Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

26 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Nieveen
afbeelding van Nieveen
  • Citroën XM 3.0 V6 24V Break 1998
  • Citroën XM 2.0i 16V SX 1996
Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Voor mijn XM break 3.0 V6 24v ben ik op zoek naar een veercomputer, liefst gemodificeerd (dwz beveilkigd tegen overbelasting heb ik begrepen). Als iemand een veercomoputer voor mijn XM heeft liggen, dan kom ik graag in contact.

Met vriendelijke groet,

Paul

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 34v 1998

wow, een 34 klepper!

... op een stokje: wat is er mis met je huidige? VC luistert geloof ik vrij nauw, dus misschien nog wat meer specs, automaat/handgeschakeld, organr. etc.

Misschien hebben ze in het magazijn wel e.e.a. liggen, maar dan moet je wel een maandje wachten nog.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Nieveen
afbeelding van Nieveen
  • Citroën XM 3.0 V6 24V Break 1998
  • Citroën XM 2.0i 16V SX 1996
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998
  • Wat er precies mis is, weet ik niet. ik ben geen sleutelaar. Dat er iets mis is met de vc is diagnose van garage Oldenhage in Nieuw-Vennep;
  • Alle bollen zijn vervangen, foutcodes gelezen en gewist;
  • Op korte oneffenheden stuitert de XM ipv te zweven;
  • Mijn XM is een automaat.

Met vriendelijke groet,

Paul

 

Met vriendelijke groet,

Paul Nieveen van Dijkum

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Er heeft in de Ambiance Extreme (nr 64) een artikel gestaan over clublid Rik Bos (electronica-specialist) die veercomputers modificeert en nieuwe solid state en diodes aanbrengt op de printplaat. Weliswaar tegen betaling, maar niet idioot duur. Hij heeft die van mijn Turbo CT ook gedaan en hij is te bereiken via info@edusmart.eu

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 34v 1998

Lijkt me een goede optie, Frank.

Misschien is het ook een goed idee om de diagnose te checken door een andere VC erin te plaatsen van een vergelijkbaar type en te kijken of de klachten dan weg zijn.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Ja je kunt geluk hebben maar meestal....  Kan Oldenhage niet even een andere computer er in hangen om te testen? (ze hebben nog wel een V6 24v MM staan ;-)  Zo niet, dan zou ik naar bovenstaand adres gaan. Is wel in Groningen maar dat is natuurlijk een leuke rit. En anders DHL 

__________
Crepuscule

Nieveen
afbeelding van Nieveen
  • Citroën XM 3.0 V6 24V Break 1998
  • Citroën XM 2.0i 16V SX 1996
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Bedankt  voor de goede raad, daar kan ik wat mee.

Bij Vos autodemontage worden verschillende  gebruikte veercomputers aangeboden, maar ik weet (nog) niet welke type-aanduiding dde veercomputer van mijn XM heeft.

Met vriendelijke groet,

Paul Nieveen van Dijkum

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Paul, het kan zijn dat de diodes in je hydractiefkleppen (onder de auto) zijn doorgebrand. Daardoor veert je XM dan te hard. De veercomputer vervangen helpt dan niet. Je kunt op de printplaat van de veercomputer het probleem van deze doorgebrande diodes wel herstellen. 

Hier is het formonderwerp met hoe je dat kunt doen (en hoe ook eerder genoemde adres dat doet):  http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii  Het is voor iemand die goed kan solderen een vrij eenvoudig klusje.

Persoonlijk zou ik het geld van die vervangende veercomputer in mijn zak houden (tenzij je er voor een habbekrats eentje mee mag nemen) en direct de printplaat van je huidige veercomputer laten herstellen. Qua materiaal is het nog geen tientje denk ik. Maar iemand is er wel een uurtje (of misschien 2) mee bezig.

 

 

 

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Hangt er even van af of de onderdelen nog makkelijk (conrad of zo) te verkrijgen zijn. De materiaalkosten bedragen inderdaad totaal nog geen 10 euro en het is voor de gene die het al eens gedaan heeft met uit en inbouwen van de vc ongeveer een uurtje werk.

Paul, je mag deze kant op komen als je de onderdelen hebt. Kun je er niet aan geraken dan heb ik ze nog. Dit is mijn laatste werkweek vanaf volgende week ben ik over het algemeen hele dagen thuis.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Nieveen
afbeelding van Nieveen
  • Citroën XM 3.0 V6 24V Break 1998
  • Citroën XM 2.0i 16V SX 1996
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Fantastisch aanbod Mark, ik heb je een pb gestuurd om afspraak te maken.

Met vriendelijke groet,

Paul Nieveen van Dijkum

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Nou dat is helemaal fideel Mark!

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Mark zegt:

​Dit is mijn laatste werkweek vanaf volgende week ben ik over het algemeen hele dagen thuis.

Ga je rentenieren, Mark?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Ik heb een soort gelijke situatie: Een 2.0 CT gekocht waarbij de wagen op korte oneffenheden stuitert ipv te zweven. Het "sport" lampje brande even niet tijdens het opstarten. lexia eraan gehangen waarbij deze aangaf "fout stuursensor". deze melding verwijderd waarna het lampje weer even brand tijdens opstarten. Tijdens het rijden geeft de lexia  aan op comfort stand bij rechtuitrijden en springt over op sportief bij o.a. rijden door bochten. Toch stuiterde hij nog steeds daarna bollen laten controleren door chyparse waarbij deze goed bleken te zijn. Vraag kan die veercomputer nog steeds defect zijn ondanks dat er geen foutmeldingen meer zijn, de veerbollen in orden zijn en het sport lampje even brand tijdens opstarten ???

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Marc Alsemgeest zegt:

Mark zegt:

​Dit is mijn laatste werkweek vanaf volgende week ben ik over het algemeen hele dagen thuis.

Ga je rentenieren, Mark?

Ja 3 hele weken

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

citroen26 zegt:

 Tijdens het rijden geeft de lexia  aan op comfort stand bij rechtuitrijden en springt over op sportief bij o.a. rijden door bochten. Toch stuiterde hij nog steeds daarna bollen laten controleren door chyparse waarbij deze goed bleken te zijn. Vraag kan die veercomputer nog steeds defect zijn ondanks dat er geen foutmeldingen meer zijn, de veerbollen in orden zijn en het sport lampje even brand tijdens opstarten ???

Bij 'rechtuit in de comfort-stand en in de bochten niet', dat hoort zo. Dat is hydractief. Dat het lampje van de veercomputer brandt is ook een goed teken. Dat de XM dan nog steeds stuitert kan aan allerlei zaken liggen. De veercomputer kan inderdaad defect zijn zoals hierboven beschreven. Maar soms is het ook je gevoel. Het rijden in een andere XM geeft dan meer duidelijkheid. Een XM is geen BX, CX, DS of een SM, ze zijn echt wat stugger geveerd.

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

En er is ook een duidelijk verschil in de vering van serie 1 en 2.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998
Ook is het zo dat er best een "storing" in het hydraulische deel kan zitten. De ecu kan correct schakelen afhankelijk van de input van de sensors maar de hydractief kleppen zelf kunnen het niet doen....kan komen door vervuiling bijvoorbeeld....
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Ook kan de wagenhoogte niet goed zijn, veert `ie ook niet echt lekker.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

furriegurrie zegt:

Ook is het zo dat er best een "storing" in het hydraulische deel kan zitten. De ecu kan correct schakelen afhankelijk van de input van de sensors maar de hydractief kleppen zelf kunnen het niet doen....kan komen door vervuiling bijvoorbeeld....

Klopt wat furriegurrie zegt. Bij een keertje het hele sytem door spoelen veert de wagen een stuk beter.

Ik heb er in  ieder geval  een goed resultaat mee.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

albertvanderloo
afbeelding van albertvanderloo
  • YG 50 DK aanschaf 1990 / PS VP 26 in 1998
  • ZL ZH 77 in 2010 / 1-SFN-53 aanschaf 2014
  • (als 1e dame een CX 25 GTI, nieuw gekocht 1984)
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Mijn 1e XM was van begin '90, met Hydractive I, nieuw gekocht. Bij het rijden over grotere hobbels bleef de dame 'zweven', horizontaal, om dan langzaam terug te zakken naar normaal.

Mijn 4e, 2.o L. automaat die ik nu heb, is van mei 2000, Hydractive II met sportstand, rijdt geweldig, maar "knikt' een stuk meer onder vergelijkbare omstandigheden.

Dit heeft ongetwijfeld te maken met de veercomputer. Is hierin te voorzien? Ik heb de topics "veercomputer" erop nagelezen, maar heb daar niets vergelijkbaars gevonden. Alle contrôlelampjes doen het als voorgeschreven, maar het verklikkerlampje voor de sportstand doet het alleen als ik de sportstand activeer. Bovendien is de sportstand niet voelbaar "harder".

Iemand een tip?

 

Albert

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Je hebt in ieder geval een storing opgeslagen zitten in je veercomputer. Uitlezen en resetten dus.

Puur het aanzetten van de sportstand maakt geen verschil in veren bij deze versie. Wat er gebeurt is dat de regels om naar de harde stand te schakelen veranderen. Dus op basis van de sensors zal eerder naar de harde stand geschakeld worden. Bij normaal, rustig rijgedrag merk je daar dus niet direct veel van. Wat natuurlijk ook kan is dat je hydractiefkleppen helemaal niet schakelen of dat de bollen op de ha blokken leeg zijn. Dan merk je ook geen verschil natuurlijk.....

Verder had je eerste XM waarschijnlijk 1 ha bol voor de hele auto. De nieuwe heeft er 2, voor en achter schakelen afzonderlijk. Het kan dus ook zijn dat het knik gedrag komt doordat 1 van de 2 niet schakelt of een lege bol heeft...

albertvanderloo
afbeelding van albertvanderloo
  • YG 50 DK aanschaf 1990 / PS VP 26 in 1998
  • ZL ZH 77 in 2010 / 1-SFN-53 aanschaf 2014
  • (als 1e dame een CX 25 GTI, nieuw gekocht 1984)
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Bedankt, Furriegurrie.

 

Heb e.e.a. laten uitlezen en resetten, inderdaad 2 storingen die niet terugkwamen na proefrit. Het kunnen dus die HA-bollen zijn.

Nu ff geen tijd, vakantie etc., zal bij de volgende beurt die bollen laten checken, en hou je op de hoogte.

Albert

pwvoogt
afbeelding van pwvoogt
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Met grote dank aan Veen voor de verwijzing naar de modificatie van de veercomputer (aanbrengen nieuwe diodes).

Mijn XM V6 24v (2000, model 1999) vertoonde ook vreemd hobbelgedrag op korte bobbels in de weg. Uitlezen van de veercomputer gaf als resultaat geen storingen. Het uitlezen zelf maakte wel dat het sportstandlampje bij de start weer terugkwam. Maar later was ie weer verdwenen.

Onder het mom baat het niet, dan schaadt het niet heb ik de diodes aangebracht in de veercomputer. De solid state relais waren nog goed.

Na deze kleine 'operatie' (van nog geen €2,- aan diodes) veert mijn XM weer normaal.

Hartelijk dank allemaal voor dit forum-topic!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Fijn dat het gelukt is! Het lampje moet bij het starten een paar secondes aangaan; als dat niet gebeurt zit er een fout in de veercomputer opgeslagen. Nu je de diodes hebt vervangen zou dat enkel nog de stuursensor kunnen zijn, deze zorgt vaker voor problemen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

De credits voor de beschrijving zijn trouwens voor Mark. Zie: http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii

__________
Crepuscule

pwvoogt
afbeelding van pwvoogt
RE: Gevraagd veercomputer voor XM 3.0 V6 24v 1998

Mijn dank betreft zeker ook Mark!!

En voor Djidde: het sportstand lampje brandt ook weer bij het starten. Niettemin was het volgende verschijnsel merkwaardig. Vóór het vervangen van de diodes ging het lampje niet meer aan, dus was er een fout geregistreerd. Maar bij het uitlezen van de VC met de Lexia kwam de melding dat er geen fouten waren. Zekerheidshalve toch 'gewist' brandde het lampje daarna weer bij de start. Om het even later opnieuw niet meer te doen. M.a.w. er werd een fout gesignaleerd, maar zodra je die wilde uitlezen gaf de VC geen fout aan.