Ik heb sinds kort een XM 2.0 i 16V uit 1997. Echt een fantastische auto. Ik heb alleen een start probleem. Ik heb het in eerste instantie zelf op kunnen lossen. ik kwam tot de ontdekking dat de massaklem op de accu niet goed vast zat. Toen heb ik er latoenkoper tussen gezet , zodat ik de klem weer goed aan kon draaien. Vervolgens weer een poging gedaan om te starten en ja hoor ze liep weer.
Heb er afgelopen zaterdag een nieuwe klem op laten zetten voor de zekerheid. Dit werkte ook en ze starte prima, tot de dag erop. Benzinepomp loopt nu weer niet. de accuklem nogmaals gecontroleerd en zit goed vast en er zit trouwens ook nog een extra massakabel aan voor de zekerheid. Ik ben niet zo hel erge techneut maar doe mijn best haha. ik ben al heel wat wijzer geworden op het forum.
Ik meet wel spanning bij de 5 polige stekker van de pomp. Zou de pomp misschien kapot zijn. Auto heeft nog maar 124.000 km gelopen.
Zou iemand mij hier mee kunnen helpen om dit op te lossen. Misschien is het een veel voorkomend probleem ?
Ik hoor graag van jullie.
groetjes,
Marco
Meet je ook daadwerkelijk 12v op die pin?
In principe werkt het zo als je een XM wil starten (ik ga ervan uit dat je startblokkering nog ingeschakeld is)
Je ontgrendelt de auto met de afstandsbediening, de pomp draait heel even. Vervolgens doe je je sleutel in het contact, geef je de startcode in.
Nu hoort de pomp weer even te draaien totdat het de juiste benzinedruk heeft bereikt. Vervolgens kan je de wagen starten.
Werkt die pomp helemaal niet, dan ligt het:
Als je 12v meet op de pin van de brandstofpomp dan is de brandstofpomp de grote verdachte. Ik meende dat de middelste pin de 12v was, maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd.
Dankjewel voor de reactie. Ik heb voor de zekerheid een ander relais. Morgen ga ik het proberen of de dame weer wil starten. ik hou je op de hoogte.
Groetjes,
Marco
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kwestie van helemaal mee te zijn, is de bdp sensor de "bovenste dode punt sensor of heb ik dat nu mis?
Heb het antwoord net gevonden in een ander topic waar de topicstarter in gereageerd heeft. Is wel handige informatie voor mezelf ook :-)
Bij de XM is het een hall sensor. Dit plaatje beschrijft wat het ding doet:
Hij zoekt dus naar de eerste tand na de lege plekken. BDP zit daar niet. Info wordt doorgespeeld naar de ECU en die kan er vervolgend het BDP mee bepalen.
Die heb ik gezien toen ik onlangs de koppeling heb verwisseld. ik dacht dat het uitsluitend de toerenteller was. Goed om weten dat ie meer doet dan dat.