al eens wat besteld via deze jongens? Er komt wel wat op, een "ruecklaufrohr", dat zal wel retourleiding betekenen
Zal ze eens een mail sturen om te zien of ze er een plaatje van hebben, die krijg ik niet gevonden op hun site. En of ze het ding echt hebben liggen of dat ze denken dat ze er wel aan kunnen komen en pas gaan zoeken als ik betaald heb....
Nog niet, hebben die ook nieuw? Ik wil geen gebruikte, die zijn waarschijnlijk niet veel beter. De Xm die ik gesloopt heb (ook een '98-er) had exact dezelfde scheuren in deze slang namelijk
Als het niet meer te koop is zou ik gaan beunen en knutselen. Begrijp dat er geen druk op staat.
Stukje eraf, verwarmen met een fohn en wie weet duw je het er weer op. Is die te kort dan slang doormidden en de missendelengteoverbruggen met eenpijpje van dezelfdebinnendiameter van de slang en eenpaarklemmenerop.
Van alle bovengenoemde opties heb ik een niet beschikbaar boodschap terug gekregen helaas. Dus vandaag een stukje slang gekocht met de juiste diameter om over het overdruk ventiel te passen met enig aandringen. Inmiddels ook een verdikking op de buis gesoldeerd. De boel staat in de primer. Morgen even een spuitbus zwart halen om het netjes af te werken. Volgens de verkoper kan deze slang tegen (minerale) olie. We zullen het gaan zien. Foto's volgens nog....
Gisteravond heb ik de Xm weer lekdicht kunnen maken. Ik zal hier de reparatie beschrijven zodat het anderen wellicht kan helpen om in soortgelijke gevallen een oplossing te vinden.
Het verwijderen van de oude leiding heb ik mogelijk gemaakt door het luchtfilterhuis en het LHM vat te verwijderen, hieronder zit de aansluiting van deze leiding in de retourbundel die aangesloten zit op het LHM vat.
De andere kant, de zijde die aangesloten zit op het overdrukventiel, is bereikbaar via de linker wielkuip en de onderkant. Xm dus in de hoogste stand, opkrikken en op steunen zetten. Vervolgens het linker wiel en de plastic wielkuip verwijderen.
Aan beide kanten de slangklemmen gelost en vervolgens de leiding in zijn geheel uit de Xm gehaald. Op de vorige pagina zie je hoe deze eruit ziet en waarom het lekte
Ik heb ervoor gekozen om te proberen zoveel mogelijk van de originele buis te behouden en eigenlijk alleen het rubber deel te vervangen.
Eerst ben ik begonnen om het rubber te scheiden van het staal. Het blijkt een stalen leiding van 10 mm doorsnee te zijn met daarop een metalen verdikking waar de rubber slang op zit en dan nog een afwerking met kunststof.
Het leek erop dat dit een soldeerverbinding betrof, ik ben dus aan de slag gegaan met de brander om de verdikking te verwijderen. Uiteraard kan de kunststof huls niet tegen vuur:
maar dat maakt e.e.a. dan wel te verwijderen:
zo ziet de leiding er dus uit zonder de rubber slang. Vervolgens met de brander de boel goed warm gestookt om die verdikking er af proberen te halen, uiteraard kan dat sneller met de slijtol of een ijzerzaag.
Maar zoals al vermeld wilde ik zoveel mogelijk van de originele leiding behouden, inkorten kan altijd nog.
Na flink stoken kon ik de verdikking eraf halen
Nu had ik dus een drukventiel met een diameter van 14 mm en een leiding met een dikte van 10 mm. Daar een slang voor vinden die afsluit op het dunne deel, en heel blijft op het dikke is nagenoeg onmogelijk.
Ik heb een stuk slang gekocht die volgens de verkoper tegen minerale olie kan. Deze past met wat aandringen over het drukventiel. En deze is wel lekdicht te krijgen met een slangklem op een 12 mm pijpje.
Zo zou het moeten kunnen:
De leiding moet dus opgedikt worden naar 12 mm. Ik heb dit gedaan door een stukje koperbuis van 12 mm op de stalen leiding te solderen
Vervolgens de boel geschuurd, schoongemaakt en in de primer gezet:
spuitbusje zwart gehaald om het er weer netjes uit te laten zien
en dan is dit de nieuwe oplossing
vervolgens de leiding weer monteren op z'n plek
Na weer monteren van LHM vat (uiteraard, voor monteren vat en filters schoongemaakt) en vullen met nieuwe LHM de Xm gestart om te zien of alles lekvrij is.
Dit had helaas niet het effect wat ik wilde. Er kwam helemaal geen LHM in de nieuwe leiding. Dit was goed te zien omdat het nieuwe stuk doorzichtig is.
Waarschijnlijk komt er pas LHM in bij stuurbewegingen omdat dit in het stuurcircuit zit. Omdat ik de Xm alleen links had opgekrikt wilde ik niet te veel aan het stuur draaien.
Er zat dus niet veel anders op dan het wiel er weer op te zetten om beter te kunnen testen. Maar dan krijg je de kuip er niet meer makkelijk in. Heb er dus maar voor gekozen om te vertrouwen op mijn eigen kunde en de boel gewoon helemaal netjes weer te monteren. Als het toch lekt zien we wel weer.
Tot nu toen is het allemaal dicht voor zover ik makkelijk kan controleren, er lag in ieder geval geen plas LHM onder. We zullen gaan zien hoe LHM bestendig deze slang blijkt te zijn.
Niet met de slang die ik had in ieder geval. Was behoorlijk dik, ik heb het niet opgemeten maar wel een stukje dikker dan de 14 mm van het ventiel. Gok zo'n 17 a 18 mm....
Knap staaltje werk weer Gerrie! Dit gaan straks meer xm-rijders meemaken. Er was toch een gast op marktplaats die allerlei rubberslangetjes kon maken? Hoe meer slangetjes hoe goedkoper ze per stuk worden. Iets voor de club om eens over na te denken. Gewoon beginnen met 100 slangetjes en eventueel via de clubsite ook naar het buitenland aanbieden, loop je minder risico dat je ze niet allemaal kwijtraakt...
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Rottige van handel via de site is dat je fiscus-technisch alleen aan clubleden mag verkopen, anders krijg je BTW-zwik over je heen met alle rompslomp van dien. Dus afzetmarkt is per definitie beperkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nadat ik van de week het raammechanisme van het raam van de bestuurdersdeur vervangen had omdat de kabel geknapt was en de eerder gedane reparatie met zwevende zekering nogmaals had gedaan (de eerder gebruikte houder bleek niet zo geweldig van kwaliteit te zijn) heb ik vandaag de berline voor de apk keuring aangeboden. Net gekeken op de RDW site:
Dus goed gekeurd! De berline mag weer een jaartje. Dat doet me bedenken dat ik dus ook al weer een jaar met de door mijzelf gereviseerde automaatbak rondrijdt! Wordt misschine zo langzaamaan tijd voor het verslagje van die onderneming
Gefeliciteerd, maar je bent toch niet bang voor apk'tje? Iemand die een automaatbak kan reviseren, die draait z'n hand toch niet om voor een zekering houdertje of een raam kabeltje? ;) Een v6 24 klepper, blijf ik benieuwd naar hoe dat rijdt. Wat moet een 'gewone' XM dan afknappen als je daar in rijdt :)
ben er ook niet bang voor in de zin dat ik het niet gemaakt zou krijgen. Maar ik sleutel liever wanneer ik wil ipv wanneer het zonodig moet om dat de APK dreigt te verlopen. Als je weer een keer in de buurt bent (of ik in de jouwe met de Xm) kom je maar een keertje proberen. Wel op eigen risico dat je straks ook zo'n ding wilt natuurlijk
Sounds like a good idea. Maar, ik denk dat een V6 bij mij hier niet echt tot zn recht komt eigenlijk. En dan is er nog die fijne automaat met dat ongelukkig geplaatste filter? :)
Vorige week ineens steeds een vlekje onder de auto. LHM lekkage. Xm even op oprijbruggetjes gereden en in de hoogste stand gezet om te kijken wat er loos is. Er blijkt LHM te druppen bij de voorste hoogteregelaar. Nadere inspectie wees uit dat 1 van de wartels los zat. Dus deze maar weer vastgedraaid en het druppelen stopte. Viel dus gelukkig mee. Kan ik mijn sleuteltijd nog even in de camper stoppen ;-)
Olie bestendige slang is voor mij geen probleem in alle maten en meters desnoods met aangeknepen koppelingen. Maak ik niet zelf hoor maar ik lever veel werk voor die firma en leveren goederen over en weer.
Ik heb laats de aansluiting van de twee retourleiding vervangen deze komen uit in een rubber T stuk met twee aansluitingen en loop dan langs het schutboord naar het reservoir
De LHM spoot er uit bij het zakken van de wagen precies tussen die twee aansluitingen.
Dit heb ik vervangen met twee 8mm slangen en aan het eind een metalen T stuk om deze op het reservoir aan te sluiten.
Voor zaterdag in Arkel heb ik nog het prototype van een gevulcaniseerde krukaspoelie het is nu ook mogelijk om deze te reviseren.
http://www.carparts-pros.com/page_1_3.php#oeformo
Luceo non uro....
al eens wat besteld via deze jongens? Er komt wel wat op, een "ruecklaufrohr", dat zal wel retourleiding betekenen
Zal ze eens een mail sturen om te zien of ze er een plaatje van hebben, die krijg ik niet gevonden op hun site. En of ze het ding echt hebben liggen of dat ze denken dat ze er wel aan kunnen komen en pas gaan zoeken als ik betaald heb....
onderdelenlijn.nl al geprobeerd? Raammechanisme had ik binnen 2 dagen in huis, wie weet hebben ze wat?
En een handtekening!!!!
Nog niet, hebben die ook nieuw? Ik wil geen gebruikte, die zijn waarschijnlijk niet veel beter. De Xm die ik gesloopt heb (ook een '98-er) had exact dezelfde scheuren in deze slang namelijk
hier ook even informeren.. zijn bijzonder hulpvaardig! http://www.specialcarparts.de/
Luceo non uro....
Als het niet meer te koop is zou ik gaan beunen en knutselen. Begrijp dat er geen druk op staat.
Stukje eraf, verwarmen met een fohn en wie weet duw je het er weer op. Is die te kort dan slang doormidden en de missende lengte overbruggen met een pijpje van dezelfde binnendiameter van de slang en een paar klemmen erop.
Oei... onderdelenschaarste, dat zijn toch wel zorgelijke ontwikkelingen.
__________
Crepuscule
Niet meer dan logisch gevolg als je in een non-mainstream wagen rijdt :) Mooi dat de oplossing alweer bijna rond is Gerrie!
Gisteravond heb ik de Xm weer lekdicht kunnen maken. Ik zal hier de reparatie beschrijven zodat het anderen wellicht kan helpen om in soortgelijke gevallen een oplossing te vinden.
Het verwijderen van de oude leiding heb ik mogelijk gemaakt door het luchtfilterhuis en het LHM vat te verwijderen, hieronder zit de aansluiting van deze leiding in de retourbundel die aangesloten zit op het LHM vat.
De andere kant, de zijde die aangesloten zit op het overdrukventiel, is bereikbaar via de linker wielkuip en de onderkant. Xm dus in de hoogste stand, opkrikken en op steunen zetten. Vervolgens het linker wiel en de plastic wielkuip verwijderen.
Aan beide kanten de slangklemmen gelost en vervolgens de leiding in zijn geheel uit de Xm gehaald. Op de vorige pagina zie je hoe deze eruit ziet en waarom het lekte
Ik heb ervoor gekozen om te proberen zoveel mogelijk van de originele buis te behouden en eigenlijk alleen het rubber deel te vervangen.
Eerst ben ik begonnen om het rubber te scheiden van het staal. Het blijkt een stalen leiding van 10 mm doorsnee te zijn met daarop een metalen verdikking waar de rubber slang op zit en dan nog een afwerking met kunststof.
Het leek erop dat dit een soldeerverbinding betrof, ik ben dus aan de slag gegaan met de brander om de verdikking te verwijderen. Uiteraard kan de kunststof huls niet tegen vuur:
maar dat maakt e.e.a. dan wel te verwijderen:
zo ziet de leiding er dus uit zonder de rubber slang. Vervolgens met de brander de boel goed warm gestookt om die verdikking er af proberen te halen, uiteraard kan dat sneller met de slijtol of een ijzerzaag.
Maar zoals al vermeld wilde ik zoveel mogelijk van de originele leiding behouden, inkorten kan altijd nog.
Na flink stoken kon ik de verdikking eraf halen
Nu had ik dus een drukventiel met een diameter van 14 mm en een leiding met een dikte van 10 mm. Daar een slang voor vinden die afsluit op het dunne deel, en heel blijft op het dikke is nagenoeg onmogelijk.
Ik heb een stuk slang gekocht die volgens de verkoper tegen minerale olie kan. Deze past met wat aandringen over het drukventiel. En deze is wel lekdicht te krijgen met een slangklem op een 12 mm pijpje.
Zo zou het moeten kunnen:
De leiding moet dus opgedikt worden naar 12 mm. Ik heb dit gedaan door een stukje koperbuis van 12 mm op de stalen leiding te solderen
Vervolgens de boel geschuurd, schoongemaakt en in de primer gezet:
spuitbusje zwart gehaald om het er weer netjes uit te laten zien
en dan is dit de nieuwe oplossing
vervolgens de leiding weer monteren op z'n plek
Na weer monteren van LHM vat (uiteraard, voor monteren vat en filters schoongemaakt) en vullen met nieuwe LHM de Xm gestart om te zien of alles lekvrij is.
Dit had helaas niet het effect wat ik wilde. Er kwam helemaal geen LHM in de nieuwe leiding. Dit was goed te zien omdat het nieuwe stuk doorzichtig is.
Waarschijnlijk komt er pas LHM in bij stuurbewegingen omdat dit in het stuurcircuit zit. Omdat ik de Xm alleen links had opgekrikt wilde ik niet te veel aan het stuur draaien.
Er zat dus niet veel anders op dan het wiel er weer op te zetten om beter te kunnen testen. Maar dan krijg je de kuip er niet meer makkelijk in. Heb er dus maar voor gekozen om te vertrouwen op mijn eigen kunde en de boel gewoon helemaal netjes weer te monteren. Als het toch lekt zien we wel weer.
Tot nu toen is het allemaal dicht voor zover ik makkelijk kan controleren, er lag in ieder geval geen plas LHM onder. We zullen gaan zien hoe LHM bestendig deze slang blijkt te zijn.
Mooie oplossing zo :)
Was het niet mogelijk een slang over de bestaande verdikking heen trekken zonder het eraf te solderen?
Sterk staaltje huisvlijt Gerrie
______________
L' éminence grise
Ah ok, dan vertekent de foto wat denk ik. Voor elkaar buurman!
Rottige van handel via de site is dat je fiscus-technisch alleen aan clubleden mag verkopen, anders krijg je BTW-zwik over je heen met alle rompslomp van dien. Dus afzetmarkt is per definitie beperkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wat let je ;) Pak het op Lignage :)
Knap gedaan Furrie gurrie!
Ierse zoefmachine
Nadat ik van de week het raammechanisme van het raam van de bestuurdersdeur vervangen had omdat de kabel geknapt was en de eerder gedane reparatie met zwevende zekering nogmaals had gedaan (de eerder gebruikte houder bleek niet zo geweldig van kwaliteit te zijn) heb ik vandaag de berline voor de apk keuring aangeboden. Net gekeken op de RDW site:
Dus goed gekeurd! De berline mag weer een jaartje. Dat doet me bedenken dat ik dus ook al weer een jaar met de door mijzelf gereviseerde automaatbak rondrijdt! Wordt misschine zo langzaamaan tijd voor het verslagje van die onderneming
Gefeliciteerd, maar je bent toch niet bang voor apk'tje? Iemand die een automaatbak kan reviseren, die draait z'n hand toch niet om voor een zekering houdertje of een raam kabeltje? ;) Een v6 24 klepper, blijf ik benieuwd naar hoe dat rijdt. Wat moet een 'gewone' XM dan afknappen als je daar in rijdt :)
Ierse zoefmachine
ben er ook niet bang voor in de zin dat ik het niet gemaakt zou krijgen. Maar ik sleutel liever wanneer ik wil ipv wanneer het zonodig moet om dat de APK dreigt te verlopen. Als je weer een keer in de buurt bent (of ik in de jouwe met de Xm) kom je maar een keertje proberen. Wel op eigen risico dat je straks ook zo'n ding wilt natuurlijk
Sounds like a good idea. Maar, ik denk dat een V6 bij mij hier niet echt tot zn recht komt eigenlijk. En dan is er nog die fijne automaat met dat ongelukkig geplaatste filter? :)
Ierse zoefmachine
Dat zijn de leuke reparaties. die foto's van je camper in het café zijn ook leuk, blijf die ook maar posten!
heel irritant, alleen ik dacht dat die dingen juist vastrotten..
Ierse zoefmachine
:) In elk geval dan een schoongemaakte hoogteregelaar, ik ben daar vooralsnog te lui voor...eerst maar eens die hoogteregelaar.
Ierse zoefmachine
Goed werk Gerrie
Olie bestendige slang is voor mij geen probleem in alle maten en meters desnoods met aangeknepen koppelingen. Maak ik niet zelf hoor maar ik lever veel werk voor die firma en leveren goederen over en weer.
Ik heb laats de aansluiting van de twee retourleiding vervangen deze komen uit in een rubber T stuk met twee aansluitingen en loop dan langs het schutboord naar het reservoir
De LHM spoot er uit bij het zakken van de wagen precies tussen die twee aansluitingen.
Dit heb ik vervangen met twee 8mm slangen en aan het eind een metalen T stuk om deze op het reservoir aan te sluiten.
Voor zaterdag in Arkel heb ik nog het prototype van een gevulcaniseerde krukaspoelie het is nu ook mogelijk om deze te reviseren.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Pagina's