Van de week de Break goed kunnen benutten op meerdere fronten. We waren een midweekje naar Overijssel, heerlijk die ruimte in de kofferbak. Je hoeft niets te puzzelen, gewoon erin mikken
Vanalles mee, inclusief de 2 loopfietsjes van de jongens en dan nog gewoon alles onder de hoedenplank
Op de terugweg even langs schoonouders. Die hadden nog wel wat kampeerspulletjes te leen voor de zomervakantie. Dus een enorme tent, koelbok, tafeltje en opklapkastje ook maar mee. Toen moest de rollo wel opgerold worden, anders moest ik netjes gaan stapelen.....
En gisteren de power van de V6 maar eens aangesproken om het fundament van de door de vorige eigenaar gemetselde BBQ in de tuin van z'n plek te krijgen. Een redelijk massief blok beton met een stalen pijp erin. Kabel erom heen en de paardenkrachtjes laten werken. Wellicht niet het beste voor de automaat, maar de boel is er tenminste uit....
Fantastisch die ruimte, of niet? Ruimte mis ik wel in de Berline met die lompe gastank erin.. Leuk om te lezen dat je automaat het goed houdt, en hopelijk blijft dat ook even zo. En ook geen rare lekkages meer?
De boel lijkt nu inderdaad droog te blijven hoewel ik bij de slotvanger wel wat vocht dacht te zien. Maar dat kan ook van de klep gedrupt zijn. Ik laat de dikke mat er nog even uit om de boel te kunnen controleren. De ruimte is inderdaad ideaal. En maar goed ook dat de bak het nog doet. Moet ook wel, anders gaat ze in de pers heb ik haar gedreigd ;-)
Helaas is het lek nog niet volledig boven. Er verzamelt zich water bij de slotbeugel in het midden net boven de bumper. Nog geen idee waar dit precies vandaan komt, ik denk uit de achterklep, door het gaatje dat daar zit. De omgeving (rubbers etcv) zijn namelijk droog.
Van het weekend een rondje Nederland gedaan, kleine 600 km met de Xm op pad geweest. Bij vertrek een vreemde storing, de climatic deed helemaal niets. Display brandde wel, evenals lampje bij AUTO, maar airco niet en het indrukken van knopjes gaf geen enkele reactie. De kachel deed het overduidelijk wel en danwordthettochvrijvlot warm en benauwd in de Xm.
Bij de eerstebenzinepomp even van de snelwegaf, contact afgezet en even gewacht. Daarna weer gestart en toen werkte alles weer normaal. Blijkbaar was de climatronic ecu niet goed door z'n opstartroutine gekomen.
Bij mijn schoonouders de Break maar eens "even" gewassen, daar knapt ze echt van op:
Ze stond nog in de laagste stand om het dak te kunnen doen. Toch best mooi zo'n slagschip in ruste...
Hm, raar met die Climatic. Kan de zekering niet wezen, dan is alles uit. Zit de stekker achterin helemaal goed of evt een draadbreukje?
Een gepoetste Break in lage stand, is echt wel gangster.
Was je nog van plan de stootstrips mee te spuiten? Ben ik mee begonnen gisteren.
wellicht wel, misschien ook de roofrails eraf. Maar eerst maar eens interieur etc overzetten. En de bak van de blauwe maken....
het was echt een niet goed opgestartte climatronic, volgens mij heb ik deze nog nooit uitgelezen. Volgende keer dat ik de lexia eraan hang maar eens doen. Wellicht barst het van de fouten en wilde hij daarom niet
Dat zou heel goed kunnen, die dingen worden over het algemeen nooit uitgelezen omdat het een irritant proces is voor de meesten. Motor starten, afzetten, 3 sec wachten etc.. Hij heeft natuurlijk al wel een zwevende zekering?
Vanmiddag ineens de melding onmiddellijk stoppen koelvloeistof niveau motor icm stop en kvs symbool. Temp was goed en ik moest nog maar een klein stukje dus gewoon naar huis gereden. Inderdaad vaatje leeg en wat druppels onder de Xm. Natte boel rechtsvoor. Helaas dus de radiateur overledwn. Snel op zoek naar een vervanger. Klusje is niet moeilijk gelukkig, ik heb al eens geoefend met de berlineen de boel is natuurlijk ook losgeweest bij de bakwissel. Dus alles is gangbaar en de slangen zijn nog goed soepel....
Ik heb nog nooit (afkloppen) een radiator hoeven te vervangen. :)
Die melding 'onmiddelijk stoppen', heb ik ook lange tijd gehad maar kunnen verhelpen door die sensor door te solderen (staat ergens op dit forum, erg goede tip!)
Ik heb er helaas geen op reserve. Mijn sloper had er 1, maar daarvan vond ik de staat dusdanig dat ik besloten heb om die maar eens niet te bewaren....had nu voor even toch wel handig geweest.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld, een aluminium versie gemaakt door Hella. Deze wordt keurig opgestuurd door de firma Kooijmans uit Rotterdam. Normaal gezien woensdag in huis. Vanmorgen moest ik veel meenemen dus toch maar even met de auto naar het werk. Maar de boel lekt toch harder dan in eerste instantie gedacht. Er lag na 5 km rijden en toen parkeren al een flinke plas onder. Vanmiddag naar huis de dop maar van het expansievat halen zodat er geen druk opgebouwd kan worden. Zou moeten schelen. Het is niet warm en ik hoef dus niet zo ver....
Hopelijk woensdagavond dus de radiateur maar even vervangen.
Gisterenavond de automaatindicator gemaakt, die deed het al een tijdje soms wel en soms niet en de laatste weken helemaal niet meer.
Eerst even een reserve klokkenwinkel geprobeerd. Maar daarmee kreeg ik een knipperende indicator
Na openhalen van beide bleek er vrij veel verschil in te zitten. Ik dacht dat de reserve tellerbak ook van een V6 automaat was. Maar wellicht een 4HP18? Is er iemand op de hoogte van verschillen het automaatgedeelte in de tellerbak? Ze zien er verder aan de buitenkant hetzelfde uit.
Na de onsuccesvolle test met de reserve tellerbak de boel maar opengemaakt, lampje vervangen en de connectors schoongemaakt. De indicator doet het nu gelukkig weer.
Zojuist is trouwens mijn nieuwe radiateur bezorgd. Vanavond maar eens inbouwen dan kunnen we hopelijk weer lekvrij rijden.
Je zou ze eens naast elkaar kunnen leggen en kijken welke verschillen je ziet. In de technische documentatie staat niks. Maar net als bij het linker display is dit meestal een connector (rubberen stripje) kwestie.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ze zijn heel verschillend, de 1 werkt inderdaad met een flatcable, de andere is heel anders en vastgesoldeerd met flinke alu banen op de print. Daar kant dat witte blokje in z'n geheel niet los en ook niet uitelkaar gehaald worden! Benadering van hetlampjeomdezetewisselen is ookanders. Evenals de rest van de elektronica op de print.
Ikdenkdusdatmijn reserve tellerbakwellichtvooreenV6 met 4HP18 is ipvvooreen4HP20....
o, nog iets vreemds. Toen ik de reservetellerbak aansloot was opeens mijn benzinevoorraad 0 en brandde het benzinelampje. Inpluggen van mijn eigen tellerbak gaf weer gewoon volle tank en gedoofd lampje (de tank is inderdaad vol). Niet geheel en al compatibel dus....
Vandaag op tijd begonnen met het vervangen van de radiateur. Dat had ik bij de blauwe berline al eens moeten doen, dus ik wist wat me te wachten stond. Toen heb ik vrij veel weggehaald. Nu besloot ik om te kijken of ik het vlotter kon doen.
Dat gaat dus! Ik heb de grille verwijderd, het front aan de bovenkant losgemaakt en de klemveren waar de radiateur mee vast zit verwijderd. Vervolgens de radiateur afgetapt en de slangen losgehaald. Pluspool van de accu losgehaald en de kabels aan de kant geduwd en vervolgens kun je met beleid de radiateur uit de auto wurmen. Voldoende karton onder de auto gelegd en niet al te nerveus gedaan over een beetje morsen.
Scheelt een hele berg! Daarna de nieuwe radiateur erin en de boel aangesloten. Het is even mieren met de radiateurklemmen maar ook dat gaat best. Vervolgens afvullen en ontluchten en weer een klus geklaard. De oude radiateur was erg slecht, vooral de rechter boven hoek is enorm aangetast. Ben blij dat de boel nu lek ging en niet op de rit naar de vakantiebestemming over een paar weekjes...
Geen lekkage vanmorgen, maar op die 5 kilometer wordt de Xm niet warm natuurlijk. Gisteravond tijdens het ontluchten was alles prima en netjes op temperatuur. Is even wachten op de eerste langere rit, dat zal maandag zijn denk ik als ik naar Paradiso ga voor een concertje van de Black Crowes....
De break heeft geen kvs meer gelekt na de raditeur swap. Ik ben inmiddels begonnen om de break wat meer exclusive te maken.
Ik heb de handbediende voorstoelen vervangen voor elektrisch leer (ik heb nu dus een handbediende stoffen set met zijairbags over!), elektrische middenarmsteun geplaatst en de paneeltjes en klepjes in de middenconsole vervangen door de nephouten versie uit de Exclusive.
Eigenlijk allemaal gewoon plug&play. Alle stekkers/bedrading is aanwezig en werkt. Alleen de middenarmsteun helaas (nog) niet. Ik heb de boel geprobeerd en vergeleken met mijn andere Xm en de bedrading is er en is het zelfde. Het motortje werkt, de knop werkt en zelfs het lampje in de knop brandt. Maar de steun gaat helaas niet op en neer met het bedienen van de knopjes.....
Verder van het weekend de weigerende centrale vergrendeling van de rechterachter deur gemaakt. Die deed maar heel soms mee. Gaf wel altijd geratel, maar ging dan niet van of op slot. Dacht dat het een kwestie van smeren zou zijn. Deur opengemaakt en alles lekker in de smeersels gespoten. Maar op zich was de boel al redelijk vet en ging het al niet erg zwaar. Dit bracht helaas dus ook geen oplossing. Ik heb dus het slotmechanisme maar vervangen door die uit mijn sloper. En nu werkt het weer zoals het hoort. Waarschijnlijk dus intern in motor/mechanisme iets kapot. De boel is niet (makkelijk) demontabel dus de defecte ligt inmiddels in de kliko.
Verder dit weekend nog even op en neer gekacheld naar Drenthe, 500 kilometertjes op de zaterdag en dat deed ze prima. Ze was wel wat dorstig, maar dat kwam ongetwijfeld door een hardwerkende airco in combinatie met niet geheel legale snelheden
De elektrische hoogteverstelling van de armsteun werkt! Na bestudering van wat schema's tot de conclusie gekomen dat er wellicht een relais zou missen. Relais 817 in de zekeringenbak onder het dashboard om precies te zijn. Zekeringenbak van de sloper opgezocht, daar relais 817 uit gehaald en gekeken hoe het in de break zat. Geen relais! Na inpluggen van het relais (eerst bak loshalen om er bij te kunnen) doet de boel het!
maar waar het inpluggen van de originele bekabeling en stekkers bij de stoelen gewoon werkende elektrische bediening opleverde was dat bij de armsteun niet het geval.
Van de week de Break goed kunnen benutten op meerdere fronten. We waren een midweekje naar Overijssel, heerlijk die ruimte in de kofferbak. Je hoeft niets te puzzelen, gewoon erin mikken
Vanalles mee, inclusief de 2 loopfietsjes van de jongens en dan nog gewoon alles onder de hoedenplank
Op de terugweg even langs schoonouders. Die hadden nog wel wat kampeerspulletjes te leen voor de zomervakantie. Dus een enorme tent, koelbok, tafeltje en opklapkastje ook maar mee. Toen moest de rollo wel opgerold worden, anders moest ik netjes gaan stapelen.....
En gisteren de power van de V6 maar eens aangesproken om het fundament van de door de vorige eigenaar gemetselde BBQ in de tuin van z'n plek te krijgen. Een redelijk massief blok beton met een stalen pijp erin. Kabel erom heen en de paardenkrachtjes laten werken. Wellicht niet het beste voor de automaat, maar de boel is er tenminste uit....
Fantastisch die ruimte, of niet? Ruimte mis ik wel in de Berline met die lompe gastank erin.. Leuk om te lezen dat je automaat het goed houdt, en hopelijk blijft dat ook even zo. En ook geen rare lekkages meer?
Helaas is het lek nog niet volledig boven. Er verzamelt zich water bij de slotbeugel in het midden net boven de bumper. Nog geen idee waar dit precies vandaan komt, ik denk uit de achterklep, door het gaatje dat daar zit. De omgeving (rubbers etcv) zijn namelijk droog.
Beste FurrieGurrie,
Ik was even nieuwsgierig over hoe het gaat met de automaat revisie?
Ben je er al aan begonnen?
Groetjes
Gerard
Van het weekend een rondje Nederland gedaan, kleine 600 km met de Xm op pad geweest. Bij vertrek een vreemde storing, de climatic deed helemaal niets. Display brandde wel, evenals lampje bij AUTO, maar airco niet en het indrukken van knopjes gaf geen enkele reactie. De kachel deed het overduidelijk wel en dan wordt het toch vrij vlot warm en benauwd in de Xm.
Bij de eerste benzinepomp even van de snelweg af, contact afgezet en even gewacht. Daarna weer gestart en toen werkte alles weer normaal. Blijkbaar was de climatronic ecu niet goed door z'n opstartroutine gekomen.
Bij mijn schoonouders de Break maar eens "even" gewassen, daar knapt ze echt van op:
Ze stond nog in de laagste stand om het dak te kunnen doen. Toch best mooi zo'n slagschip in ruste...
Hm, raar met die Climatic. Kan de zekering niet wezen, dan is alles uit. Zit de stekker achterin helemaal goed of evt een draadbreukje?
Een gepoetste Break in lage stand, is echt wel gangster.
Was je nog van plan de stootstrips mee te spuiten? Ben ik mee begonnen gisteren.
wellicht wel, misschien ook de roofrails eraf. Maar eerst maar eens interieur etc overzetten. En de bak van de blauwe maken....
het was echt een niet goed opgestartte climatronic, volgens mij heb ik deze nog nooit uitgelezen. Volgende keer dat ik de lexia eraan hang maar eens doen. Wellicht barst het van de fouten en wilde hij daarom niet
Dat zou heel goed kunnen, die dingen worden over het algemeen nooit uitgelezen omdat het een irritant proces is voor de meesten. Motor starten, afzetten, 3 sec wachten etc.. Hij heeft natuurlijk al wel een zwevende zekering?
Ja, die is er inderdaad. De symptomen waren ook heel anders.
Uitlezen is een heel tijdrovende bezigheid met die clima ecu inderdaad, niet echt een leuk klusje
Pffffffff.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Naar de dealer gaan is tijdrovend.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hopelijk heb je er nog eentje reserve!
Ik heb nog nooit (afkloppen) een radiator hoeven te vervangen. :)
Die melding 'onmiddelijk stoppen', heb ik ook lange tijd gehad maar kunnen verhelpen door die sensor door te solderen (staat ergens op dit forum, erg goede tip!)
Succes met dit klusje
Ierse zoefmachine
Ik heb er helaas geen op reserve. Mijn sloper had er 1, maar daarvan vond ik de staat dusdanig dat ik besloten heb om die maar eens niet te bewaren....had nu voor even toch wel handig geweest.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld, een aluminium versie gemaakt door Hella. Deze wordt keurig opgestuurd door de firma Kooijmans uit Rotterdam. Normaal gezien woensdag in huis. Vanmorgen moest ik veel meenemen dus toch maar even met de auto naar het werk. Maar de boel lekt toch harder dan in eerste instantie gedacht. Er lag na 5 km rijden en toen parkeren al een flinke plas onder. Vanmiddag naar huis de dop maar van het expansievat halen zodat er geen druk opgebouwd kan worden. Zou moeten schelen. Het is niet warm en ik hoef dus niet zo ver....
Hopelijk woensdagavond dus de radiateur maar even vervangen.
Gisterenavond de automaatindicator gemaakt, die deed het al een tijdje soms wel en soms niet en de laatste weken helemaal niet meer.
Eerst even een reserve klokkenwinkel geprobeerd. Maar daarmee kreeg ik een knipperende indicator
Na openhalen van beide bleek er vrij veel verschil in te zitten. Ik dacht dat de reserve tellerbak ook van een V6 automaat was. Maar wellicht een 4HP18? Is er iemand op de hoogte van verschillen het automaatgedeelte in de tellerbak? Ze zien er verder aan de buitenkant hetzelfde uit.
Na de onsuccesvolle test met de reserve tellerbak de boel maar opengemaakt, lampje vervangen en de connectors schoongemaakt. De indicator doet het nu gelukkig weer.
Zojuist is trouwens mijn nieuwe radiateur bezorgd. Vanavond maar eens inbouwen dan kunnen we hopelijk weer lekvrij rijden.
Je zou ze eens naast elkaar kunnen leggen en kijken welke verschillen je ziet. In de technische documentatie staat niks. Maar net als bij het linker display is dit meestal een connector (rubberen stripje) kwestie.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ze zijn heel verschillend, de 1 werkt inderdaad met een flatcable, de andere is heel anders en vastgesoldeerd met flinke alu banen op de print. Daar kant dat witte blokje in z'n geheel niet los en ook niet uitelkaar gehaald worden! Benadering van het lampje om deze te wisselen is ook anders. Evenals de rest van de elektronica op de print.
Ik denk dus dat mijn reserve tellerbak wellicht voor een V6 met 4HP18 is ipv voor een 4HP20....
o, nog iets vreemds. Toen ik de reservetellerbak aansloot was opeens mijn benzinevoorraad 0 en brandde het benzinelampje. Inpluggen van mijn eigen tellerbak gaf weer gewoon volle tank en gedoofd lampje (de tank is inderdaad vol). Niet geheel en al compatibel dus....
Vandaag op tijd begonnen met het vervangen van de radiateur. Dat had ik bij de blauwe berline al eens moeten doen, dus ik wist wat me te wachten stond. Toen heb ik vrij veel weggehaald. Nu besloot ik om te kijken of ik het vlotter kon doen.
Dat gaat dus! Ik heb de grille verwijderd, het front aan de bovenkant losgemaakt en de klemveren waar de radiateur mee vast zit verwijderd. Vervolgens de radiateur afgetapt en de slangen losgehaald. Pluspool van de accu losgehaald en de kabels aan de kant geduwd en vervolgens kun je met beleid de radiateur uit de auto wurmen. Voldoende karton onder de auto gelegd en niet al te nerveus gedaan over een beetje morsen.
Scheelt een hele berg! Daarna de nieuwe radiateur erin en de boel aangesloten. Het is even mieren met de radiateurklemmen maar ook dat gaat best. Vervolgens afvullen en ontluchten en weer een klus geklaard. De oude radiateur was erg slecht, vooral de rechter boven hoek is enorm aangetast. Ben blij dat de boel nu lek ging en niet op de rit naar de vakantiebestemming over een paar weekjes...
Mooi gedaan. Het is wat gewurm en weinig ruimte. Het kan net gelukkig.
mooi, en resultaat goed? of ben je vanmorgen gaan fietsen?
Geen lekkage vanmorgen, maar op die 5 kilometer wordt de Xm niet warm natuurlijk. Gisteravond tijdens het ontluchten was alles prima en netjes op temperatuur. Is even wachten op de eerste langere rit, dat zal maandag zijn denk ik als ik naar Paradiso ga voor een concertje van de Black Crowes....
De break heeft geen kvs meer gelekt na de raditeur swap. Ik ben inmiddels begonnen om de break wat meer exclusive te maken.
Ik heb de handbediende voorstoelen vervangen voor elektrisch leer (ik heb nu dus een handbediende stoffen set met zijairbags over!), elektrische middenarmsteun geplaatst en de paneeltjes en klepjes in de middenconsole vervangen door de nephouten versie uit de Exclusive.
Eigenlijk allemaal gewoon plug&play. Alle stekkers/bedrading is aanwezig en werkt. Alleen de middenarmsteun helaas (nog) niet. Ik heb de boel geprobeerd en vergeleken met mijn andere Xm en de bedrading is er en is het zelfde. Het motortje werkt, de knop werkt en zelfs het lampje in de knop brandt. Maar de steun gaat helaas niet op en neer met het bedienen van de knopjes.....
Verder van het weekend de weigerende centrale vergrendeling van de rechterachter deur gemaakt. Die deed maar heel soms mee. Gaf wel altijd geratel, maar ging dan niet van of op slot. Dacht dat het een kwestie van smeren zou zijn. Deur opengemaakt en alles lekker in de smeersels gespoten. Maar op zich was de boel al redelijk vet en ging het al niet erg zwaar. Dit bracht helaas dus ook geen oplossing. Ik heb dus het slotmechanisme maar vervangen door die uit mijn sloper. En nu werkt het weer zoals het hoort. Waarschijnlijk dus intern in motor/mechanisme iets kapot. De boel is niet (makkelijk) demontabel dus de defecte ligt inmiddels in de kliko.
Verder dit weekend nog even op en neer gekacheld naar Drenthe, 500 kilometertjes op de zaterdag en dat deed ze prima. Ze was wel wat dorstig, maar dat kwam ongetwijfeld door een hardwerkende airco in combinatie met niet geheel legale snelheden
De elektrische hoogteverstelling van de armsteun werkt! Na bestudering van wat schema's tot de conclusie gekomen dat er wellicht een relais zou missen. Relais 817 in de zekeringenbak onder het dashboard om precies te zijn. Zekeringenbak van de sloper opgezocht, daar relais 817 uit gehaald en gekeken hoe het in de break zat. Geen relais! Na inpluggen van het relais (eerst bak loshalen om er bij te kunnen) doet de boel het!
Doet me denken aan die reclame, 'of je stopt de stekker erin'
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat had ik natuurlijk als eerste al gedaan
maar waar het inpluggen van de originele bekabeling en stekkers bij de stoelen gewoon werkende elektrische bediening opleverde was dat bij de armsteun niet het geval.
Mooi dat ie nu compleet werkt!
Pagina's