Geachte zwevers ,
Weet iemand misschien de lengte van mijn aandrijfassen ?
Wellicht via een werkplaatshandboek.
Het gaat om de assen met de OEM nummers 327290 ( links ) en 3273H8 (rechts)
Service Citroën geeft geen maten aan .
Verschillende fabrikanten geven verschillende maten aan , tot wel 31 mm. verschil.
Ik wil nieuwe of goede ruilassen, omdat mijn homokineten niet fris meer zijn en een gescheurde ashoes daarbij.
En om nou die oude eruit te halen ,op te meten, bestellen en er voorlopig weer in te zetten gaat me te ver .
Het betreft een TCT uit `94 met een BE3 bak.
Alvast dank ,
Groet,
Jos Haeftinck
XM TCT Ambiance`94
lengte aandrijfassen
do, 04/09/2014 - 12:52
#1
- XM TCT `94
- Delahaye 175 S Roadster
lengte aandrijfassen
Kijk even op misterauto daar staan de maten bij..
Luceo non uro....
Dat had ik dus inderdaad gedaan ,ook omdat ik ze daar wou bestellen, maar die geven verschillende alternatieven met verschillende lengtes.
Welke is de goede denk ik dan.
Heb ze ook gemaild , maar kreeg het antwoord dat ik maar mijn dealer moest bellen voor de juiste lengte .
Heb even gekeken op carpartsdirect.. die geven één lengte per onderdeelnummer resp 680 en 940
Luceo non uro....
Dank Micheline , dit zijn inderdaad de maten die het meest voorkomen op de sites .
Zal toch voor de zekerheid mijn dealer nog bellen.
`t Is ook zo lullig als je in de Doehetzelfgarage staat met verkeerde assen .
Groet,
Jos
Ja ,TCT met handbak BE3
Goeie tip Furriegurrie van die keerringen en olie, bijna vergeten.
Mag wel na 350.000 km een keer.
Vergeet niet het tandwiel van de kilometer teller als eerste los te trekken het tandwieltje haakt in de huls op de rechter as en is zo beschadigt
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Goeie tip , bedankt .
Is van plastiek hè dat tandwieltje, pas geleden nog los gehad voor vervanging van mijn km.tellerkabel.
Ik ga vrijdag mijn as er uit halen , moet er een ashoes van vervangen , dan meet ik `em meteen op.
Ik kreeg in de loop der tijd zo veel maten op van revisiebedrijven en 2e hands onderdelensites etc. dat ik het nu helemaal niet meer weet , dus dan maar zelf meten.
Het is ook niet makkelijk meten: de een meet met de homokineet ingedrukt en de ander niet.
Maakt dat bij een nieuwe as wat uit Matthijs?
Daar zit toch geen speling in?
De maten lopen soms wel tot 31 mm. uiteen.
Of bedoel je voordat `ie in de borgring valt en nadat `ie er in is gevallen?
Het lijkt mij dat de laatste manier de enige echte maat moet zijn.
In de lange as zitten veren in t stuk wat bij je motorsteun zitten. Die kan je gewoon een heel eind naar binnen drukken. De stukken die in de fusee gaan (uiteraard) niet.
Ik denk dat het gewoon natte vinger werk is, dat meten want de hele lading assen die ik heb gehad waren altijd allemaal even lang, t enige verschil zat hem in de bak die gebruikt werd: de BE bakken waren smaller in diameter dan de ME bakken. In theorie zou er nog een verschil zitten in de automaat/handbak versies maar daar had ik ook nooit problemen mee om ze uit te wisselen.
ABS maakt nog uit ivm de krans die op de kop zit.
Ik dacht dat de TCT iets dunner waren dan de V6'en en dat de 2.1TD's weer dezelfde waren als de TCT. (uit mn hoofd).
Als je naar de brezan gaat of besteld op ebay en je geeft je kenteken door weten zij wel welke je nodig hebt.
En als kleine correctie: de TCT heeft een ME bak, geen BE bak. De BE's zijn alleen gebruikt op de gewone 2.0 8v en de 2.0 16v