Aangezien ik sinds kort weer de trotse bezitter van een XM ben, en regelmatig op dit forum kijk, zal ik me hier eens voorstellen. Ik ben Reinier, 42 jaar, en ik woon in Zeeland. Op mijn eerste auto na heb ik altijd Citroën gereden, dus er is wel sprake van een lichte tik. Tot 3 jaar geleden bezat ik ook een XM, maar die heb ik weggedaan en toen ben ik een nieuwe C3 gaan rijden. Fijne auto, maar uiteindelijk wilde ik toch liever weer een echte eigenwijze Citroën en dat is deze auto geworden:
Het betreft een V6 Exclusive uit 1999 met ongeveer 110.000 km op de teller, die in uitstekende staat verkeert en waar ik erg blij mee ben. De auto staat droog gestald en komt alleen voor de leuke ritten van z'n plek. Voor de dagelijkse ritjes heb ik een Saxo gekocht,
Het eerste klusje is al te zien op deze foto, want meteen op dag 1 ging er een dimlicht stuk, en toen ik die kwam vervangen kon ik ook meteen verder met een achterlichtje dat de geest had gegeven.
Volgende geplande klusjes zijn het aanbrengen van nieuwe matten, een andere radio en het vervangen van het koplampglas rechts, want daar blijkt een gaatje in te zitten.
Mooie bolide Reinier. En wat een prachtige km-stand! Met een Saxo ernaast voor de dagelijkse ritjes kan deze XM nog jaaaren mee ;-)
__________
Crepuscule
Prachtige wagen! Wat voor radio ga je erin zetten? Met een aantal radio's kun je je stuurbediening nog houden..
Let met het vervangen van het koplampglas op dat de rubberen pakking ertussen niet stuk gaat. Ik meende dat iemand hier nieuwe pakkingen van Citroën had besteld hiervoor en die waren vele malen slechter van kwaliteit. Dat rubber wil wel eens vast zitten na de jaren.
Veel zweefplezier!
Mooi auto, met inderdaad een mooie km stand.
Ik zeg gele bolletjes en xenon erachter!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vermoedelijk deze: http://www.autoradiostore.nl/product/551629/category-196087/jvc-kd-r961bte.html
In de Saxo heb ik onlangs (bijna) dezelfde radio gezet en die bevalt prima. Alleen heeft die in de Saxo alleen blauwe verlichting, en het exemplaar uit de link heeft verstelbare verlichting, zodat ik hoop dat e.e.a. goed op de originele dashboardverlichting is aan te passen. Ook hoop ik inderdaad dat ik de stuurbediening werkend krijg met een adapter, maar ik lees dat de ervaringen daarmee niet altijd positief zijn. Maar goed, ik heb nu ook geen stuurbediening, want de radio die er nu in zit is ook niet origineel.
Wat de lamp betreft: Ik heb een (gebruikt) glas via de de dealer besteld, alleen moet er nog even gekeken worden of er een fatsoenlijk rubber meegeleverd kan worden. Anders moet ik inderdaad proberen om het bestaande exemplaar te redden.
Ik zie dat die radio inderdaad ondersteuning heeft voor stuurbediening. JVC verwacht volgens mij geen simpele weerstandwaardes.
JVC heeft waarschijnlijk wel adapters te koop die je kunt aansluiten op je XM. Kijk eens of iemand er een heeft die je kan uitproberen, misschien hier op het forum wel als ze meelezen.
Ik vind het zelf een erg prettige optie, zeker als het op je stuur zit.. dan moet het het ook doen.
Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn, maar geel licht vind ik niet mooi op een Xm, dus dat komt er niet op... ;-)
Nieuwe velours mattenset (met extra bestuurdersmat) is gearriveerd, evenals het koplampglas. Nu nog ff een nieuwe radio, en dan hebben we wat te knutselen zondag. En dan hoop ik dat de uitgaven weer even klaar zijn.
Waar heb je die gescoord Reinier? Die van mij zijn ook aan vervanging toe.
__________
Crepuscule
Bij www.matten-online.nl
Al meerdere malen matten besteld, ook voor de vorige XM, voor de Saxo en voor een vorige Saxo.Misschien nog wel vaker, maar dat kan ik me even niet herinneren. In ieder geval bevalt het goed, goede pasvorm. Deze zijn van velours, maar voor de Saxo heb ik voordeligere naaldvilt matten gekocht.
Die hadden met XM logo in de clubshp verkrijgbaar moeten zijn........... maarja
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag even tijd gehad om wat aan de XM te doen. Eerst de radio ingebouwd. De vorige radio zat achter het klepje, ik heb nog even overwogen om de nieuwe op de originele plek te zetten en het bergvakje achter het klepje te zetten, maar dat laatste paste niet. Daarom heb ik de nieuwe radio ook maar achter de klep gezet, eigenlijk is dat ook wel prima en bovendien zit de radio dan iets minder belachelijk laag.
Oude radio er uit en het nieuwe inbouwframe er in. Dat blik blijkt nog verrekte scherp te zijn, zoals ik ontdekte, dus dat kostte een pleister. Eén of andere barbaar heeft een keer het balkje tussen het boven- en ondervak weggezaagd, dus het blik hangt een beetje in het luchtledige.
De radio op z'n plek en de displaykleur aangepast aan de dashboardverlichting. Later heb ik 'm nog iets bijgesteld overigens. Het microfoontje voor de handsfree telefoonbediening moet nog een plekje krijgen, maar dat komt de volgende keer wel.
Achter de radio zit trouwens een Autoleads-adapter voor de stuurbediening, maar dat werkt nog niet goed. De radio reageert wel op een deel van de stuurknoppen, maar niet op de juiste manier. Dat wordt een mailtje naar Engeland, vrees ik.
Afijn, verder met het koplampglas rechts. Dankzij dit forum (of het Citroën-forum, dat weet ik ff niet) wist ik hoe de gril er af moest, dus dat was goed te doen. Let op het geavanceerde Gamma-dopsleutelsetje.
Koplampglas er af. Omdat bij het "nieuwe" glas geen rubber was meegeleverd had ik een spuit siliconenkit klaar staan, maar die was uiteindelijk niet nodig omdat ik het oude rubber ongeschonden van het oude glas af kreeg,
Mooi werk!! Jammer dat die adapter niet goed werkt.
Mja, er was volgens mij al vaker gemeld dat e.e.a. niet goed werkt, maar dat ging steeds over Pioneer-radio's, dus ik gokte dat het een merkgebonden probleempje was, maar dat is helaas niet zo. Eens afwachten wat de fabrikant daarover te melden heeft.
Dat was een goed bestede dag Reinier.
__________
Crepuscule
Dat is omdat ik een pioneer radio heben die dus probeerde werkend te krijgen, verder was er niemand mee bezig, daarom een wat eenzijdig verhaal zeg maar maar dat terzijde. Het door jouw genoemde euvel herken ik dus wel. De verkeerde commando's van de verkeerde knoppen of vice versa, en ook niet alle knoppen deden iets. Ik had ook een autoleads adaptor en kreeg van de fabrikant of leverancier geen boe of bah. Dus ik heb dat ding aan de kant gesmeten en verder gezocht en zo kwam ik uit bij iemand die mij een converter heeft gemaakt. En ik kon ook nog aangeven wat ik op de wat onbestemde knoppen wilde hebben, nu kan ik mijn telefoon aannemen en ophangen via de stuurbediening d.m.v. de memoknop. Maar als ik het me nu goed herinner heeft Djidde de configuratie bijna klaar en/of werkend. Ik zou hem even polsen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Reinier,
Mooie XM heb je. Voordat je alle energie en geld steekt in allerlei dingen zoals matten, radio, stuurbediening, etc...
Zou er toch eerst erin gaan rijden, kijk en inversteer even niets. Dan pas alle achterstallige onderhoud weg gaan werken wil je er veel en lang plezier van hebben. Dus remmen, handremkabel, LHM en bollen gedoe, Diravi, HA, F2-zekering, distributie, koppelling of automaatbak. Iedereen van ons denkt dat ze een lot uit de loterij hebben gevonden en een probleemloze XM hebben gevonden. Dat is niet zo.
XM=probleem en vooral leuk, omdat je dat wil gaan oplossen en er vooral veel plezier van wilt hebben.
Ik heb voor Pioneer en Sony een werkende oplossing, ik wacht nog op een bestelling om een paar exemplaren te kunnen maken. Voor JVC is het iets anders, die vraagt om een hexcode volgens mij. Is niet lastiger dan een sony of pioneer, maar daar heb ik nu nog even geen tijd voor. Heb ook geen JVC radio voor handen om het te proberen, als je over een tijdje nog geen goede vervanging hebt kunnen vinden kunnen we wel wat afspreken denk ik. Vind het jammer dat zo'n fabrikant slecht spul levert, het is geen rocket science tenslotte..
@Jabaar: Bedankt voor de tips, maar de zaken die ik nu heb gedaan vond ik zelf wel belangrijk om de auto zo te krijgen als ik wilde. Bovendien is 't goed zelf te doen.
Bollen zijn al nieuw, net als de banden en de radiateur. Distributie is recent vervangen, samen met de waterpomp. Regulier onderhoud is gebeurd. Dasboardlampjes zijn allemaal vervangen. Diravi heeft hij niet. Alles wat de komende tijd stuk gaat is voor rekening van de garage, want er zit nog bijna een half jaar garantie op. Als ik tenminste zin heb om terug te gaan, want het is nogal een eind rijden.
Kortom, ik maak me niet direct zorgen. Bovendien ben ik er niet van afhankelijk. En ja, natuurlijk kan en zal er van alles stuk gaan. De deurontgrendeling van één van de deuren werkt niet goed en gisteren besloten alle linkerknipperlichten om gezellig te blijven branden en gingen ze pas uit toen ik de accu afkoppelde. Zo blijven we lekker bezig.
Inmiddels is de XM al bijna een jaar in mijn bezit en vorige week plofte er dan ook een brief op de mat met de mededeling dat de APK er alweer aan zit te komen. Daar zal ik komende week dan maar eens een afspraak voor maken.
De hierboven al genoemde radio functioneerde niet probleemloos. Sowieso werkte de adapter voor de stuurbediening niet goed en die heb ik er daarom maar tussenuit gehaald. Geen zin om er verder tijd aan te besteden. De radio zelf resette regelmatig uit zichzelf en dat gebeurde steeds vaker. Die heb ik onlangs retour gestuurd naar de leverancier en inmiddels is de radio, met nieuwe firmware, alweer terug en opnieuw ingebouwd. Het probleem lijkt nu over.
Eerder dit jaar, in februari, is de auto teruggeweest voor garantiewerkzaamheden naar de garage waar ik 'm gekocht heb. Aangezien ik in Zeeland woon en de garage in Friesland zit,was dat een flinke trip. Wel de moeite waard overigens, want ik had een aardig rijtje met zaken die opgelost moesten worden. Diverse problemen met de centrale vergrendeling en een lamme slotcilinder linksvoor had ik zelf al op mijn lijstje gezet. Voor verdere controle heb ik de auto naar Idee André DS gebracht in Nieuw- en Sint Joosland (bij Middelburg). Daar kwamen nog de nodige andere punten uit.Lekkende HD-pomp die over de dynamo knoeide, kleine lekkage van de aircocompressor, resonerend geluid uit de omgeving van de multiriem als de airco aansloeg, kleine lekkage hoes stuurhuis, uitlaatklem die gedraaid moest worden, geknikte en getapete handremkabel en een achterklep die afgesteld en gesmeerd moest worden. Eerlijk is eerlijk, alles is zonder gemopper onder garantie hersteld in Friesland (Lijzenga), wat ruim een dag werk kostte.
Sindsdien is de XM meermaals de stalling uit geweest, meestal elke week of elke twee weken, om een langere rit te maken. Geen boodschappenritjes voor de XM.
Toen ik de auto twee weken geleden weer uit de stalling haalde, was er helaas iets mis: Het ABS-lampje bleef branden, vergezeld van een mededeling op het display dat het ABS buiten werking was, Grommmm.....
Omdat ik op diverse plekken had gelezen dat dergelijke storingen meestal worden veroorzaakt door slechte stekkerverbindingen, heb ik me eerst daar maar eens op gestort. Wagen op een assteun gezet, voorwiel linksvoor er af, wielkuip eruit en de stekkerverbinding opengetrokken. "Helaas" zag de verbinding er van binnen keurig uit: glimmende pennen die keurig in het vet stonden. Aangezien de boel nu toch open was, heb ik alles toch maar een keer schoongemaakt en opnieuw in de vaseline gezet. Stekker weer op z'n plek, wielkuip teruggeplaatst (eerst nog even de klont met zand en grond verwijderd die zich standaard achter het wiel verzamelt) en het wiel terug geplaatst. Op naar het volgende wiel....
Er openbaarde zich echter een ander probleem: Ik kreeg de assteun niet meer onder de auto vandaan... Ik had de auto bij aanvang van de klus in de hoogste stand gezet, assteun onder het subframe gezet en de auto vervolgens in de laagste stand gezet, zodat het voorwiel werd opgetrokken. Na de klus wilde ik deze handelingen in omgekeerde volgorde doen om de auto weer op de grond te krijgen, maar zelfs in de hoogste stand bleef de assteun muurvast onder de auto zitten. De auto kwam niet meer zo hoog als vóór de klus! Met een hoop gemopper heb ik de krik tevoorschijn getoverd uit het reservewiel om de auto alsnog op te krikken en zo de assteun te bevrijden. Dat lukte, maar inmiddels had de auto de kont laten zakken (ook al stond de handel voor de wagenhoogte nog steeds in de hoogste stand bij draaiende motor) waardoor het reservewiel klem kwam te zitten onder de achterbumper. Zo blijf je wel bezig. Ook de achterkant snel opgekrikt en het reservewiel bevrijd. Dan even snel nadenken: De krik moet weer in het reservewiel, maar zonder krik ligt de auto te laag om het wiel onder de bumper door te schuiven... enig experimenteren leerde dat de auto wel op de normale rijhoogte ingesteld kon worden, zodat ik alsnog de krik kon bevrijden en het reservewiel opruimen.
Het zoeken naar ABS-stekkers heb ik maar even gestaakt. Eerst eens rijden en kijken hoe de hoogteregeling functioneert, want die is duidelijk van slag.TIjdens het rijden merk je daar overigens niets van, maar stilstaand zie ik twee verschijnselen:
- Met draaiende motor en keuzehandel in de hoogste stand gaat de auto wel omhoog, maar niet zoals het hoort. De voorzijde is stabiel maar komt volgens mij niet hoog genoeg. De achterzijde gaat wel helemaal omhoog, maar zakt dan na een paar seconden weer in elkaar naar de laagste stand, om na een paar seconden rust weer helemaal omhoog te gaan, enzovoorts. In de normale rijstand zie ik 'm ook wel wat 'zoeken', maar niet heel opvallend.
- Als ik na een rit het contact uitzet, zakt de achterzijde vrijwel meteen naar beneden, terwijl de voorzijde op niveau blijft. Als ik vervolgens weer start, moet ik een hele tijd wachten (enige minuten) voordat de auto weer op niveau is. Intussen krijg ik meldingen op het dashboard over de hydraulische druk/remdruk. Zulke meldingen zag ik wel vaker, maar alleen als de auto een week stil had gestaan, niet al na enkele minuten stilstand. Deze generatie XM's hoort niet of nauwelijks te zakken.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is de auto van slag door de gebruikte 'krikmethode' of kan ik ergens een onderdeel van de hoogteregeling hebben geraakt?
Lekke veerpoot achter. Ergens verlies van LHM.
Wanneer is de LHM vervangen. Klinkt als een verstopping en door deze handelingen is het ineens naar boven gekomen.
Meest waarschijnlijk is jw LHM systeem vuil inclusief hoogteregelaars en filters. Mogelijk ook een zwakke pomp. Ik zou beginnen met LHM vervangen door hydrorincage voor ca. 2000 km
Daarna weer verse LHM erin. Evt moeten de hoogteregelaars schoon gemaakt worden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zal eens naar de LHM kijken. Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de LHM is vervangen, ik zal de auto een dezer dagen weer eens uit de stalling halen.
Maar kan vervuiling zo'n plotselinge storing veroorzaken? Voorafgaand aan de klus is de auto ook een keer op en neer geweest (ik wilde even de bodemvrijheid meten met het oog op de aankoop van assteunen) en dat ging probleemloos. Vorige week idem.
Als het plotseling ontstaat kan het ook komen door lucht in het systeem. Gaat de hendel van de hoogteverstelling wel goed en soepel?
Ik zou ook als eerste tippen op de hoogteregelaar. Het duurt bij een SMAC XM (met zo'n anti zink bol) overigens even om vanuit de laagste stand naar normale rijstand te gaan.
Hendel gaat soepel ja, daaraan is me niets bijzonders opgevallen.
Naar een hogere stand kost inderdaad veel tijd, veel meer dan bij mijn vorige XM (en andere hp Citroëns die ik heb gehad). Had inderdaad al eerder gehoord dat dat gebruikelijk is bij de anti-inzak versies. Normaal heb je geen last van dat langzame stijgen (hij zakt immers nauwelijks in), maar nu is het irritant.
Ik zal morgen eens bij de specialist langsrijden, eens kijken wat hij er van denkt.
LHM is in februari 2015 ververst, tegelijk met de vervanging van de bollen.
Even bij de specialist langs geweest, hij denkt dat er een hoogteregelaar niet goed werkt. Helaas heeft hij op z'n vroegst eind volgende week tijd, terwijl ik in mijn vakantie eigenlijk nog ff had willen touren met de XM. Gelukkig had de dealer wel snel tijd, daar ga ik morgenochtend even langs voor het uitlezen van de ABS-storing en een diagnose van het hoogteregelingprobleem. Dan kijk ik daarna wel verder.
De XM staat bij de dealer. Er werd gelukkig geen junior-monteur op de klus gezet, maar iemand die nog ervaring heeft met XM's hoewel ze daar nu eigenlijk helemaal niets meer mee doen.
Allereerst de ABS-storing even uitgelezen: Een permanente storing linksvoor, Laat dat nu precies het wiel zijn waar ik op de gok de stekker al had losgemaakt en schoongemaakt. Dat was dus blijkbaar niet het probleem. Sensor zelf stuk?
Vervolgens op de brug voor de storing in de hoogteregeling. Hoewel de eerste gedachte van de monteur was dat er een klep van het anti-inzaaksysteem lekte (of hoe dat ding ook mag heten), heeft hij eerst iets anders geprobeerd, namelijk het loszetten van het scharnierpunt van de hoogteverstelling achter. En zie, de auto stopte met zichzelf steeds te corrigeren. Daarom is het scharnierpunt uit elkaar gehaald en weer goed gangbaar gemaakt. Alles teruggemonteerd en toen.... was er niets verbeterd Bij enig experimenteerwerk met de hoogteverstelling (niet met de handel, maar d.m.v. het verdraaien van een klem achter) bleek echter dat in sommige positities het continu corrigeren stopte. De diagnose is daarom toch dat de hoogteregelaar niet in orde is. Wellicht inwendig beschadigd waardoor er bij bepaalde posities van de plunjer inwendige lekkage optreedt.
Afijn, aangezien de dealer geen andere hoogteregelaar meer kan leveren, ga ik het verdere werk toch gewoon aan de specialist uitbesteden. Consequentie is dan wel dat ik langer geduld moet hebben en dat mijn vakantieritjes anders ingevuld moeten gaan worden.
Bij het afrijden van de brug trad overigens weer een probleem op: Een flinke LHM lekkage rechtsachter! Hele garagevloer onder de olie... blijkt er een retourslang losgeschoten te zijn! Volgens de monteur is het mogelijk dat er door de lekkage teveel druk ontstaat in het retourcircuit. Kort voor het verlaten van de brug had hij de auto nog even in de hoogste stand gezet en dat kan net de druppel zijn geweest....
Voor degenen die twijfelden aan de zuiverheid van de olie: Het was prachtige heldergroene LHM, daarmee is niets aan 't handje.
Is er ook nog iets positiefs te melden? Ja, toen de auto op de brug stond werd ontdekt dat het brandstoffilter niet meer goed op z'n plek hing. Het plastic matje dat daar normaal voor zorgt was stuk. En laten ze zo'n matje nou gewoon op voorraad hebben....
Nou inieder geval wel war wijzer nu
Precies. En interessant om even mee te kunnen kijken. Ook een mooie gelegenheid om de hele onderkant van de auto eens te kunnen bestuderen, als hij toch op de brug staat.
Vreemd dat die dealer niet even je ABS sensor doormeet , hij moet de waarden weten , dan weet je meteen of `ie stuk is.
En als je het stangenstelsel loshaalt achter is het ook wel logisch dat de auto niet meer op en neer gaat , de hoogteregeling krijgt immers geen impuls meer.
Ik zet vraagtekens bij deze "vakman".
Wat de ABS betreft: Ik had alleen gevraagd om de storing uit te lezen en toen bleek dat het om linksvoor ging was het voor mij meteen klaar: Dat was dus niet simpelweg het stekkertje dat de problemen veroorzaakte, en dus ga ik er zelf niets meer aan doen. Aangezien het ook niet acuut opgelost hoefde te worden, zou ik dit, tegelijk met de APK, door ID André DS laten oplossen. En die gaat toch eerst zelf weer meten.
Wat de hoogteregeling betreft: Het zou kunnen dat het gepruts aan het stangenstelsel uiteindelijk overbodig was, ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Overigens heeft hij niet het hele stangenstelsel losgehaald, maar alleen een scharnierpunt iets losgezet. Uiteindelijk heeft het wel tot een plausibele diagnose geleid, die André ook al had genoemd trouwens: de hoogteregelaar.
Ben ik uiteindelijk veel opgeschoten met dit dealerbezoek: Nee. Achteraf gezien had ik beter de auto in de stalling kunnen laten tot André tijd zou hebben. Maar ik hoopte dat de dealer (die veel sneller tijd had) in ieder geval het probleem met de hoogteregeling zou kunnen oplossen zodat ik in mijn vakantie tenminste nog met de XM op pad had gekund. Dat kon hij achteraf gezien niet, dus was dit bezoek uiteindelijk overbodig. Maar ja, zoals Finkers ooit zei: weet alles maar eens achteraf.....
Pagina's