Rot Marc, ik zou me ook geen raad weten....en met die mooie groene plas vloeit het leven uit de Citroën. Blijft het maar stromen of dat hangt waarschijnlijk af van hoever er een stop vandaan zit...
Fijn dat je weer rijdt!
Tip is dus om de zoveel tijd alle leidingen controleren of ze goed in hunnie steunen zitten?
Het zijn er nogal wat .....zucht
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Zo, in de wintersportweek heeft de zwarte dame bij de garage gelogeerd om aldaar een nieuwe HD-leiding te krijgen. Gelukkig was deze nog net niet NFP. Gisteren weer netjes op kunnen halen.
Nu weer twee fully functionerende dames voor de deur. :D
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Gisteren de zwarte dame naar de garage gebracht voor APK; vanochtend bericht dat er afkeur was op 2 ashoezen en, erger, lekkende brandstofpomp.
Gelukkig wist de garagist (en ik ook nog) dat de pomp op het blok in de opslag gereviseerd was, net 2 maanden voor het stranden van de vorige Break. Pomp zelf demonteren was nog wat te hoog gegrepen voor mijzelf, maar garagist was zo vriendelijk even de auto in te stappen en mijn opslag te bezoeken voor een demontage.
Morgen gaat ie erop en dan vliegt de dame waarschijnlijk zo door de APK. En dat met 490.000 km op de klok!
Oh ja, heb een AX-je als leenwagen... wat een gebakkie, zeg. Ben blij dat ik daar geen grote stukken in hoef te rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Helaas. Als ik in de AX geperst zit, is er echt geen ruimte meer voor ook maar de kleinste digitale camera. :mrgreen:
Vandaag een lekker ritje gemaakt: UMC Groningen op en neer voor een symposium. Netto afstand enkele reis: 392 km, waarvan een groot deel door Duitsland, dus ik heb de uitlaat eens goed schoon kunnen blazen (zo deze al vuil was natuurlijk). Het blijft ongelooflijk hoe makkelijk deze Break hard wil; serie 2 is in die zin toch echt een verschil met serie 1. Voor de kenners: Tussen Dreieck Bottrop en Dreieck Bunde ligt de A31: één rechte streep noordwaarts van 191 km. Deze vanochtend in exact 1h14 afgelegd, ofwel gemiddeld 155 km/h met pieken van 180 en dalen van 60 km/h (werkzaamheden van 6 km lang tussen, jawel afslag Winterswijk en afslag Vreden :zwaai: ). Terug was het donker, dus toen iets rustiger gereden, maar het blijft lekker cruisen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ohh heerlijk zeg. Lekker blazen met dat ding, daar zijn de 'grand routìeres' voor gemaakt. En dat merk je bij hoge snelheden op de snelweg. En dat merk je ook nog een week daarna. :wink:
"Eerste" staat er niet. :wink: , wel aanvang.
Denk zelf aan een `94er , gezien het kenteken .
Gok op 31-01-1994 :wink:
Des te knapper dat`ie weer is goedgekeurd.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Jos gaat door voor de koelkast, zij het dat het gokken met voorkennis was, maar dat ziet de jury door de vingers.
Roger krijgt een klein tikje op de vingers omdat hij deze zwarte dame vorig jaar met eigen ogen heeft aanschouwd en gezien moet hebben dat het een serie 1 was en dus nooit uit 2001 kon zijn; verzachtende omstandigheden als tijdstip van posten zijn meegerekend.
Hoe dan ook; ben wel blij gezien dit blok nog orgineel is, 490.000 km heeft gelopen en o.a. de roettest nog fijn doorstaat, ondanks het feit dat ze maar zeer beperkt beweegt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Gisteren platte accu in de zwarte berline; en dat terwijl deze de hele koude periode prima had gefunctioneerd.
Dame was net terug van APK incl. vervanging brandstofpomp, dus allerlei spookbeelden incl. afgelopen multiriem kwamen al op.
Eerst maar eens accu opladen, aldus vannacht gedaan. Auto netjes afgesloten voordat de accu los was; accu losgemaakt, klep dicht en accu mee.
Vandaag bij aankomst auto blijken alle sloten handmatig NIET te openen. :wtf:
Nog via de grill eindeloos geprobeerd de kap open te krijgen, maar tevergeefs. Het slotmechanisme moet denk ik eens schoongemaakt worden na bijna 5 ton! Dus maar ANWB gebeld, die via haak en soort bloeddrukmeter de deur toch vanbinnenuit open kon maken. :clap: handige jongens die wegenwachters.
Accu aangesloten en starten. Geliljk even met de WW-er nagemeten en jawel hoor, geen laadspanning.
Multiriem zat gelukkig goed en dynamo draaide ook (pfoef). Maar een bleek een draadje gesneuveld van dynamo naar accu :evil: :roll:
Ter plekke gefixt door WW-er (je hebt een abo of niet bij die jongens, hè?) en alles functioneert gelukkig weer.
....Het was weer een fijne middag!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Moest vanmiddag een kleine, gemakkelijke, maar ongewone reparatie onderweg uitvoeren. Had er in ieder geval hier nog nooit iemand over gehoord.
Voelde sinds een aantal dagen het gaspedaal wiebelen, maar het leek steeds erger te worden. Ongerust geworden toch maar even gekeken onderweg: bleken de twee bouten waarmee die vastzit beide losgetrild. Ze hadden beide enkele slagen nodig om weer stevig vast te zitten. Daarna reed ik toch een stuk rustiger verder.
Iemand hier ooit mee te maken gehad?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Gisteren weer mogen genieten van de meest geavanceerde feature van onze XM's: het zelfgenezend mechanisme.
ABS stond al weer enkele dagen op "ABS buiten gebruik", zonder ook maar een krimp te geven. En plots tijdens het rijden lampje en melding weg. Nog twee keer moeten stoppen, maar niet meer aangeweest.
Blijft toch een uniek fenomeen. :D
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Gisteren wederom een momentje dat de ABS-storing eventjes verscheen en spontaan weer verdween. Tijd om de stekkertjes schoon te maken dus.... een keer.
Intussen weer andere problemen met de groene Break: KVS-lekkage. In de afgelopen maand (4000+ km) 2x een half litertje moeten bijvullen. Jl. woensdag bij de garage dan toch maar even een druktestje gedaan: wel drukverlies, maar geen zichtbare lekkage. Geen mayo onder de olievuldop (gelukkig!), maar met kou wel moeilijker starten. CO2 gesnuffeld aan het KVS-vat gaf geen aanwijzingen voor kapotte koppakking. Vooralsnog onduidelijk dus. Bij deze inspectie wel een wat lager oliepijl gezien (dus gelijk even bijgevuld) en een fors gesleten multiriem. Aangezien ze toch voor een beurt incl. distributievervanging toe is, gelijk afspraak gemaakt hiervoor, dus ook incl. multiriem. Daarbij ook nog eens toenemend trillen in de voortrein. Misschien de winterbanden die uit balans zijn? Mag ook gelijk geïnspecteerd worden.
Lijstje voor de garage dus: beurt, distributie, multiriem vervangen, kvs lekkage opsporen en inspectie wielophanging; gelijk maar de zomerbanden erop (laten we optimistisch zijn 8) )
Lijstje voor mezelf nadien: wassen, oplossen electrische bediening achterruiten en nog eens schoonmaken ABS-sensoren.
Ondertussen de zwarte berline nog op te knappen. Heb nog 2 nieuwe deuren staan, te wisselen voor beschadigde exemplaren, leren interieur uit de Break (deels) en stoelen voorheen van Benzzie, in te bouwen, motorkap vervangen (ligt in Zwolle te wachten) en koplampen wisselen voor serie 2 (uit de slopert van Roermond). Zag vandaag wat roestvorming onder de motorkap (bovenkant gril en zijpanelen); al langer onder/binnenin de rechter voordeur. Moet ook nog aangepakt worden. Ze rijdt nog prima, dat is een voordeel (bij 492.000 km). Wachten op een mooi weekend om de metamorfose uit te voeren.
Kortom: wanneer wordt het sleutelweer?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Marc's 2.1TD's
Gisterenavond de Break weer opgehaald van de garage: viel alleszins mee. Distributie en multiriem netjes vervangen, waterpomp gelijk meegenomen, omdat die niet helemaal lekker liep en hier zat ook een miniscuul lekje, waarschijnlijk verantwoordelijk voor mijn geringe maar gestage KVS-lekkage. Zomerbanden erop gedaan. :mrgreen:
Alleen nog kleine speling in de spoorstang die vervangen zal worden; moest echter besteld, dus duurt even. Mogelijk hiervan de trilling voor? We zullen zien. Met de zomerbanden was het sowieso al een stuk minder!
Vanavond door mijn vrouw gebeld: ze kwam niet meer in haar auto. Slot aan bestuurderskant deed al een tijd naar, maar meestal kon dat van binnenuit wel geopend worden, dus via passagierszijde of achterdeur. Nu echter stond de achterdeur voor een pilaar en passagierszijde was geblokkeerd door een dikke Benz (ja, het is weer TEFAF!). Maar even op af gegaan en via de achterklep naar binnen geklauterd om de deur te openen. Daarbij bleef ook de binnenhendel hangen. Dus alles loopt niet meer zo soepeltjes.
Thuisgekomen vrijelijk en ruim gesprayd met WD40 in combi met siliconenspray en jawel zowel van binnen als buiten weer bedienbaar als toen ze in 1993 in Frankrijk uit de fabriek rolde! :clap:
Ondertussen wel gemerkt dat de AB niet direct aanslaat, maar eerst onder het dashboardkastje een relais een aantal keer laat tikken. Moet ik ook dat kastje maar weer eens gaan lichten voordat dat relais het helemaal begeeft. Iemand uit het hoofd welk relais ik moet hebben en of dat een standaard relais is?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Rot Marc, ik zou me ook geen raad weten....en met die mooie groene plas vloeit het leven uit de Citroën. Blijft het maar stromen of dat hangt waarschijnlijk af van hoever er een stop vandaan zit...
Fijn dat je weer rijdt!
Tip is dus om de zoveel tijd alle leidingen controleren of ze goed in hunnie steunen zitten?
Het zijn er nogal wat .....zucht
Zo, in de wintersportweek heeft de zwarte dame bij de garage gelogeerd om aldaar een nieuwe HD-leiding te krijgen. Gelukkig was deze nog net niet NFP. Gisteren weer netjes op kunnen halen.
Nu weer twee fully functionerende dames voor de deur. :D
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi! Houen zo. 8)
Congrats Marc! Zo blijkt weer: hou je ze in goede staat, dan blijft zelfs in tijd van rampspoed de rekening beperkt. Naar verhouding dan :wink:
Gisteren de zwarte dame naar de garage gebracht voor APK; vanochtend bericht dat er afkeur was op 2 ashoezen en, erger, lekkende brandstofpomp.
Gelukkig wist de garagist (en ik ook nog) dat de pomp op het blok in de opslag gereviseerd was, net 2 maanden voor het stranden van de vorige Break. Pomp zelf demonteren was nog wat te hoog gegrepen voor mijzelf, maar garagist was zo vriendelijk even de auto in te stappen en mijn opslag te bezoeken voor een demontage.
Morgen gaat ie erop en dan vliegt de dame waarschijnlijk zo door de APK. En dat met 490.000 km op de klok!
Oh ja, heb een AX-je als leenwagen... wat een gebakkie, zeg. Ben blij dat ik daar geen grote stukken in hoef te rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Leuk hè als je zo af en toe met dingen van de plank weer verder kunt. :wink:
Ha een AX, da's idd geen auto waar je instapt, maar eentje die je aantrekt :mrgreen:
______________
L' éminence grise
Geweldige visual, Marc in een AX :lolno:
Luceo non uro....
Dit schreeuwt om foto's. *Maakt zich heeeeeeel klein* :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Helaas. Als ik in de AX geperst zit, is er echt geen ruimte meer voor ook maar de kleinste digitale camera. :mrgreen:
Vandaag een lekker ritje gemaakt: UMC Groningen op en neer voor een symposium. Netto afstand enkele reis: 392 km, waarvan een groot deel door Duitsland, dus ik heb de uitlaat eens goed schoon kunnen blazen (zo deze al vuil was natuurlijk). Het blijft ongelooflijk hoe makkelijk deze Break hard wil; serie 2 is in die zin toch echt een verschil met serie 1. Voor de kenners: Tussen Dreieck Bottrop en Dreieck Bunde ligt de A31: één rechte streep noordwaarts van 191 km. Deze vanochtend in exact 1h14 afgelegd, ofwel gemiddeld 155 km/h met pieken van 180 en dalen van 60 km/h (werkzaamheden van 6 km lang tussen, jawel afslag Winterswijk en afslag Vreden :zwaai: ). Terug was het donker, dus toen iets rustiger gereden, maar het blijft lekker cruisen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:zwaai:
Luceo non uro....
Ohh heerlijk zeg. Lekker blazen met dat ding, daar zijn de 'grand routìeres' voor gemaakt. En dat merk je bij hoge snelheden op de snelweg. En dat merk je ook nog een week daarna. :wink:
En met de donorbrandstofpomp uit de gesloopte Break is de zwarte Berline door de APK heen. Ze mag weer (ruim) een jaar!
:happy:
of moet ik tegenwoordig dit laten zien?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:lovecit: :ballonnen:
Luceo non uro....
Lekker Marc, gefeliciteerd!
Wow datum eerste tenaamstelling 2001. Da's een van de laatste verkochte XM's I guess.
Gefeliciteerd Marc, zet er nog een paar km's bij!
"Eerste" staat er niet. :wink: , wel aanvang.
Denk zelf aan een `94er , gezien het kenteken .
Gok op 31-01-1994 :wink:
Des te knapper dat`ie weer is goedgekeurd.
Jos gaat door voor de koelkast, zij het dat het gokken met voorkennis was, maar dat ziet de jury door de vingers.
Roger krijgt een klein tikje op de vingers omdat hij deze zwarte dame vorig jaar met eigen ogen heeft aanschouwd en gezien moet hebben dat het een serie 1 was en dus nooit uit 2001 kon zijn; verzachtende omstandigheden als tijdstip van posten zijn meegerekend.
Hoe dan ook; ben wel blij gezien dit blok nog orgineel is, 490.000 km heeft gelopen en o.a. de roettest nog fijn doorstaat, ondanks het feit dat ze maar zeer beperkt beweegt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:oops: Sorry toewan
Gisteren platte accu in de zwarte berline; en dat terwijl deze de hele koude periode prima had gefunctioneerd.
Dame was net terug van APK incl. vervanging brandstofpomp, dus allerlei spookbeelden incl. afgelopen multiriem kwamen al op.
Eerst maar eens accu opladen, aldus vannacht gedaan. Auto netjes afgesloten voordat de accu los was; accu losgemaakt, klep dicht en accu mee.
Vandaag bij aankomst auto blijken alle sloten handmatig NIET te openen. :wtf:
Nog via de grill eindeloos geprobeerd de kap open te krijgen, maar tevergeefs. Het slotmechanisme moet denk ik eens schoongemaakt worden na bijna 5 ton! Dus maar ANWB gebeld, die via haak en soort bloeddrukmeter de deur toch vanbinnenuit open kon maken. :clap: handige jongens die wegenwachters.
Accu aangesloten en starten. Geliljk even met de WW-er nagemeten en jawel hoor, geen laadspanning.
Multiriem zat gelukkig goed en dynamo draaide ook (pfoef). Maar een bleek een draadje gesneuveld van dynamo naar accu :evil: :roll:
Ter plekke gefixt door WW-er (je hebt een abo of niet bij die jongens, hè?) en alles functioneert gelukkig weer.
....Het was weer een fijne middag!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
balen. Wel vreemd dat de deur ook niet handmatig open wilde.
Als je jarenlang alleen maar afstandsbediening gebruikt, is de cylinder binnenin kennelijk niet meer zo werkwillig!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Moest vanmiddag een kleine, gemakkelijke, maar ongewone reparatie onderweg uitvoeren. Had er in ieder geval hier nog nooit iemand over gehoord.
Voelde sinds een aantal dagen het gaspedaal wiebelen, maar het leek steeds erger te worden. Ongerust geworden toch maar even gekeken onderweg: bleken de twee bouten waarmee die vastzit beide losgetrild. Ze hadden beide enkele slagen nodig om weer stevig vast te zitten. Daarna reed ik toch een stuk rustiger verder.
Iemand hier ooit mee te maken gehad?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nooit nee, maar een hoge kilometerstand geloof ik.
Dat was de vorige Jaap (563.000). Deze heeft pas 338.000 gereden. :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gisteren weer mogen genieten van de meest geavanceerde feature van onze XM's: het zelfgenezend mechanisme.
ABS stond al weer enkele dagen op "ABS buiten gebruik", zonder ook maar een krimp te geven. En plots tijdens het rijden lampje en melding weg. Nog twee keer moeten stoppen, maar niet meer aangeweest.
Blijft toch een uniek fenomeen. :D
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooi spul he? 8)
Heerlijk is dat. 8) Zal wel iets met een stekkerverbinding zijn. :lol:
Gisteren wederom een momentje dat de ABS-storing eventjes verscheen en spontaan weer verdween. Tijd om de stekkertjes schoon te maken dus.... een keer.
Intussen weer andere problemen met de groene Break: KVS-lekkage. In de afgelopen maand (4000+ km) 2x een half litertje moeten bijvullen. Jl. woensdag bij de garage dan toch maar even een druktestje gedaan: wel drukverlies, maar geen zichtbare lekkage. Geen mayo onder de olievuldop (gelukkig!), maar met kou wel moeilijker starten. CO2 gesnuffeld aan het KVS-vat gaf geen aanwijzingen voor kapotte koppakking. Vooralsnog onduidelijk dus. Bij deze inspectie wel een wat lager oliepijl gezien (dus gelijk even bijgevuld) en een fors gesleten multiriem. Aangezien ze toch voor een beurt incl. distributievervanging toe is, gelijk afspraak gemaakt hiervoor, dus ook incl. multiriem. Daarbij ook nog eens toenemend trillen in de voortrein. Misschien de winterbanden die uit balans zijn? Mag ook gelijk geïnspecteerd worden.
Lijstje voor de garage dus: beurt, distributie, multiriem vervangen, kvs lekkage opsporen en inspectie wielophanging; gelijk maar de zomerbanden erop (laten we optimistisch zijn 8) )
Lijstje voor mezelf nadien: wassen, oplossen electrische bediening achterruiten en nog eens schoonmaken ABS-sensoren.
Ondertussen de zwarte berline nog op te knappen. Heb nog 2 nieuwe deuren staan, te wisselen voor beschadigde exemplaren, leren interieur uit de Break (deels) en stoelen voorheen van Benzzie, in te bouwen, motorkap vervangen (ligt in Zwolle te wachten) en koplampen wisselen voor serie 2 (uit de slopert van Roermond). Zag vandaag wat roestvorming onder de motorkap (bovenkant gril en zijpanelen); al langer onder/binnenin de rechter voordeur. Moet ook nog aangepakt worden. Ze rijdt nog prima, dat is een voordeel (bij 492.000 km). Wachten op een mooi weekend om de metamorfose uit te voeren.
Kortom: wanneer wordt het sleutelweer?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gisterenavond de Break weer opgehaald van de garage: viel alleszins mee. Distributie en multiriem netjes vervangen, waterpomp gelijk meegenomen, omdat die niet helemaal lekker liep en hier zat ook een miniscuul lekje, waarschijnlijk verantwoordelijk voor mijn geringe maar gestage KVS-lekkage. Zomerbanden erop gedaan. :mrgreen:
Alleen nog kleine speling in de spoorstang die vervangen zal worden; moest echter besteld, dus duurt even. Mogelijk hiervan de trilling voor? We zullen zien. Met de zomerbanden was het sowieso al een stuk minder!
Vanavond door mijn vrouw gebeld: ze kwam niet meer in haar auto. Slot aan bestuurderskant deed al een tijd naar, maar meestal kon dat van binnenuit wel geopend worden, dus via passagierszijde of achterdeur. Nu echter stond de achterdeur voor een pilaar en passagierszijde was geblokkeerd door een dikke Benz (ja, het is weer TEFAF!). Maar even op af gegaan en via de achterklep naar binnen geklauterd om de deur te openen. Daarbij bleef ook de binnenhendel hangen. Dus alles loopt niet meer zo soepeltjes.
Thuisgekomen vrijelijk en ruim gesprayd met WD40 in combi met siliconenspray en jawel zowel van binnen als buiten weer bedienbaar als toen ze in 1993 in Frankrijk uit de fabriek rolde! :clap:
Ondertussen wel gemerkt dat de AB niet direct aanslaat, maar eerst onder het dashboardkastje een relais een aantal keer laat tikken. Moet ik ook dat kastje maar weer eens gaan lichten voordat dat relais het helemaal begeeft. Iemand uit het hoofd welk relais ik moet hebben en of dat een standaard relais is?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's