lengte aandrijfassen

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
lengte aandrijfassen
Geachte zwevers , Weet iemand misschien de lengte van mijn aandrijfassen ? Wellicht via een werkplaatshandboek. Het gaat om de assen met de OEM nummers 327290 ( links ) en 3273H8 (rechts) Service Citroën geeft geen maten aan . Verschillende fabrikanten geven verschillende maten aan , tot wel 31 mm. verschil. Ik wil nieuwe of goede ruilassen, omdat mijn homokineten niet fris meer zijn en een gescheurde ashoes daarbij. En om nou die oude eruit te halen ,op te meten, bestellen en er voorlopig weer in te zetten gaat me te ver . Het betreft een TCT uit `94 met een BE3 bak. Alvast dank , Groet, Jos Haeftinck XM TCT Ambiance`94
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: lengte aandrijfassen

Kijk even op misterauto daar staan de maten bij..

Luceo non uro....

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Dat had ik dus inderdaad gedaan ,ook omdat ik ze daar wou bestellen, maar die geven verschillende alternatieven met verschillende lengtes.

Welke is de goede denk ik dan.

Heb ze ook gemaild , maar kreeg het antwoord dat ik maar mijn dealer moest bellen voor de juiste lengte .

 

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE:

Heb even gekeken op carpartsdirect.. die geven één lengte per onderdeelnummer resp 680 en 940

Luceo non uro....

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: lengte aandrijfassen

Dank Micheline , dit zijn inderdaad de maten die het meest voorkomen op de sites .

Zal toch voor de zekerheid mijn dealer nog bellen.

`t Is ook zo lullig als je in de Doehetzelfgarage staat met verkeerde assen .

Groet,

Jos

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: lengte aandrijfassen
Dat zuigt inderdaad. Daar ben ik ook altijd huiverig voor. Je trekt de heleboel uit elkaar en dan kun je niet verder door iets lulligs. Heb je een tct met hadbak trouwens? Denk dan vooral ook aan bak olie en aandrijfas keerringen...
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: lengte aandrijfassen

Ja ,TCT met handbak BE3

Goeie tip Furriegurrie van die keerringen en olie, bijna vergeten.

Mag wel na 350.000 km een keer.icon_wink

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: lengte aandrijfassen

Vergeet niet het tandwiel van de kilometer teller als eerste los te trekken het tandwieltje haakt in de huls op de rechter as en is zo beschadigt

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Goeie tip , bedankt .

Is van plastiek hè dat tandwieltje, pas geleden nog los gehad voor vervanging van mijn km.tellerkabel.

Ik ga vrijdag mijn as er uit halen , moet er een ashoes van vervangen , dan meet ik `em meteen op.

Ik kreeg in de loop der tijd zo veel maten op van revisiebedrijven en 2e hands onderdelensites etc. dat ik het nu helemaal niet meer weet , dus dan maar zelf meten.

 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: lengte aandrijfassen

Het is ook niet makkelijk meten: de een meet met de homokineet ingedrukt en de ander niet. 

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Maakt dat bij een nieuwe as wat uit Matthijs?

Daar zit toch geen speling in?

De maten lopen soms wel tot 31 mm. uiteen.

Of bedoel je voordat `ie in de borgring valt en nadat `ie er in is gevallen?

Het lijkt mij dat de laatste manier de enige echte maat moet zijn.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: lengte aandrijfassen

In de lange as zitten veren in t stuk wat bij je motorsteun zitten. Die kan je gewoon een heel eind naar binnen drukken. De stukken die in de fusee gaan (uiteraard) niet. 

Ik denk dat het gewoon natte vinger werk is, dat meten want de hele lading assen die ik heb gehad waren altijd allemaal even lang, t enige verschil zat hem in de bak die gebruikt werd: de BE bakken waren smaller in diameter dan de ME bakken. In theorie zou er nog een verschil zitten in de automaat/handbak versies maar daar had ik ook nooit problemen mee om ze uit te wisselen.

ABS maakt nog uit ivm de krans die op de kop zit.

Ik dacht dat de TCT iets dunner waren dan de V6'en en dat de 2.1TD's weer dezelfde waren als de TCT. (uit mn hoofd).

Als je naar de brezan gaat of besteld op ebay en je geeft je kenteken door weten zij wel welke je nodig hebt. 

En als kleine correctie: de TCT heeft een ME bak, geen BE bak. De BE's zijn alleen gebruikt op de gewone 2.0 8v en de 2.0 16v