Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

487 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Zo, madame staat bij Dr. D. voor de Apk, duimen maar...

Luceo non uro....

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Winterswijks mooiste Xm.

En weer een jaar APK, zonder al te veel strubbelingen... :happy: :happy:

Luceo non uro....

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Gefeliciteerd :D
Mijn trut doet er nog moeilijk over maar misschien kan ze een voorbeeld aan de jouwe nemen :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Gefeli Miche! Geeft de burger weer moed he.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Met dank aan Djidde die madame naar huis gekoetsierd heeft, glibberend in een automaat op zomerbanden. :silent: Hij had het zweet in de handen.. Het was zo glad dat we bijn een uur hebben gedaan over de afstand Borculo-Winterswijk.... :?

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Gefeliciteerd met de APK :clap:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Fijn!!!! Goed zo!
Djidde moet je ook niet in automaten laten rijden, is niks voor die jongen :mrgreen:

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Ik had 'r wel zelf willen rijden, maar hïj heeft er een hekel aan mijn bus te rijden... Die reed ik dus..

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Winterswijks mooiste Xm.

"alles voor het jong" :wink:

Frips hier vanmorgen, -12 gaf het display aan in de Xm....starten gaat gelukkig probleemloos

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Even een kleine toevoeging. Ik had al het een en ander gevraagd hier en daar over RF klapsleutels en modules ed.. Needless to say; de boel doet het nu! Het was inderdaad gewoon een kwestie van plug & play. Het meeste werk zat in het zoeken van het Texton kastje. De sleutels heb ik nieuwe batterijen in gedaan, ik plugde de Texton in en de sleutel reageerden gelijk. De auto had helemaal geen CV met afstandsbediening, en nu dus een originele. Het bereik is erg groot, en aangezien de sleutels als nieuw waren is dit eigenlijk een gigantische stap omhoog. 8) Het heeft 1 groot nadeel; ik wil het nu ook. :lol:

Linker achterdeur kan gewoon weer op slot, dat deed 'ie ook niet. Nu het paneel van de rechter achterdeur nog goed doen.. Daarna raam mechanismes fixen en er 1 met een sneltoets inbouwen linksvoor. Het gaat goed met deze XM 8)

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Mooi dat het werkend is! Nice job :clap:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Djidde zegt:

De auto had helemaal geen CV met afstandsbediening, en nu dus een originele.

Bij mijn weten zijn alle V6'en altijd uitgevoerd met cv met ab. Dus je conclusie klopt niet helemaal.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Kan zijn dat de originele eruit was geklust; dan had ie er letterlijk geen. :D
Er staat niet dat ie zonder is afgeleverd van de fabriek af. :mrgreen:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Klopt! Het zat er natuurlijk wel op origineel maar die sleutels zijn lang geleden kapot gegaan/kwijt geraakt. Mam heeft de complete slotenboel vervangen en daar hoorden deze sleutels bij. Kastje er bij gezocht en hij heeft weer een originele optie terug!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Ik zeg: goed bezig!
Altijd mooi om TCT's weer opgetuigd te zien worden. :P

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Winterswijks mooiste Xm.

volgens mij gaat het hier over de V6. TCT is de erfloeder, toch?
Kan er ook geen wijs meer uit, met al die XM's daar in het Winterwijkse. :wtf:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Winterswijks mooiste Xm.

In dit geval is het de V6 ja! :D TCT had nog zijn mooie originele klapsleuteltje. :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Je m'excuse autrefois. :oops:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Winterswijks mooiste Xm.

De eRG FLinke is de V6, het eRFLoeDer de TCT.... :mrgreen:

Luceo non uro....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Winterswijks mooiste Xm.

Tnx voor de verduidelijking, maar jullie hebben er gewoon té veel om uit elkaar te houden inmiddels :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Winterswijks mooiste Xm.

Er wordt nog immer aan Madame gewerkt... Bij de laatste APk werd toch wel vastgesteld dat de olielekkage zelfs voor een V6 om met Dr D te spreken wat ruim was.. De echte oorzaak konden we zo snel niet vaststellen, maar het lijkt nu het áchterste kleppendeksel te zijn. De voorste heb ik al opnieuw dicht gemaakt, maar nu lijkt de achterste eveneens te lekken op de rechtse achterhoek. Fijn...

 

Djidde is ondertussen bezig madame te ontdoen van eindeloze hoeveelheden er-ooit-in-geprutste bedrading van allerlei onduidelijke hulpstukken. Weg ermee. Stoort alleen, en er was zelfs en ernstige spanningsdief bij..

De schopplaat si inmiddels vernieuwd met dank aan de sloper in het Roermondse, ( in de mijne had een muis gezeten, ), en zo hobbelen we rustig vandaan.

Luceo non uro....

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Micheline's groene eRG-FLinke, voorlopig op rust...

In tegenstelling tot wat de titel van dit topic roept... Madame staat niet op rust maar doet braaf dienst als schoolauto voor Djidde..

Met een nieuwe uitlaat , een aandrijfashoesklem en een nieuw lampje is ze weer vlot door de APK gegaan... Toch wel erg braaf....

Luceo non uro....

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

En hoppa ...met niks noemenswaardigs door de APK.. 1 lampje, 1 nieuw wisserblad. Van de zomer dient er wat roestigheid weggewerkt te worden, maar dankzij de brug is dat nu goed te doen.

Als beloning mag madame mee met de petit Pressé, zodat het team "all exclusive" dan inderdáád geheel exclusive is ;-)

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Binnenkort de V6 ook maar eens verwennen. Nieuwe sapjes, filters en dergelijke. Op een paar plekjes lekt de motor ook olie. Er lekt ook wat olie op een uitlaatbochtje bij het achterste kleppendeksel, dus daar gaat een nieuwe bocht op als de pakking vervangen is. Lelijk gaatje rechtsachter in de dorpel, maar zeer op tijd gezien dus valt allemaal reuze mee. Inmiddels een slordige 30k kilometers gereden sinds aanschaf en ze is eigenlijk alleen maar beter gaan rijden! Zeer robuuste motor, die ZPJ 12 kleps.

JJ
afbeelding van JJ
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Good show weer. 

Ierse zoefmachine

Yuri
afbeelding van Yuri
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Djidde, LG-LJ-21 nog in leven? Zie er al tijdje niks meer over. Hier in China hebben ze geen XM's, dus zo nu en lees ik er maar wat over......

 

Gr. Yuri

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Nog wel in leven, maar het is een restauratieobject geworden.. Flinke roest aan de onderkant, veel stukken metaal moesten vervangen worden. Dat heb ik er inmiddels ingelast. Ook ligt er een andere motor in, de oude had helaas wat kuren.. Ik heb voorlopig erg veel vrije tijd dus in de zeer nabije toekomst gaat de XM weer de weg op! Leuk wat van je te horen.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Yuri! Leuk dat je meeleest... Ze komt weer op de weg, zoveel is helder...;-)

 

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Tijd voor een redelijk flinke update rondom deze auto.

Nadat deze XM een flinke tijd heeft stilgestaan heb ik een tijdje geleden een planning gemaakt voor deze auto, om deze mooie Exclusive weer op de weg te krijgen.

Allereerst bepalen wat de slechtere punten waren van deze bak;

  • Schimmel in interieur, interieur was ook al in slechtere staat -> nieuw interieur
  • Lekke uitlaat
  • Motor lekt olie op spruitstuk en stinkt daardoor gigantisch
  • Gat in dorpel
  • Een Diravi die waarschijnlijk lekt
  • Leidingen moeten vervangen worden (origineel staal, kwestie van tijd voordat dat kapot gaat)

Giga veel werk dus, daarom ook maar even richten op de goede kanten van deze auto.

  • Redelijk roestvrij
  • Lak in vrij goede staat

De Break van mijn moeder heeft de geest gegeven door het roestmonster. Bij dichtslaan van de deur liet ik een roestig stuk voiture achter op de parkeerplaats, einde oefening dus. Veel onderdelen uit de break zullen gebruikt worden in deze XM, waaronder het interieur, leidingen (waren al vervangen voor cunifer op de break) en de Break gaat ook de motor doneren aan deze XM. Op dit moment bevindt er zich een ZPJ 12 kleps blok onder de kap, met daaraan een automaat bevestigd. De automaat is ooit gereviseerd en heeft niet veel kilometers gemaakt vanaf dat punt. Nieuwe blok gaat worden een handgeschakelde ES9J4. Het karakter van de ES9 spreekt me meer aan en de handbak zorgt voor een zeer leuke rij-ervaring. De ZPJ automaat is betrouwbaar, oersterk en degelijk, maar naast een handgeschakelde ES9 is deze een beetje saai.

Om het een en ander gemakkelijk te maken doorloop ik een aantal stappen voordat het blok gewisseld gaat worden. Eerst worden alle andere punten van de auto onder de loep genomen en komt er een verse APK op, daarna ga ik het 'nieuwe' 24 kleps blok opbouwen met onder andere een nieuwe distributie, nieuwe pakkingen, het lakken van het nieuwe subframe en eigenlijk alles onder handen nemen waar je later niet meer bij komt. :)

Eerste punt was grof schoonmaken, en het leeghalen van het interieur. Isolatie is ooit slecht weggesneden op plekken, de vloerbedekking had scheurtjes, dus om die reden eerst alles helemaal leeg.

 
Voorzijde. Te zien is de schimmelvorming. De rubbers hebben hun werk niet goed gedaan.

Achterzijde. Te zien is de voorraad dat een muisje had aangelegd voor de winter. Was niet genoeg, muis in kwestie is wijlen. 

Poeh, dat is beter; alles eruit. Tijd om de vloer schoon te maken, er lag een olieachtige substantie tussen het isolatiemateriaal en het staal. Heeft de auto ook altijd naar geroken/gestonken, dus tijd om het schoon te maken. Isolatie afgespoeld en laten drogen.


Daarna tijd voor de mooie nieuwe deurpanelen!

Nadat alle deurpanelen bevestigd waren en ik 2 dagen heb gewacht was het isolatiemateriaal echt goed droog en stonk het ook niet meer. Tijd om het erin te leggen dus, en het nieuwe tapijt aan te brengen. Had deze gelukkig nog liggen.

Versneld is dit wel een geinig gezicht.

Nadat het tapijt goed lag kon dat ook gereinigd worden. Buiten de auto gaat dat toch niet helemaal lekker. In de auto was er tenminste een onderlaag om hem klem te zetten. Het tapijt werd hier ook erg mooi van.

Filmpje moest ik helaas even afbreken door regen, heb hem daarna nog 2 keer gereinigd en dat gaf het volgende resultaat:

Ziet er weer keurig uit!

Daarna was het een kwestie van stoelen en banken plaatsen. Dit was iets lastiger dan gedacht, onder andere doordat de stekkers van de stoelen niet overeen kwamen. De Exclusive had een smallere stekker dan de nieuwe stoelen, maar de pinout bleek volledig overeen te komen na wat gemeten te hebben. Nieuwe stekkers aan de draadboom gemaakt, aangesloten en alles werkte. Stoelen er weer netjes in.

Daarna was de achterbank aan de beurt. Een Break achterbank past grotendeels wel in een Berline, maar de slotpennen zitten niet op de juiste positie, en moeten meer naar de buitenkant. Na wat boren en wat lassen dit goed vast gekregen, en de bank kon weer klem worden gezet. Het ging allemaal net, maar het ging :).

Totaalplaatje zover.

Volgende stap was de achterbak. Tapijt achterin was ook wat viezig, alles zat onder het stof. Alles maar even aanpakken dus. Gelijk nog een mooi remlichtje ingebouwd dat ik nog van mijn oude XM had liggen en daarvoor van Mark was:


En gelijk ook een mooie rode plaat achter het kenteken om het af te maken. Deze moet echter nog vastgemaakt worden. Ben wat huiverig om erin te boren, dus even bevestigen met fatsoenlijke dubbelzijdige tape.


Achterzijde leeggemaakt, en ook daar de hele bodem geschrobt. Nu kun je er nog bij.. 


Tapijtje er weer in, tijd om die ook even schoon te maken.. Ook een nieuw rubber geplaatst achterin en deze in vaseline gezet om het weer goed af te laten sluiten.


Schoongemaakt, hoedenplank geplaatst en ruit gereinigd.


En de in delen neerklapbare achterbank zit goed!


Close-upje van hoe de slotpennen komen te zitten.


En voila! Een in delen neerklapbare achterbank in een Berline.


Vanaf de andere zijde.

Interieur is daarmee klaar; alles ruikt schoon en functioneert weer. Enkel nog wat lampjes vervangen.

Volgende probleem was het stationair lopen van de motor; bij koude motor liep de motor niet stationair, of veel te laag. Bleek een kapotte stappenmotor te zijn. Een andere opgeduikeld en even in de olie gelegd, vervolgens schoongemaakt en gemonteerd en de motor draaide weer als een zonnetje. 

Volgende stap en waar ik nu mee bezig ben is het lassen van het gaatje in de dorpel, achterin. Dat is kwestie van een fatsoenlijk recht deel uitzagen, een nieuw plaatje ervoor op maat maken en erin lassen. Gelukkig op een recht stukje plaat, walsen hoeft daarmee dus niet. Wanneer het gaatje klaar is wordt de auto eens fatsoenlijk gewassen en laat ik hem voorkeuren. Wanneer er een APK op zit kan er in ieder geval mee gereden worden, en kan ik ondertussen het nieuwe blok even onder handen nemen. 

Tot zover dit, tot de volgende update maar weer! 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Micheline's groene eRG-FLinke,stampt onverdroten voort..

Goed bezig, Djidde!

Beige interieurs blijken weer in te zijn, lijkt het. (heb het recentelijk ook ingebouwd).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Pagina's