Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Pagina's

107 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
tom
afbeelding van tom
Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Tom, 60 jaar, veel verschillende Citroens gereden en 1 x een XM, een 2.1. TD automaat uit 2000. Een geweldig sturende dame, maar ik verkocht haar op het moment dat ik viel voor de Renault Avantime.... Ik verkocht haar aan een camera man bij de VPRO in 2007, die na drie maanden de automaat aan gort had, sneu, we zijn er uit gekomen. Nu ettelijke auto's verder, w.o. nóg een Avantime ben ik toch weer op zoek naar een idem 2.1. TD automaat, break of berline, niet teveel km.s. en in goede staat, dus dat zal wel wat gaan kosten... Ik heb begrepen dat dat de 2.5 dieselmotor minder betrouwbaar is: cylinderkop sores, hoewel ik ergens las dat deze met een aangepaste kop wel o.k. zijn. Zoek geregeld op internet maar tot op heden nog niets gevonden. Tips: graag..... Hieronder een plaatje van betreffende dame.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Goed idee Tom, gewoon weer lekker een XM gaan rijden. Deze is net ingereden ;-)  LINK
maar zonder airco

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

en deze is zo goed als nieuw...  LINK

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Dank voor je snelle reactie en jemig wat op het oog n mooie auto, de juiste specificaties én kleur.

Neem morgen contact op en ga haar als het even kan vlg week bezichtigen..sturen zal lastiger worden: zo te zien geen kenteken bij...

Ik laat mn bevindingen dan horen! Groet! Tom

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Zo is dat. Deze XM heeft een APK  t/m dec 2016 dus inmiddels ook een kenteken. En met zo'n km-stand kun je er zo'n 10 jaar mee vooruit....
Ik zou zeggen ...DOEN

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Ja de kans is erg groot: doen... echt een buitenkansje, zoek al tijden op internet, had deze dus effe gemist. Rijd jij al lang XM? Mijn enige en eerste XM was mn eerste auto met automaat, sindsdien wil ik niet meer anders. Na twee Aavntimes waar ik financieel op leegliep, ben ik overgestapt op Saab eerst een met enkele turbo daarna twin turbo diesel, opgereden. Ook n heerlijke auto en ook wel onderscheidend en nu rijd ik n volvov50 d3 (5cyl) diesel met automaat, zeker geen verkeerde auto, maar comfort én design lonkt!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ik rij XM sinds 2001 en ben nu bezig in mijn 5e. Ik heb veel exemplaren gehad die al aan het einde van hun levenscyclus waren maar heb 2 jaar geleden een Turbo CT gekocht met nog maar 72.000 op de klok. Deze rijden we nu als dagelijkse auto en dat wil ik nog minstens 8 jaar volhouden.  Als je het geld er voor (over) hebt om een XM te rijden en deze ook goed te onderhouden, dan is het allemaal prima te doen en heb je er een bijzonder chique en comfortabele wagen van.
Ik heb ooit ook een 2.1 TD automaat Berline gehad en dat was een van mijn beste XM's ooit. Ik heb 'r alleen weggedaan omdat ik mijn derde kind kreeg en weer een break nodig had qua kinderwagens etc. Het derde kind is inmiddels 8 jaar en mijn oudste bijna 18. Kinderwagens zijn inmiddels passé. We rijden dus nu weer een mooie Berline op benzine die ik vertroetel alsof het een nieuwe wagen is.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Ik rijd XM sinds ik mijn rijbewijs heb, dus bijna 5 jaar. 

Met het juiste onderhoud rijd je ook een slecht exemplaar heel erg lang. Een goed exemplaar heel erg lang. Ik ben nu aan mijn tweede XM, de vorige ben ik aan het slopen wegens ernstige roest, teveel voor mij om nog aan te beginnen. Ik rij nu een hele goede V6 met wel flink wat kilometers, maar een gereviseerde automaat en een als nieuwe bodem. 

Vind je een exemplaar met weinig roest en een goede algehele staat ben je binnen.
Die motorblokken zijn sterk en houden het lang vol, mits met goed onderhoud. Motorolie ook echt elke 10000 km vervangen, haal je die kilometers niet elk jaar. Regelmatig de bodem reinigen zodat zand en pekel wordt weggespoeld. 

Enige specifieke aandachtspuntje van de 2.1TD is de Lucas Epic pomp (dieselpomp). Deze gaan vroeger of later lekken. Revisie is een duur grapje. De dieselliefhebbers kunnen je wel vertellen hoe je ziet of dat ding nog schoon is, ik ben geen dieselexpert. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Nu 18 jaar XM, 5e exemplaar, allemaal 2.1TD's. Blokken zijn oersterk. Heb intussen de laatste 4 over de 5 ton heen gejaagd en 2 daarvan over de 6 ton. Lucas Epic checken met de servetjestest van Jabaar. Paar servetten meenemen naar bezichtiging. Even de onderkant van de pomp schoonvegen en dan met draaiende motor servet tegen de onderkant aanhouden een paar minuten. Blijft deze droog, dan is de pomp goed. Vang je ook maar 1 druppel verse diesel dan moet je de auto laten staan of er 1500  euro extra voor een pomprevisie in duwen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Een XM die nog maar 45.000 heeft gedraaid zal toch niet gauw een lekke pomp hebben.... 

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Het lijkt erop dat het niet van kilometers afhankelijk is maar van leeftijd. Ook wat diverse New Old Stock pompen gingen lekken door uitdrogen van rubbers etc. Dat is het lastige aan die dingen.

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Werd vervolgd... was even een weekendje elders... dank voor jullie reacties en Djidde lees op het forum dat je vader net overleden is: gecondoleerd en ook jij dank voor je reactie: zal op de dieselpomp, effe uitzoeken waar die zit, letten.

Mailcontact met de huidige eigenaar gehad: is een import Belg ( de auto), met nog de originele distributie etc.. verder werkt alles naar behoren.

Bollen moeten gevuld/vervangen, banden redelijk. Morgen een belafspraak en hoop dat dat aanleiding vormt de auto komend weekend te gaan zien/horen en rijden, ik houd jullie op de hoogte.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Leuk Tom, ik hoop dat het wat wordt. In België was de 2.1 TD en de TCT ook leverbaar als Exclusive. Daar komt die van mij ook vandaan.
Het is een land waar je nog wel eens een nette 'zondagse auto' kunt vinden met een lage km-stand. Een fenomeen dat we in Nederland niet vaak meer tegenkomen.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Dank Tom! 

En inderdaad, ik ben ook wel benieuwd. Als de distributie inderdaad nog origineel is zo gauw mogelijk vervangen. Als dat ding knapt heb je fikse schade.
Multiriem zal ook wel aan zijn einde zijn. 

Kijk ook de dop van het koelvloeistof reservoir na, of deze nog goed afdicht, en of het rubber nog soepel is in de rand. Zelfde geldt voor oliedop, alhoewel die wat minder gevoelig is. 

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Inmiddels telefonisch contact met de eigenaar gehad. Veelbelovend.Auto wordt een dezer dagen op kenteken gezet, als dat zover is dan maak ik een afspraak...Wel zit er een kras over de zijkant van de auto, vandaal met sleutel....en ook de motorkap heeft schade. Wordt vervolgd

Mica
afbeelding van Mica
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Jammer van zo'n kras, maar verder lijkt het mij een topper. Zo vind je ze niet dagelijks

xxxxxxm

fritsie
afbeelding van fritsie
RE:

Zo'n kras hoeft niet een groot probleem te zijn. Dat kunnen ze redelijk vlot en gemakkelijk bijwerken tegenwoordig.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt Tom. Ik vind het leuk om te volgen hoe het gaat met de aankoop.

Je moet eigenlijk ook even goed naar de banden kijken. Die kunnen best wat 'vierkant' zijn geworden door het vele stilstaan. Ook kunnen ze al heel oud zijn. Bij mijn Belgische import XM kwamen we er na een half jaar pas achter dat er nog 2 originele fabrieksbanden op zaten uit 1995. Die hadden vooral aan de binnenzijde flinke droogtescheuren. UIteindelijk heb ik ze alle 4 vervangen voor nieuwe Michelins. Dat rijdt dan wel weer geweldig trouwens.

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Update, vrees dat de banden erg oud zullen zijn... begreep dat de achterbanden qua profiel goed zijn, voor minder... er is wel geregeld, maar weinig mee gereden. Hoop niet dat ze vierkant zijn... 

De verkoper is een echte Citrofiel en handig, doet erg veel zelf, dus vermoed dat hij ook naar de banden gekeken heeft qua ronding. Hij monteert a.s. vrijdag nwe platen en veerbollen. Zaterdag ga ik sturen... wordt vervolgd dus....

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Het kan zijn dat het profiel best nog goed is maar banden uit 2000 kunnen wel oud en uitgedroogd zijn. Je kunt even kijken naar de DOT-code.
De laatste vier cijfers van de DOT code (in onderstaand voorbeeld '3909') bevatten informatie over de productiedatum van de band:
- Bij banden van voor 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers
- Bij banden van na 2000 of later bestaat de DOT code uit 4 cijfers



De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar. De band uit bovenstaand voorbeeld is geproduceerd in week 39 van het jaar 2009.

Als jouw potentiele XM van bijvoorbeeld januari 2000 is? Kunnen er dus banden met bijvoorbeeld code 429 (week 42 uit 1999) op zitten. Of 0200 (week 2 uit 2000)

Hoe dan ook, als de banden 16 jaar oud zijn, met of zonder profiel, zou ik ze toch binnen afzienbare tijd laten vervangen. Dat kost bij 4 banden ca 450,- Op zich geen breekpunt lijkt me, maar dat kun je wel mooi inbrengen in de onderhandelingen ;-) 

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Idd, de banden zijn w.s. uitgedroogd en moeten dan vervangen worden. Dank voor de uitleg over de productiedatum, ik heb dat ooit geweten...

450,- voor 4 banden: das niet duur... ben erger gewend....Heb je dan wel Michelin? Die "horen" er per slot onder...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Uiteraard, Michelin Energy Saver. Je heb wel een Citroen/Peugeot specialist nodig die een speciaal opzet-stuk heeft voor het balanceren van dit type velgen.
Bijgaand een fotootje van mijn oude banden ...  (code 055, oeps!) 

 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Hoe ging de proefrit Tom? Ik ben wel benieuwd ;-)

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Ben op zaterdag wezen sturen, prachtige auto echt waar, wel wat beschadigingen. Veerbollen waren al vernieuwd en voor de distributie is een oplossing te bedenken. Ik twijfel nog... Ik ga nog even in een andere sturen voor ik beslis. Dat wordt eind deze week, dat is de afspraak ook met de verkoper.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Lees ik dit nu goed?

Een 2.1 TD automaat ook nog. Die automaat is een heel zwak punt.  En met een originele diatributie van 15 jaar oud en een kras voor € 8.250. Hoezo goed onderhouden, Of het is 10 jaar stil gezet en weer tot leven gebracht en dan met alle risico's van brekende riemen, etc...

Volgens mij is dit een hele dure mooie bak ellende voor de toekomst. Als ex-clublid zeg ik dat je bij dit soort aanbiedingen gelijk moet omdraaien. Je komt met een oude diesel door de milieumaatregelingen helaas niet meer overal binnen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Ik heb ook een 2.1 TD automaat gehad en die met 350.000 km ingeruild. De automaat was zelfs bij die km-stand niets mis mee. 

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Hmm Jabaar, toch maar even reageren: het is een auto die aantoonbaar heel weing km's in België gelopen heeft. Vanwege de andere MRB wetgeving kan je daar wel een diesel rijden ook als je weinig km's draait. Aan interieur m.n. en onderkant ook is te zien dat de kmtrage naw klopt.

Profiel van de banden is ok, maar ze zijn oud dus moeten vervangen. Veerbollen zijn net vervangen. Distributie e.d. incl thermostaat worden voor aflevering vervangen. Ik rijd al jaren automaat... de bak schakelt soepel. Vlgs mij valt en staat een bak en de rest bij de wijze waarop ze bereden is...Zo heb ik inmiddels al van alles mee gemaakt aan kosten, maar nimmer olieverbruik of een kapotte automaat..                                                  De kras met ws een sleutel over de volle lengte is zonde op de verder gave lak. 

Qua milieu: moet nog even opzoeken of ik er Berlijn mee in mag, daar kom ik vaak...en zo niet dan schaf ik nog snel een sticker aan op mijn huidige auto... je mag zelf het kenteken invullen...

Ik ben idd ook bang dat ik er op leeg ga lopen, vandaar dat ik eerst mn huidige auto wil verkopen om een buffer te hebben.. zelfs de strips waren onaangetast btw

Ik heb inmiddels een goed bod op mijn dagelikse bak...maandag weet ik meer.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Berlijn mag je vergeten met een diesel XM. Net als vrijwel alle andere Duitse grote steden en Utrecht en Rotterdam tegenwoordig.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ja naar Duitsland met een wat oudere diesel is lastig. (Tenzij je een gehandicaptenkaart hebt.) Dit zijn de voorwaarden: https://www.milieusticker.nl/ecms_pages.php?id=1#8  Over een jaar of 10 mag het weer wel want dan is het een klassieker 

__________
Crepuscule

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Dus ik mag met mijn 2.5 liter ongeblazen en roetbrakende diesel camper uit '78 wel overal komen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer op zoek naar de ultieme XM...

Als je blauwe oldtimer platen monteert.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Pagina's