Doen, of toch maar niet?

113 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Doen, of toch maar niet?

Ja, gek, ik weet niet hoe ik erbij kwam, maar ik dacht dat die auto uit 1998 was. Goed, niet dus. Ik vind 'm ook best wel oud en duur, maar ik ga er volgende week toch even naar kijken. Voornamelijk omdat ik niet weet wat er allemaal recentelijk aan gedaan is. Ik bedoel, misschien komt die hoge prijs wel ergens vandaan. Even verder kijken lijkt me evenwel ook een erg aantrekkelijke optie. Walter van Broekhoven zelf had ook het een en ander te koop staan, waaronder een tamelijk oude XM (1991) met maar 72.000 km op de teller.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Doen, of toch maar niet?
Ga gewoon eens kijken en een rondje rijden met verschillende uitvoeringen. Ik heb 2 Xms, zelfde motorisering en bak. Maar toch heb ik met de ene veel meer klik dan met de andere. ....
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Doen, of toch maar niet?

Maar hé Gerrie, die ene is een Break, hè. Logisch dat je klik groter is. mrgreen

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Doen, of toch maar niet?

Ik rijd er 2 dagelijks, geen problemen tot dusver (minder dan de xantia en die staan bekend als betrouwbaar) Gewoon doen maar wel een goede vinden natuurlijk. Persoonlijk kan ik nog niet uitmaken welke ik fijner vind, de 2.0 16v of de 21.TD. Beide aanraders wat mij betreft. Succes met de speurtocht!

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Doen, of toch maar niet?

Marc Alsemgeest zegt:

Maar hé Gerrie, die ene is een Break, hè. Logisch dat je klik groter is. mrgreen

Er past een veel grotere klik in, dat wel! Maar ik vind mijn berline prettiger
pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Doen, of toch maar niet?

http://www.xmclub.nl/te-koop/citroen-xm-20-turbo-ct-1998-zwart

​Wat dacht je van deze, staat hier op het forum te koop!

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Doen, of toch maar niet?

Ook een heel mooie, maar ik denk dat het misschien voor mij toch verstandiger is om een XM bij een dealer te kopen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Doen, of toch maar niet?

dat kan je inderdaad een zekerder gevoel geven. Ik denk/weet wel dat je daar in ieder geval voor betaald.

Voorwaarde voor mij zou dan zijn dat je een periode garantie krijgt. Anders zou ik voor een lagere prijs en eventueel na laten kijken bij een specialist gaan (als je dat nodig vind en zelf niet in de gelegenheid bent om er iets aan te doen).

Realiseer je ook dat garantie claimen vaak ook niet zo eenvoudig is als je een auto bij een dealer wat verder weg hebt gekocht en er een probleem optreedt waardoor de Xm niet meer zou rijden...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Zo is het maar net Gerrie, Ik ken iemand die na 2 jaar zoeken, twijfelen en niet doorpakken bij de beste adviezen en de mooiste XM's, opeens een V6 24v kocht bij een pseudo-dealer. Voor zijn gevoel een betrouwbaar adres. De auto was een plaatje om te zien. Bij thuiskomst bleek de HD-pomp behoorlijk te lekken en twee weken later viel opeens de uitlaat eronder weg. Bij inspectie bleek deze uitlaat mooi over het roest bijgespoten te zijn. Oh ja, de automaat was door de 'specialist' gevuld met een zeer verkeerde soort olie. Dat laatste werd keurig verholpen maar de rest niet. Aangezien de auto 3500,- had gekost kon hij geen aanspraak maken op een Bovag-garantie en de garagist vond dat meneer kon opzouten. (nee, ik noem geen namen ;-)

Met andere woorden; je weet nooit precies wat je koopt. Als iemand je moedwillig probeert te belazeren, lukt dat vaak toch wel. Bij elke aankoop loop je dat risico. Soms is er ook geen sprake van belazeren maar weet de verkoper het ook niet precies of heb je gewoon pech. Ga er daarom van uit dat na het kopen van een 2e-hands XM, er nog wat werk gedaan moet worden. Als je geluk hebt zijn het kleinigheden.

 

 

 

 

__________
Crepuscule

XtraMooi
afbeelding van XtraMooi
RE: Doen, of toch maar niet?

@Veen, aha hier speelt men in op de emoties van niets vermoedende beginnend XM enthousiasten zoals ik dus....:/  Ik hou mn opties open en neem alle info en opmerkingen mee in de aanschaf overweging! Bedankt!

XtraMooi
Guus Reitsma

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Doen, of toch maar niet?

Goed, aanstaande zaterdag gaan we kijken naar en proefrijden met de rooie XM uit 1994. Ik ben erg benieuwd, vooral naar waarom de auto 3000 euro kost en wat er allemaal aan gedaan is. Enzo. Ik laat jullie mijn bevindingen weten!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Doen, of toch maar niet?

@ guus:   Een XM met 240K en een automaat voor 3500 euro is ook een gokje. Voor hetzelfde begeeft de automaat het dan en ben je weer 2500 euro (minimaal: moet er ook nog in/uit) verder. d'as dus 6K........

TomKlaassen
afbeelding van TomKlaassen
RE: Doen, of toch maar niet?

Wonen er misschien forumleden/kenners/liefhebbers in de regio Arnhen/Nijmegen waar we even langs kunnen rijden met de XM aanstaande zaterdag?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Doen, of toch maar niet?

Je zou Citroendaspasfen eens kunnen benaderen, die woont naast Arnhem ergens

Dolle Jonker
afbeelding van Dolle Jonker
RE: Doen, of toch maar niet?

Beste Tom (en overige forumleden),

Een aanstekelijk en herkenbaar verhaal van verlangen en twijfel. Mede dankzij het enthousiasme van de reacties acuut besloten om me in te schrijven, ondanks dat we nog geen trotse eigenaar van een XM zijn. dank allemaal!

We wonen in Utrecht hebben als gezinauto een niet nader te specificeren zuid-Duits merk. Prima betrouwbaar en omdat ik de laatste jaren op de fiets naar kantoor kan was het niet te verkopen dat er een tweede auto voor de deur zou moeten worden gezet. Nou dreigt binnenkort toch echt mijn contract bij mijn huidige opdrachtgever af te lopen. En voor een nieuwe klus dient er toch ook weer een oplossing voor dit vervoersprobleem te zijn. Wat die oplossing moet worden lijkt me duidelijk gezien ik hier dit berichtje zit te typen.

Vandaar dat het verhaal zo herkenbaar is, met de twijfels hoe verstandig eea is. Het huidige plan is om ongeveer tweemaal per week naar een nieuwe werkplek te zweven zonder daarbij een goede bekende te worden van de mannen (en vrouwen) van de wegenwacht.

En dan nog het dilemma motorisering. De V6 is in mijn beleving het meest limousine. Het testverslag van bij autoweek is ook erg enthousiast hierover, en als ik het zo begrijp wil een in verband met de brandstofkosten er eentje hebben van na '98. (ja, de term "een op hol geslagen tempelier" heeft indruk gemaakt. Als ik van broekhoven mag geloven dan heeft de 2 liter 16 klepper genoeg vermogen, is betrouwbaar en goedkoper in onderhoud. Het hoofd zegt ja, het hart zegt minder limousine... De TCT spreekt ook wel erg aan, een goede lijkt zeldzaam omdat het een prima compromis is.

Ik hoop je zoektocht verder te kunnen volgen en zelf binnen niet al te lange tijd een bericht in jouw XM te kunnen zelf met het resultaat van mijn speurtocht.

groet,

Jeroen

 

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Doen, of toch maar niet?

Welkom Jeroen!

de 2 liter 16 kleppers zijn prima  wagens en sleutelvriendelijker... prettig op LPG!

 

Wij hebben 2 V6en, die allebei wel wat lusten ... de 24 v wel beduidend minder..

Maar ná 99 moet je weer oppassen met het roestgebeuren... van Broekhoven is overigens prima!

 

Succes met je zoektocht!

fijnedag

Luceo non uro....

JJ
afbeelding van JJ
RE: Doen, of toch maar niet?

De 16 klepper een prima ding zoals al gezegd. Ik laat er mijn officieele vriendin elke dag in los...Behoorlijk  sleutel vriendelijk inderdaad en betrouwbaar. Het ding is nu 18 jaar oud en rijdt elke week heen en weer, nog nooit mee gestaan. Gelukkig maar want geen wegenwacht hier. 

 

Zelf rijd ik een 2.1 TD en ook die laat me tot dusver nooit staan. Zuiniger en rijdt in allebei onze beleving nog net wat meer limousine achtiger en dat komt omdat ie weliswaar wat minder gretig is maar ook minder toeren maakt en toch meer dan snel genoeg is. En een stuk zuiniger maar onderdelen kunnen lastiger zijn met name de verkeerde ABS sensoren en brandstof pomp om maar ns wat te noemen. 

Ik heb ook een tCT gehad, een simpel blok maar wel met een hoop slangen toestanden onder de kap :) 

 

Succes met je zoektocht!

Ierse zoefmachine

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik snap echt waar dat verhaal vandaag komt dat de latere V zessen zo veel zuiniger zijn dan de eerste. Ga nou niet eens af op het boekje, want elke auto fabrikant jokt in zijn of haar voordeel. Mijn V6 van '94 draait woonwerkverkeer van 100 km per dag netjes een 1 op 11, tot 1 op 12. Als ik het land in ga naar een van de verder gelegen vestigingen dan gaat het verbruik nog verder naar beneden. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik niet of nauwelijks boven de 3000 toeren uitkom, wat met een V6 ook helemaal niet hoeft om lekker met het overige verkeer mee te kunnen rijden.
Wil ik daarintegen een tempelier? dan kan dat ook makkelijk zat en is 1 op 4 geen moeite. Als valt of staat met de controle over je rechtervoet.

En een V6 rijd zoveel mooier en stiller dan een 2 liter of een tct, die toch allebei best wel moeten werken om de knappe 1500 kilo van de plek te moeten sleuren.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
RE: Doen, of toch maar niet?

Mark,

 

een 24V (ESJ)is echt wel een stuk zuiniger dan een 12 klepper. Leeftijd maakt volgens mij ook niet uit. Maar ik heb in allebei hetzelfde woon-werkverkeer gereden en de 12v was dan 14,7/100, de 24v 12,6/100. Zelfde rijgedrag, allebei automaat.

Wat wel ook heel erg van invloed is is de automaat. de HP20 schakelt bij 55 al naar z'n 4, de HP 18 pas bij 63. Dus als je veel afstand rond de 60 km/h aflegt dan scheelt dat ook flink.

 

En een handtekening!!!!

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Doen, of toch maar niet?

Ik heb een v6 24 klepper en een turbo ct beide handgeschakeld.

het verbruik verschilt niet veel allebei, rond de 1 op 11.

En wat Mark zegt, je rechter voet maakt het verschil.

Dit wordt een leuk topic zo met al die zoekende mensen icon_biggrin

XtraMooi
afbeelding van XtraMooi
RE: Doen, of toch maar niet?

@citroen26:  tja dillema's. Dat rekensommetje hou ik mezelf ook steeds voor. Vind het ook niet erg om er 'wat'geld aan uit te geven. Hoe beter het uitgangspunt hoe langer ik de XM kan rijden! Wil er toch zeker wel 10 jaar in rond rijden, dan maar meer uitgeven bij de aanschaf. Ik vind dit een erg mooie...

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=245706857&asrc=st|sr      .... ja van die ene dealer...

 

XtraMooi
Guus Reitsma

XtraMooi
afbeelding van XtraMooi
RE: Doen, of toch maar niet?

@pavang:  jullie maken de keuze er niet makkelijker op! :)  Iemand met beide modellen zal het verbruik wel weten denk ik... de optie V6 staat weer voor me open! 

XtraMooi
Guus Reitsma

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Doen, of toch maar niet?

waveZeker een mooie, ook die kleur, geweldig 

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Doen, of toch maar niet?

Ze hebben trouwens ook een mooie V6 staan voor iets meer.

kan je ze allebei proefrijden, dan ervaar je zelf wat je prettig vindt.

 

Dolle Jonker
afbeelding van Dolle Jonker
RE: Doen, of toch maar niet?

Het gevoel van XtraMooi is erg herkenbaar. V6 wordt weer een optie
Morgen in de lunchpauze maar eens even langs van broekhuizen wandelen. Online nog een handgeschakelde V6 gevonden. Zo op het scherm vind ik em er goed uitzien, wat vinden jullie?

http://link.marktplaats.nl/m810967366

​Commentaar van lief (en die is nou eenmaal echt de baas): zo'n vol-lederen interieur is wel mooier. Daarnaast jammer dat ie geen trekhaak heeft (we hebben een vouwwagen en het is wel fijn als ie door beide auto's kan worden getrokken) Maar eens even kijken of we dit weekend een kijkje kunnen gaan nemen. 

en dank nog voor het warme welkom

​Jeroen

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Doen, of toch maar niet?

Vol leer is inderdaad wel mooier, maar in de winter is dan stoelverwarming wel erg prettig.

hij ziet er op de foto mooi uit, maar persoonlijk vind ik de prijs wat laag.

bij een xm v6 van deze prijs mag je er vanuitgaan dat er dingen aan gedaan moeten worden, en gezien je aangaf niet handig te zijn met auto's kan dat een forse rekening opleveren, (ik heb ook geen verstand van auto's en laat de xm onderhouden door de dealer)

ook word er niets vermeld over de onderhouds historie.

persoonlijk zou ik hem dan een aankoop keuring geven voor tot aanschaf over te gaan. (Kan vaak voor een klein bedrag bij een dealer of zo iets)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Doen, of toch maar niet?

Eens met Beeke, mocht je er toch toe besluiten ik heb nog wel een trekhaak liggen, mocht je interesse hebben dan doe maar een seintje aan webmaster@xmclub.nl. Hoeft niet de wereld te kosten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Ik heb ook een trekhaak en de bijbehorende bumper onder mijn xm zitten. Wil wel ruilen voor jouw bumper, want ik wil eigenlijk wel van mijn trekhaak af maar dan zit ik met de uitsparing in de bumper. Zelfde kleur en motorisering, alleen een automaat. ...kost niets ;-)
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Doen, of toch maar niet?

Wij vinden hier de V624v beduidend minder dorstig dan de 12v..

 

 

Luceo non uro....

Dolle Jonker
afbeelding van Dolle Jonker
RE: Doen, of toch maar niet?

Ik ben vandaag bij de V6 wezen kijken en rijden. Wat een genot!

Om kort te gaan, de auto heeft alle beurten keurig op tijd gehad bij een citroen-dealer. Er nu nog wat wat electrische issues op, maar die worden bij aflevering allemaal verholpen. (achterramen werken niet, airbag lampje in het dashboard) Dit zie ik dus niet als een probleem. En natuurlijk is het klepje van de startcode afgebroken... 

Hij heeft een klein beetje bubbels in de lak (max 5 mm) aan de passagierskant boven de voorruit, en een klein roestplekje aan de onderkant van de kofferklep. Dit zijn de wat mij betreft grootste problemen aan de auto.

De uitlaat ziet er nog keurig uit onder de hele auto en hij heeft net een nieuwe distributieriem gehad. Rijden deed ie erg netjes, motor pakje mooi op en trekt lekker door. Koppeling voelde goed, en met rijden en remmen hield ie keurig koers. Airco doet het en ik voelde nergens nattigheid bij de tapijtjes en in de kofferruimte. Op dit moment zit er heel lelijk een vdo dayton systeem ingebouwd, maar dan moet er zonder schade wel weer uit kunnen. 

De finale vraag is dus: Doen, of toch maar niet? Volgens mij is een prima auto, maar hoe zit het met die bubbels? (ongetwijfeld van wat roest)

Pagina's