RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Klinkt mooi en weder heel interessant, joe is werktuigbouwkundige toch, Sr? Je bent het dus ook niet eens met Chyparse. Wat bedoelen ze daar dat een bol met die dubbele membraan niet opgevoerd kan worden denk jij, of is dat ook lulkoek?
Ik ga asap die hoekbollen weer op de normale druk laten brengen en de HA bollen 20% verhogen. En dan wil ik mijn geld bij Chyparse terug !
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Over die bollen met die drie puntjes: daar begint Dibert hier ook niet aan. Heeft te maken met een andere manier van vullen. Bij Dibert wilden ze het wel, maar kon het niet. Ik had hetzelfde euvel toen ik afgelopen sleutelmeeting in Borculo bollen liet vullen (ongeveer 10 stuks). Bij mijn normale veerbollen op de hoeken voor heb ik ook bollen met 3 puntjes dr in op de bovenkant. Daar begonnen ze dus niet aan, als ik me het goed herinner inderdaad door een ander membraan (Rob noemde C5 dacht ik). De andere bollen werden zonder problemen gevuld, ook mijn hydractivebol extra. Bij de V6 van moeders hetzelfde euvel, maar dan met de hydractivebol. Dus ik geloof niet dat ze het niet willen, maar dat het ook voorkomt dat ze het niet kúnnen.
Een voordeel is wel dat die bollen een stuk minder snel leeg liepen volgens Dibert en Rob..
Een mooie uitleg Jan! Vwb die gaatjes in de dempers: je zegt 10/15% groter maken, maar niet de diameter 10 procent groter maken. Wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je dan het de totale oppervlakte 10/15% groter is? Ik heb binnekort alle dempers dr af en dan kan ik er mooi bij, wou ze sowieso reinigen maar dit lijkt me ook een leuke mod..
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Om een oppervlakte vergroting van 10% te bereiken, moet je de straal (en dus ook de diameter) met wortel(10)% laten toenemen, dus met ca. 3.1%. Een gaatje van 1 mm doorsnede wordt dan 1.03 mm. Ik weet niet of iemand zo nauwkeurig kan boren?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Jan,
Jouw verhaal is heel mooi om uit te leggen waarom een hydractiefbol zoveel meer comfort geeft, maar het ging juist om het stuk dat extra gas in die bol nog meer extra comfort geeft.
Overigens lijkt het me redelijk onzinnig dat een zwaardere belasting voor een andere druk in de hoekbollen zorgt. Aangezien de mate van inveren gelijk blijft (door de hoogteregelaar) is dus ook het volume in de bol gelijk. En volgens jouw vergelijking (die ik ook gehad heb maar me niet kon herinneren) is dan de druk ook gelijk.
Wat betreft de grotere opening: Ja, die zorgt ervoor dat de olie sneller doorstroomt. Maar is dat niet vooral te merken in een slappere demping dan in het veergedrag zelf? Overigens kan een slappere demping natuurlijk heel comfortabel voelen, ik meen dat comfortbollen hetzelfde principe gebruiken.
PS: Ik ben dol op discussieren en vat dit dus vooral niet op als aanval!
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
[quote=detlev]Overigens lijkt het me redelijk onzinnig dat een zwaardere belasting voor een andere druk in de hoekbollen zorgt. Aangezien de mate van inveren gelijk blijft (door de hoogteregelaar) is dus ook het volume in de bol gelijk. En volgens jouw vergelijking (die ik ook gehad heb maar me niet kon herinneren) is dan de druk ook gelijk.[/quote]
Je veert niet op de vuldruk van de bollen. Zodra er systeemdruk is (dus als de motor gaat lopen) wordt er olie in de veerbollen gepomt tot de hoogteregelaar het mooi vindt. Bij zware belasting is dat veel meer dan bij een lege auto. Als voorbeeld de achteras. Stel dat je in een lege auto die op hoogte is een flinke lading terrastegels legt. Dan veert de auto in en de hoogteregelaar zorgt voor meer olie in de veercilinder/veerbol tot het weer klopt. Daardoor verplaatst het membraan naar binnen, dus het gasvolume wordt kleiner. En dus de druk hoger tot er weer evenwicht is.
Onbelast is de veerdruk achter laten we zeggen 80 bar en belast kan dat oplopen tot 165 bar, de systeemdruk. Meer is er niet. Dat kan je ook goed zien aan die terrastegels, als het er teveel zijn komt de auto niet meer omhoog, omdat er meer veeerdruk gevraagd wordt dan het systeem kan leveren (ik weet dat uit ervaring. Tien tegels eruit en het ding kwam weer op hoogte).
De vuldruk is de druk in ONBELASTE toestand. Daar veer je niet op. Je veert op de druk in BELASTE toestand. Je zou die kunnen meten met een manometer op een T-stukje in de veerleiding. Wie weet is er een gek die dat al eens gedaan heeft.
Loop deze redenering nog eens na maar dan met heel weinig gas in de bollen. Het systeem pomt olie bij tot de auto op hoogte is. Maar het membraan zit dan bijna tegen de bovenkant van de bol: er is geen ruimte meer om lekker te veren. Dat is wat je voelt bij bijna lege bollen: stuiterend over de weg, maar wel precies op de juiste hoogte.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
[quote=detlev]Wat betreft de grotere opening: Ja, die zorgt ervoor dat de olie sneller doorstroomt. Maar is dat niet vooral te merken in een slappere demping dan in het veergedrag zelf? Overigens kan een slappere demping natuurlijk heel comfortabel voelen, ik meen dat comfortbollen hetzelfde principe gebruiken.[/quote]
Een massa-veerstsyteem heeft een zgn ongedempte eigenfrequentie. Bij "gewone" auto's zit die rond de 0,8 Hz, oftewel iets minder dan 1 trilling per seconde. Dus als je de auto indrukt duurt het 0,8 sec voor hij weer in de oude positie terug is.
Bij de DS is dat meer: Voor ca 1 sec en achter nog iets langer, waardoor die typische DS-dein ontstaat die de Citrofiel als het heilige nastraarfbare ultieme veercomfort beschouwt. De latere modellen zijn allemaal af fabriek wat stijver ingesteld, misschien wel onder invloed van aandeelhouder Peugeot. De C6 begint er weer een beetje op te lijken. Die veerfrequentie is het gevolg van de hoeveelheid gas of bij wokkelvering van de veerstijfheid van de wokkel. Met demping heeft dat (bijna) niets te maken.
De demping zorgt er voor dat de opslingering uitdempt, zodat de auto beheersbaar blijft. Als je wilt weten wat de invloed van dempers is moet je eens twee voorraadbollen op de plek van de voorveerpoten schroeven. Huiveringwekkend. Comfortbollen zijn bollen op de hoeken met een comfortabele verhouding gas/demping. Bijvoorbeeld de originele bollen voor een niet-hydractieve XM of gewone bollen met 15% meer gas en opgeboorde dempers.
Minder stijve demping geeft iets meer uitslingering en dat voelt prettig aan. Iets teveel juist weer niet, dan kom je aan het Amerikaanse dweil-gevoel.
Het wonder XM heeft de truuk dat het hydractief-systeem naar strak schakelt voor het te gek wordt. Dat geeft de mogelijkheid om het comfort-systeem "Amerikaans" in te stellen, want in bochten en bij hobbels wordt het heel even strak als het nodig is. En dat kan dus door de demping in de middenbollen aan te passen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Om een fijne vering te verkrijgen in de af fabriek 'stugge' XM dien ik derhalve nieuwe HA bollen aan te schaffen met een enkele membraan en de dempers een weinig op te laten boren....en dan niet bij Chyparse, want hoewel ze een specialist zijn hierin, vinden ze zich niet in deze theorie.
Ik baal er wel een beetje van, kent u die uitdrukking?
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Nee, de bedoeling van Peugeot was om de XM niet teveel te laten concurreren met de 607.
Mijn bedoeling is veersysteem van de XM bij te stellen tot het optimum: een DS die op hard gaat als de omstandigheden dat vereisen. En dat is grappig genoeg niet eens erg moeilijk.
Bij een C5 wil dat misschien ook wel, al ken ik die auto niet voldoende.
Bij een C6 hoeft het niet, daar is dat af fabriek al zo.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Ik vind je verhaal wel heel logisch. Als je 2 oudere bollen kan vinden en het daarop doet, en vervolgens die er even onder schroeft.. Die heb je er zo weer onder vandaan! Ik wil het wel proberen, maar dat doe ik pas als mijn systeem helemaal schoon is, en alle bollen op druk zijn. Dan heb je het beste vergelijk..
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
[quote=Jos Haeftinck]
Jan , is dat optimum van 20% extra vulling voor de HA bollen nog op te voeren naar laten we zeggen 30%-40%?
Waar ligt de grens denk jij?
Enneh..., gaat de XM niet te veel nadeinen met dat uitboren ? Lijkt me tricky dit.
Vind het toch wel een leuk experiment eigenlijk.
Groet,
Jos
[/quote]
20% lijkt mij zo'n beetje het maximum, maar dat is ook een kwestie van smaak. Je zou inderdaad een rijtje overgevulde bollen stapsgewijs kunnen uitproberen.
Het vervangen van die dempers is eigenlijk een peulenschil als je over een brug beschikt. Dus ook een kwestie van proberen. En als je de originelen bewaart kan je altijd weer terug.
In zijn algemeenheid:
Als je te ver vult zit je regelmatig tegen de aanslagen aan.
Als je te ver opboort blijf je te lang nadeinen. Niemand weet nog precies hoeveel groter net lekker is. Terra incognita!
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Dus die demperplaatjes in de bollen zijn los te halen? Zonder dat de bol druk verliest? Ik weet helemaal niet hoe een veerbol in elkaar steekt, vandaar! En die demperplaatjes kun je dus ook los krijgen? Ik heb waarschijnlijk wel beschikking over een brug, maar mijn hydractivebollen vind ik nog redelijk bereikbaar (geen reservewielbak meer)
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
De demperplaatjes zitten in het hydractiefblok, Als je de dikke leidingennaar de veerpoten er uit schroeft kan je de wartels losdraaien waar ze achter zitten. Zelfde type en opbouw als in een veerbol.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Klinkt mooi en weder heel interessant, joe is werktuigbouwkundige toch, Sr? Je bent het dus ook niet eens met Chyparse. Wat bedoelen ze daar dat een bol met die dubbele membraan niet opgevoerd kan worden denk jij, of is dat ook lulkoek?
Ik ga asap die hoekbollen weer op de normale druk laten brengen en de HA bollen 20% verhogen. En dan wil ik mijn geld bij Chyparse terug !
Over die bollen met die drie puntjes: daar begint Dibert hier ook niet aan. Heeft te maken met een andere manier van vullen. Bij Dibert wilden ze het wel, maar kon het niet. Ik had hetzelfde euvel toen ik afgelopen sleutelmeeting in Borculo bollen liet vullen (ongeveer 10 stuks). Bij mijn normale veerbollen op de hoeken voor heb ik ook bollen met 3 puntjes dr in op de bovenkant. Daar begonnen ze dus niet aan, als ik me het goed herinner inderdaad door een ander membraan (Rob noemde C5 dacht ik). De andere bollen werden zonder problemen gevuld, ook mijn hydractivebol extra. Bij de V6 van moeders hetzelfde euvel, maar dan met de hydractivebol. Dus ik geloof niet dat ze het niet willen, maar dat het ook voorkomt dat ze het niet kúnnen.
Een voordeel is wel dat die bollen een stuk minder snel leeg liepen volgens Dibert en Rob..
Een mooie uitleg Jan! Vwb die gaatjes in de dempers: je zegt 10/15% groter maken, maar niet de diameter 10 procent groter maken. Wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je dan het de totale oppervlakte 10/15% groter is? Ik heb binnekort alle dempers dr af en dan kan ik er mooi bij, wou ze sowieso reinigen maar dit lijkt me ook een leuke mod..
Stel het gaatje is nu 1,0 mm diameter.
Als je de diameter 10% vergroot dus 1,1 mm.
Oppervlak oorspronkelijke gaatje π / 4 x 1,0 x 1,0 = 0,78 vierkante mm.
Oppervlak nieuwe gaatje π / 4 x 1,1 x 1,1 = 0,95 vierkante mm en dat is bijna 22% meer oppervlak.
(π is het getal pi)
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Om een oppervlakte vergroting van 10% te bereiken, moet je de straal (en dus ook de diameter) met wortel(10)% laten toenemen, dus met ca. 3.1%. Een gaatje van 1 mm doorsnede wordt dan 1.03 mm. Ik weet niet of iemand zo nauwkeurig kan boren?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dan doe je toch 15 %
Jan,
Jouw verhaal is heel mooi om uit te leggen waarom een hydractiefbol zoveel meer comfort geeft, maar het ging juist om het stuk dat extra gas in die bol nog meer extra comfort geeft.
Overigens lijkt het me redelijk onzinnig dat een zwaardere belasting voor een andere druk in de hoekbollen zorgt. Aangezien de mate van inveren gelijk blijft (door de hoogteregelaar) is dus ook het volume in de bol gelijk. En volgens jouw vergelijking (die ik ook gehad heb maar me niet kon herinneren) is dan de druk ook gelijk.
Wat betreft de grotere opening: Ja, die zorgt ervoor dat de olie sneller doorstroomt. Maar is dat niet vooral te merken in een slappere demping dan in het veergedrag zelf? Overigens kan een slappere demping natuurlijk heel comfortabel voelen, ik meen dat comfortbollen hetzelfde principe gebruiken.
PS: Ik ben dol op discussieren en vat dit dus vooral niet op als aanval!
En een handtekening!!!!
Kijk maar uit met ge......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
[quote=detlev]
PS: Ik ben dol op discussieren en vat dit dus vooral niet op als aanval!
[/quote]
Daarom ook deze zin!
Jan weet veel, dat trek ik ook niet in twijfel. Alleen miste ik in zijn stuk nou net het deel waarom een hogere druk in de HA bol zou werken...
En een handtekening!!!!
[quote=detlev]Overigens lijkt het me redelijk onzinnig dat een zwaardere belasting voor een andere druk in de hoekbollen zorgt. Aangezien de mate van inveren gelijk blijft (door de hoogteregelaar) is dus ook het volume in de bol gelijk. En volgens jouw vergelijking (die ik ook gehad heb maar me niet kon herinneren) is dan de druk ook gelijk.[/quote]
Je veert niet op de vuldruk van de bollen. Zodra er systeemdruk is (dus als de motor gaat lopen) wordt er olie in de veerbollen gepomt tot de hoogteregelaar het mooi vindt. Bij zware belasting is dat veel meer dan bij een lege auto. Als voorbeeld de achteras. Stel dat je in een lege auto die op hoogte is een flinke lading terrastegels legt. Dan veert de auto in en de hoogteregelaar zorgt voor meer olie in de veercilinder/veerbol tot het weer klopt. Daardoor verplaatst het membraan naar binnen, dus het gasvolume wordt kleiner. En dus de druk hoger tot er weer evenwicht is.
Onbelast is de veerdruk achter laten we zeggen 80 bar en belast kan dat oplopen tot 165 bar, de systeemdruk. Meer is er niet. Dat kan je ook goed zien aan die terrastegels, als het er teveel zijn komt de auto niet meer omhoog, omdat er meer veeerdruk gevraagd wordt dan het systeem kan leveren (ik weet dat uit ervaring. Tien tegels eruit en het ding kwam weer op hoogte).
De vuldruk is de druk in ONBELASTE toestand. Daar veer je niet op. Je veert op de druk in BELASTE toestand. Je zou die kunnen meten met een manometer op een T-stukje in de veerleiding. Wie weet is er een gek die dat al eens gedaan heeft.
Loop deze redenering nog eens na maar dan met heel weinig gas in de bollen. Het systeem pomt olie bij tot de auto op hoogte is. Maar het membraan zit dan bijna tegen de bovenkant van de bol: er is geen ruimte meer om lekker te veren. Dat is wat je voelt bij bijna lege bollen: stuiterend over de weg, maar wel precies op de juiste hoogte.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
[quote=detlev]Wat betreft de grotere opening: Ja, die zorgt ervoor dat de olie sneller doorstroomt. Maar is dat niet vooral te merken in een slappere demping dan in het veergedrag zelf? Overigens kan een slappere demping natuurlijk heel comfortabel voelen, ik meen dat comfortbollen hetzelfde principe gebruiken.[/quote]
Een massa-veerstsyteem heeft een zgn ongedempte eigenfrequentie. Bij "gewone" auto's zit die rond de 0,8 Hz, oftewel iets minder dan 1 trilling per seconde. Dus als je de auto indrukt duurt het 0,8 sec voor hij weer in de oude positie terug is.
Bij de DS is dat meer: Voor ca 1 sec en achter nog iets langer, waardoor die typische DS-dein ontstaat die de Citrofiel als het heilige nastraarfbare ultieme veercomfort beschouwt. De latere modellen zijn allemaal af fabriek wat stijver ingesteld, misschien wel onder invloed van aandeelhouder Peugeot. De C6 begint er weer een beetje op te lijken. Die veerfrequentie is het gevolg van de hoeveelheid gas of bij wokkelvering van de veerstijfheid van de wokkel. Met demping heeft dat (bijna) niets te maken.
De demping zorgt er voor dat de opslingering uitdempt, zodat de auto beheersbaar blijft. Als je wilt weten wat de invloed van dempers is moet je eens twee voorraadbollen op de plek van de voorveerpoten schroeven. Huiveringwekkend. Comfortbollen zijn bollen op de hoeken met een comfortabele verhouding gas/demping. Bijvoorbeeld de originele bollen voor een niet-hydractieve XM of gewone bollen met 15% meer gas en opgeboorde dempers.
Minder stijve demping geeft iets meer uitslingering en dat voelt prettig aan. Iets teveel juist weer niet, dan kom je aan het Amerikaanse dweil-gevoel.
Het wonder XM heeft de truuk dat het hydractief-systeem naar strak schakelt voor het te gek wordt. Dat geeft de mogelijkheid om het comfort-systeem "Amerikaans" in te stellen, want in bochten en bij hobbels wordt het heel even strak als het nodig is. En dat kan dus door de demping in de middenbollen aan te passen.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Voor de duidelijkheid: Deel 1 vering: Ja, ik had een slaperige domme denkfout over wat er nou veert, I stand corrected
Deel 2 demping: Dat is wel ongeveer wat ik bedoelde alleen gebruikte ik veel te weinig woorden...
En een handtekening!!!!
Blijft staan hoe je de dempers vd HA bollen met zo weinig verschil kan opboren.......?
Gewoon, met een boor. Je koopt een setje boortjes oplopend met 0,1 mm.
Met die boortjes tast je het gat af tot je weet welke diameter het heeft. Dan kies je het boortje met de gewenste (bijvoorbeeld naasthogere) diameter.
Het uitboren doe je heel voorzichtig met een zo hoog mogelijk toerental.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Momentje hoor, zal wel een spelfout zijn. Maar gaat het hier over de hydractive-BLOKKEN, of hydractive-BOLLEN? Beide werden genoemd..
Om een fijne vering te verkrijgen in de af fabriek 'stugge' XM dien ik derhalve nieuwe HA bollen aan te schaffen met een enkele membraan en de dempers een weinig op te laten boren....en dan niet bij Chyparse, want hoewel ze een specialist zijn hierin, vinden ze zich niet in deze theorie.
Ik baal er wel een beetje van, kent u die uitdrukking?
De XM is nooit bedoeld om te veren als een DS of CX dus...............
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, de bedoeling van Peugeot was om de XM niet teveel te laten concurreren met de 607.
Mijn bedoeling is veersysteem van de XM bij te stellen tot het optimum: een DS die op hard gaat als de omstandigheden dat vereisen. En dat is grappig genoeg niet eens erg moeilijk.
Bij een C5 wil dat misschien ook wel, al ken ik die auto niet voldoende.
Bij een C6 hoeft het niet, daar is dat af fabriek al zo.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Nou, dan zien we de HowTo graag tegemoet!
En een handtekening!!!!
Jan , is dat optimum van 20% extra vulling voor de HA bollen nog op te voeren naar laten we zeggen 30%-40%?
Waar ligt de grens denk jij?
Enneh..., gaat de XM niet te veel nadeinen met dat uitboren ? Lijkt me tricky dit.
Vind het toch wel een leuk experiment eigenlijk.
Groet,
Jos
Ik vind je verhaal wel heel logisch. Als je 2 oudere bollen kan vinden en het daarop doet, en vervolgens die er even onder schroeft.. Die heb je er zo weer onder vandaan! Ik wil het wel proberen, maar dat doe ik pas als mijn systeem helemaal schoon is, en alle bollen op druk zijn. Dan heb je het beste vergelijk..
[quote=Jos Haeftinck]
Jan , is dat optimum van 20% extra vulling voor de HA bollen nog op te voeren naar laten we zeggen 30%-40%?
Waar ligt de grens denk jij?
Enneh..., gaat de XM niet te veel nadeinen met dat uitboren ? Lijkt me tricky dit.
Vind het toch wel een leuk experiment eigenlijk.
Groet,
Jos
[/quote]
20% lijkt mij zo'n beetje het maximum, maar dat is ook een kwestie van smaak. Je zou inderdaad een rijtje overgevulde bollen stapsgewijs kunnen uitproberen.
Het vervangen van die dempers is eigenlijk een peulenschil als je over een brug beschikt. Dus ook een kwestie van proberen. En als je de originelen bewaart kan je altijd weer terug.
In zijn algemeenheid:
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dus die demperplaatjes in de bollen zijn los te halen? Zonder dat de bol druk verliest? Ik weet helemaal niet hoe een veerbol in elkaar steekt, vandaar! En die demperplaatjes kun je dus ook los krijgen? Ik heb waarschijnlijk wel beschikking over een brug, maar mijn hydractivebollen vind ik nog redelijk bereikbaar (geen reservewielbak meer)
Plumis Est Supernatet
En nou nog eens maar dan in ABN.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
[quote=Takkie]Plumis Est Supernatet[/quote]
De mist is opgetrokken?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
BTW: zitten er in Hydractivebollen wel demperplaatjes? Gaat de demping dan niet door de Hydractivekleppen?
De demperplaatjes zitten in het hydractiefblok, Als je de dikke leidingennaar de veerpoten er uit schroeft kan je de wartels losdraaien waar ze achter zitten. Zelfde type en opbouw als in een veerbol.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ah mooi, dankjewel! Dus de procedure is: XM de brug op, drukloos maken met de deur open. Is het aan te raden de blokken compleet te verwijderen?
Ik heb ook een setje HSS boortjes gevonden met een oploop van 0,5mm. Van 0,3mm naar 1,5. Dus ik zou het gaatje naar 1,05mm moeten boren?
Adresje Djidde?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's