Hallo,
Ik ben Harold 20 jaar en woon in het Groningse Stadskanaal.
Ik heb een 97er XM 2.0 I 16V overgenomen van mijn broer.
Zelf ben ik nog bezig met mijn autorijbewijs.
Alleen moest en zal ik een Citroën hebben.
Toch ging mijn zoektocht richting Xsara en Xantia.
Totdat mijn broer moest dieselen en hij mij zijn XM aanbood.
Ik hoop dat ik veel kan opsteken van deze forum.
In de tijd dat ik met mijn rijbewijs bezig ben en dat duurt nog maar een paar weken.
heb ik tijd genoeg om mijn XM rijklaar te maken.
Met vriendelijk groet,
Harold
Welkom Harold. Goeie auto heb je gekozen om in te beginnen.
__________
Crepuscule
Ik zou graag wat foto's van mijn dame er op willen zetten alleen lukt mij dat niet.
Ik kies altijd voor Filtered HTML en dan op de knop Add media klikken en je kunt dan gewoon een foto uploaden vanaf je computer. Bestand kiezen, bladeren en indienen.
Bij deze
Ziet er goed uit, mooie kleur!
Dank U wel!
De auto heeft wel 2 deuken wat ik wel erg jammer vindt.
Onder de dorpel bij de rechterachterportier en op mijn linkerachterscherm
Dat is geen straf als eerste auto :) Succes met je rijbewijs :)
Dat zijn lastige, want niet demontabele delen. Dorpel heb ik ook wel eens gehad (met mijn eerste XM): is vast van een ongelijk (te hoog) liggende stoeprand, waarlangs de vorige eigenaar te dicht heeft willen parkeren.
Verder een mooie wagen, proficiat en veel rijplezier.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja dank jullie wel!
echter moet ik nog een paar dingen repareren.
Mijn elektrische spiegels doen het niet
Moet de sensor van de buitentempratuur meter vervangen.
waar zit die sensor trouwens?
Korte tijd geleden werkt mijn spiegel nog wel.
ik deed mijn auto op slot met de afstandbediening. deuren gingen op slot en ging daarna weer open maar mijn kofferbak en tankklep waren op slot.
zekering vervangen en mijn deurvergendeling werkte weer maar daarna deed mijn spiegels helemaal niets meer
maar ik zal zondag even naar mijn vader gaan. Waar mijn XM ook staat dan zal ik eens die contacten schoonmaken.
Weten jullie misschien ook hoe ik mijn sloten weer gangbaar kan maken mijn deursloten die draaien door
Dat kan.
dus gewoon een kwestie van smeren en proberen.
Haal het dopje los van de bediening van de spiegel op de middenconsole met een kleine schroevendraaier en maak het er onder schoon. Bij mij zat er pijptabak onder en daarna werkte het gewoon weer.
Deursloten met de sleutel bedienen is altijd lastig, wordt bijna nooit gebruikt. Sleutel doorduwen en dan pas omdraaien wil wel eens helpen.
Bedankt voor de tip.
Liever heb ik mijn deursloten wel weer werkend.
Als ooit een keer mijn afstandbediening niet werkt ik als nog weg kan gaan.
Idd sleutel er eens goed hard induwen. De laatste mm('s) kunnen t verschil zijn, gezien de diefstal beveiliging
Goededag mede XM liefhebber's,
Allereerst allemaal een goed 2016.
Ongeveer anderhalf jaar geleden werd ik lid van dit forum. In Augustus 2015 lid geworden van de club leuke contacten aan overgehouden. En een aantal leuke meetings gehad zelf bij de Evenementencommissie gegaan. Aanstaande zaterdag staat de Nieuwjaarsborrel op het programma bij Citroënspecialist Nico Wilbrink in Groningen.
Mijn XM heeft een dikke jaar stilgestaan. in Juli 2015 haar naar een specialist gebracht voor de APK. En met vlag en wimpel op een lekke uitlaat en 2 banden na door de APK heen gegaan. Afgelopen half jaar en 10duizend km verder. Is er een hoop gebeurd aan mijn auto qua onderhoud.
Ik ben overal al geweest met de XM. En het is elke dag weer een genot. Buiten het gewone onderhoud, heb ik een klein ongelukje gehad met de voorruit. En zo zit je de hele dag bij Carglass voor een voorruit. De monteurs vonden het een prachtige auto en hartstikke leuk om aan een XM te mogen werken. Ook he ik een hele hoop nog veranderd aan de XM om hem aan te passen naar mijn eigen smaak. Lang leve de Autosloperij!
Ik heb van een Sloop XM heel veel onderdelen afgehaald. Zoals houten inleg interieurdelen,hoedeplank,13de ruit. De Monte Carlo's voor een schappelijk prijsje weten over te nemen. Gele lampen met korting bij een automaterialenzaak gehaald. Ik ben nog lang niet klaar met de XM, en zal in de toekomst nog wel meer foto's gaan posten.
Met vriendelijke groet, Harold
Hoi Harold, die gele lampen ben ik wel heel benieuwd naar. Ik heb dat korte geleden nog op de oude XM van FurrieGurrie gezien en vond het erg fraai. Tot zaterdag!
__________
Crepuscule
Hoi Frank,
Ik kom waarschijnlijk aanstaande zaterdag niet met mijn eigen XM bij de nieuwjaarsborrel.
Ik moet vrijdagavond een V6 wegbrengen naar Janco in Leimuiden en gaan samen met zijn TCT naar Groningen.
We nemen ook nog een vriend van ons mee. En mijn achterbank kan niet in delen naar beneden en die van Janco wel.
Bij de bijlage heb ik een foto van de lampen gezet ik ben er zeer tevreden over.
En dat voor 8€ omdat er korting was normaal 12€ moet er nog meerdere setje's halen voor de grootlicht en de mistlicht.
Tot zaterdag!
Ik heb overzet kapjes gebruikt waardoor zeker de verstralers ook als ze uit zijn een hele mooie gele gloed hebben.
Passen die kapjes dan gewoon in het gat van de behuizing? Of maak je ze aan het lampje vast? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit of moet.
Ik vond het bij de CX altijd erg fraai dat de verstraler geel was en dimlicht dan weer niet
__________
Crepuscule
Marco heeft in één van de oude clubbladen er een mooi artikel over geschreven. Wat je nodig hebt om zo'n mooie gele gloed te houden in je lampen, ook als ze uit zijn, zijn H4 overzetkapjes.
DRAAG SCHONE LATEXHANDSCHOENEN.
De zilverlaag in de reflector heeft wat meegemaakt en gaat snel stuk. Daar wil je niet het vet van je vingers op hebben. Dan kan je op zoek naar een andere reflector. Niet vies maken is de beste oplossing, en ga niet te hard poetsen om het mooi schoon te krijgen.
Is best een klusje, maar even in het kort:
Voor het dimlicht gaat het iets anders te werk: daar zit een beschermkapje in, dat er uit moet worden gehaald. Met beleid doen, dit zit met een paar weerhaakjes. Ik gebruik een kleine schroevendraaier om de pootjes een beetje plat te drukken van binnenuit, dan lukt het vaak wel.
Er staat ook nog een artikel hier op het forum, maar daar staan geen foto's meer bij.
Rechter onderdeel is wat je nodig hebt. En geloof me, het licht wordt ontzettend geel!
Over die CX: ik weet niet of dat nog toe is gestaan tegenwoordig. Ziet er inderdaad erg gaaf uit, maar ik meende dat dim en grootlicht dezelfde kleur moeten hebben. Wit of geel, maar niet wit én geel. Zou je de APK regels even over moeten naslaan.
Dank voor je uitgebreide verslag Djidde. Dat is nog wel een flinke klus dus. Ik vond nog deze foto van een vroege XM. Hadden die dan gele tussenvenstertjes in de behuizing zelf?
__________
Crepuscule
Hierbij een foto van mijn XM
Mooie XM! Donkerblauwe lak met gele lampen, hele goede combinatie ;-)
Ik weet het niet helemaal zeker Frank. In het dimlicht zat bij een type 1 wel een tussenvenstertje, maar ik heb nog nooit een gele gezien. Ik weet dat een oud clublid (Mike, AKA La Noir Verni) een setje originele gele mistlichten in zijn auto had, daar waren de reflectors geel. Misschien dat dim en grootlicht nooit officieel geleverd is met gele lichten, maar voor die reclameshots nog wel.
Mochten dim en grootlicht origineel wel bestaan, zou ik ze nog niet monteren. Dat type 1 systeem was leuk bedacht (eerste door computer ontworpen koplamp meende ik) maar die glaasjes worden allemaal oud. Ze worden wel geel, maar geel van oudheid , en het licht wordt daardoor ernstig tegengehouden. Dan liever een fatsoenlijke type 2 koplamp met daarin h4 glaasjes. Of een setje mooie bi-xenonprojectors met 3000k xenonlampen, maar ik denk dat ik voorlopig een van de weinigen ben die zo gek is om dat te doen.
En ziet er fraai uit Harold. Dat geel staat ontzettend chique, al begrijpt geen enkele fransman waarom die rare Nederlanders dat doen.
We zijn hier Franser dan de Fransen ;-) Bovenstaande foto is van Citroën zelf, dus het origineel. Maar aangezien juist die lampen hier nooit zijn geleverd, kunnen we niet weten hoe het echt zit. Om een soortgelijk effect te kunnen krijgen zou je natuurlijk in de verstralers een geel kapje kunnen doen en in het dimlicht een gele H1. Daar kom je dan ook mee door de APK.
__________
Crepuscule
Dat is waar, dat ziet er waarschijnlijk ook leuk uit.
Ik heb het even nagekeken, en er staat alleen dat het wit of geel mag zijn. Er staat niet bij dat dat dim en grootlicht dezelfde kleur dienen te hebben. Goed om te weten, aangezien ik 4300K xenon pitten heb besteld en geen zin had m'n grootlicht ook nog te veranderen. Daar zit nog wel zo'n geel H4-kapje namelijk.
Pagina's