Mijn Dame start niet

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
MJ67
afbeelding van MJ67
  • XM 2.0 16V SX 1997 Automaat. Gris Meteore EYY
  • XM 3.0 24V Exclusive 1998 Automaat.Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine. Sable de Langrune
  • XM 3.0 24V 1999 Automaat. Gris Meteore EYY
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine/Gas. Ganache
Mijn Dame start niet

Ik heb sinds kort een XM 2.0 i 16V uit 1997. Echt een fantastische auto. Ik heb alleen een start probleem. Ik heb het in eerste instantie zelf op kunnen lossen. ik kwam tot de ontdekking dat de massaklem op de accu niet goed vast zat. Toen heb ik er latoenkoper tussen gezet , zodat ik de klem weer goed aan kon draaien. Vervolgens weer een poging gedaan om te starten en ja hoor ze liep weer. 

Heb er afgelopen zaterdag een nieuwe klem op laten zetten voor de zekerheid. Dit werkte ook en ze starte prima, tot de dag erop. Benzinepomp loopt nu weer niet. de accuklem nogmaals gecontroleerd en zit goed vast en er zit trouwens ook nog een extra massakabel aan voor de zekerheid. Ik ben niet zo hel erge techneut maar doe mijn best haha. ik ben al heel wat wijzer geworden op het forum.

Ik meet wel spanning bij de 5 polige stekker van de pomp. Zou de pomp misschien kapot zijn. Auto heeft nog maar 124.000 km gelopen.

 

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen om dit op te lossen. Misschien is het een veel voorkomend probleem ?

Ik hoor graag van jullie.

 

groetjes,

Marco

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Mijn Dame start niet

Meet je ook daadwerkelijk 12v op die pin?

In principe werkt het zo als je een XM wil starten (ik ga ervan uit dat je startblokkering nog ingeschakeld is)
Je ontgrendelt de auto met de afstandsbediening, de pomp draait heel even. Vervolgens doe je je sleutel in het contact, geef je de startcode in.
Nu hoort de pomp weer even te draaien totdat het de juiste benzinedruk heeft bereikt. Vervolgens kan je de wagen starten.

Werkt die pomp helemaal niet, dan ligt het:

  1. Zoals je zegt aan de pomp, die stukkend is. Kan voorkomen, gebeurt niet uitzonderlijk veel.
  2. Wat vaker gebeurt is het relais dat de brandstofpomp aanstuurt. Dit is een groot dubbel relais wat zich in de computerbak bevindt. Of de contacten daarvan zijn gecorrodeerd, of het relais zelf is niet goed meer.

Als je 12v meet op de pin van de brandstofpomp dan is de brandstofpomp de grote verdachte. Ik meende dat de middelste pin de 12v was, maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd.

MJ67
afbeelding van MJ67
  • XM 2.0 16V SX 1997 Automaat. Gris Meteore EYY
  • XM 3.0 24V Exclusive 1998 Automaat.Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine. Sable de Langrune
  • XM 3.0 24V 1999 Automaat. Gris Meteore EYY
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine/Gas. Ganache
RE: Mijn Dame start niet

Dankjewel voor de reactie. Ik heb voor de zekerheid een ander relais. Morgen ga ik het proberen of de dame weer wil starten. ik hou je op de hoogte.

 

Groetjes,

Marco

M.Jansen
MJ67
afbeelding van MJ67
  • XM 2.0 16V SX 1997 Automaat. Gris Meteore EYY
  • XM 3.0 24V Exclusive 1998 Automaat.Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine. Sable de Langrune
  • XM 3.0 24V 1999 Automaat. Gris Meteore EYY
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine/Gas. Ganache
RE: Mijn Dame start niet
De dame loopt weer. De boosdoener was de bdp sensor. Ik had als eerste het relais in de computerbak verwisseld, maar die was het dus niet. Ook al meet je spanning bij de pomp, wil dus niet zeggen dat de pomp kapot is. De sensor heeft dus ook een signaal naar de pomp. Gelukkig weer opgelost .
M.Jansen
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Mijn Dame start niet

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Mijn Dame start niet
Ik denk dat de ecu de pomp niet aanstuurt als er geen bdp signaal is. Sensor stuurt niets naar de pomp lijkt me. Resultaat is natuurlijk gelijk, maar voor toekomstige foutzoekers wellicht goed om te realiseren dat je geen directe verbinding tussen sensor en pomp kunt meten....
Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE:

Kwestie van helemaal mee te zijn, is de bdp sensor de "bovenste dode punt sensor of heb ik dat nu mis?

 

Heb het antwoord net gevonden in een ander topic waar de topicstarter in gereageerd heeft. Is wel handige informatie voor mezelf ook :-)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Zo wordt ie inderdaad genoemd. Of het ook daadwerkelijk oovereenkomt met het bovenste dode punt is de vraag. Het is van belang dat de ecu de positie weet van de krukas. Dat is ook niet zo belangrijk, wordt in de softwate van de ecu wel vertaald. Van belang is dat er een vast punt per omwenteling van de krukas gedetecteerd kan worden. Ding werkt vaak ook als toerenteller...
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Mijn Dame start niet

Bij de XM is het een hall sensor. Dit plaatje beschrijft wat het ding doet:

Hij zoekt dus naar de eerste tand na de lege plekken. BDP zit daar niet. Info wordt doorgespeeld naar de ECU en die kan er vervolgend het BDP mee bepalen.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Mijn Dame start niet

Die heb ik gezien toen ik onlangs de koppeling heb verwisseld. ik dacht dat het uitsluitend de toerenteller was. Goed om weten dat ie meer doet dan dat.