Trubbels zijn alweer vergeven en vergeten Roel. Het is een fantastische auto die rijdt als een nieuwe!
Hoewel er de laatste tijd toch een probleempje de kop opsteekt: als ik veel stuurhandelingen achter elkaar moet doen (parkeren, omkeren etc.) wordt de besturing ineens heel zwaar. Ik gok dat ik een nieuwe Diravi-bol nodig heb. Wie kan hier enig licht op schijnen?
Heel erg bedankt voor je moeite om wat relevante threads op te zoeken Jabaar! Deze ben ik nu aan het doorlezen.
Om het probleem wat meer toe te lichten: Diravi werkt doorgaans prima, totdat ik met stationair lopende motor veel stuurhandelingen ga verrichten. (inparkeren bijvoorbeeld) Dan gaat het na enkele malen sturen ineens heel zwaar. Voorraadbol lijkt goed, want onder normale omstandigheden heb ik een fatsoenlijke interval.
Mark, zodra ik weer eens de auto boven de put heb zal ik de stuurhoezen eens loshalen. Ik ben benieuwd.
Tuuuurlijk kun je erbij! Het is een Citroën, remember?
Ik denk zelf eigenlijk ook dat het de bol is, want hij heeft de eerste weken fantastisch gestuurd. En ineens kwam dit euvel om de hoek kijken, waar je dan nog alleen last van hebt als je met stationair toerental diverse stuurhandelingen achter elkaar verricht.
Ik wilde alleen graag wat input voordat ik lukraak shit ga vervangen. Een klusje als DIRAVI-bol wisselen doe je inderdaad niet op een zaterdagnamiddag, en als het dan ook nog tevergeefs is ben je wel pissig.
Qua drukloos krijgen: een paar keer uiterste stuuruitslag links/rechts moet je toch een heel eind mee komen? Maar helemaal drukloos zal het niet worden, dat ben ik met je eens.
@Matthijs: sure, bollendruktester bouwen! Ik heb toch zeeën van tijd... Maar ik snap wat je bedoelt, meten is weten en gissen is missen. En dan doe je soms 2 of 3 klusjes om 1 mankement op te lossen. Dat is ook niet de bedoeling.
Ik was afgelopen vrijdag aangenaam verrast bij chyparse in Almere. Martin daar behandelde al uitleggend mijn complete bollen verzameling (7stuks). De diravi bol demonteerde hij al keuvelend binnen een kwartier.. Hij sleutelde de bol samen met het blok waarop de bol vastzit eruit. Indrukwekkend!
Zonder gekkigheid: ik heb er destijds nooit 1 gebouwd omdat ik het zonde vond mn voorraad daar voor te gebruiken. Nu heb ik er niet echt nut voor :P Maar nog wel een oud type HD pomp liggen uit die piratenboot die we samen hebben opgehaald. Geen idee of er nog leidingen aan zitten maar als je zon ding wil bouwen is dat een goed begin denk ik ;)
Opzich hoef het niet veel werk te zijn en als er wat gelast moet worden kunnen we dat regelen. Lijkt me goud om zelf mn bolletjes te testen op een zondagmiddag :)
HD-pompen heb ik hier ook nog een heel nest van liggen. Maar als lid van de DS-club heeft het niet zoveel nut om een tester te bouwen, die club test je bollen gratis in hun magazijn namelijk.
Die piratenboot... tjonge jonge wat een gebakje was dat zeg! Thom heeft het nog weleens over dat avontuur.
Het Diravi-probleem heeft zichzelf voorlopig opgelost: de laatste maanden geen last meer van *klopt af* Wel zag ik vanmiddag dat de HD-pomp volgens mij wat zweet langs de keerring van de uitgaande as. Aangezien ik vanmiddag met andere dingen bezig was (zoals hieronder beschreven) heb ik niet heel goed gekeken maar dat gaat binnenkort beslist gebeuren.
Vanmiddag heb ik me even met de auto bezig gehouden. Ik heb een klein lijstje gemaakt van dingen die ik wil doen of nakijken, en die ga ik de komende tijd afwerken.
Grootste ergernis: de auto reageerde sinds een maandje onvoorspelbaar bij gas loslaten. Soms normaal, zacht remmen op de motor, maar steeds vaker heel sterk remmen op de motor, met de bijbehorende schok als gevolg. Heel oncomfortabel en dus XM-onwaardig. Wat ook vaak gebeurde, vooral bij warme motor, was dat de motor een vrij hoog toerental leek aan te houden bij gas lossen. Dan 'haalde' de motor drie of vier keer (van hoge naar lage toeren en weer terug) totdat de regeling van de ECU ingreep, de hele boel weer in de 'loop' ving en dan was alles weer OK. Ook heel oncomfortabel en des XM onwaardig.
Eerst dacht ik nog: "ach, de gaskleppotentiometer zal wel versleten zijn op het eerste stukkie. Ff een andere regelen." Maar toen ging ik er serieus over nadenken. En combineerde deze klacht met het verhoogde stationair toerental dat zich al veel langer voordeed. En toen was het me duidelijk: dit had niets te maken met de gaskleppotentiometer, dit was een klassiek geval van de overbekende stationair-regelklep die stroef loopt. Die heb ik vanmiddag dus losgehaald (wat een rotplek op zo'n V6!) en schoongemaakt, waarna hij voorzien werd van een badje kruipolie. Bij een kort ritje daarna werd al snel duidelijk: bij gas los remt hij weer heerlijk zacht op de motor, en het stationair toerental bij warm blok is weer keurig 800 rpm. Zo netjes heeft ie al een tijdje niet meer gelopen, besef je dan. (Stationair toerental was vaak tussen 900-1000 rpm)
Vervolgens: sinds een maandje of 2 ging de kofferbak niet op slot met de rest van de centrale vergrendeling. We weten dan allemaal wat er aan de hand is: het hele stangenstelsel in de kofferklep loopt te zwaar om nog aangedreven te kunnen worden door dat ene zielige motortje. Fluid-film spuiten door dat rubber dopje aan de onderkant van de kofferklep hielp slechts kort. Tijd om de bekleding van de kofferklep af te halen dus. Vervolgens alle draaipunten ff smeren, maar vooral het mechanisme in het midden van de klep -achter de handgreep die je daadwerkelijk bedient om de kofferklep open te krijgen- sorteert veel effect wanneer gesmeerd. Boel weer in elkaar zetten, and another job well done.
Dan heb ik nog maar een kwartiertje tijd. Snel check ik het lijstje, op zoek naar een klein klusje dat toch grote voldoening brengt. Hey: lawaaiige binnensensor van de clima. Dat wordt um! Klepje van de binnenverlichting verwijderd, 2 schroeven los, en het geheel valt je zó in de hand. sensor unit uitgenomen, maar.. die ziet er pico bello schoon uit! Hoe kan die dan zoveel lawaai maken? Na enige pogingen tot terugplaatsen blijkt, dat de sensor waarschijnlijk verkeerd teruggeplaatst is na de vorige rieingingsactie, waardoor deze aanliep. Of anderszins toch herrie maakte, nu is ie in ieder geval weer lekker stil.
3 kleine klusjes, alles bij elkaar nog geen 1,5 uur bezig geweest. Toch heb ik weer een veel fijnere auto, vooral vanwege het feit dat ie weer normaal reageert op het loslaten van het gaspedaal. Toch is het ook best fijn dat de achterklep weer gewoon afsluit met de rest van de deuren, om nog maar te zwijgen van een irritant zoemende sensor bij je rechteroor.
Één ding dat me nog opviel toen ik met het slotgebeuren in de achterklep bezig was: bij de slotcilinder is een schakelaar gemonteerd. Het lijkt erop dat deze bediend moet worden als het slot 'op slot' staat. Echter, het plastic stuk dat de schakelaar zou moeten activeren is van dermate vorm dat die de schakelaar nooit zou kunnen indrukken. Herkent iemand dit, of moet ik foto's posten om te tonen wat ik bedoel? Ik heb nog niet in de schema's gekeken om te zien wat deze schakelaar (wel of niet) doet.
Next up: ik zou wel graag verlichting in de achterbak willen hebben, aangezien die het momenteel niet doet. Ik weet het, je kunt ergere problemen hebben met een XM. Maar aangezien ik die niet heb, houd ik mij bezig met kleine problemen. De grote kunnen altijd nog komen...
die achterbak verlichting had in de blessuretijd toch nog wel even gefikst kunnen worden? Zou wel eens gewoon het lampje kunnen zijn natuurlijk.
Die schakelaar in de achterklep zegt me zo niets. Als je een foto hebt post hem dan even. Ik kan wel eens kijken hoe de slotset uit de achterklep van mijn sloper is. Ter vergelijk.
De stationair-regelklep moet ik bij mijn berline ook eens onder handen nemen. Ze zakt regelmatig zwaar terug in toeren bij afremmen naar stationair (en bij inschakelen pomp of airco) om vervolgens over te corrigeren. Lastig als je bezig bent met een nauwkeurige manoeuvre achteruit en de boel op stationair toerental laat rollen
Lekker dat je een aantal irritaties op een relatief eenvoudige manier hebt kunnen wegwerken!
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: CDPF's nieuwe aanwinst: the Green Machine!
Klein bruin blokje met inverend drukknopje en snoertje van ca. 10 cm eraan. Binnenin zitten 2 metalen plaatjes die contact maken als knopje ingedrukt is. Weet alleen niet meer of dat juist bij open of dicht is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jammer dat ik geen foto gemaakt heb, dat was inderdaad duidelijker geweest natuurlijk. Ik bedenk me nu pas dat dat schakelaartje waarschijnlijk wél ingedrukt wordt als je de achterklep handmatig op slot doet met de sleutel. Dan hoort hij dicht te blijven (niet meer met de CV meegaan)
Ik denk dattie daarvoor is. Ben echter niet van plan om nog eens de bekleding van de klep af te trekken, alleen voor een pica. Sorry boys! ;)
Verlichting van de kofferbak komt volgende keer Gerrie. Ik vond een mooi lopende motor en geen gezoem bij m'n hoofd prio hebben boven een lampje wat ik bijna nooit nodig heb. Overigens heb ik het lampje zelf al uitgesloten; de multimeter vertelde me dat er daar sowieso al geen sap aankomt. Dus de schakelaar is eerste verdachte.
Verlichting onder de motorkap doet het trouwens ook niet meer, maar die staat nóg wat lager op het prio-lijstje ;)
Ik heb geen idee hoe dat lampje hoort te werken, dit is mijn eerste XM met verlichting onder de motorkap. Iemand die het wel weet?
En Gerry kan weer rustig slapen nu: sinds een week doet de kofferbakverlichting het weer. Was nog wel ff een half uurtje aandringen trouwens! Contacten in de onderdorpel waren gecorrodeerd. (Inderdaad een bescheten constructie! Ik was ook niet de eerste die eraan gewerkt had, was te zien...)
Vervolgens gaf het display aan dat een achterlamp rechts niet meer werkte. Melding bleef consistent 2 dagen aanhouden, dus zaterdags maar ff naar de Halfords, want er zaten geen P21 lampjes in m'n lampensetje. De gekochte lampjes even in de achterbak gelegd omdat het zo regende, en voilá: foutmelding weg... En blijft weg! Weer zo'n wonderbaarlijk geval van Citronese self-healing.
Verlichting onder de motorkap schijnt ook niet al te veel licht te geven.. Dat deed hij bij mijn sloper V6 in ieder geval. Net een waxinelichtje! Heb onder mijn motorkap nu een printbordje met ledjes gezet, dat geeft pas een bom licht! Leuke gadget. En citronese zelfhealing blijft me ook verbazen.
Vervolgensgafhet display aandateenachterlamprechtsnietmeerwerkte. Melding bleef consistent 2 dagenaanhouden, duszaterdagsmaarffnaar de Halfords, want erzatengeenP21lampjes in m'nlampensetje. De gekochtelampjes even in de achterbakgelegdomdathetzoregende, en voilá: foutmeldingweg... En blijftweg! Weerzo'nwonderbaarlijkgeval van Citronese self-healing.
Ik heb het al vaker gezegd, reserve deel op de plank leggen is al genoeg dreiging
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Verlichting onder de motorkap schijnt ook niet al te veel licht te geven.. Dat deed hij bij mijn sloper V6 in ieder geval. Net een waxinelichtje! Heb onder mijn motorkap nu een printbordje met ledjes gezet, dat geeft pas een bom licht! Leuke gadget. En citronese zelfhealing blijft me ook verbazen.
Als Djidde de motorkap open doet, doen ze hier in NRW de straatverlichting uit
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Na heel lange tijd maar eens een update geven hier...
De machine rijdt nog steeds geweldig, en in het afgelopen jaar heb ik slechts wat minimale dingetjes gehad.
Een paar maanden geleden bleef het gas soms wat hangen als je het losliet, waardoor hij stationair wat hoog bleef lopen.
Als eerste verdacht ik de gaskabel, maar uiteindelijk was het pas echt over nadat ik het mechaniek op de gasklep schoongemaakt en opnieuw gesmeerd had. Nu werkt het beter dan ooit, en dat rijdt nog prettiger. Soms zit comfort in heel kleine dingen.
Vorige week heb ik er 2 nieuwe veerbollen op geschroefd aan de voorkant, Dat was hard nodig, de oude bollen waren erg slecht. Omdat 1 kant lek was heb ik nieuwe aangeschaft. Dat was nog niet zo makkelijk, want de voorveerbollen voor mijn XM zijn maar 1 jaar toegepast destijds. Maar we hebben ze en nu zweeft het weer. Binnenkort neem ik de achterkant onder handen.
Dan hebben we een paar maanden geleden nog te kampen gehad met een lekke radiator in het interieur. Gek genoeg geen Maggi-lucht, wel kletsnatte vloer aan passagierszijde. Ik had een goedkope nieuwe besteld en gemonteerd (verbazingwekkend makkelijk klusje overigens, heel on-Citroën) maar dat ding stonk gruwelijk chemisch. Weer eruit halen en met allerlei goedjes schoonmaken hielp slechts korte tijd, de lucht kwam weer terug. Inmiddels heb ik hem geurvrij (3 keer eruit gehad!), maar de volgende keer bestel ik weer gewoon een Valeo voor een paar tientjes méér.
Omdat ik mijn dashboardkastje eruit gehaald had, wilde ik die terugplaatsen. Doordat je moet weten waar je op moet letten bij een type 1, brak ik een deel van de knop af bij montage (aan de binnenkant). Dat was balen, zelfs lijmen met 2-componentenlijm hield het niet, zoveel kracht komt erop te staan als je de sluiting bedient. Inmiddels heb ik wat anders gevonden (bedankt Marc!) en hoop snel weer een mooi compleet interieur te hebben.
Dat waren eigenlijk alle mankementen van de afgelopen 15 maanden... valt erg mee vind ik. Binnenkort weer een grote beurt, als dit schooljaar over is.
Ook leuk: ik had op mijn werk de tweede eigenaar van deze XM ontmoet. Ik heb hem wat dingetjes kunnen vragen over de geschiedenis van deze auto, altijd leuk om te weten. Bij hem stond ie altijd binnen, hij reed er eigenlijk zelden mee en had de auto voor de heb.
Vlak voor kerst 2014 staat die man ineens weer voor en zegt: ik heb wat voor je, alsjeblieft... Heeft ie alle papieren, folders en rekeningen die hij nog had van deze auto opgezocht, en die kreeg ik! Samen met alle documenten die ik van de derde eigenaar kreeg heb ik nu een complete geschiedenis van deze XM. Dat was een leuk Kerstkadootje!
Voor de rest: still going strong. Heb vorige maand soms stiekem gekeken naar andere auto's, maar nu alles weer heerlijk zweeft en gasgeeft blijft hij nog lekker een paar jaartjes bij mij.
Hmmm, na al het geluk hebben we nu eventjes dikke pech....
Vandaag lekker de garage opgeruimd en alle zooi meteen naar de stort gebracht, zodat we weer lekker de ruimte hebben om te werken.
Kom ik terug van de stort, blijkt er een mooie bubbeltjes-envelop voor mij gekomen te zijn: het nieuwe knopje voor het handschoenenkastje! Geweldig, die ga ik meteen monteren. Ik pak het uit, en dan blijkt dat onze vrienden van de post er dermate lomp mee zijn omgegaan dat deze ook gebroken is... (lie down, try not to cry. Cry a LOT) Hier was ik natuurlijk wel ff sacherijnig van.
Later op de middag in de auto gesprongen en naar de bouwmarkt gereden om de beste plasticlijm te kopen die er is, gewoon als ultieme lijmpoging (sic) Na lang zoeken vond ik dan een lijmsoort die ook PP en PS kon lijmen, en deze heb ik meegenomen. Thuisgekomen bleek gelukkig dat deze lijm sterk genoeg was om zelfs de enorme kracht die erop gezet wordt door dat rare mechaniek, te kunnen hebben. Geweldig, nou kon ik eindelijk weer mijn dashboardkastje monteren!
Toen deze na enig geduw, getrek en gefrunnik eindelijk op zijn plaats zat, kon ik ook de schopplaat onder het dashboardkastje terug monteren, evenals die rare viltflap eronder die ik inmiddels gewassen had. Maar, die schopplaat had ik toch hier neergelegd? Hmmm. Dan zal die wel achterin de auto liggen. *kijkt* ook niet? Dan moet ie toch in de garage liggen. Maar die is keurig opgeruimd, dus je ziet meteen dat ie niet ligt waar ik hem had neergelegd. Opgeruimd zeg je, hé? *denkt goed na* NEE! Hij moet in 1 van de dozen zijn gevallen die ik vanmiddag heb weggebracht naar de stort! Nou dat weer.
Nou ja. Het dashboardkastje zit er tenminste weer in, en dat ziet er veel beter uit dan dat je in zo'n gat met bedrading kijkt.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: CDPF's nieuwe aanwinst: the Green Machine!
Wat een pech, Roger. Ik had al zo'n angstig voorgevoel. Daarom extra goed ingepakt, maar het bleef tricky, blijkt. Gelukkig heb je een goede lijm gevonden.
Schopplaten zijn voor mij niet gebruikelijk te bewaren. Gelukkig zit dat niet al te veel in het zicht. (ik heb zelf ooit een aantal weken zonder rondgereden, om te ontdekken waar dat vocht in die regio nou vandaan kwam; bleek water uit de airco, dat via de blower lekte, omdat het afvoerslangetje verstopt zat). Maar moet te vinden zijn, denk ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat je die dingen kon demonteren en wassen. Wel balen dat ie weg is natuurlijk maar moet niet moeilijk te vinden zijn op de sloop. Het is niet echt een hot XM-item.
Hee roger,
beetje late reactie, maareh gave bak! (Ondanks de trubbels, toch?)
______________
L' éminence grise
Trubbels zijn alweer vergeven en vergeten Roel. Het is een fantastische auto die rijdt als een nieuwe!
Hoewel er de laatste tijd toch een probleempje de kop opsteekt: als ik veel stuurhandelingen achter elkaar moet doen (parkeren, omkeren etc.) wordt de besturing ineens heel zwaar. Ik gok dat ik een nieuwe Diravi-bol nodig heb. Wie kan hier enig licht op schijnen?
Je zoekt vast geen zaklamp, ik ben bang dat je stuurhuis lekt. Trek de hoezen links en rechts eens los.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ikke niet, want heb geen diravi. Misschien vuile LHM?
Of de HD pomp, of de HD verdeler....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zie:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221623/P0/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180618/
Heel erg bedankt voor je moeite om wat relevante threads op te zoeken Jabaar! Deze ben ik nu aan het doorlezen.
Om het probleem wat meer toe te lichten: Diravi werkt doorgaans prima, totdat ik met stationair lopende motor veel stuurhandelingen ga verrichten. (inparkeren bijvoorbeeld) Dan gaat het na enkele malen sturen ineens heel zwaar. Voorraadbol lijkt goed, want onder normale omstandigheden heb ik een fatsoenlijke interval.
Mark, zodra ik weer eens de auto boven de put heb zal ik de stuurhoezen eens loshalen. Ik ben benieuwd.
Meer tips welkom!!
Denk dat hier ook gewoon is: meten is weten. Dus bollendruktester bouwen!
Bij onze CX hebben wij exact hetzelfde probleem, dus soms zwaar sturen bij inpakeren met stationaire toerental
De diravibil (remaccu) is daarbij onze eerste verdachte, want dat is de enigste bol die nog niet vervangen is.
De voorraadbol zelf (die op de HD-regelaar dus) staat eigenlijk een beetje los van de diravi. Die bol is meer van belang voor de vering en remmen.
Een diravi bol loshalen is niet echt een klusje wat je zo even doet.
Ten eerste is het al even pielen om hem drukloos te krijgen, wat volgens mij nooit helemaal lukt?
En daarna moet nog de 3 leidingen op het schroefstuk los, dus ik weet of je er bij een XM V6 een beetje bij kunt?
Tuuuurlijk kun je erbij! Het is een Citroën, remember?
Ik denk zelf eigenlijk ook dat het de bol is, want hij heeft de eerste weken fantastisch gestuurd. En ineens kwam dit euvel om de hoek kijken, waar je dan nog alleen last van hebt als je met stationair toerental diverse stuurhandelingen achter elkaar verricht.
Ik wilde alleen graag wat input voordat ik lukraak shit ga vervangen. Een klusje als DIRAVI-bol wisselen doe je inderdaad niet op een zaterdagnamiddag, en als het dan ook nog tevergeefs is ben je wel pissig.
Qua drukloos krijgen: een paar keer uiterste stuuruitslag links/rechts moet je toch een heel eind mee komen? Maar helemaal drukloos zal het niet worden, dat ben ik met je eens.
@Matthijs: sure, bollendruktester bouwen! Ik heb toch zeeën van tijd... Maar ik snap wat je bedoelt, meten is weten en gissen is missen. En dan doe je soms 2 of 3 klusjes om 1 mankement op te lossen. Dat is ook niet de bedoeling.
He's moving after Green Machine...
Ik was afgelopen vrijdag aangenaam verrast bij chyparse in Almere. Martin daar behandelde al uitleggend mijn complete bollen verzameling (7stuks). De diravi bol demonteerde hij al keuvelend binnen een kwartier.. Hij sleutelde de bol samen met het blok waarop de bol vastzit eruit. Indrukwekkend!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Zonder gekkigheid: ik heb er destijds nooit 1 gebouwd omdat ik het zonde vond mn voorraad daar voor te gebruiken. Nu heb ik er niet echt nut voor :P Maar nog wel een oud type HD pomp liggen uit die piratenboot die we samen hebben opgehaald. Geen idee of er nog leidingen aan zitten maar als je zon ding wil bouwen is dat een goed begin denk ik ;)
Opzich hoef het niet veel werk te zijn en als er wat gelast moet worden kunnen we dat regelen. Lijkt me goud om zelf mn bolletjes te testen op een zondagmiddag :)
HD-pompen heb ik hier ook nog een heel nest van liggen. Maar als lid van de DS-club heeft het niet zoveel nut om een tester te bouwen, die club test je bollen gratis in hun magazijn namelijk.
Die piratenboot... tjonge jonge wat een gebakje was dat zeg! Thom heeft het nog weleens over dat avontuur.
Het Diravi-probleem heeft zichzelf voorlopig opgelost: de laatste maanden geen last meer van *klopt af* Wel zag ik vanmiddag dat de HD-pomp volgens mij wat zweet langs de keerring van de uitgaande as. Aangezien ik vanmiddag met andere dingen bezig was (zoals hieronder beschreven) heb ik niet heel goed gekeken maar dat gaat binnenkort beslist gebeuren.
Vanmiddag heb ik me even met de auto bezig gehouden. Ik heb een klein lijstje gemaakt van dingen die ik wil doen of nakijken, en die ga ik de komende tijd afwerken.
Grootste ergernis: de auto reageerde sinds een maandje onvoorspelbaar bij gas loslaten. Soms normaal, zacht remmen op de motor, maar steeds vaker heel sterk remmen op de motor, met de bijbehorende schok als gevolg. Heel oncomfortabel en dus XM-onwaardig. Wat ook vaak gebeurde, vooral bij warme motor, was dat de motor een vrij hoog toerental leek aan te houden bij gas lossen. Dan 'haalde' de motor drie of vier keer (van hoge naar lage toeren en weer terug) totdat de regeling van de ECU ingreep, de hele boel weer in de 'loop' ving en dan was alles weer OK. Ook heel oncomfortabel en des XM onwaardig.
Eerst dacht ik nog: "ach, de gaskleppotentiometer zal wel versleten zijn op het eerste stukkie. Ff een andere regelen." Maar toen ging ik er serieus over nadenken. En combineerde deze klacht met het verhoogde stationair toerental dat zich al veel langer voordeed. En toen was het me duidelijk: dit had niets te maken met de gaskleppotentiometer, dit was een klassiek geval van de overbekende stationair-regelklep die stroef loopt. Die heb ik vanmiddag dus losgehaald (wat een rotplek op zo'n V6!) en schoongemaakt, waarna hij voorzien werd van een badje kruipolie. Bij een kort ritje daarna werd al snel duidelijk: bij gas los remt hij weer heerlijk zacht op de motor, en het stationair toerental bij warm blok is weer keurig 800 rpm. Zo netjes heeft ie al een tijdje niet meer gelopen, besef je dan. (Stationair toerental was vaak tussen 900-1000 rpm)
Vervolgens: sinds een maandje of 2 ging de kofferbak niet op slot met de rest van de centrale vergrendeling. We weten dan allemaal wat er aan de hand is: het hele stangenstelsel in de kofferklep loopt te zwaar om nog aangedreven te kunnen worden door dat ene zielige motortje. Fluid-film spuiten door dat rubber dopje aan de onderkant van de kofferklep hielp slechts kort. Tijd om de bekleding van de kofferklep af te halen dus. Vervolgens alle draaipunten ff smeren, maar vooral het mechanisme in het midden van de klep -achter de handgreep die je daadwerkelijk bedient om de kofferklep open te krijgen- sorteert veel effect wanneer gesmeerd. Boel weer in elkaar zetten, and another job well done.
Dan heb ik nog maar een kwartiertje tijd. Snel check ik het lijstje, op zoek naar een klein klusje dat toch grote voldoening brengt. Hey: lawaaiige binnensensor van de clima. Dat wordt um! Klepje van de binnenverlichting verwijderd, 2 schroeven los, en het geheel valt je zó in de hand. sensor unit uitgenomen, maar.. die ziet er pico bello schoon uit! Hoe kan die dan zoveel lawaai maken? Na enige pogingen tot terugplaatsen blijkt, dat de sensor waarschijnlijk verkeerd teruggeplaatst is na de vorige rieingingsactie, waardoor deze aanliep. Of anderszins toch herrie maakte, nu is ie in ieder geval weer lekker stil.
3 kleine klusjes, alles bij elkaar nog geen 1,5 uur bezig geweest. Toch heb ik weer een veel fijnere auto, vooral vanwege het feit dat ie weer normaal reageert op het loslaten van het gaspedaal. Toch is het ook best fijn dat de achterklep weer gewoon afsluit met de rest van de deuren, om nog maar te zwijgen van een irritant zoemende sensor bij je rechteroor.
Één ding dat me nog opviel toen ik met het slotgebeuren in de achterklep bezig was: bij de slotcilinder is een schakelaar gemonteerd. Het lijkt erop dat deze bediend moet worden als het slot 'op slot' staat. Echter, het plastic stuk dat de schakelaar zou moeten activeren is van dermate vorm dat die de schakelaar nooit zou kunnen indrukken. Herkent iemand dit, of moet ik foto's posten om te tonen wat ik bedoel? Ik heb nog niet in de schema's gekeken om te zien wat deze schakelaar (wel of niet) doet.
Next up: ik zou wel graag verlichting in de achterbak willen hebben, aangezien die het momenteel niet doet. Ik weet het, je kunt ergere problemen hebben met een XM. Maar aangezien ik die niet heb, houd ik mij bezig met kleine problemen. De grote kunnen altijd nog komen...
More to follow!
die achterbak verlichting had in de blessuretijd toch nog wel even gefikst kunnen worden? Zou wel eens gewoon het lampje kunnen zijn natuurlijk.
Die schakelaar in de achterklep zegt me zo niets. Als je een foto hebt post hem dan even. Ik kan wel eens kijken hoe de slotset uit de achterklep van mijn sloper is. Ter vergelijk.
De stationair-regelklep moet ik bij mijn berline ook eens onder handen nemen. Ze zakt regelmatig zwaar terug in toeren bij afremmen naar stationair (en bij inschakelen pomp of airco) om vervolgens over te corrigeren. Lastig als je bezig bent met een nauwkeurige manoeuvre achteruit en de boel op stationair toerental laat rollen
Lekker dat je een aantal irritaties op een relatief eenvoudige manier hebt kunnen wegwerken!
Is dat niet de schakelaar die aangeeft dat de achterklep open is, als ie open is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij is dat sensortje op t slot voor je linker display idd
Klein bruin blokje met inverend drukknopje en snoertje van ca. 10 cm eraan. Binnenin zitten 2 metalen plaatjes die contact maken als knopje ingedrukt is. Weet alleen niet meer of dat juist bij open of dicht is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
lichtschakelaar zit in de kunststof dorpel.
Lullig mechaniekje met idd een maak/breek contact.
Jammer dat ik geen foto gemaakt heb, dat was inderdaad duidelijker geweest natuurlijk. Ik bedenk me nu pas dat dat schakelaartje waarschijnlijk wél ingedrukt wordt als je de achterklep handmatig op slot doet met de sleutel. Dan hoort hij dicht te blijven (niet meer met de CV meegaan)
Ik denk dattie daarvoor is. Ben echter niet van plan om nog eens de bekleding van de klep af te trekken, alleen voor een pica. Sorry boys! ;)
Verlichting van de kofferbak komt volgende keer Gerrie. Ik vond een mooi lopende motor en geen gezoem bij m'n hoofd prio hebben boven een lampje wat ik bijna nooit nodig heb. Overigens heb ik het lampje zelf al uitgesloten; de multimeter vertelde me dat er daar sowieso al geen sap aankomt. Dus de schakelaar is eerste verdachte.
Verlichting onder de motorkap doet het trouwens ook niet meer, maar die staat nóg wat lager op het prio-lijstje ;)
Bij mij doet `ie het alleen bij ingeschakelde verlichting , is dat normaal?
Ik heb geen idee hoe dat lampje hoort te werken, dit is mijn eerste XM met verlichting onder de motorkap. Iemand die het wel weet?
En Gerry kan weer rustig slapen nu: sinds een week doet de kofferbakverlichting het weer. Was nog wel ff een half uurtje aandringen trouwens! Contacten in de onderdorpel waren gecorrodeerd. (Inderdaad een bescheten constructie! Ik was ook niet de eerste die eraan gewerkt had, was te zien...)
Vervolgens gaf het display aan dat een achterlamp rechts niet meer werkte. Melding bleef consistent 2 dagen aanhouden, dus zaterdags maar ff naar de Halfords, want er zaten geen P21 lampjes in m'n lampensetje. De gekochte lampjes even in de achterbak gelegd omdat het zo regende, en voilá: foutmelding weg... En blijft weg! Weer zo'n wonderbaarlijk geval van Citronese self-healing.
Om de verlichting onder de motorkap aan te zetten moet je idd je verlichting (stadslicht volstaat) aandoen, en de motorkap open.
Lampje schijnt vaak kapot te gaan door de trillingen
Verlichting onder de motorkap schijnt ook niet al te veel licht te geven.. Dat deed hij bij mijn sloper V6 in ieder geval. Net een waxinelichtje! Heb onder mijn motorkap nu een printbordje met ledjes gezet, dat geeft pas een bom licht! Leuke gadget. En citronese zelfhealing blijft me ook verbazen.
Ik heb het al vaker gezegd, reserve deel op de plank leggen is al genoeg dreiging
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als Djidde de motorkap open doet, doen ze hier in NRW de straatverlichting uit
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
kwestie van plastic schoonmaken? is vaak vergeeld door de warmte.....
Na heel lange tijd maar eens een update geven hier...
De machine rijdt nog steeds geweldig, en in het afgelopen jaar heb ik slechts wat minimale dingetjes gehad.
Een paar maanden geleden bleef het gas soms wat hangen als je het losliet, waardoor hij stationair wat hoog bleef lopen.
Als eerste verdacht ik de gaskabel, maar uiteindelijk was het pas echt over nadat ik het mechaniek op de gasklep schoongemaakt en opnieuw gesmeerd had. Nu werkt het beter dan ooit, en dat rijdt nog prettiger. Soms zit comfort in heel kleine dingen.
Vorige week heb ik er 2 nieuwe veerbollen op geschroefd aan de voorkant, Dat was hard nodig, de oude bollen waren erg slecht. Omdat 1 kant lek was heb ik nieuwe aangeschaft. Dat was nog niet zo makkelijk, want de voorveerbollen voor mijn XM zijn maar 1 jaar toegepast destijds. Maar we hebben ze en nu zweeft het weer. Binnenkort neem ik de achterkant onder handen.
Dan hebben we een paar maanden geleden nog te kampen gehad met een lekke radiator in het interieur. Gek genoeg geen Maggi-lucht, wel kletsnatte vloer aan passagierszijde. Ik had een goedkope nieuwe besteld en gemonteerd (verbazingwekkend makkelijk klusje overigens, heel on-Citroën) maar dat ding stonk gruwelijk chemisch. Weer eruit halen en met allerlei goedjes schoonmaken hielp slechts korte tijd, de lucht kwam weer terug. Inmiddels heb ik hem geurvrij (3 keer eruit gehad!), maar de volgende keer bestel ik weer gewoon een Valeo voor een paar tientjes méér.
Omdat ik mijn dashboardkastje eruit gehaald had, wilde ik die terugplaatsen. Doordat je moet weten waar je op moet letten bij een type 1, brak ik een deel van de knop af bij montage (aan de binnenkant). Dat was balen, zelfs lijmen met 2-componentenlijm hield het niet, zoveel kracht komt erop te staan als je de sluiting bedient. Inmiddels heb ik wat anders gevonden (bedankt Marc!) en hoop snel weer een mooi compleet interieur te hebben.
Dat waren eigenlijk alle mankementen van de afgelopen 15 maanden... valt erg mee vind ik. Binnenkort weer een grote beurt, als dit schooljaar over is.
Ook leuk: ik had op mijn werk de tweede eigenaar van deze XM ontmoet. Ik heb hem wat dingetjes kunnen vragen over de geschiedenis van deze auto, altijd leuk om te weten. Bij hem stond ie altijd binnen, hij reed er eigenlijk zelden mee en had de auto voor de heb.
Vlak voor kerst 2014 staat die man ineens weer voor en zegt: ik heb wat voor je, alsjeblieft... Heeft ie alle papieren, folders en rekeningen die hij nog had van deze auto opgezocht, en die kreeg ik! Samen met alle documenten die ik van de derde eigenaar kreeg heb ik nu een complete geschiedenis van deze XM. Dat was een leuk Kerstkadootje!
Voor de rest: still going strong. Heb vorige maand soms stiekem gekeken naar andere auto's, maar nu alles weer heerlijk zweeft en gasgeeft blijft hij nog lekker een paar jaartjes bij mij.
Hmmm, na al het geluk hebben we nu eventjes dikke pech....
Vandaag lekker de garage opgeruimd en alle zooi meteen naar de stort gebracht, zodat we weer lekker de ruimte hebben om te werken.
Kom ik terug van de stort, blijkt er een mooie bubbeltjes-envelop voor mij gekomen te zijn: het nieuwe knopje voor het handschoenenkastje! Geweldig, die ga ik meteen monteren. Ik pak het uit, en dan blijkt dat onze vrienden van de post er dermate lomp mee zijn omgegaan dat deze ook gebroken is... (lie down, try not to cry. Cry a LOT) Hier was ik natuurlijk wel ff sacherijnig van.
Later op de middag in de auto gesprongen en naar de bouwmarkt gereden om de beste plasticlijm te kopen die er is, gewoon als ultieme lijmpoging (sic) Na lang zoeken vond ik dan een lijmsoort die ook PP en PS kon lijmen, en deze heb ik meegenomen. Thuisgekomen bleek gelukkig dat deze lijm sterk genoeg was om zelfs de enorme kracht die erop gezet wordt door dat rare mechaniek, te kunnen hebben. Geweldig, nou kon ik eindelijk weer mijn dashboardkastje monteren!
Toen deze na enig geduw, getrek en gefrunnik eindelijk op zijn plaats zat, kon ik ook de schopplaat onder het dashboardkastje terug monteren, evenals die rare viltflap eronder die ik inmiddels gewassen had. Maar, die schopplaat had ik toch hier neergelegd? Hmmm. Dan zal die wel achterin de auto liggen. *kijkt* ook niet? Dan moet ie toch in de garage liggen. Maar die is keurig opgeruimd, dus je ziet meteen dat ie niet ligt waar ik hem had neergelegd. Opgeruimd zeg je, hé? *denkt goed na* NEE! Hij moet in 1 van de dozen zijn gevallen die ik vanmiddag heb weggebracht naar de stort! Nou dat weer.
Nou ja. Het dashboardkastje zit er tenminste weer in, en dat ziet er veel beter uit dan dat je in zo'n gat met bedrading kijkt.
Wat een pech, Roger. Ik had al zo'n angstig voorgevoel. Daarom extra goed ingepakt, maar het bleef tricky, blijkt. Gelukkig heb je een goede lijm gevonden.
Schopplaten zijn voor mij niet gebruikelijk te bewaren. Gelukkig zit dat niet al te veel in het zicht. (ik heb zelf ooit een aantal weken zonder rondgereden, om te ontdekken waar dat vocht in die regio nou vandaan kwam; bleek water uit de airco, dat via de blower lekte, omdat het afvoerslangetje verstopt zat). Maar moet te vinden zijn, denk ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat je die dingen kon demonteren en wassen. Wel balen dat ie weg is natuurlijk maar moet niet moeilijk te vinden zijn op de sloop. Het is niet echt een hot XM-item.
__________
Crepuscule
Pagina's