen die op het subframe liggen maar ook duwt het de hele uitlaat wat uit het lood omdat ie wat langer is, ik hem hem zo vrij mogelijk gehangen maar een vervelende resonantie zo nu en dan is niet 100% weg te werken dus wanneer die APK klaar is hang ik toch mijn lege katalysator maar terug, dan moet ik dat iedere keer voor de volgende APK's maar weer even omhangen, maar ach, als ik dan een deftig plaatsje voor de goede kat vind waar die droog en warm ligt dan slijt ie natuurlijk ook niet :) en die 0,02 PK winst op 1580 kilo is natuurlijk ook dik de moeite waard :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Haal jij slechts een niet merkbare winst uit een lege kat? In je vorige configuratie dan hooguit. Je moet echt aanzienlijke (lees: merkbare) vermogenswinst uit een katvervanger kunnen halen hoor.

Maargoed, eerst maar eens APK. :wink: Schakelt je 'nieuwe' stangetje lekker?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Ja dat nieuwe stangetje is een wereld van verschil! (en de bak en de pookknop :) )
Dat voelt nu allemaal weer retestrak aan, een wereld van verschil met de vorige setup, die was toch wel aardig uitgelodderd en had aardig wat speling, deze pook staat snaarstrak in zijn hoesje, hij rijdt en schakelt echt superlekker!
Overigens merk ik wel aardig wat verschil met de volle kat hoor, hij is er wel wat gezapiger van geworden maar een racebak zal het nooit zijn. Hoe dan ook zit die nieuwe kat er niet lekker onder, hij is iets langer ook en dat duwt de uitlaat scheef die dan net af en toe ergens tegenaan rammelt en dat is niet chique. Verder hang ie dus echt te dicht op het subframe en dat vind ik maar niets met die leidingkjes die daar bovenop liggen. Als de XM is gekeurd ga ik de garage opruimen en kunnen we eindelijk ook eens wat voor het blauwe beest gaan plannen want mijn ouders zijn de opritversiering inmiddels wel zat :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Haha :wink: OK ik hoor graag wanneer we jouw ouders gaan verlossen van de opritversiering.
Afhangen van de uitlaat steekt erg nauw kan ik als TCT-liefhebber vertellen. Maar ergens is natuurlijk het punt bereikt dat je het geheel niet rammelvrij meer kunt afhangen. Gelukkig is een rammelvrije uitlaat (nog) geen APK-eis! Succes morgen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 rijdt weer

Nee dat klopt, goed afhangen van een uitlaat moet goed gebeuren maar omdat de kat te lang is en net anders van vorm hangt ie nu zo dicht op het subframe dat ik van die gedachte alleen al ga zweten, en de hele kat hangt ook lager waardoor hij de uitlaat scheef drukt, dus nu is er niets meer mee aan te vangen maar ik kan wel eindelijk opgelucht hèhè roepen :D

hèhè!

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/eindelijk.jpg)

Vanavond dus de lege kat eronder hangen en verder voorlopig gewoon genieten!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

:news: :news:

:dans: :ballonnen: :happy: :ballonnen: :dans:

:jury: :sunny: :bananna:

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

wat Detlev zegt!! Gefeliciteerd!

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Gefeliciteerd met weer een jaar zweven 8) :clap:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

mooi!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

:ballonnen: :ballonnen: :ballonnen: :ballonnen: :ballonnen:

Gefeliciteerd!

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Gefeliciteerd! Het mocht je ook wel eens mee zitten ja! :)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Mooi man!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Jaaah! Super dat al je inspanningen nu beloond worden. En nou ff over de grens wippen en dat ding de sporen geven! :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

haha nou ja dat komt nog wel, voorlopig ga ik eerst even lekker rustig zweven met de nukkige tante.
Ik heb net wel de katalysator weer omgehangen, de kat van de berline is toch wel stevig anders van vorm, da's jammer dus als iemand nog eens tegen een goeie kat van een brekkie loopt en deze wilt ruilen tegen een meer dan nette kat van een berline dan houd ik me altijd aanbevolen, tot die tijd moet ik hem maar bewaren om hem tijdens de APK's om te hangen.
Maar nu rijdt ze dan ook waanzinnig heerlijk, geen rammeltjes of kraakjes, gewoon lekker zweven zonder zorgen. Een warm bad geeft meer stress! Hopelijk blijft dat ook een tijdje zo :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Wel vreemd dat de kat zo anders is. Ik dacht dat verschil tussen break en berline bij mijn V6 uitvoering alleen in de achterste demper zat.
Geeft SCC ook verschillende nummers? Of heb je wellicht een orginele en een imitatie?

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Ja misschien is het wel een imitatie of van een ander blok, ik kan geen verschillen vinden als ik snel even op internet zoek maar mooi passen doet ie nietde bocht voor de kat is langer en gaat dieper omlaag, het pijpje na de kat is ook een paar centimeter langer.
Ik kan natuurlijk ook de kat tussen de pijpen los zagen en op mijn originele pijpen lassen maar goed, voorlopig heb ik andere prioriteiten en dat is voornamelijk en heel veel genieten van rijden :)
Het was dan ook een ernstig ontspannende rit naar mijn werk vanmorgen, bakje koffie, radio en verwarming aan en lekker zweven!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Nou, de eerste 1000 kilometer zit er op en tot nu toe ben ik dik tevreden.
Vorige week ging het dimlicht rechts kapot maar dat is snel genoeg opgelost en vandaag was ik boodschappen gaan doen in Duitsland en toen ik daar de parkeergarage uit wilde rijden begon het dashboard paniek te maken dat er te weinig koelvloeistof in zat. Even gekeken en het was inderdaad best hevig aan het druppen onder de auto. Gelukkig waren we bij de Real dus meteen maar even 5 liter koelvloeistof gekocht voor de thuisreis en het systeem afgevuld. Thuis komen ging verder zonder problemen en daarnet even druk op het systeem gezet, bleek er een scheurtje in een van de slangen aan de radiateur te zitten bij de slangenklem. De afgelopen maand hebben er dan ook 4 verschillende radiateurs in gezeten voor ik uiteindelijk een nieuwe kocht dus dat los en vast zetten zal vast geen goed gedaan hebben. Afijn, de slang een stukje ingekort en weer vastgezet en nu is ie weer lekvrij.
Als het bij dit soort kinderziektes blijft hoor je mij niet klagen.
Volgend weekend ga ik trouwens de garage opruimen (da's echt een griebusbende nu) en als dat geregeld is haal ik het blauwe monster weer terug naar Roermond, kunnen we daar eindelijk ook eens een sloopmeeting voor organiseren.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Goed bezig Tonie. Ik ben blij dat je er zoveel plezier van hebt, dat heb je wel verdiend met al je doorzettingsvermogen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

En dat ik er plezier van heb is een feit!
Hij is ook zuiniger dan de BX nu, dat was ie met de vorige motor niet maar dat kan aan de lambdasonde gelegen hebben die niet meer meedeed. Bij de BX heb ik de begrenzer uit de tank gehaald dus kon ik 55 liter LPG tanken, bij de XM doe ik dat niet en past er dus een 47 liter in (helemaal leeg wil ik hem niet rijden ivm de pomp)
Het is me de afgelopen weken opgevallen dat ik ondanks dat ik minder kan tanken ik een dag extra naar mijn werk kan rijden voordat ik weer aan de pomp sta. Aan de andere kant zal dat ook wel voor een deel aan mijn rijgedrag liggen, in de BX geef ik toch wel stevig gas terwijl ik bij de XM nauwelijks boven de 3000 toeren kom alleen wanneer ik 120 moet rijden. Ik vind het helemaal fantastisch om heerlijk ontspannen en rustig te rijden, ik heb echt nog nooit zo'n absoluut gebrek aan haast gehad in een auto als nu. En de teller tikt rustig door, inmiddels zit ik over de 2000 kilometer sinds de motorwissel en het gaat nog allemaal prima.
Volgend weekend ga ik bij opa en oma in Emmen op bezoek, de eerste echt lange rit met de tante, ik kijk er al naar uit!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

haasteloos rijden m met een XM is ook helemaal geen straf idd. Al moet ik zeggen dat de keren dat ik de XM mee neem mijn voet vaak toch aan de zware kant is en ik daarmee het zorgvuldige zuinig rijden (voor zover mogelijk) van vrouwlief binnen geen tijd aan gort heb :mrgreen: Accelaratie van t oude beestje is nog steeds fenomenaal en zeker de moeite waard om elke keer weer te ervaren :lol: Zal natuurlijk ook aan de motorisering liggen.....

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Dat werkt inderdaad aardig mee :)
Een break met een schattig twee-litertje gaat prima mee in het verkeer maar spannend is het niet.
die 200+ PK die je uit een ES9J4 perst doen zeker leuke dingen.
De PK/KG verhouding van de V6.24 komt ook aardig overeen met de BX 16V, de 160PK versie dan.
De verleiding blijft dan immer groot, zo'n duw in je rug is gewoon verslavend. Hard rijden vind ik op zich zo interessant niet maar hard optrekken is zowat het mooiste wat er is. Aangezien die sensatie bij de XM er eigenlijk niet is vermaak ik me tot nu toe met zo rustig mogelijk rijden, ook dat heeft wel wat.
Mijn monocle in, een fijne Big Ben in mijn hoofd, handschoenen aan, radio 4 en tuffen maar!

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Ik lees dat je de LPG tank liever niet leeg rijdt ivm de pomp...
Ik rij dus ook LPG en doe dat wel gewoon......
Welke pomp loopt gevaar en is dat ook echt zo? :o

Btw ik rij gemiddeld 1:10, et vous?

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Het schijnt zo te zijn dat de Vialle LPI installaties een nogal dure pomp in de tank hebben zitten die absoluut niet droog mag lopen. Bij een normale G3 installatie is dat een minder groot probleem en bij G2 kennelijk ook niet, bij de BX reed ik ook gewoon door tot ie niet meer wilde en dan tankte ik weer. Ik heb 120.000 KM met die installatie gereden en toen ik hem kocht zat ie er al een goeie 100.000 kilometer in.
Maar goed, het leegrijden van de tank bij mijn huidige installatie is me door meerdere mensen streng afgeraden en daar houd ik me dan maar aan :)
Ik rijd ongeveer 9 kilometer op een liter LPG en ter vergelijk, met de BX die 600 kilo lichter is haalde ik nog niet de 8 kilometer op een liter dus een flinke vooruitgang zit er wel in!

Hier zie je de injectoren en het injectieblok goed zitten, ik heb ook geen verdamper in mijn installatie.
Tegenwoordig is het wel allemaal een flink stuk schoner onder de motorkap :D

IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/1/thumb/4.jpg)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Nou, het gaat nog steeds heerlijk met de dame!
Ik merk dat ik me de laatste tijd bezig houdt met af en toe wat kleine dingetjes die al zo lang als ik haar heb op de planning stonden, zoals het repareren van de vergrendeling van het dashboardkastje waar van alles afgebroken was, dat heb ik net gefikst en eindelijk kan ik weer met de hendel die kast open maken en blijft ie met zijn gasveertje open staan in plaats van dat al dat spul in het kastje ligt te rammelen en ik als een of ander beest de klep zelf open moet houden wanneer ik iets uit het kastje moet pakken. Geen bijzonderheden verder en behalve die koelvloeistof lekkage van laatst ook nog geen ellende tegengekomen.
Wel zijn er wat lampjes stuk in het dashboard (Dat was al) en omdat ik in deze bange dagen nogal veel in het donker rij wilde ik even weten bij welke toeren ik nu welke snelheid rijd en dat is nogal een positieve verrassing!
120 KM/h bij 3100 toeren gemeten met de Tomtom, dat zal dan wel iets van de latere modellen zijn wellicht want met de vorige bak moest ik toch echt 3700 toeren draaien om 120 te rijden en zelfs de BX kwam met zijn 6 versnellingen niet onder de 3300 toeren bij die snelheid. Nou ja, dat zal weer wat schelen in het verbruik en nu ik het weet verklaart het ook wel waarom ik iedereen inhaalde de laatste tijd op de snelweg, mijn winterbanden zijn sowieso wat te groot dus ik reed al op toeren in plaats van de snelheidsmeter maar hield steeds 3500 aan.
Tot nu toe lijkt het toch wel een geslaagd projectje geweest, ik geniet er met de dag meer van!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

hmmmm zal morgen er eens op letten maar wat ik me herinner loopt een V6 niet veel rustiger.

Wel mooi dat alles lekker loopt :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

klinkt goed inderdaad!
Mijn V6-en (es9j4 met 4HP20 bak) draaien minder dan 3000 toeren bij 120 op de teller, ik schat zo'n 2750 a 2800 rpm

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Klopt, vanmorgen nog opgelet, naald hangt bij 120 Kmh net onder de 2800 rpm.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Fiks verschil met de be3 bak dan! Ik ben nu bezig met een es9 blok, met handgeschakelde ml5t. Benieuwd hoe dat wordt!
Mooi dat je xm steeds meer bevalt! 8) enne, die kapotte lampjes; snel fixen! :lol:

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Ja dat van die lampjes stond al een tijd op de planning, ruim een jaar eerder al om eerlijk te zijn maar ik had steeds andere prioriteiten. Heb nu nieuwe liggen dus dat komt binnenkort.
Het verschil in toeren vind ik echt waanzinnig! Dat rijdt zoveel rustiger en zuiniger dan voorheen, puike bijkomstigheid van de nieuwe motor.
Verder ben ik vandaag over Duitsland naar Emmen gekacheld, over Duitsland omdat ik voor een vriend van me iets op moest halen net over de grens bij Emmen, een of andere tank waar hij wielen in kon doen, bleek dat een gigantische metalen bak te zijn, ik kreeg het ding niet in de kofferbak zonder de poten eronderuit te halen (en dan ook nog maar net) en de bank te klappen. Nadeel was dat we met zijn 3en waren dus de mevrouw achter het stuur, kleine Noelle met haar zitje op de bijrijdersstoel en ik dus op de koude kale vloer tussen bank en tank in geperst. Nou ja, in Emmen maar wat biertjes achterover gekanteld en vervolgens het eerste stuk maar in slaap gedonderd, na Apeldoorn werd ik wakker dus dat scheelde alvast het eerste uur ongemak :mrgreen:
Maar verder geen gekkigheid, ze heeft ons heerlijk heen en weer gebracht, eindstand is bijna 600 kilometer en niet het minste hikje heb ik gevoeld. Zo'n ritje had ik wel even nodig om de hele conversie tot een succes te benoemen, nu nog even kijken hoe het straks in de zomer gaat in verband met de actieve koeling waar ik een andere schakeling voor heb gemaakt maar ik maak me er voorlopig geen zorgen om. Ik ben erg happy met de tante en volgens mij is ze zelf ook erg happy met haar nieuwe hart. Op naar het miljoen!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

Gezien je beschrijving tik ik deze conversie ook ff af onder het kopje "geslaagd" Tonie!
Mooi dat je er zoveel plezier van hebt nadat je er zoveel moeite in hebt gestoken.
Ik wens jullie veel veilige kilometers in deze 16V lerp :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's