Zolang je een auto netjes tijdig voorziet van verse oliën en vetten...
Daar zit 'm nou net de crux. Hoeveel huidige eigenaren van een oude bak hebben 'm niet gekocht met zwaar achterstallig onderhoud? La Soixante bijvoorbeeld had gitzwarte motorolie en de LHM was al niet veel beter. :roll: Pas na de vierde wissel kwam er min of meer heldere bakolie uit.
Dus nee, ik geloof niet in additieven (ook niet van de gerenommeerde merken als Exxon) die de motor herstellen. Wel ben ik er van overtuigd dat er additieven zijn die het reeds ingezette slijtageproces enigszins vertragen.
Maar goed, als jij geen toevoegingen zoals TSL wilt gebruiken zal ik je er niet toe dwingen. Het is een eigen en vrije keuze. Maar zo accepteer ik niet dat anderen mij voorschrijven iets niet te doen.
Iemand iets voorschrijven is voor dokters, niet voor Forumleden.
Gewoon verse olie lijkt mij heel wat verstandiger dan die plankenvol wondermiddelen in te zetten. Lijkt een beetje op kwakzalverij, waarvan je hoopt dat het helpt en niet schaadt.
Zo vind ik het moeilijk te begrijpen waarom een eenmaal ingezette slijtage zou worden beperkt door een wondermiddel. Dat is precies wat de kwakzalvers suggereren.
Vanaf dag 1 is er slijtage. Omgedraaid kan ik wel begrijpen: dat je het slijtageproces kan versnellen door achterstallig onderhoud, zoals het te laat verversen met doodgewone, voorgeschreven olie.
Wel aardig te lezen dat mijn stelling aanhang lijkt te vinden; zie onderschrift:
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
En we gaan gewoon weer on-topic. Hierbij de foto's van de oude, harde aanvoerslang. Een mooie korte bocht:
En het uiteinde van de slang dat op de pomp zit:
Het inscheuren is duidelijk te zien. :?
En zo zit de nieuwe slang:
Omdat het best lekker weer is, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de LHM te verwisselen voor hydrorinçage. Het oude voorraadvat lekker geDastyd, net als de vorige keer. Hierbij kwam er donkere drap van de bodem, net als de vorige keer. :? Ik hoop nu toch echt dat het systeem 'ns schoon raakt.
Gisteravond de vloeistoffen vervangen. Madame heeft nu nieuwe motorolie, hydraurinçage, bakolie en natuurlijk een nieuw olie- en luchtfilter. Verder heb ik ook nog de messing busjes (nr 7) vervangen:
Die dingen kosten geen barst en ze zitten op een plaats waar vuil en rotzooi komt. :?
Afgelopen maandag ben ik in een dolle bui begonnen met het vervangen van de slangen van en naar de benzinetank. Welgeteld 1 heb ik in garage de la rue kunnen doen: de retourslang. Voor de andere moest ik toch echt onder de auto en dat doe ik liever niet op straat. Dus ben ik gisteren weer naar de beunclub geweest. Om het kort samen te vatten: wat een k*tklus. :evil: De slang van de pomp gaat over de tank, onder een clip, over de vulslang, over de dwarsbalk naar het subframe naar het benzinefilter. En de slang van het filter volgt min of meer dezelfde route maar blijft naast de tank. Ergo, behalve de middendemper moesten ook de beugels los die de tank op zijn plaats houden. Oh ja, het hitteschild zit ook vast aan de tank en de stang van de hoogteregelaar loopt er ook nog onderdoor. Nadat dat allemaal los was (en ook de vier schroefjes waarmee de vulpijpconstructie vast zit) bleef de tank fijn hangen want die dacht: "Bekijk jij het effe, ik hang hier goed." :lolno:
Enfin, met veel gesjor en vrome teksten de slangen vervangen. Vervolgens de auto gestart en: :dans:
Ook heb ik gisteren de hoogteregelaars schoongemaakt. Wat er uit kwam was zwarte slurrie :wtf: Daar ben ik not amused over omdat er sinds er anderhalve week geleden hydroshit in is gegaan slechts een 40 kilometer gereden is. Ik vraag me nu echt af of dat vuil is dat eindelijk los komt na jaren verwaarlozing of dat er iets anders aan de hand is. :roll:
:shock: Respect Wim! Wat een klus zeg, waarom heb je dat gedaan? Waren de sbrandstofslangen in een slechte staat??
En dat LHM circuit van jouw blijft ook een raadsel zeg, tis dat je geen schuifdak hebt anders zou je vermoeden dat de afvoer ervan gekoppeld zit aan je LHMvat :lol:
Toen ik met de brandstofpomp bezig was zag ik dat de slangen aan het uiteinde droogtescheurtjes hadden. Vorig jaar heb ik daarom in de motorruimte de slangen al vervangen. De goedkope oplossing is een stukje afsnijden, maar ik vervang ze dan liever helemaal. Better safe than sorry. :wink:
Ik had in Hongarije voor het eerst dat ik startte en het laadlampje, lampje van te weinig koelvloeistof en nog 2 zenuwachtigmakende lampjes bleven branden en de radio en ecc niet aangingen. :wtf: Motor uit, weer starten geen problemen. Dus heb ik het verder als een eenmalig iets afgedaan.
Echter, de afgelopen tijd kwam het steeds vaker voor, dus ben ik maar 'ns in de schema's gedoken. Nou, er is geen verklaarbare reden voor dit wazige gedrag omdat lampjes en ecc geen relatie tot elkaar hebben. Bij gebrek aan beter dacht ik daarom al richting contactslot tot ik besloot dat het wel 'ns aan de dynamo zou kunnen liggen. Immers, als die niet laadt dan doet de airco/ecc het ook niet en worden nog wat verbruikers uitgeschakeld. En dat dan wat waarschuwingslampjes gaan branden is minder onverklaarbaar (maar nog steeds niet heel logisch).
Dus heb ik bij de onvolprezen mister-auto.nl een gereviseerde dynamo besteld omdat de financiën op dit moment voor andere doelen ingezet moeten worden. :? Gisteren was de dynamo binnen. Heb ik al gezegd wat een feest het is om aan een TCT-blok te kunnen sleutelen met al die ruimte? :mrgreen: Met de 'nieuwe' gaat het lampje meteen uit zodra de krukas, en dus de dynamo begint te draaien. Bij de oude was dat pas als de motor gestart was.
Pix van de oude dynamo, die er toch wel heel ranzig uit ziet volgen nog. Net zoals voor vanmiddag een upgrade op het programma staat waardoor de waarde van de auto ongeveer 5x zoveel wordt.
Holy crap da's een awful lot of money voor een beetje plaatstaal.
Het is juist dit deel dat ik enkele weken geleden dik in de Fluid Film heb gezet omdat er ook van die mooie oranje vliegroest aan zat.
Bij de APK nog het resultaat kunnen zien: inmiddels is de hele balk mooi zwart en staat dik in de opgedroogde Fluid Film. Het blijft toch wonderspul IMHO.
Succes Wim.
Heb nog zo'n zgan bumperbalk liggen, voor een prikkie mag je em wel hebben als je hem direct nodig hebt.
Staat voor mij ook wel op de planning om te vervangen, maar kan nog wel een paar maanden wachten. Loop tegen die tijd vast nog wel tegen een andere aan.
Zo, lekker aan het ouwenelen in mijn topic? :lol:
Om te beginnen de foto's van die bumperbalk:
Dat ding heb ik vorig jaar van de CX club gekregen. Je denkt toch niet dat ik €280,- aftik voor een stukkie staal? :lolno:
Dan de foto's van de nieuwe dynamo (voor wat het waard is):
De poelie is voor een riem met 6 groeven, vandaar dat 'ie wel heel erg dicht bij de v-snaar van de pomp zit. Misschien dat ik die poelie nog 'ns wissel.
En hier de oude:
Ik heb 'm enigszins schoongemaakt maar je ziet nog allemaal drek zitten.
Omdat ik toch zo lekker bezig was heb ik gelijk het slangetje van het gasklephuis naar het witte terugslagklepje vervangen. De oude had aanzienlijke droogtescheuren.
En vandaag had ik er zo veel schik in dat ik het gasklephuis heb schoongemaakt. En omdat ik toch bezig was heb ik ook maar de gaskabel vervangen. De oude was behoorlijk opgerekt, zelfs met de buitenkabel helemaal gespannen stond de binnenkabel niet strak. :? Toen ik de oude binnenkabel verwijderde bleek die aanzienlijk aan het corroderen te zijn. :wtf: Nieuwe ingevet, netjes op maat gespannen en gasgeven gaat nu heel licht. :dans:
Ik kom nu toch wel heel dicht bij het moment dat La Soixante onderhoudsvrij wordt. Ik moet toch maar 'ns een andere hobby zoeken. :problem:
Wim, als ze onderhoudsvrij worden, kun je altijd nog gaan upgraden. Je kan je echt helemaal uitleven, zoals daar zijn:
-Een originele airco monteren... oh nee.
-Een mooie werkende cruisecontrol aanbrengen... ehm oh.
-Een mooi electrisch leer interieur monteren... ah sorry.
-Een ingebouwd navigatiesysteem dan? Oeps, laat maar.
-Als je nu eens een heel grote beurt doet onder de motorkap, waarbij je echt alles meeneemt inclusief hydrauliek enzo... hmmm klinkt ook bekend.
Okay that's it!! Wees dan maar de eerste die de dremel in z'n dak zet om een origineel fabrieks open dakkie te monteren. Ofzo.
Hey, ook jij had toch nog 'project boordcomputer' op je lijstje? There I fixed it :mrgreen:
De oplettende lezer weet dat ik van echte uitdagingen hou, duszzz: Lexus LS-400, 1e serie met luchtvering. Als je daarover op hunnie d'r forum leest is de XM een sleutelvriendelijke, onderhoudsvrije auto waar plenty onderdelen voor zijn met voldoende deskundige dealers. :lolno:
Daar zit 'm nou net de crux. Hoeveel huidige eigenaren van een oude bak hebben 'm niet gekocht met zwaar achterstallig onderhoud? La Soixante bijvoorbeeld had gitzwarte motorolie en de LHM was al niet veel beter. :roll: Pas na de vierde wissel kwam er min of meer heldere bakolie uit.
Dus nee, ik geloof niet in additieven (ook niet van de gerenommeerde merken als Exxon) die de motor herstellen. Wel ben ik er van overtuigd dat er additieven zijn die het reeds ingezette slijtageproces enigszins vertragen.
Maar goed, als jij geen toevoegingen zoals TSL wilt gebruiken zal ik je er niet toe dwingen. Het is een eigen en vrije keuze. Maar zo accepteer ik niet dat anderen mij voorschrijven iets niet te doen.
Iemand iets voorschrijven is voor dokters, niet voor Forumleden.
Gewoon verse olie lijkt mij heel wat verstandiger dan die plankenvol wondermiddelen in te zetten. Lijkt een beetje op kwakzalverij, waarvan je hoopt dat het helpt en niet schaadt.
Zo vind ik het moeilijk te begrijpen waarom een eenmaal ingezette slijtage zou worden beperkt door een wondermiddel. Dat is precies wat de kwakzalvers suggereren.
Vanaf dag 1 is er slijtage. Omgedraaid kan ik wel begrijpen: dat je het slijtageproces kan versnellen door achterstallig onderhoud, zoals het te laat verversen met doodgewone, voorgeschreven olie.
Wel aardig te lezen dat mijn stelling aanhang lijkt te vinden; zie onderschrift:
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
En we gaan gewoon weer on-topic. Hierbij de foto's van de oude, harde aanvoerslang. Een mooie korte bocht:
En het uiteinde van de slang dat op de pomp zit:
Het inscheuren is duidelijk te zien. :?
En zo zit de nieuwe slang:
Omdat het best lekker weer is, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de LHM te verwisselen voor hydrorinçage. Het oude voorraadvat lekker geDastyd, net als de vorige keer. Hierbij kwam er donkere drap van de bodem, net als de vorige keer. :? Ik hoop nu toch echt dat het systeem 'ns schoon raakt.
Mooie oplossing! Na wat ik terug heb gelezen van dit topic verbaast het mij ook dat er nog steeds drab uit het systeem komt :wtf:
Gisteravond de vloeistoffen vervangen. Madame heeft nu nieuwe motorolie, hydraurinçage, bakolie en natuurlijk een nieuw olie- en luchtfilter. Verder heb ik ook nog de messing busjes (nr 7) vervangen:
Die dingen kosten geen barst en ze zitten op een plaats waar vuil en rotzooi komt. :?
Afgelopen maandag ben ik in een dolle bui begonnen met het vervangen van de slangen van en naar de benzinetank. Welgeteld 1 heb ik in garage de la rue kunnen doen: de retourslang. Voor de andere moest ik toch echt onder de auto en dat doe ik liever niet op straat. Dus ben ik gisteren weer naar de beunclub geweest. Om het kort samen te vatten: wat een k*tklus. :evil: De slang van de pomp gaat over de tank, onder een clip, over de vulslang, over de dwarsbalk naar het subframe naar het benzinefilter. En de slang van het filter volgt min of meer dezelfde route maar blijft naast de tank. Ergo, behalve de middendemper moesten ook de beugels los die de tank op zijn plaats houden. Oh ja, het hitteschild zit ook vast aan de tank en de stang van de hoogteregelaar loopt er ook nog onderdoor. Nadat dat allemaal los was (en ook de vier schroefjes waarmee de vulpijpconstructie vast zit) bleef de tank fijn hangen want die dacht: "Bekijk jij het effe, ik hang hier goed." :lolno:
Enfin, met veel gesjor en vrome teksten de slangen vervangen. Vervolgens de auto gestart en: :dans:
Ook heb ik gisteren de hoogteregelaars schoongemaakt. Wat er uit kwam was zwarte slurrie :wtf: Daar ben ik not amused over omdat er sinds er anderhalve week geleden hydroshit in is gegaan slechts een 40 kilometer gereden is. Ik vraag me nu echt af of dat vuil is dat eindelijk los komt na jaren verwaarlozing of dat er iets anders aan de hand is. :roll:
:shock: Respect Wim! Wat een klus zeg, waarom heb je dat gedaan? Waren de sbrandstofslangen in een slechte staat??
En dat LHM circuit van jouw blijft ook een raadsel zeg, tis dat je geen schuifdak hebt anders zou je vermoeden dat de afvoer ervan gekoppeld zit aan je LHMvat :lol:
Toen ik met de brandstofpomp bezig was zag ik dat de slangen aan het uiteinde droogtescheurtjes hadden. Vorig jaar heb ik daarom in de motorruimte de slangen al vervangen. De goedkope oplossing is een stukje afsnijden, maar ik vervang ze dan liever helemaal. Better safe than sorry. :wink:
Ik had in Hongarije voor het eerst dat ik startte en het laadlampje, lampje van te weinig koelvloeistof en nog 2 zenuwachtigmakende lampjes bleven branden en de radio en ecc niet aangingen. :wtf: Motor uit, weer starten geen problemen. Dus heb ik het verder als een eenmalig iets afgedaan.
Echter, de afgelopen tijd kwam het steeds vaker voor, dus ben ik maar 'ns in de schema's gedoken. Nou, er is geen verklaarbare reden voor dit wazige gedrag omdat lampjes en ecc geen relatie tot elkaar hebben. Bij gebrek aan beter dacht ik daarom al richting contactslot tot ik besloot dat het wel 'ns aan de dynamo zou kunnen liggen. Immers, als die niet laadt dan doet de airco/ecc het ook niet en worden nog wat verbruikers uitgeschakeld. En dat dan wat waarschuwingslampjes gaan branden is minder onverklaarbaar (maar nog steeds niet heel logisch).
Dus heb ik bij de onvolprezen mister-auto.nl een gereviseerde dynamo besteld omdat de financiën op dit moment voor andere doelen ingezet moeten worden. :? Gisteren was de dynamo binnen. Heb ik al gezegd wat een feest het is om aan een TCT-blok te kunnen sleutelen met al die ruimte? :mrgreen: Met de 'nieuwe' gaat het lampje meteen uit zodra de krukas, en dus de dynamo begint te draaien. Bij de oude was dat pas als de motor gestart was.
Pix van de oude dynamo, die er toch wel heel ranzig uit ziet volgen nog. Net zoals voor vanmiddag een upgrade op het programma staat waardoor de waarde van de auto ongeveer 5x zoveel wordt.
Massief zilveren wielkast sierlijsten monteren??? :mrgreen:
Nope. Nummer 2, die ijzeren U-balk.
Dat ding dat wegroest terwijl je er naar kijkt wisselt van eigenaar voor €280,-. :shock:
Oh die! Een voordeel; je weet zeker dat La Soixante nooit voorschade heeft gehad!
waarom dan die u balk verwisselen? Is er veel roest?
Het zou zomaar kunnen dat ik die van Breaky nog hebt liggen in het Aalsmeerse!?
Dat zijn de goeie! Serie EEN! :lolno:
Holy crap da's een awful lot of money voor een beetje plaatstaal.
Het is juist dit deel dat ik enkele weken geleden dik in de Fluid Film heb gezet omdat er ook van die mooie oranje vliegroest aan zat.
Bij de APK nog het resultaat kunnen zien: inmiddels is de hele balk mooi zwart en staat dik in de opgedroogde Fluid Film. Het blijft toch wonderspul IMHO.
Succes Wim.
Heb nog zo'n zgan bumperbalk liggen, voor een prikkie mag je em wel hebben als je hem direct nodig hebt.
Staat voor mij ook wel op de planning om te vervangen, maar kan nog wel een paar maanden wachten. Loop tegen die tijd vast nog wel tegen een andere aan.
Zo, lekker aan het ouwenelen in mijn topic? :lol:
Om te beginnen de foto's van die bumperbalk:
Dat ding heb ik vorig jaar van de CX club gekregen. Je denkt toch niet dat ik €280,- aftik voor een stukkie staal? :lolno:
Dan de foto's van de nieuwe dynamo (voor wat het waard is):
De poelie is voor een riem met 6 groeven, vandaar dat 'ie wel heel erg dicht bij de v-snaar van de pomp zit. Misschien dat ik die poelie nog 'ns wissel.
En hier de oude:
Ik heb 'm enigszins schoongemaakt maar je ziet nog allemaal drek zitten.
Omdat ik toch zo lekker bezig was heb ik gelijk het slangetje van het gasklephuis naar het witte terugslagklepje vervangen. De oude had aanzienlijke droogtescheuren.
En vandaag had ik er zo veel schik in dat ik het gasklephuis heb schoongemaakt. En omdat ik toch bezig was heb ik ook maar de gaskabel vervangen. De oude was behoorlijk opgerekt, zelfs met de buitenkabel helemaal gespannen stond de binnenkabel niet strak. :? Toen ik de oude binnenkabel verwijderde bleek die aanzienlijk aan het corroderen te zijn. :wtf: Nieuwe ingevet, netjes op maat gespannen en gasgeven gaat nu heel licht. :dans:
Ik kom nu toch wel heel dicht bij het moment dat La Soixante onderhoudsvrij wordt. Ik moet toch maar 'ns een andere hobby zoeken. :problem:
Wim, als ze onderhoudsvrij worden, kun je altijd nog gaan upgraden. Je kan je echt helemaal uitleven, zoals daar zijn:
-Een originele airco monteren... oh nee.
-Een mooie werkende cruisecontrol aanbrengen... ehm oh.
-Een mooi electrisch leer interieur monteren... ah sorry.
-Een ingebouwd navigatiesysteem dan? Oeps, laat maar.
-Als je nu eens een heel grote beurt doet onder de motorkap, waarbij je echt alles meeneemt inclusief hydrauliek enzo... hmmm klinkt ook bekend.
Okay that's it!! Wees dan maar de eerste die de dremel in z'n dak zet om een origineel fabrieks open dakkie te monteren. Ofzo.
Hey, ook jij had toch nog 'project boordcomputer' op je lijstje? There I fixed it :mrgreen:
Ik zou zeggen: gewoon weer gaan poetsen! 8)
Ik heb hier nog een eRFGoeD 60 staan die eenzelfde behandeling verdient.... Wellicht dat je daar eens mee aan de slag kunt?
:mrgreen:
En een handtekening!!!!
Of iets totaal anders, mijn xsaartje!? :mrgreen:
Yup. De spullen heb ik al. :grijns:
Wim, volgens mij ben jij toe aan een SM.......
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Wim is altijd in voor SM...
(ja Mike, ook deze was eigenlijk weer te makkelijk...)
En een handtekening!!!!
Op een Sm kun je leeglopen (net 2 aandrijfassen opgehaald 900 euro :wtf: ) Dat gaat je bij een Xm niet lukken :wink:
De oplettende lezer weet dat ik van echte uitdagingen hou, duszzz: Lexus LS-400, 1e serie met luchtvering. Als je daarover op hunnie d'r forum leest is de XM een sleutelvriendelijke, onderhoudsvrije auto waar plenty onderdelen voor zijn met voldoende deskundige dealers. :lolno:
Onderhoudsvrije auto............ :lol: .Dat soort humor mag ik wel.
Maar met jou Japanse contacten Wim, moet dat Lexus verhaal wel gaan lukken toch!? :mrgreen:
:meneus:
:wink:
Pagina's