zo vlot als het eerst ging, zo traag gaat het nu. We zijn nu ruim een maand verder en helaas nog steeds geen xm voor de deur
Alle werk is wel zo ongeveer gedaan, alleen blijft ze hardnekkig airbagstoringen vertonen. Dit ook tot grote wanhoop van de garagist in kwestie. Komende week wordt de week van de waarheid.
Weet iemand wat is gebeurd als je een aanrijding hebt met een auto met storing op de airbags?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Doen, of toch maar niet?
Dit betreft geen afkeurpunt, maar een reparatie advies over het niet goed functioneren van een airbag-,
gordelsysteem en/of er sprake is van overmatige olielekkage (niet zijnde onderdelen van het
brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem).
Bij het afmelden van het voertuig maakt u indien noodzakelijk gebruik van de code RA1 en/of RA2.
RA1
Bij personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 waarbij van fabriekswege
airbags gemonteerd zijn, moeten de airbags aanwezig zijn en moet het airbagsysteem goed functioneren.
Indien het airbagsysteem voorzien is van een waarschuwingsinrichting, moet de waarschuwingsinrichting
goed functioneren.
Klopt, wat je zegt. En gezien de datum vallen airbags van XM's er dus helemaal niet onder. Weer wat geleerd. Bron:www.rdw.nl
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik weet niet waarmee de garage de computer heeft uitgelezen. Het is in elk geval een geruststelling dat het geen afkeurpunt is, maar wel vervelend dat bij een ongeluk alle airbags niet afgaan.
Het is nu nog niet mijn auto, want bij de koop heb ik afgesproken dat eerst alles moet werken voordat ik em afneem. Dit is de laatste week voordat de garage dicht gaat vanwege vakantie. Het dilemma is nu een beetje of ik de auto met storing toch maar afneem, of hun vakantie gebruik om een andere auto te zoeken. De buckingham blue xm uit den Dolder die op autoscout staat ziet er zo op de foto's ook mooi uit.
Zo, het heeft een flinke tijd mogen duren, maar hier is dan toch eindelijk een update over mijn/onze kort geleden aangeschafte XM. Het goed rijdend krijgen van de auto had nogal wat voeten in de aarde, een frustrerende excercitie waaraan ik niet per se graag herinnerd wil worden. Het hele verhaal is lang, dus daar zal ik jullie op een clubdag ofzo maar een keertje mee vermoeien, ik ben namelijk meteen maar even lid geworden van de club. Dat mocht ook wel een keer ;).
Kort gezegd bleek de auto vlak na aanschaf, bij controle door Walter van Broekhoven, te gevaarlijk om de weg mee op te gaan. Van Broekhoven heeft de auto volledig nagekeken en opgelapt en sindsdien rijdt ze als een zonnetje. Alle financiele zaken zijn in der minne geschikt met de verkopende partij, dus dat is ook mooi meegenomen. Tot nu toe zijn we erg ingenomen met ons besluit om een XM te kopen. Het is een prachtige auto, ze zweeft ons overal naartoe, is lekker ruim en heeft nog geen naam. Dat komt nog wel. Even een paar feiten op een rijtje:
Het betreft dus een donkerblauwe (fabrieksnaam van de kleur weet ik niet) 2.0i 16v uit 1998. Ze heeft een stoffen interieur met hier en daar een houten verfraaiing. Verder niet al te veel akelige poespas die toch maar stuk kan. Bij aanschaf stond er ruim 125.000 kilometer op de teller. Een lekker aantal om nog een tijdje mee door te kunnen rijden. Inmiddels hebben we een aantal onderdelen die lelijk waren (grille, voorbumper, etc) vervangen. De vorige eigenaar was een beetje kippig geworden en heeft hier en daar een paar deuken en krassen in de auto gereden. Niks ernstigs verder.
Het eerste probleem heeft zich inmiddels ook al aangediend, want volgens mij zit er iets mis met de vering. Af en toe maakt de auto een hard raspend geluid vanonder de motorkap bij het stijgen. En regelmatig daalt die voorkant ook niet bij het stilstaan. Ik zal eens even kijken binnenkort of de LHM nog goed schoon is en of de veerbollen op druk zijn. Veel foto's van de auto heb ik nog niet, maar de paar foto's die ik heb zal ik even bij deze post plaatsen. We spreken mekaar nog!
Inderdaad eens goed kijken naar lhm. Het niveau en ook de kleur. Verversen is een redelijk simpele klus. Ook de filters (er zijn er 2) goed schoonmaken. Em controleer de multiriem en de poelie. Misschien zijn die wat minder of is de riemspanning te laag.
Met vieze lhm maakt die geen raspend geluid, ook een vervuilde hoogte regelaar veroorzaakt dat niet. Kan je er een filmpje van maken en het via jijbuis hier posten? Moet gek zijn als we er dan niet achterkomen wat het is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb een schone doek in het LHM-reservoir gestoken en het ziet er aardig schoon uit. Niet superfel en helder gifgroen, maar ook niet vies bruinig. Het lijkt er dus volgens mij niet op dat het heel smerig is. Ik zal een opname proberen te maken van het onheilspellende geluid dat de auto bij het opstijgen soms maakt.
Dank voor al jullie tips. Het probleem is alleen dat ik dus (nog) niet zo handig ben met sleutelen in het algemeen en deze auto in het bijzonder. Is er iemand in de buurt van Utrecht die een keer met me mee wil/kan kijken?
Vast de pomp die op zn eind loopt en dan net ff nog extra moeite moet doen om het gevaarte in de benen te krijgen. Of de riem niet voldoende op spanning, maar dat klappert/bromt meer dan dat het raspt
Mijn vriendin is even langs de garage geweest en volgens v. Broekhoven is het de hoogteregelaar. Geen acuut probleem, maar wel iets om een keer naar te kijken.
We hebben 'm gekocht! Volgende week ga ik 'm ophalen. (Deze dus: http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/citroen/xm/20i-16v/occ1098394-5eaec)
Proficiat met je aankoop en veel rijplezier.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan m al niet meer zien.... gefeliciteerd en voorstellen he? Met feauteaux!
Luceo non uro....
Leuk. Daar heb je vast een fijne XM aan. En met zo'n km-stand kan ie nog jaren mee :-)
__________
Crepuscule
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee.
Dank jullie wel! Volgende week volgen foto's, en natuurlijk een clublidmaatschap ;). Ondertussen maar eens op zoek naar een verzekering, enzo.
Heb mijn youngtimers verzekerd bij de zürich. ca 230 per jaar. wél kilometerbegrenzing. meer kilometers is duurder.
Luceo non uro....
Da's best een redelijk bedrag. Ik kom wel meer van dat soort verzekeringen tegen, sommige kosten 11 euro, andere 45. Flinke spreiding.
Hallo allemaal,
zo vlot als het eerst ging, zo traag gaat het nu. We zijn nu ruim een maand verder en helaas nog steeds geen xm voor de deur
Alle werk is wel zo ongeveer gedaan, alleen blijft ze hardnekkig airbagstoringen vertonen. Dit ook tot grote wanhoop van de garagist in kwestie. Komende week wordt de week van de waarheid.
Weet iemand wat is gebeurd als je een aanrijding hebt met een auto met storing op de airbags?
Groet,
Jeroen
Waarschijnlijk klappen ze dan niet open. Maar dat is niet het belangrijkste. Je komt niet door de APK met een storing.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
I beg to differ.. een airbag storing is geen afkeur...
Is de dame uitgelezen met de lexia?
Luceo non uro....
Klopt, wat je zegt. En gezien de datum vallen airbags van XM's er dus helemaal niet onder. Weer wat geleerd. Bron:www.rdw.nl
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank julliewel voor de antwoorden.
Ik weet niet waarmee de garage de computer heeft uitgelezen. Het is in elk geval een geruststelling dat het geen afkeurpunt is, maar wel vervelend dat bij een ongeluk alle airbags niet afgaan.
Het is nu nog niet mijn auto, want bij de koop heb ik afgesproken dat eerst alles moet werken voordat ik em afneem. Dit is de laatste week voordat de garage dicht gaat vanwege vakantie. Het dilemma is nu een beetje of ik de auto met storing toch maar afneem, of hun vakantie gebruik om een andere auto te zoeken. De buckingham blue xm uit den Dolder die op autoscout staat ziet er zo op de foto's ook mooi uit.
Zo, het heeft een flinke tijd mogen duren, maar hier is dan toch eindelijk een update over mijn/onze kort geleden aangeschafte XM. Het goed rijdend krijgen van de auto had nogal wat voeten in de aarde, een frustrerende excercitie waaraan ik niet per se graag herinnerd wil worden. Het hele verhaal is lang, dus daar zal ik jullie op een clubdag ofzo maar een keertje mee vermoeien, ik ben namelijk meteen maar even lid geworden van de club. Dat mocht ook wel een keer ;).
Kort gezegd bleek de auto vlak na aanschaf, bij controle door Walter van Broekhoven, te gevaarlijk om de weg mee op te gaan. Van Broekhoven heeft de auto volledig nagekeken en opgelapt en sindsdien rijdt ze als een zonnetje. Alle financiele zaken zijn in der minne geschikt met de verkopende partij, dus dat is ook mooi meegenomen. Tot nu toe zijn we erg ingenomen met ons besluit om een XM te kopen. Het is een prachtige auto, ze zweeft ons overal naartoe, is lekker ruim en heeft nog geen naam. Dat komt nog wel. Even een paar feiten op een rijtje:
Het betreft dus een donkerblauwe (fabrieksnaam van de kleur weet ik niet) 2.0i 16v uit 1998. Ze heeft een stoffen interieur met hier en daar een houten verfraaiing. Verder niet al te veel akelige poespas die toch maar stuk kan. Bij aanschaf stond er ruim 125.000 kilometer op de teller. Een lekker aantal om nog een tijdje mee door te kunnen rijden. Inmiddels hebben we een aantal onderdelen die lelijk waren (grille, voorbumper, etc) vervangen. De vorige eigenaar was een beetje kippig geworden en heeft hier en daar een paar deuken en krassen in de auto gereden. Niks ernstigs verder.
Het eerste probleem heeft zich inmiddels ook al aangediend, want volgens mij zit er iets mis met de vering. Af en toe maakt de auto een hard raspend geluid vanonder de motorkap bij het stijgen. En regelmatig daalt die voorkant ook niet bij het stilstaan. Ik zal eens even kijken binnenkort of de LHM nog goed schoon is en of de veerbollen op druk zijn. Veel foto's van de auto heb ik nog niet, maar de paar foto's die ik heb zal ik even bij deze post plaatsen. We spreken mekaar nog!
Hoogteregelaar vies?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met vieze lhm maakt die geen raspend geluid, ook een vervuilde hoogte regelaar veroorzaakt dat niet. Kan je er een filmpje van maken en het via jijbuis hier posten? Moet gek zijn als we er dan niet achterkomen wat het is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb een schone doek in het LHM-reservoir gestoken en het ziet er aardig schoon uit. Niet superfel en helder gifgroen, maar ook niet vies bruinig. Het lijkt er dus volgens mij niet op dat het heel smerig is. Ik zal een opname proberen te maken van het onheilspellende geluid dat de auto bij het opstijgen soms maakt.
Gefeliciteerd met je aankoop Tom , looking good!
Draagarmlagers versleten wellicht.
Veerschotels zou ik ook controleren + cylinders.
Dank voor al jullie tips. Het probleem is alleen dat ik dus (nog) niet zo handig ben met sleutelen in het algemeen en deze auto in het bijzonder. Is er iemand in de buurt van Utrecht die een keer met me mee wil/kan kijken?
Vast de pomp die op zn eind loopt en dan net ff nog extra moeite moet doen om het gevaarte in de benen te krijgen. Of de riem niet voldoende op spanning, maar dat klappert/bromt meer dan dat het raspt
Mijn vriendin is even langs de garage geweest en volgens v. Broekhoven is het de hoogteregelaar. Geen acuut probleem, maar wel iets om een keer naar te kijken.
Pagina's