nu de verdere ver-exclusivisering nog! Dus dash eruit, extra luchtkanalen (ik kom dat plastic nog wel een keer terughalen Stoof) boardcomputer, andere dash erin, deurpanelen en achterbank wisslen en de luxe zonnekleppen monteren
Mooi werk. Nou ga je die armsteun natuurlijk 1 keer op de juiste stand zetten en daarna nooit meer..
Ik ga er zelf spijt van krijgen denk ik dat ik mijn elektrische armsteun weer heb doorverkocht via marktplaats en het geduld niet kan opbrengen om het allemaal uit te zoeken en achter knopjes aan te gaan..
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Mooi. Bij mij is het geen plug and play, dus ik heb bij installatie van de el. middenarmsteun gewoon een plus en aarde opgezocht en dat werkte ook. Origineel is fraaier natuurlijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mmmm, reparatie van het rechterachter portierslot was maar tijdelijk succesvol. De boel werkt niet meer. Ik denk/hoop dat de connector los is gegaan. Volgens mij is het gestopt met werken nadat het raam helemaal open is geweest. Dus wellicht kabel gesloopt.....
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Kabel voor slot loopt toch buitenom (eigenlijk binnenlangs; onder de schuimafdekking) en gaat pas op het laatste moment naar binnen door een rubber; volgens mij buiten bereik van raam. Tenzij je quick and dirty hebt terug ingebouwd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zat bj mij binnen in volgens mij. Maar ik heb alleen het gaatje voor het slotmechansime opengesneden dus weet niet zeker wat de kabelloop verder is....
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Gerrie, zo loopt ie: de loshangende draad hier, gaat naar slot door het kleine gaatje linksonder. Slot is het makkelijkst bereikbaar door het grote gat links.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat grote gat is het enige dat ik open heb gemaakt, wellicht heb ik de stekker niet goed vastgeklikt. Lijkt me toch ook wat toevallig als het nu al kapot is. Bij mij zaten er trouwens 2 stekkers op, een 2 polige (deurslot open verklikker?) en 1 met ik meen 5 draadjes die de aansturing van de vergrendeling is. De boel werkt ook niet als je dmv het vergrendelknopje/palletje de deur opent of sluit. De andere deuren doen dan wel mee.
Ik zal het gewoon nog eens open moeten maken om te checken. Wel nuttig dat ik nu weet dat ik de stekker redelijk eenvoudig naar buiten kan werken zonder alle gaten van de deur open te maken!
Helaas, stekker zat vast en ook na loshalen en weer vastmaken geen sjoege. Straks maar eens kijken wat de oude of een andere voor links achter doet als ik die op de bedrading klik....
Zojuist het oude slotmechansime even aan de kabels gehangen en die geeft wel sjoege als je de boel op slot zet. De "nieuwe" lijkt dus overleden. Morgen misschien nog even een andere proberen en als die wel werkt op zoek naar een vervanger...
Vanmiddag even een bezoekje gebracht aan MarcelKa om een slotmechanisme op te pikken en een kleine vrijmibo op het terras te genieten.
Zijn slot aangesloten op het kabeltje in de deur en dat werkt tadeloos. Vanavond het kapotte slot eruit en deze erin en de boel weer netjes dicht gemaakt. Het werkt weer, toch wel er fijn zo met de vakantietrip voor de deur dat alle deuren gewoon lekker met de CV werken. Nu maar hopen dat deze langer blijft werken dan de vorige. De magazijnen in West-Brabant zijn inmiddels leeg vwb dit onderdeel
Gisterenavond de break wat tlc gegeven voor de komende vakantiekilometers. Kilometerstand is nu, begin augustus, 167.894
De automaatolie weer af laten lopen en bij vullen, motorolie en filter gewisseld. De automaatolie was nog redelijk doorzichtig en nog maar een vleugje rood (er hoort geen rode olie in deze bak, hoewel de nieuwste olie die er in schijnt te mogen wel roodgekleurd is. De origineel voorgeschreven speciale olie voor de 4HP20 is honingkleurig).
De motorolie was gitzwart. Ik heb niet opgezocht wanneer die voor het laatst gewisseld was. Ik heb Kroon 5W40 olie gebruikt, er ging zo'n 6 liter in.
Ook heb ik de contacten van de voorstehydractiefklepgeïnspecteerd. Voor is de Xm regelmatig behoorlijk stug. Dezewarenechterbrandschoon. Wat me wel opviel was dat de huls waar de stekker op de HA klep gemonteerd zit erg makkelijk draait. Ik had verwacht dat dat helemaal niet zou kunnen. Is dat normaal?
Ik ben er inmiddels achter dat dat inderdaad normaal is.
Wat ik nog vergat te vermelden is dat ik ook een ergernis heb kunnen oplossen.
Ik heb van een mede citrofiel een andere rollo hoedenplank en de plastic kappen waar deze in vastklikt gekregen. Nu werkt het weer zoals het hoort en schiet de hoedenplank niet meer los uit de vergrendeling! Erg fijn!
Gisteravond de stoffen deelbare achterbank gedemonteerd en de leren versie uit de berline gemonteerd.
Dat past op zich prima, alleen moet ik vandaag even 2 plaatjes maken om de vergrendelpunten wat naar binnen te plaatsen. De bank van de berline is iets smaller en de wangen wat breder....
Zaterdag de Break even wassen en ruitensproeiervloeistof bijvullen. Misschien nog LHM verversen, maar dat hangt er vanaf of dat nog op tijd geleverd wordt....
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Plaatjes maken is niet zo lastig, maar je moet ze voor het mooi vast lassen, hetgeen wat meer werk is. Of is er ruimte achter de wang, zodat je er een dikke bout in kan draaien?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Volgens mij kan je de vulringen weglaten, omdat je de vangbout kan stellen in afstand tot het plaatje (mbv de 2 bouten). Enige is dat dit ding kan draaien (rond de orginele bevestiging) als je bank neerklapt. Als je dat nooit of nauwelijks doet is dit een prima oplossing.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als ik de vulringen weglaat moet ik in de bekleding een sleufje snijden, anders plet je die. Er zit zo'n cm ruimte tussen de bekleding en de carrosserie op dat punt. Is een beetje afhankelijk van hoe e.e.a uitkomt met de "wangen". Ik weet nu nog niet of er ruimte is achter die wangen.
Dat draaien is denk ik niet zo van toepassing. Ik heb nog even getwijfeld om iets in de vorm van een L of een T oid te maken om dat tegen te gaan. Maar omdat de boel toch redelijk vastgezet moet worden denk ik dat het met het draaien wel mee zal vallen.
Gisteren de boel afgemaakt. De vergrendeling werkte direct perfect, dat was een goed teken!
Maar het uiteindelijk was het toch nog een stuk tijdrovender dan gedacht. De wangen zijn net anders, debekleding van de kofferbak moest wat aangepast worden. Maar nu zit het goed en ik ben er zeer tevreden mee!
Maar nu steekt het grijze tapijt wel wat af ;-)
Ik heb ook nog een zwart tapijt liggen van een Berline. Gezien het feit dat de bekleding tot net onder de achterbank loopt lijkt me die wel te moeten passen. Maar eerst maar eens die andere xm gaan maken....
De break is afgelopen week voor de APK naar de garage geweest. Helaas afgekeurd op een aantal punten:
- gebroken ABS ring linksvoor
- Lekkage remsysteem (er lekt LHM ergens voorin bij een sensor blijkbaar. Veersysteem=remsysteem bij de XM dus afkeur)
- remschijf rechtsvoor aan de binnenzijde voor meer dan 50% verroest
- ruitenwisser L streept te veel
De lekkage van LHM is klein, ik heb er nooit druppels onder zien liggen. Lijkt door de druksensor heen te komen. Van de week de sensor al even opgezocht. Deze zit in het LHM systeem net na de pomp en zit op linksvoor op het subframe. Gelukkig had ik deze liggen uit mijn sloper.
Dit is de sensor:
Zaterdag dus aan de slag om de boel te repareren zodat de break maandag weer terug voor de APK kan.
De boel opgesteld zodat ik overal een beetje bij kan:
Verder de garage in wil niet zo ivm andere voertuigen
Begonnen met drukloos maken en de sensor vervangen. Die ging prima los en ik kon er ook goed bij. Helaas bleek de aansluiting op de sensor anders. Er is een revisie geweest tussen '98 (bouwjaar sloper) en '99 (bouwjaar break). Gelukkig had ik ook het kabeltje dat op de sensor zit. Deze is zo'n 60 cm lang. Dus de andere kant van dat kabeltje opgespoord en die bleek wel gelijk! Daarvoor wel meer los moeten halen dat eerst gedacht (luchtfilterhuis en LHM vat). De aansluiting zit onder het LHM vat. Ik heb de oude kabel laten liggen en de nieuwe er langs gelegd.
Daarna begonnen met de remschijf links. Daar was niet veel mis mee, maar de blokken zwaren al dun en ik had schijven en blokken liggen. Dus vervangen. En de schijf eraf gaf meer zicht op de abs ring die ik moet maken.
nu de verdere ver-exclusivisering nog! Dus dash eruit, extra luchtkanalen (ik kom dat plastic nog wel een keer terughalen Stoof) boardcomputer, andere dash erin, deurpanelen en achterbank wisslen en de luxe zonnekleppen monteren
Mooi werk. Nou ga je die armsteun natuurlijk 1 keer op de juiste stand zetten en daarna nooit meer..
Ik ga er zelf spijt van krijgen denk ik dat ik mijn elektrische armsteun weer heb doorverkocht via marktplaats en het geduld niet kan opbrengen om het allemaal uit te zoeken en achter knopjes aan te gaan..
het is inderdaad 1 van de minst gebruikte verstelbare opties in de Xm , maar het is wel leuk om het (werkend) te hebben.
Ik moet zeggen dat de verhoger (die naar een zeker persoon in Almere gaat ) voor mij eigenlijk best de juiste hoogte had.
E.e.a. is dan natuurlijk wel afhankelijk van de hoogte waarop je de stoel hebt staan....
Mooi. Bij mij is het geen plug and play, dus ik heb bij installatie van de el. middenarmsteun gewoon een plus en aarde opgezocht en dat werkte ook. Origineel is fraaier natuurlijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
voor de liefhebber, (geheel off topic overigens) ik heb nog een armsteun met mechaniek staan.......
Plastic komt vast goed gerrie!
Kabel voor slot loopt toch buitenom (eigenlijk binnenlangs; onder de schuimafdekking) en gaat pas op het laatste moment naar binnen door een rubber; volgens mij buiten bereik van raam. Tenzij je quick and dirty hebt terug ingebouwd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gerrie, zo loopt ie: de loshangende draad hier, gaat naar slot door het kleine gaatje linksonder. Slot is het makkelijkst bereikbaar door het grote gat links.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat grote gat is het enige dat ik open heb gemaakt, wellicht heb ik de stekker niet goed vastgeklikt. Lijkt me toch ook wat toevallig als het nu al kapot is. Bij mij zaten er trouwens 2 stekkers op, een 2 polige (deurslot open verklikker?) en 1 met ik meen 5 draadjes die de aansturing van de vergrendeling is. De boel werkt ook niet als je dmv het vergrendelknopje/palletje de deur opent of sluit. De andere deuren doen dan wel mee.
Ik zal het gewoon nog eens open moeten maken om te checken. Wel nuttig dat ik nu weet dat ik de stekker redelijk eenvoudig naar buiten kan werken zonder alle gaten van de deur open te maken!
Onze break heeft ook een haperend slot linksachter, moet ik ook even in de gaten houden. Krijg je de boel helemaal niet meer op slot?
En de CV reageert niet op openstaande achterdeuren, dat scheelt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vanmiddag even een bezoekje gebracht aan MarcelKa om een slotmechanisme op te pikken en een kleine vrijmibo op het terras te genieten.
Zijn slot aangesloten op het kabeltje in de deur en dat werkt tadeloos. Vanavond het kapotte slot eruit en deze erin en de boel weer netjes dicht gemaakt. Het werkt weer, toch wel er fijn zo met de vakantietrip voor de deur dat alle deuren gewoon lekker met de CV werken. Nu maar hopen dat deze langer blijft werken dan de vorige. De magazijnen in West-Brabant zijn inmiddels leeg vwb dit onderdeel
Het werkte "gesmeerd" :-))
fijn dat het weer in orde is!
Gisterenavond de break wat tlc gegeven voor de komende vakantiekilometers. Kilometerstand is nu, begin augustus, 167.894
De automaatolie weer af laten lopen en bij vullen, motorolie en filter gewisseld. De automaatolie was nog redelijk doorzichtig en nog maar een vleugje rood (er hoort geen rode olie in deze bak, hoewel de nieuwste olie die er in schijnt te mogen wel roodgekleurd is. De origineel voorgeschreven speciale olie voor de 4HP20 is honingkleurig).
De motorolie was gitzwart. Ik heb niet opgezocht wanneer die voor het laatst gewisseld was. Ik heb Kroon 5W40 olie gebruikt, er ging zo'n 6 liter in.
Ook heb ik de contacten van de voorste hydractiefklep geïnspecteerd. Voor is de Xm regelmatig behoorlijk stug. Deze waren echter brandschoon. Wat me wel opviel was dat de huls waar de stekker op de HA klep gemonteerd zit erg makkelijk draait. Ik had verwacht dat dat helemaal niet zou kunnen. Is dat normaal?
Gisteravond de stoffen deelbare achterbank gedemonteerd en de leren versie uit de berline gemonteerd.
Dat past op zich prima, alleen moet ik vandaag even 2 plaatjes maken om de vergrendelpunten wat naar binnen te plaatsen. De bank van de berline is iets smaller en de wangen wat breder....
Zaterdag de Break even wassen en ruitensproeiervloeistof bijvullen. Misschien nog LHM verversen, maar dat hangt er vanaf of dat nog op tijd geleverd wordt....
Staat dan toch weer wat netter als alles leer is.
Het gaat zo te horen goed met je breakl
Plaatjes maken is niet zo lastig, maar je moet ze voor het mooi vast lassen, hetgeen wat meer werk is. Of is er ruimte achter de wang, zodat je er een dikke bout in kan draaien?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Plaatjes van 3 mm rvs komen vandaag uit de lasersnijder....
Ik bout ze vast in het originele gat waar de vergrendeling eerst zat. Stevig genoeg denk ik, lassen lijkt me niet nodig.
Dit is wat ik vanmiddag/vanavond ga monteren. De hoeveelheid vulringen moet ik nog bepalen. Bouten zijn M10 en dikte rvs is dus 3mm.
Gaat dat kapot dan zijn er andere dingen mis met de Xm die meer zorgen zullen baren
Volgens mij kan je de vulringen weglaten, omdat je de vangbout kan stellen in afstand tot het plaatje (mbv de 2 bouten). Enige is dat dit ding kan draaien (rond de orginele bevestiging) als je bank neerklapt. Als je dat nooit of nauwelijks doet is dit een prima oplossing.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als ik de vulringen weglaat moet ik in de bekleding een sleufje snijden, anders plet je die. Er zit zo'n cm ruimte tussen de bekleding en de carrosserie op dat punt. Is een beetje afhankelijk van hoe e.e.a uitkomt met de "wangen". Ik weet nu nog niet of er ruimte is achter die wangen.
Dat draaien is denk ik niet zo van toepassing. Ik heb nog even getwijfeld om iets in de vorm van een L of een T oid te maken om dat tegen te gaan. Maar omdat de boel toch redelijk vastgezet moet worden denk ik dat het met het draaien wel mee zal vallen.
Ik heb nog een zwart Breaktapijtje liggen, als je wilt....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De break is afgelopen week voor de APK naar de garage geweest. Helaas afgekeurd op een aantal punten:
- gebroken ABS ring linksvoor
- Lekkage remsysteem (er lekt LHM ergens voorin bij een sensor blijkbaar. Veersysteem=remsysteem bij de XM dus afkeur)
- remschijf rechtsvoor aan de binnenzijde voor meer dan 50% verroest
- ruitenwisser L streept te veel
De lekkage van LHM is klein, ik heb er nooit druppels onder zien liggen. Lijkt door de druksensor heen te komen. Van de week de sensor al even opgezocht. Deze zit in het LHM systeem net na de pomp en zit op linksvoor op het subframe. Gelukkig had ik deze liggen uit mijn sloper.
Dit is de sensor:
Zaterdag dus aan de slag om de boel te repareren zodat de break maandag weer terug voor de APK kan.
De boel opgesteld zodat ik overal een beetje bij kan:
Verder de garage in wil niet zo ivm andere voertuigen
Begonnen met drukloos maken en de sensor vervangen. Die ging prima los en ik kon er ook goed bij. Helaas bleek de aansluiting op de sensor anders. Er is een revisie geweest tussen '98 (bouwjaar sloper) en '99 (bouwjaar break). Gelukkig had ik ook het kabeltje dat op de sensor zit. Deze is zo'n 60 cm lang. Dus de andere kant van dat kabeltje opgespoord en die bleek wel gelijk! Daarvoor wel meer los moeten halen dat eerst gedacht (luchtfilterhuis en LHM vat). De aansluiting zit onder het LHM vat. Ik heb de oude kabel laten liggen en de nieuwe er langs gelegd.
Daarna begonnen met de remschijf links. Daar was niet veel mis mee, maar de blokken zwaren al dun en ik had schijven en blokken liggen. Dus vervangen. En de schijf eraf gaf meer zicht op de abs ring die ik moet maken.
Pagina's