Zekeringenkast heeft bij een normale versie nog 3 lege plekken als het goed is, even een relais inprikken en proberen! Super dat het opgelost is, ik heb ook een hekel aan smeltende draden!
Daar is weinig how to's aan. Paneel eronder losnemen en dan met een beetje schroevendraaier loswippen van die stalen staaf. Ik zal eens kijken of er een plaatje van is maar kan het me niet herinneren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
@Jabaar: thanks, maar die link had ik op CiFo ook al gevonden. Vandaar dat ik wist dat er nog een relais zou moeten missen. Ik heb in het verleden meermalen een zekeringkast uit een sloper gehaald, maar kennelijk toch niet al te goed opgelet. Bovendien moet het ook weer netjes terug, hè. Ik ga me binnenkort maar eens in een onmogelijke positie onder het stuur manoevreren om te kijken of ik erbij kan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het WPHboek laat niks zien over het demonteren. Tipje, pak de voorstoel er even uit, is een kwartiertje meer werk maar je kan er vervolgens wel lekker op je rug bij liggen zonder op een onmogelijke 'non erotische' houding er bij hoeven te gaan liggen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Zojuist klusje even geklaard: zonder voorstoel eruit gaat het ook best: matje eruit en knielen naast de auto.
voor degenen die het ooit ook moeten doen, foto's:
Begin met demonteren van klein afdekkapje in het verlengde van je handrem.
Daarna 3x torx van de grote afdekplaat onder je stuur:
Hierin zitten de lexia uitleespoort en de potregelaar van je dashverlichting. Beide even los halen.
Je ziet dan de zekeringkast in zijn geheel zitten:
Hier aan de onderkant in de diepte zit een m10 moertje aan een beugeltje. De moer losdraaien:
en het beugeltje uit de bout wurmen. Je krijgt nu beweging in de zekeringenkast, waardoor je deze naar voren kunt klappen. Dit gaat niet ver door de relatief korte draden erachter, maar genoeg om te kunnen frommelen ter hoogte van de relais. Bij mij waren de 2 bovenste sowieso nog vrij. Uiteindelijk bleek dat een (standaard 4 poots) relais in de bovenste opening links moet. Deze dus:
Ik heb even een reserve zekeringenbak erbij gepakt om te kijken hoe de oriëntatie van het relais bij plaatsing moest zijn. Dat is makkelijker dan zitten pielen.
Omgekeerd weer opbouwen en vervolgens lekker spelen met de electrische amrsteun!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mijn zekeringenkast heeft wat beweging na mijn dashboardavontuurtjes, en wist niet waarom. Ik zie nu dus dat ik die moer ben vergeten! Klasse werk verder, leuk als het op de originele manier werkt! Bij mij zit het ding nu aangesloten op de sigarettenaansteker, dat wordt ook nog anders!
Even een vraagje tussendoor hier als het mag, ik begreep van een mede forum lid dat de 2.1 versie te prefereren valt boven de 2.5 TD. Is dit zo, en waar zit 'm dit dan in?
Veel vinden van wel, aangezien de 2.5td lastiger is in onderhoud, en vaak naar een lekke koppakking toe gaat, onderdelen zijn wat lastiger te vinden. 2.1td's zijn best betrouwbare blokken, alhoewel de Lucas EPIC brandstofpomp ook gevoelig is voor lekkage.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Ik heb zelf de 2.5 nooit gehad, dus kan niet 1:1 vergeliljken. De 2.1TD blokken zijn vrijwel onverwoestbaar. Ik heb er meerdere tot >5 ton opgereden. Voor het overige ken ik de verhalen die Djidde aanhaalt ook.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Gisteren op de terugweg van Rotterdam plots aircopaneel dood. Gestopt bij volgende tankstation (toevallig 2 km verder), kap open. Zwevende zekering F2 gesmolten. Draad losgehaald, zodat er geen stroom meer opstond. Bij wegrijden bemerkt dat de koplampen het ook niet meer doen. Omdat het al donker was, dan maar op stadslicht en mistlicht naar huis gereden, kwartiertje.
Zwevende zekering was vorig jaar nog vervangen, inclusief zekeringhouder.
Vanochtend dan maar nieuwe zekeringhouder gehaald en nieuw zweeftraject in elkaar geprutst. Gestart om te checken...... Niet dus. Wel draaiende startmotor, maar met geen mogelijkheid aanslaan. Ook met zekering eruit, idem, geen sjoege. Paar keer flink door proberen te starten maar niks.
Dus ik zit met een doorgesmolten F2; lampen die het niet meer doen. Misschien zijn de lampen in het verleden over dezelfde zekering heen geprutst. Zou ook het snelle smelten weer kunnen verklaren. Voorlopig maar ff op de Wegenwacht wachten om te kijken of we het kreng weer aan de praat kunnen krijgen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Pfffff..... dat viel gelukkig mee. Oogje van draad naar gloeirelais gebroken, zodat gloeien ook niet lukte. Ja dan start unne diesel niet. Waarschijnlijk met prutsen aan de zekering gebeurd.
Nieuw oogje erop, starten en gaan. Lampen doen het weer en airco paneel ook. Met F2 eruit lampen ook uit. Die lopen dus ook over die zekering, hetgeen het smelten verklaart. Binnenkort maar laten veranderen.
Volgende week toch een afspraak met de garage voor vervangen aircocompressor, die alleen maar schakelt: zodra in, dan ook weer uit. Gelukkig had ik er nog één liggen in de garage, alhans hij zat nog aan het blok uit de sloop Break vast, echt vast.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Blijft toch klungelen met de airco. Nu kwam er vanmiddag weer rook uit het paneel. Alles eruit gehaald en met raam open doorgereden.
Thuisgekomen opengemaakt en:
Een gesmolten... weerstand (?). Hoe kan dit nu weer? Even nagemeten en op de pinnen van de witte stekker die erin gaat (naast de weerstand, staat op pin 1 en 3 14V. Dit lijkt me ruim, maar is op zich de accuspanning als de motor draait (laadspanning dynamo). Kan dit gewoon een oude rotte weerstand(?) op het paneel zijn en is het kwestie van paneel wisselen, of vliegt de volgende dan ook in de hens?
En heeft er nog iemand een paneel liggen om deze op korte termijn aan mij te kunnen leveren?
Overigens: zou als dit paneel al langer iets rottig is, dit ook de haperende aircopomp kunnen verklaren (continu direct weer uitschakelen, na inschakelen)? En misschien ook wel de smeltende zekering F2?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
NB: is er iemand bereid om de spanning op een stekker bij een goed werkend paneel/airco even na te meten. Gaat om spanning op pin 1 en 3 tov de zwarte draad op pin 5.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Als er nog iemand is die een serie 2 airco volautomatisch, tiptoets bediend paneel heeft liggen, hoor ik het graag. Heb je er één en ben je Lustrum Luxemburgganger, nog mooier! Neem hem dan morgenochtend mee en laat hem achter bij de balie van Hotel Bergrust in Bemelen. Dan pik ik hem daar in de loop van de middag wel op.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Gaat lekker zo; vanmiddag in de regen hielden plots de ruitewissers ermee op. Erger; de motor ervan begon te roken en te stinken. Kennelijk toch iets niets zo lekker binnenin. Misschien iets te veel vocht bijgekomen (had de laatste keer de badmuts niet teruggeplaatst omdat ie in stukken uiteen viel) en kortsluiting gemaakt?
Gelukkig snel weer droog; stekker maar even (tussen de paravan door) eruit getrokken en naar huis gereden via de opslaggarage, waar nog een goed mechanisme lag. Dit is onderhand het 4e mechanisme in deze auto in 1 1/2 jaar tijd. Nu maar zadelafdekdingetje van de fiets als vervangende afdekkap gebruikt. Blijft altijd lastig in en uit met dat mechanisme.
Ondertussen in afwachting van de postbode... met een nieuw bedieningspaneel voor de airco....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Ja, terugdenkend kreunde de ruitewissermotor ook al een tijdje, maar dat valt nauwelijjks op als je rijdt (dieselmotor herrie) en de radio aan hebt (heb ik bijna standaard). Alleen bij praatprogramma's tijdens bijv. stilstaan voor een stoplicht hoorde je het. En dan moet het natuurlijk ook nog regenen (en dat heeft het de afgelopen weken ook weinig gedaan ). Kortom; ik denk dat ie al wat zuur was. Was de motor die uit Djidde's sloper kwam vorig jaar (en die had al een jaar onder een boom staan wegkwijnen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Nu weer probleempje met het raam. De vergrendeling van het bestuurdersraam aan de achterkant (tegen de B-stijl aan) is los. Kan het dingetje niet vinden. Zie het niet met open, danwel gesloten raam. Is niet handig, want raam laat soms los naar voren toe, maar ook niet rampzalig. Is dit een lastig iets (want dan wacht ik tot ik mijn andere deur heb kunnen monteren) of fluitje van een cent? Ligt het vergrendelstukje soms los onder in de deur? Wie heeft hier ervaring mee?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb ik ook gehad, je bedoelt het blokje dat ervoor zorgt dat het raam recht naar boven gaat?
Hoe ik deze heb terug geplaatst: deurpaneel eraf. raam naar beneden zodat je de witte bevestiging ziet van raam mechanisme op ruit. Die losmaken. Vervolgens kan de ruit helemaal naar beneden en uit die rail. Blokje terugplaatsen, en het raam weer naar boven schuiven, en weer op raammechanisme monteren. Klinkt makkelijker dan het is.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Tsja, als zich nou nog een vrije mooi-weer dag voordoet is het misschien toch handiger om de deur om te bouwen (huidige deur heeft een deuk/kras) nieuwe deur staat klaar. Moet alleen nog: raammotor inbouwen, sierstrip erop, kabelboom erin en spiegel erop, ff deurvanger wisselen en deurpaneel erop. En oh ja, dan moet de oude deur eruit (deurpaneel eraf, raammotor eruit, daarvoor moet sierstrip los, zodat plastic onding binnenin eruitkan, kabelboom eruit) en nieuwe deur erin. Gelukkig heb je bij in- en uittillen van de deur een extra handje nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
't kon ook bijna niet anders dan zoiets zijn, mooi dat het nu opgelost is, voor je het weet heb je indirecte stoelverwarming
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zekeringenkast heeft bij een normale versie nog 3 lege plekken als het goed is, even een relais inprikken en proberen! Super dat het opgelost is, ik heb ook een hekel aan smeltende draden!
Heeft iemand een how-to, liefst met foto's, hoe de zekeringenkast los te halen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Daar is weinig how to's aan. Paneel eronder losnemen en dan met een beetje schroevendraaier loswippen van die stalen staaf. Ik zal eens kijken of er een plaatje van is maar kan het me niet herinneren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Misschien heb je wat aan deze draad. Enne geen zonnebril meer nodig dus om die irritante melding van open deur te negeren.
Klik hier.
Heb ergens een schema en weet niet zeker of dit ook voor de 2.1 TD is.
Goed bezig Marc! Achteraf lijkt het altijd simpel en is het altijd verklaarbaar. Maar de weg daarnaartoe is soms toch lang en hard.
@Jabaar: thanks, maar die link had ik op CiFo ook al gevonden. Vandaar dat ik wist dat er nog een relais zou moeten missen. Ik heb in het verleden meermalen een zekeringkast uit een sloper gehaald, maar kennelijk toch niet al te goed opgelet. Bovendien moet het ook weer netjes terug, hè. Ik ga me binnenkort maar eens in een onmogelijke positie onder het stuur manoevreren om te kijken of ik erbij kan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het WPHboek laat niks zien over het demonteren. Tipje, pak de voorstoel er even uit, is een kwartiertje meer werk maar je kan er vervolgens wel lekker op je rug bij liggen zonder op een onmogelijke 'non erotische' houding er bij hoeven te gaan liggen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zojuist klusje even geklaard: zonder voorstoel eruit gaat het ook best: matje eruit en knielen naast de auto.
voor degenen die het ooit ook moeten doen, foto's:
Begin met demonteren van klein afdekkapje in het verlengde van je handrem.
Daarna 3x torx van de grote afdekplaat onder je stuur:
Hierin zitten de lexia uitleespoort en de potregelaar van je dashverlichting. Beide even los halen.
Je ziet dan de zekeringkast in zijn geheel zitten:
Hier aan de onderkant in de diepte zit een m10 moertje aan een beugeltje. De moer losdraaien:
en het beugeltje uit de bout wurmen. Je krijgt nu beweging in de zekeringenkast, waardoor je deze naar voren kunt klappen. Dit gaat niet ver door de relatief korte draden erachter, maar genoeg om te kunnen frommelen ter hoogte van de relais. Bij mij waren de 2 bovenste sowieso nog vrij. Uiteindelijk bleek dat een (standaard 4 poots) relais in de bovenste opening links moet. Deze dus:
Ik heb even een reserve zekeringenbak erbij gepakt om te kijken hoe de oriëntatie van het relais bij plaatsing moest zijn. Dat is makkelijker dan zitten pielen.
Omgekeerd weer opbouwen en vervolgens lekker spelen met de electrische amrsteun!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mijn zekeringenkast heeft wat beweging na mijn dashboardavontuurtjes, en wist niet waarom. Ik zie nu dus dat ik die moer ben vergeten! Klasse werk verder, leuk als het op de originele manier werkt! Bij mij zit het ding nu aangesloten op de sigarettenaansteker, dat wordt ook nog anders!
Kleine correctie nog: er moet een 5 poots relais in en niet een 4 poots.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Even een vraagje tussendoor hier als het mag, ik begreep van een mede forum lid dat de 2.1 versie te prefereren valt boven de 2.5 TD. Is dit zo, en waar zit 'm dit dan in?
Veel vinden van wel, aangezien de 2.5td lastiger is in onderhoud, en vaak naar een lekke koppakking toe gaat, onderdelen zijn wat lastiger te vinden. 2.1td's zijn best betrouwbare blokken, alhoewel de Lucas EPIC brandstofpomp ook gevoelig is voor lekkage.
Ik heb zelf de 2.5 nooit gehad, dus kan niet 1:1 vergeliljken. De 2.1TD blokken zijn vrijwel onverwoestbaar. Ik heb er meerdere tot >5 ton opgereden. Voor het overige ken ik de verhalen die Djidde aanhaalt ook.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gisteren op de terugweg van Rotterdam plots aircopaneel dood. Gestopt bij volgende tankstation (toevallig 2 km verder), kap open. Zwevende zekering F2 gesmolten. Draad losgehaald, zodat er geen stroom meer opstond. Bij wegrijden bemerkt dat de koplampen het ook niet meer doen. Omdat het al donker was, dan maar op stadslicht en mistlicht naar huis gereden, kwartiertje.
Zwevende zekering was vorig jaar nog vervangen, inclusief zekeringhouder.
Vanochtend dan maar nieuwe zekeringhouder gehaald en nieuw zweeftraject in elkaar geprutst. Gestart om te checken...... Niet dus. Wel draaiende startmotor, maar met geen mogelijkheid aanslaan. Ook met zekering eruit, idem, geen sjoege. Paar keer flink door proberen te starten maar niks.
Dus ik zit met een doorgesmolten F2; lampen die het niet meer doen. Misschien zijn de lampen in het verleden over dezelfde zekering heen geprutst. Zou ook het snelle smelten weer kunnen verklaren. Voorlopig maar ff op de Wegenwacht wachten om te kijken of we het kreng weer aan de praat kunnen krijgen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pfffff..... dat viel gelukkig mee. Oogje van draad naar gloeirelais gebroken, zodat gloeien ook niet lukte. Ja dan start unne diesel niet. Waarschijnlijk met prutsen aan de zekering gebeurd.
Nieuw oogje erop, starten en gaan. Lampen doen het weer en airco paneel ook. Met F2 eruit lampen ook uit. Die lopen dus ook over die zekering, hetgeen het smelten verklaart. Binnenkort maar laten veranderen.
Volgende week toch een afspraak met de garage voor vervangen aircocompressor, die alleen maar schakelt: zodra in, dan ook weer uit. Gelukkig had ik er nog één liggen in de garage, alhans hij zat nog aan het blok uit de sloop Break vast, echt vast.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Blijft toch klungelen met de airco. Nu kwam er vanmiddag weer rook uit het paneel. Alles eruit gehaald en met raam open doorgereden.
Thuisgekomen opengemaakt en:
Een gesmolten... weerstand (?). Hoe kan dit nu weer? Even nagemeten en op de pinnen van de witte stekker die erin gaat (naast de weerstand, staat op pin 1 en 3 14V. Dit lijkt me ruim, maar is op zich de accuspanning als de motor draait (laadspanning dynamo). Kan dit gewoon een oude rotte weerstand(?) op het paneel zijn en is het kwestie van paneel wisselen, of vliegt de volgende dan ook in de hens?
En heeft er nog iemand een paneel liggen om deze op korte termijn aan mij te kunnen leveren?
Overigens: zou als dit paneel al langer iets rottig is, dit ook de haperende aircopomp kunnen verklaren (continu direct weer uitschakelen, na inschakelen)? En misschien ook wel de smeltende zekering F2?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
NB: is er iemand bereid om de spanning op een stekker bij een goed werkend paneel/airco even na te meten. Gaat om spanning op pin 1 en 3 tov de zwarte draad op pin 5.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik meet op zowel pin 1 als 3 13,99 volt. Min van de meter direct aan de massa.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanx, dan hoort dat zo kennelijk. Moet ik uitgaan van een rot paneeltje en paneeltje gaan wisselen.
Nu nog eentje scoren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als er nog iemand is die een serie 2 airco volautomatisch, tiptoets bediend paneel heeft liggen, hoor ik het graag. Heb je er één en ben je Lustrum Luxemburgganger, nog mooier! Neem hem dan morgenochtend mee en laat hem achter bij de balie van Hotel Bergrust in Bemelen. Dan pik ik hem daar in de loop van de middag wel op.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc, als het goed is moet ik nog ergens zo'n paneeltje in mijn collectie hebben. Als ik je daarmee kan helpen, dan graag!
Als ik eraan denk dan zal ik morgen even checken.
Gaat lekker zo; vanmiddag in de regen hielden plots de ruitewissers ermee op. Erger; de motor ervan begon te roken en te stinken. Kennelijk toch iets niets zo lekker binnenin. Misschien iets te veel vocht bijgekomen (had de laatste keer de badmuts niet teruggeplaatst omdat ie in stukken uiteen viel) en kortsluiting gemaakt?
Gelukkig snel weer droog; stekker maar even (tussen de paravan door) eruit getrokken en naar huis gereden via de opslaggarage, waar nog een goed mechanisme lag. Dit is onderhand het 4e mechanisme in deze auto in 1 1/2 jaar tijd. Nu maar zadelafdekdingetje van de fiets als vervangende afdekkap gebruikt. Blijft altijd lastig in en uit met dat mechanisme.
Ondertussen in afwachting van de postbode... met een nieuw bedieningspaneel voor de airco....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo blijf je toch lekker bezig met de XM. Goed idee van dat Zadelafdekje. Succes met het aircopaneel. Zal een hoop ongemak schelen.
Ja, terugdenkend kreunde de ruitewissermotor ook al een tijdje, maar dat valt nauwelijjks op als je rijdt (dieselmotor herrie) en de radio aan hebt (heb ik bijna standaard). Alleen bij praatprogramma's tijdens bijv. stilstaan voor een stoplicht hoorde je het. En dan moet het natuurlijk ook nog regenen (en dat heeft het de afgelopen weken ook weinig gedaan ). Kortom; ik denk dat ie al wat zuur was. Was de motor die uit Djidde's sloper kwam vorig jaar (en die had al een jaar onder een boom staan wegkwijnen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die had zelfs 2 jaar staan wegkwijnen naast een heggetje, zal wel vocht ingekomen zijn! Die dingen vreselijk onhandig om in en uit te bouwen.
Nu weer probleempje met het raam. De vergrendeling van het bestuurdersraam aan de achterkant (tegen de B-stijl aan) is los. Kan het dingetje niet vinden. Zie het niet met open, danwel gesloten raam. Is niet handig, want raam laat soms los naar voren toe, maar ook niet rampzalig. Is dit een lastig iets (want dan wacht ik tot ik mijn andere deur heb kunnen monteren) of fluitje van een cent? Ligt het vergrendelstukje soms los onder in de deur? Wie heeft hier ervaring mee?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb ik ook gehad, je bedoelt het blokje dat ervoor zorgt dat het raam recht naar boven gaat?
Hoe ik deze heb terug geplaatst: deurpaneel eraf. raam naar beneden zodat je de witte bevestiging ziet van raam mechanisme op ruit. Die losmaken. Vervolgens kan de ruit helemaal naar beneden en uit die rail. Blokje terugplaatsen, en het raam weer naar boven schuiven, en weer op raammechanisme monteren. Klinkt makkelijker dan het is.
Terugbouwen in omgekeerde volgorde...
Luceo non uro....
Tsja, als zich nou nog een vrije mooi-weer dag voordoet is het misschien toch handiger om de deur om te bouwen (huidige deur heeft een deuk/kras) nieuwe deur staat klaar. Moet alleen nog: raammotor inbouwen, sierstrip erop, kabelboom erin en spiegel erop, ff deurvanger wisselen en deurpaneel erop. En oh ja, dan moet de oude deur eruit (deurpaneel eraf, raammotor eruit, daarvoor moet sierstrip los, zodat plastic onding binnenin eruitkan, kabelboom eruit) en nieuwe deur erin. Gelukkig heb je bij in- en uittillen van de deur een extra handje nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's