hai allen,
Ik ben expelliarmus, broer van example, woon in amsterdam en werkte in z'dam bij Fiege, een transport bedrijf. ik rij momenteel met mijn xm 20i
break confort '92 kleur vert triton, zeer fijne wagen. :P :P
Heb al een waslijst aan auto's gehad, waarvan de meesten toch wel frans. :wink: ik sleutel graag zelf, maar als het te moeilijk wordt, zoek ik meestal iemand die me verder kan helpen. :P :oops: :wink:
liever niet de dealer.
Bij deze, de levens loop van mijn XM break comfort 20i uit 1992 in de kleur vert triton.
Heb haar in 2006 gekocht van een particulier voor de somma van 900€, die haar enkel voor de vakantie had gebruikt/gekocht, dat ze die vakantie heeft overleeft is op zich al een wonder. Tijdens die vakantie is ze naar mijn overtuiging zwaar mishandeld, ze zijn met 2 platte veer bollen achter en een kapotte hydractive bol achter drie maanden op vakantie geweest in Kroatie.
Maar goed met de kennis die ik toen al had heb ik haar toch gekocht, (heb daar nog steeds geen spijt van) de bollen laten doen bij chyparse en dat was wel een wereld van verschil, ze veerde weer zoals een XM hoort te veren.
Haar eerste eigenaar was een chirurg uit Enschede, die een heel pak aan garage bonnen achter lied bij het instruktieboekje, dus kon ik haar technische staat ook aardig achterhalen.
In de loop der tijd heb ik wel een hoop met haar te stellen gehad en ben eigenlijk nog steeds bezig het achterstallig onderhoud weg te weken.
Wat heb ik reeds gedaan:
Alle bollen op druk laten brengen en of vervangen.
Veer systeem geschoond en voor zien van nieuwe lhm.
Nieuwe debietregelaar en hoogedrukregelaar laten monteren.
Remschijven en remblokken voor vervangen + L en R de veerpoot retour leidingen vervangen.
Koplamp units vervangen voor type2 units.
leeder eenspaaks stuur geplaatst.
Achter klep vergrendeling aan gepast en verbeeterd.
Linker en rechter buiten spiegels vervangen.
Andere gril geplaatst.
Vier nieuwe pirelli p6 banden.
Nieuwe accu.
middenconsole vervangen voor een met houtwerk.
Het interieur van comfort grijs naar Ambiance leder zwart omgezet (met dank aan Mark)
Wat nog te doen:
Het 2.0i motorblok heeft er al 330.000 op zitten en krijgt dit jaar groot onderhoud.
Draag arm rubbers en fusee kogels vervangen.
Bedrading achterklep nazien en verbeteren.
Veer cilinder rechts achter nazien en of vervangen.
Een ander hemeltje zoeken.
Een nieuwe lhm aanzuigleiding zoeken.
En dan natuurlijk de foto's zo als zij was:
Van wieldoppen naar speedline velgen:
Lhm aan zuig leiding naar de klote, dan zelf maar iets maken:
Een berline achterbank in een break? Eerst even van deze metalen plaatjes monteren:
Van lelijk comfort grijs, naar mooi ambiance zwart:
Tot op heden staat ze er dus zo bij, ik is heul blij. 8)
mo0oiiiiiiii :wink:
Ha Wes :D
Hoest nu met het hemeltje? of heb ik iets gemist?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee ik heb er nog niet naar gezocht, komt wel als het weer het weer toelaat.
Bruut mooi, dat zwarte leer interieurtje. Mooie break zeg!!
Da's toch een heel ander gezicht Zo'n interieur Wes! :)
Waarom heb je eigenlijk voor Pirelli's gekozen?
Mooie foto's en een mooi verhaal Wes. Dat zwart staat toch wel chiquer dan dat grijs.
Die aanzuigleiding is uit het assortiment ben ik achtergekomen :-( Je zult dus op zoek moeten naar een tweedehands.
Heb al twee tweedehandse leidingen naar de euwigge leiding velden gebracht, die dingen worden door verwering te hard en je moet toch her en der wat buigen en dan zegt ie knak, ik zoek eigenlijk een zaak waar ik er een kan laten namaken in een betere kwaliteit rubber.
Omdat er toen ik naar banden zocht, de michelin energy severt van nu nog niet op de markt was, de vorige generatie was echt verschrikkelijk, ik ben nog steeds blij met de Pirelli's, prima band.
Wat zijn de specificaties Wes?, ik kan wel eens rondbellen onder onze leveranciers.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Geen flauw idee Mark, dat het met regelmaat heet en dan weer koud word is je wel bekend, daar moet het dus wel tegen kunnen, dat is alles wat ik weet, lhm op zich doet niet zo veel toch?
Persleiding ?
Aanzuigleiding ?
Hoge druk ?
Lage druk ?
Diameter uitwendig / inwendig?
Dat bedoel ik :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is een aanzuigleiding, lage druk, alleen de diameter weet ik even niet, zal ik nog opmeten.
Ik zal er ook even een foto van maken, hij heeft er een nog al belangrijke bocht in zitten, de eerste bocht van af de pomp.
Volgens mij moet dat rubber wel tegen hydraulische olie kunnen. En kan standaard rubber dat niet zo goed.
Mark, het lijkt mij dat dat adres aangemeld moet worden bij de onderdelenmagazijnmeester van de club i.o. Er zal in de toekomst meer behoefte zijn aan slangen. En hydraulische bolides hebben er nu eenmaal meer dan gewone auto's :?
Misschien ook maar 'ns een lijst van specificaties gaan bijhouden?
Komt goed :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wes en Wim, veel plezier morgen en Paris!!!
Thanx, was gezellie en ook wel leerzaam.....
"Breaky" heeft kuren!! Wat vorig jaar was verholpen door Gert J is weer terug gekomen, een lekkende veercylinder rechts achter, zou ie nu echt stuk zijn??
hmmm Dat is minder Wes..... en nu?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hey Wes, shit man :cry:
Lekt zo'n cylinder dan bij de leiding? Is dat een dure grap of kun je daar gebruikt ook nog aan komen?
:lol: Mark, je bent me net een minuutje voor.....
Ik heb een slopert gevonden waar ik ze van af ga halen en er bij mijne onder ga zetten, ik hoorde vorige keer bij Gert J dat het waarschijnlijk een interne lekkage is, ik ga nog op onderzoek uit, ze rijd er nog niet minder om.
Dat lijkt me iig geen "stoep"- klusje...
Nee das geen stoep klusje, als ik er aan ga beginnen doe ik dat binnen hoor.
ff een kleine udate:
Zo ook weer een paar mankementjes aan "Breaky" kunnen fixen vandaag, linker voor raam gaat weer open en dicht (bitron/video module die in deurpanelen zit geschroeft is stuk, had nog eentje liggen), linker achter deurpaneel zat niet lekker op zijn plaats, het binnenwerk weer netjes gemaakt ziet er weer goed uit en de lekkage van de antenne gemaakt, althans dat moet ik nog ff testen, maar hij ik nu geen zin meer in. De rest van de klussen + de apk mag Gert de Jong doen.
De update aan de motor komt daarna wel weer.
het zijn relatief kleine klusjes, maar de tijd gaat zo voorbij als je eenmaal bezig bent :wink: .
Wes, als je nog een XM Break sloper tegenkomt en je gaat die slopen ben ik geïnteresseerd in de achterste remklauwen :wink: .
We zullen zien, beloven doe ik niks.
Ben wel met spoed op zoek naar een set goede achter veercylinders voor mijn "Breaky" heeft iemand nog wat liggen of weet een goed adres waar ze er een set hebben liggen voor niet al te veel geld?
Ik begrijp goed dat je niks kunt beloven :wink: .
Zijn de veercilinders voor een berline en een break anders of toevallig hetzelfde? Niet dat ik ze heb, maar het kan het zoeken ernaar vergemakkelijken :wink: .
Ik heb begrepen dat ze anders zijn, qua in houd?
Dat zou best kunnen, de diameter zal hetzelfde zijn als die van de Berline met een grotere slag :arrow: dus een grotere volume :wink: .
Bel morgen Evert Jan van vdLaan effe. Die heeft zoveel liggen, voor mijn inziens redelijke prijzen...
Pagina's