Voor mijn XM break 3.0 V6 24v ben ik op zoek naar een veercomputer, liefst gemodificeerd (dwz beveilkigd tegen overbelasting heb ik begrepen). Als iemand een veercomoputer voor mijn XM heeft liggen, dan kom ik graag in contact.
Met vriendelijke groet,
Paul
wow, een 34 klepper!
... op een stokje: wat is er mis met je huidige? VC luistert geloof ik vrij nauw, dus misschien nog wat meer specs, automaat/handgeschakeld, organr. etc.
Misschien hebben ze in het magazijn wel e.e.a. liggen, maar dan moet je wel een maandje wachten nog.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met vriendelijke groet,
Paul
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Er heeft in de Ambiance Extreme (nr 64) een artikel gestaan over clublid Rik Bos (electronica-specialist) die veercomputers modificeert en nieuwe solid state en diodes aanbrengt op de printplaat. Weliswaar tegen betaling, maar niet idioot duur. Hij heeft die van mijn Turbo CT ook gedaan en hij is te bereiken via info@edusmart.eu
__________
Crepuscule
Lijkt me een goede optie, Frank.
Misschien is het ook een goed idee om de diagnose te checken door een andere VC erin te plaatsen van een vergelijkbaar type en te kijken of de klachten dan weg zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja je kunt geluk hebben maar meestal.... Kan Oldenhage niet even een andere computer er in hangen om te testen? (ze hebben nog wel een V6 24v MM staan ;-) Zo niet, dan zou ik naar bovenstaand adres gaan. Is wel in Groningen maar dat is natuurlijk een leuke rit. En anders DHL
__________
Crepuscule
Bedankt voor de goede raad, daar kan ik wat mee.
Bij Vos autodemontage worden verschillende gebruikte veercomputers aangeboden, maar ik weet (nog) niet welke type-aanduiding dde veercomputer van mijn XM heeft.
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Paul, het kan zijn dat de diodes in je hydractiefkleppen (onder de auto) zijn doorgebrand. Daardoor veert je XM dan te hard. De veercomputer vervangen helpt dan niet. Je kunt op de printplaat van de veercomputer het probleem van deze doorgebrande diodes wel herstellen.
Hier is het formonderwerp met hoe je dat kunt doen (en hoe ook eerder genoemde adres dat doet): http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii Het is voor iemand die goed kan solderen een vrij eenvoudig klusje.
Persoonlijk zou ik het geld van die vervangende veercomputer in mijn zak houden (tenzij je er voor een habbekrats eentje mee mag nemen) en direct de printplaat van je huidige veercomputer laten herstellen. Qua materiaal is het nog geen tientje denk ik. Maar iemand is er wel een uurtje (of misschien 2) mee bezig.
__________
Crepuscule
Hangt er even van af of de onderdelen nog makkelijk (conrad of zo) te verkrijgen zijn. De materiaalkosten bedragen inderdaad totaal nog geen 10 euro en het is voor de gene die het al eens gedaan heeft met uit en inbouwen van de vc ongeveer een uurtje werk.
Paul, je mag deze kant op komen als je de onderdelen hebt. Kun je er niet aan geraken dan heb ik ze nog. Dit is mijn laatste werkweek vanaf volgende week ben ik over het algemeen hele dagen thuis.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Fantastisch aanbod Mark, ik heb je een pb gestuurd om afspraak te maken.
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Nou dat is helemaal fideel Mark!
__________
Crepuscule
Ga je rentenieren, Mark?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb een soort gelijke situatie: Een 2.0 CT gekocht waarbij de wagen op korte oneffenheden stuitert ipv te zweven. Het "sport" lampje brande even niet tijdens het opstarten. lexia eraan gehangen waarbij deze aangaf "fout stuursensor". deze melding verwijderd waarna het lampje weer even brand tijdens opstarten. Tijdens het rijden geeft de lexia aan op comfort stand bij rechtuitrijden en springt over op sportief bij o.a. rijden door bochten. Toch stuiterde hij nog steeds daarna bollen laten controleren door chyparse waarbij deze goed bleken te zijn. Vraag kan die veercomputer nog steeds defect zijn ondanks dat er geen foutmeldingen meer zijn, de veerbollen in orden zijn en het sport lampje even brand tijdens opstarten ???
Ja 3 hele weken
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij 'rechtuit in de comfort-stand en in de bochten niet', dat hoort zo. Dat is hydractief. Dat het lampje van de veercomputer brandt is ook een goed teken. Dat de XM dan nog steeds stuitert kan aan allerlei zaken liggen. De veercomputer kan inderdaad defect zijn zoals hierboven beschreven. Maar soms is het ook je gevoel. Het rijden in een andere XM geeft dan meer duidelijkheid. Een XM is geen BX, CX, DS of een SM, ze zijn echt wat stugger geveerd.
__________
Crepuscule
En er is ook een duidelijk verschil in de vering van serie 1 en 2.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook kan de wagenhoogte niet goed zijn, veert `ie ook niet echt lekker.
Klopt wat furriegurrie zegt. Bij een keertje het hele sytem door spoelen veert de wagen een stuk beter.
Ik heb er in ieder geval een goed resultaat mee.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Mijn 1e XM was van begin '90, met Hydractive I, nieuw gekocht. Bij het rijden over grotere hobbels bleef de dame 'zweven', horizontaal, om dan langzaam terug te zakken naar normaal.
Mijn 4e, 2.o L. automaat die ik nu heb, is van mei 2000, Hydractive II met sportstand, rijdt geweldig, maar "knikt' een stuk meer onder vergelijkbare omstandigheden.
Dit heeft ongetwijfeld te maken met de veercomputer. Is hierin te voorzien? Ik heb de topics "veercomputer" erop nagelezen, maar heb daar niets vergelijkbaars gevonden. Alle contrôlelampjes doen het als voorgeschreven, maar het verklikkerlampje voor de sportstand doet het alleen als ik de sportstand activeer. Bovendien is de sportstand niet voelbaar "harder".
Iemand een tip?
Albert
Je hebt in ieder geval een storing opgeslagen zitten in je veercomputer. Uitlezen en resetten dus.
Puur het aanzetten van de sportstand maakt geen verschil in veren bij deze versie. Wat er gebeurt is dat de regels om naar de harde stand te schakelen veranderen. Dus op basis van de sensors zal eerder naar de harde stand geschakeld worden. Bij normaal, rustig rijgedrag merk je daar dus niet direct veel van. Wat natuurlijk ook kan is dat je hydractiefkleppen helemaal niet schakelen of dat de bollen op de ha blokken leeg zijn. Dan merk je ook geen verschil natuurlijk.....
Verder had je eerste XM waarschijnlijk 1 ha bol voor de hele auto. De nieuwe heeft er 2, voor en achter schakelen afzonderlijk. Het kan dus ook zijn dat het knik gedrag komt doordat 1 van de 2 niet schakelt of een lege bol heeft...
Bedankt, Furriegurrie.
Heb e.e.a. laten uitlezen en resetten, inderdaad 2 storingen die niet terugkwamen na proefrit. Het kunnen dus die HA-bollen zijn.
Nu ff geen tijd, vakantie etc., zal bij de volgende beurt die bollen laten checken, en hou je op de hoogte.
Albert
Met grote dank aan Veen voor de verwijzing naar de modificatie van de veercomputer (aanbrengen nieuwe diodes).
Mijn XM V6 24v (2000, model 1999) vertoonde ook vreemd hobbelgedrag op korte bobbels in de weg. Uitlezen van de veercomputer gaf als resultaat geen storingen. Het uitlezen zelf maakte wel dat het sportstandlampje bij de start weer terugkwam. Maar later was ie weer verdwenen.
Onder het mom baat het niet, dan schaadt het niet heb ik de diodes aangebracht in de veercomputer. De solid state relais waren nog goed.
Na deze kleine 'operatie' (van nog geen €2,- aan diodes) veert mijn XM weer normaal.
Hartelijk dank allemaal voor dit forum-topic!!!
Fijn dat het gelukt is! Het lampje moet bij het starten een paar secondes aangaan; als dat niet gebeurt zit er een fout in de veercomputer opgeslagen. Nu je de diodes hebt vervangen zou dat enkel nog de stuursensor kunnen zijn, deze zorgt vaker voor problemen.
De credits voor de beschrijving zijn trouwens voor Mark. Zie: http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii
__________
Crepuscule
Mijn dank betreft zeker ook Mark!!
En voor Djidde: het sportstand lampje brandt ook weer bij het starten. Niettemin was het volgende verschijnsel merkwaardig. Vóór het vervangen van de diodes ging het lampje niet meer aan, dus was er een fout geregistreerd. Maar bij het uitlezen van de VC met de Lexia kwam de melding dat er geen fouten waren. Zekerheidshalve toch 'gewist' brandde het lampje daarna weer bij de start. Om het even later opnieuw niet meer te doen. M.a.w. er werd een fout gesignaleerd, maar zodra je die wilde uitlezen gaf de VC geen fout aan.