Electric XM

Pagina's

35 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
Electric XM

Sommigen van ons hebben de ambitie ooit een electrische XM te bouwen. In deze draad kunnen we onze ideeën delen:

Pieter (van Nefetiti) vind deze links wel leerzaam:

http://nanoflowcell.com/ (te mooi om waar te zijn, wel het bekijken waard, zeker als je van marketing houdt)

http://www.nwba.nl/doelstellingen/

http://www.nwba.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/deelrapport-brandstoftafel-duurzaam-waterstof.pdf

http://tweakers.net/nieuws/102789/promovendus-tu-e-vindt-methode-om-opslag-waterstof-te-verbeteren.html?mode=nested&niv=0&order=desc&orderBy=rating&page=1#reacties

http://elbitsystems.com/Elbitmain/files/Fuel_Cells.pdf

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Ik kan nog een link toevoegen met nieuws dat wellicht een en ander dichterbij kan brengen: http://www.rvo.nl/actueel/nieuws/nieuwe-kansen-met-vrije-patenten-van-toyota-waterstofauto%E2%80%99s

Pieter & Nefertiti

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Electric XM

Een (semi) klassieker ombouwen naar elektrisch aangedreven auto? echt? kom op zeg, nieuw oke maar de echte liefhebber rijd met zijn (semi) klassieker op ouderweste peut of diesel, op gas moet je koken en elektriek is voor gloeilampen en dat soort dingen anders kun je net zo goed gelijk in een emotie loze prius/honda what ever stappen.

 

 

 

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ik vind het wel een nobel streven. Stel je voor; badend in XM weelde, bollengeveerd en volledig geruisloos door de wereld zweven. Ik zou er direct voor gaan. 

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Electric XM

Ja, maar jij bent ook een ex prius rijder.......... of 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Klopt, ik heb ook 4 jaar een lease Prius gereden. Ik had er een vergelijkbare band mee als met mijn Philips stofzuiger. Gewoon niets, niks, geen enkele band, whatsoever. Maarrr... wat ik stiekem wel erg leuk vond was dat ik veel Golf, BMW en Mercedes-rijders te snel af was met mijn electromotor  ;-)

__________
Crepuscule

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

 Geen band met je stofzuiger???

 

 

Zo'n Prius blijft je wel achtervolgen  een elektrische grote Citroën met bollenvering lijkt mij geweldig! Hoewel het V6 geluid me ook erg goed bevalt, lijkt me de stilte in combi met de acceleratie geweldig. Past voor mij erg goed bij het luxe karakter van de Xm en de C6....

 

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Ook ik zal het leuke gegrom van de V6 bij het optrekken missen. Maar het gaat mi. niet om het type motor wat er inzit maar om de esthetiek en het rijgenot. Zoals ik in een ander topic al schreef wil ik dat de vorm van de auto (esthetiek), de acceleratie, topsnelheid (dit mag wel wat minder, 235 km/uur is hier wel wat overdreven), wegligging en uitrustingsniveau in takt blijven. Als daar geen afbreuk aan wordt gedaan en je kan met een grote luxe auto rijden zonder of met minder milieubelasting en tegen lagere kosten dan lijkt mij dat een nobel streven. Volgens Mark zou zelfs een SM, CX of DS op LPG geen klassieker meer zijn.

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Electric XM

Prius is in dit verband ook geen goede vergelijking voor een topsegment-voiture als de XM. Dan zou je Tesla moeten noemen

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electric XM

Is ook mooi, Tesla, maar nog een tikje duur en bereik van max 500 km vind ik nog wat krap.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Wat dacht je van een originele als classic en daarnaast een super elektrische  met alle moderne snufjes ?

Camera, rijbaan signalering, afstand op voorganger, noem maar op alle elektronische techniek.

Toevallig heeft mij buurman “Leen APK “ al een keer geopperd om die van mijn om te bouwen.

Ga ik toch eens over denken maar dan met een tweede XM erbij.,Je staat er van te kijken hoe deze 2CV optrekt

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Electric XM

Ha, dat ziet er leuk uit: ff gegoogled en op deze site gekomen: http://www.tractionelectrique.nl/.

Als DS mogelijk is, moet XM toch ook kunnen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Veel mooie dingen beginnen met een droom. Over 10 jaar is de XM de mooiste schone auto op de weg!

Niet de elektrificatie die ik voor ogen heb maar als je niet kan wachten:

http://www.zonderbenzine.com/watkosthet

http://www.he-cars.com/elektrische%20auto%20ombouwkit.html

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ik zit ook al wat te rekenen. Per jaar verstook ik ongeveer € 4300,- aan brandstof en de wegenbelasting is € 800,- Die kosten vallen weg maar de electriciteitrekening zal stijgen. Voor mijn 30.000 km per jaar heb ik ca. 4500 kWh nodig. Bij € 0,22 per kWh is dat € 990,-   Een XM ombouwen bij een club als Rebbl kost ca € 18.000,-  en dat is in mijn geval dan in 5 jaar terugverdiend ;-)

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Electric XM

Alternatieve methodes zoals elektrisch en waterstof trekt mij ook hoor. Er zitten echt mooie technieken tussen. Tesla heeft zelfs zonnepanelen in het dak zitten om alle accessoires aan boord te voorzien van stroom, zodat je deze niet van je accu's snoept.  Fast charging wordt nu ook steeds meer verbeterd. 

Op dit moment is ombouwen wel mogelijk, maar lijkt me een pestklus om alles werkend te krijgen. Zo'n 2CV heeft maar 3 draden door de auto lopen ofzo, dat is bij de XM toch wel anders. Om het allemaal op een OEM manier te laten werken heb je toch wel iemand nodig die je helpt bij bedrading en dergelijke. Startvergrendeling is te omzeilen. Maar bij een later type V6 (ES9J4) met automaat is het goed nakijken of dat kan werken icm een electromotor, door de bijbehorende automaat ECU. maar interessant is het zeker. 

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Ik denk dat voor alle besturing een PLC-achtige interface moet worden ontwikkeld. Alle draadjes zijn tenslotte in- dan wel output. Meestal aan/uit (digitaal) en in sommige gevallen analoog. Met een Arduino zal al veel mogelijk zijn.
Naar mijn idee komt de versnellingsbak te vervallen. Het koppel kan direct overgebracht worden op de aandrijfassen. Acceleratie, vooruit en achteruit kan elektronisch worden geregeld. Remenergie kan met een zogenaamde H-brug worden terug geleverd.

Ik heb een relatie bij Variodrive die voor industriële toepassingen, zoals heftrucks e.d. de motoren en DC-drives regelen. Ik zal hem eens vragen om mee te denken.

Pieter & Nefertiti

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Electric XM

Oh ik zat nog op de oude manier te denken. Daar werd de elektromotor aan de versnellingsbak gekoppeld en de versnellingsbak werd dan in één versnelling vast gezet. Natuurlijk is direct op de aandrijfassen beter, minder slijtende onderdelen. Maar wel meer ontwerpen en fabriceren om dat te laten passen.

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Djidde zegt:

<p>Oh ik zat nog op de oude manier te denken. Daar werd de elektromotor aan de versnellingsbak gekoppeld en de versnellingsbak werd dan in één versnelling vast gezet. Natuurlijk is direct op de aandrijfassen beter, minder slijtende onderdelen. Maar wel meer ontwerpen&nbsp;en fabriceren om dat te laten passen.</p>

Ik denk dat dat juist wel meevalt. de beide assen moeten gekoppeld worden (holle spline as). Op dat as kan dan de aandrijving (getande riem oid) worden overgebracht. Zo ontstaat er onzettend veel ruimte en wordt het gewicht (zeker bij een V6) behoorlijk verminderd.Mijn plan is om in Autodesk Inventor alle ophangpunten in 3D te tekenen en dan zo te zien hoe de beide aandrijfassen het beste gekoppeld kunnen worden en welke ruimte er overblijft voor de vervangende aandrijving. 

Ik weet niet wat een V6 inclusief versnellingsbak weegt maar dat zal behoorlijk zijn. Ook de benzinetank (vol toch wel tegen de 90 kg) zal kunnen vervallen. De elektromotor(en), powerelektronica, stroomvoorziening tussenas en frame mogen dus best wat wegen voordat we weer op de 1666 kg zitten .

Pieter & Nefertiti

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Electric XM

Ook dit is mogelijk deze DS krijgt een nieuw hart !!

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Er zijn dus meer mensen die hier in durven te investeren. Bemoedigend en zo blijven deze prachtige modellen in de (verre/nabije) toekomst ook nog buiten het museum te bewonderen .Ik kijk er naar uit om het zelf op te gaan pakken (wellicht in teamverband) met een XM. Eerst even in de VUT zien te komen .

Pieter & Nefertiti

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: Electric XM

Mooi initiatief! Komt helemaal goed:

https://www.youtube.com/watch?v=j2vsXvLoxuk

Met 20.000 euro aan accu's (en een break om ze kwijt te kunnen) kun je de actieradius van n V6 misschien wel halen.

De eerste tip die je overal leest is: neem een lichte auto. En uiteraard heb je ook nog een hoop andere dingen aan te drijven als je hydraulisch veert, stuurt en remt. Ideaal voor de actieradius is het zeker niet, maar het kan zeker wel! Ik help graag mee met die gene die de investering aan durft!

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Electric XM

De schatting voor het omzetten op elektrisch van deze DS  zijn     35000.00 euro   buiten  de restauratie en het aankleden.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Vorige week had Hertz een Mitsubishi Outlander PHEV voor me klaar staan op Leeds Bradford. Elektrisch rijden is echt wel leuk (zelfs als je met zo'n grote auto over de smalle Engelse wegen moet rijden) en het wordt steeds leuker! Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=HltFaAZ9oDw / Wheeler Dealers S13E16 1985 Maserati biturbo HD

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Afgelopen zaterdag bij Wheeler Dealers werd inderdaad een Maserati omgebouwd naar een nieuwe electrische motor. Naar aanleiding daarvan ben ik ook even gaan onderzoeken wat dat zou gaan kosten voor een XM en vond ter indicatie onderstaand lijstje bij Rebbl.com

__________
Crepuscule

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Na een tijd van stilte een update.

Mijn droom was/is het ombouwen van de XM. Nog steeds denk ik dat het een haalbaar project is maar ik moet toegeven dat het voor een XM lastig en vooral erg duur gaat worden. Het gewicht van de auto is feitelijk te groot. Stel je doelen haalbaar is een veel gegeven advies en daarom heb ik een en ander bijgesteld. Ik ga starten met het ombouwen van een BX TGE met GTI  interieur uit 1993 (921 kg met bollenvering en ook ontworpen door Bertone ) Deze nog zeer gave auto heb ik van de zomer (voor weinig) in Portugal gekocht met 98000 km op de teller. Op dit moment wordt er groot onderhoud aan gedaan en wordt er een elektrische stuurbekrachtiging ingebouwd.  Voorlopig blijft de auto even daar en verdien ik een deel van de aanschaf snel terug omdat ik daar dan geen auto meer hoef te huren (we hebben er een klein tweede huisje). Thuis heb ik ondertussen flink geinvesteerd in zonnepanelen en zoek ik naar mogelijkheden voor de ombouw die ik na verloop van tijd wil uitvoeren.

Fase 1 is het vinden van een aandrijving. Ik wil niet aansluiten op de bestaande versnellingsbak. Het alternatief is het toepassen van twee motoren maar dat maakt het weer duurder. Zelf ben ik nu helemaal vol van deze oplossing die juni 2020 wordt verwacht (met de hoop dat het betaalbaar wordt): https://swindonpowertrain.com/uk/news.aspx

Er zijn allerlei ontwikkelingen in de opslag van energie. De kosten per kWu gaan steeds sneller naar beneden en ook het gewicht van de accu's wordt steeds lager bij een grotere opslagcapaciteit. Hier: https://cleantechnica.com/ zijn regelmatig interessante ontwikkelingen te lezen.

Ook Michellin investeerd in een duurzamere toekomst zie: https://www.nwba.nl/symbio-vergroot-autonomie-van-elektrische-voertuigen-michelin-faurecia-en-renault-met-brandstofcel/

 

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Electric XM

Goed bezig Pieter. Hopelijk kun je zo wat ervaring opdoen en wordt het ooit ook mogelijk om het in een XM te realiseren.  

__________
Crepuscule

Sluiter
afbeelding van Sluiter
  • XM V624 1999
RE: Electric XM

Ik gruwel bij de idee om mijn XM V6 24 van een elektrische motor te voorzien. Daarbij verliest men meteen der status van cultureel mobiel erfgoed en de toekomstige daarbij behorende voordelen. Weet wel dat bij een crash met een later ingebouwde electromotor de brandweer niets onderneemt in verband met het  risico voor eigen leven. Mijn XM weegt 1550 kilo, hoeveel accu,s heb ik dan wel niet nodig of mijn actieradius wordt zeer klein.

Beter is het in te zetten op e-fuel, een Co2 neutrale synthetische brandstof waarbij de bestaande infrastrustuur gehandhaafd kan blijven. De FEHAC doet op dit punt haar uiterste best.

Blettint
afbeelding van Blettint
RE: Electric XM

het lijkt mij geweldig een autovakantie met een DS cabrio voorzien van electromotor en waterstofvoorziening! Heerlijk eindeloos door Europa zoeven...... actie radius 1100 á 1200 km! wel jammer dat er zoveel andere automobielen op de wegen rijden die de rust verstoren!

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Ik begin met de BX maar blijf dromen dat mijn XM ook ooit aan de beurt komt. Dit is een leuke: https://www.digitaltrends.com/cars/electric-crate-motor/

Pieter & Nefertiti

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Electric XM

Update:het heeft heel wat voetenin de aarde gehad voordat ik de BX in Nederland had en kon importeren. Maar uiteindelijk heb ik kunnen starten met het project. Er komt een motor in uit een Nissan Leaf (alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de battery packs, heb ik in huis).

Met wat ondersteuning via de mail van Tobias is van het hydraulisch systeem nu alles aangesloten (nieuwe octopussen, een bekrachtigd stuurhuis, een andere accumulator en een opbrengstverdeler erbij). Testen kan pas als de auto weer op haar wielen staat. De pomp is een gok maar ik heb er redelijk vertrouwen in dat dit gaat werken. De energieconsumptie is daarbij de grootste vraag, maar een BX op benzine verbruikte ook niet meer dan soortgenoten zonder HD-pomp. 

Het gaspedaal  zit op zijn plek en waar eerst de versnellingspook uit de vloer kwam zit nu een mooie schakelaar. Achter het klepje om benzine te tanken kan straks elektriciteit worden getanks via een type 2 socket. Deze is al gemonteerd.. De ChaDeMo komt in de bumper (een van de laatste klussen). Dit weekend begin ik met de constructies voor de battery packs (refurbished, zijn in bestelling). Twee op de plek van de benzinetank en 6 i.p.v. het reservewiel. Daarna een anticorrosiebehandeling met Mike Sanders vet. Als dat klaar is komt de ophanging van de Leaf-motor aan de beurt. Dat zie ik nog als de grootste uitdaging.

Nu ik bezig ben kriebelt het toch om dit kunstje ook met een XM uit te gaan halen 

PS. Omdat ik geen echte brug kwijt kan in mijn garage staat de BX op een houten constructie (op een lekkere werkhoogte voor onder de motorkap). De poetsbrug staat helemaal ingezakt zodat ik de benzinetank en dergelijke kon demonteren.

 

Pieter & Nefertiti

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Electric XM

Wow je bent al heel ver!  Leuk project hoor Pieter.  Die XM komt er ook wel.... ooit

__________
Crepuscule

Pagina's