Momenteel bezit ik een XM 2.0 C.T. Turbo Exclusive. Ik overweeg er nog een V6 benzine bij te kopen. Maar wat is de betere V6, de 125 kW 2975 cc (tot 1997), of de latere 143 kW 2946 cc (vanaf 1997) ??? Op de website van AutoWeek lees ik dat de eerste motor 2 kleppen per cilinder heeft (de latere 4 en een dubbele nokkenas), boring x slag van de eerste V6 is 93,0 x 73,0 mm (de latere 87,0 x 82,6 mm), compressieverhouding van de eerste 9,5 : 1 (wordt later 10,5 : 1), maximum vermogen van de eerste 6 cilinder is 125 kW bij 5600 tpm (later 143 kW bij 5500 tpm), maximum koppel eerst 235 Nm bij 4600 tpm (de latere V6 levert 265 Nm bij 4000 tpm) enz. Kun je stellen dat de meest recente V6 beter is dan zijn voorganger? Ik hoop van de reacties iets op te steken...
Philip van Dueren den Hollander
Wat mij betreft is de eerste V6 met 24 kleppen, V6.24 oftewel de ZPJ4 de fijnste motor.
Lees/hoor weleens dat de eerste V6'en snel problemen krijgen met de koppakking,
nergens last van na bijna 50000 km in 2,5 jaar waarvan veel snelweg km's.
De latere V6'en met automaat, de 4HP20 schijnen dood te gaan rond de 250000 km,
ben helaas ervaringsdeskundige.
Kom er later nog wel op terug :)
Ik ben ook een Turbo CT Exclusive rijder en zie mij ook ooit nog wel eens een V6 aanschaffen. Zelf zou ik dan voor een vroege XM V6 Exclusive gaan omdat ik het interieur mooier vind en de Diravi-stuurbekrachtiging heel fijn is. (hoewel je die ook op de vroege serie2 ZPJ4 terug vindt)
__________
Crepuscule
Maak je daar een tikfout? De door mij bedoelde eerste 125 kW V6 heeft toch maar 12 kleppen (met enkele bovenliggende nokkenas). Juist de latere 143 kW V6 heeft 24 kleppen (met dubbele bovenliggende nokkenas). Met "betere" bedoel ik vooral "meest betrouwbare"...
Philip
Er zijn 3 soorten V6'en geleverd in de XM.
De allereerste is de ZPJ V6. Dit is een 3.0 v6 met 2 kleppen per cilinder. Dit is de enige 12 klepper. Het blok produceert ongeveer 170 pk.
Het is ontzettend degelijk blok. Met regulier onderhoud gaat dit blok echt tijden mee. Deze beschikt over een distributieketting, die ongeveer 500000 km mee gaat. Dit blok is geleverd tot en met ongeveer 1997. Is geleverd met handbak en automaat.
De tweede is de ZPJ4 V6. Dit is een 3.0 v6 met 4 kleppen per cilinder, en een geavanceerd inlaattraject. Dit blok produceert ongeveer 200pk, en is alleen geleverd in combinatie met een handbak. Het is een wat zeldzamere motor, en is ook geleverd tot ongeveer 1997. Is een fijne motor, maar is ook gevoelig qua onderhoud. Ook een distributieketting.
Bovenstaande blokken zijn het leven begonnen als V8, maar door de oliecrisis zijn hier 2 cilinders van afgehakt. Vandaar de 90 graden hoek.
De laatste V6 is een ES9J4. Dit is een 3.0 v6 met ook 4 kleppen per cilinder. Het blok staat op een hoek van 60 graden. Het is een compleet nieuw motorblok, en in tegenstelling tot de oudere blokken is dit geen afgehakte V8. Het is een fijn motorblok met een iets verbeterd benzineverbruik. Het blok is geheel van aluminium. Is geleverd in combinatie met een automaat (die erg gevoelig zijn en door slecht onderhoud steeds vaker een revisie nodig hebben) en een handbak (zeer zeldzaam). Dit motorblok heeft een distributieriem welke zeer prijzig is om te vervangen als je het niet zelf kunt (motorblok moet omhoog worden getakeld.
Ik heb in alle V6'en een keer gereden. Ik vond ze allemaal erg fijn rijden. De ES9J4 geniet mijn voorkeur. Ik vind het karakter van die motor erg fijn, zonder veel trammelant en lawaai naar een hoge snelheid. Daarna komt voor mij de 12v ZPJ. In combinatie met een automaat rijdt ook dit blok erg soepel, al heeft het wat minder vermogen dan zijn broertjes. De ZPJ4 reed ook erg fijn, was mij iets te 'hitsig'. Het blok wil erg graag vooruit iig ;). Alle v6'en vind ik erg fijn, daar komt het op neer. Staat van onderhoud is belangrijk en de ES9J4 zit met zijn distributieriem en soms bobines die sneuvelen. Ik zou in diverse XM's met verschillende V6'en proefritten proberen te maken als ik jou was!
Mooi helder verhaal, Djidde. Daar heeft Philip wat aan.
(en als verstokte dieselaar voor mij ook weer leerzaam )
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Djidde, bedankt voor je reactie. Daar heb ik inderdaad wat van opgestoken. Groet, Philip
Volgens mij is er nog een 4e v6 blok geweest; een ZPJ met 24 kleppen. Volgens dit plaatje zijn er iig 4 verschillende v6'en geproduceerd:
bron: http://www.matthijsjansen.eu/Citroen_XM/Documents/Other/XM_Production_numbers.jpg
Met name de automaat versie van de berline (10) en beide versies van de break (3 en 3) met dit blok zijn in zeer geringe aantallen gebouwd. Beide versies van de 24 kleps motoren (2975 en 2963 (ZPJ4)) zijn ook nog een aantal jaar (93,94 en 96) naast mekaar gemaakt (of wellicht hadden ze nog een aantal blokken liggen waar ze van af moesten?).
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL