Oh, dat is jammer.... maar niet vreemd natuurlijk. Lijkt me een van de meest gevraagde onderdelen voor een 2.1 diesel.
Maar was jij niet al jaren onderdelen van XM's aan het verzamelen ;-)
Heeeel misschien in het magazijn?? Moet je net mazzel hebben natuurlijk
Je had toch nog een reserve of is die ook al overleden. Probleem is gewoon dat ze oud en versleten worden en revisiebedrijven doen deze pompen niet meer. Behalve dat de o-ringen gewoon op zijn is het onder dat zwarte kapje meestal ook ellende, want de isolatie van de bedrading is gaar.
Weet er alles van. Als je mazzel hebt is het een paar o-ringen vervangen aan de bovenkant met zo'n setje. Dus goed kijken waar het lekt. Heb weleens gezocht in Frankrijk op leboncoin Dus als je een 2e-handsje kunt kopen ben je voor een tijdje uit de brand. Gereviseerde gaat wel langer mee. Het vervangen van de pomp kan zonder de distributieriem te moeten lossen. Dat scheelt weer.
Succes met de zoektocht. Een Volhouder ben je wel. Als de pomp nu lekt en de XM rijdt nog wel kun je tijdelijk een opvangbakje onder de pomp knopen met wat touwtjes. Dan komt de diesel in ieder geval niet verder op je blok, multiriem en distributieriem.
Zeg Marc, tegen over mij op de Oudebrugweg zit een speciaal bedrijf "Rob Stokking" al jaren lang de Diesel speciaal list practies iedere garage komt daar voor reviesie van pompen. Neem die oude pomp zaterdag mee naar het magazijn of ga zelf even langs als je nog in Gouda werkt.
Ik zal morgen even vragen of ze er iets mee kunnen doen.
Wil nog wel een XM hebben, want oude liefde roest niet. Heb geen diesel meer nodig en als ik dat zou moeten dan ga ik op zoek naar een XM-diesel met een Bosch-pomp. Dus voor 1996.
Probleem is dat de Lucas Epic-pomp gewoon op is. En alleen op te lossen door alle draadjes te vervangen. Heb nu een Saab 9.3 2.0 t. Ook weer een avontuur. Toch heb ik daar niet zo'n klik mee zoals ik met de XM had.
twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: SPOED! Gezocht: goede Lucas Epic.
Het blijft natuurlijk veel geld maar hij is bijna nieuw, als je veel reparatie hebt dan ben je ook zo 200 Euro kwijt, plus dat je voor een redelijke basisauto ook 2000 euro maar zo kwijt bent.
Ik heb even bij Stokking gevraagd of zij een dergelijke pomp kunnen reviseren. Het antwoord is "die sturen wij gelijk weer weg, het is een waardeloze pomp, niet aan te werken self met een tweede hands zit je in de problemen om dat dit soort maar een korte levensduur hebben"
Om bouwen naar een Bosch pomp is niet te doen van wege de aansturing. De ECU en bedrading zou ook moet worden aangepast.
Helaas is het hier "Op is Op" een andere XM is goedkoper.
twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: SPOED! Gezocht: goede Lucas Epic.
Wat word er dan zo speiaal aangestuurd, het is toch nog geen communrail of pompverstuiver systeem?
dan inderdaad kijken of we een normale lijnpomp op de xm kunnen zetten, zit alleen met het gas geven, dit zal nu wel met een potmeter gaan , dit gaat met lijnpompen meestal met een stangverbinding.
<p>Wat word er dan zo speiaal aangestuurd, het is toch nog geen communrail of pompverstuiver systeem?</p>
<p>dan inderdaad kijken of we een normale lijnpomp op de xm kunnen zetten, zit alleen met het gas geven, dit zal nu wel met een potmeter gaan , dit gaat met lijnpompen meestal met een stangverbinding.</p>
Hoezo niet elektrisch aangestuurd ? bekijk dan even de werking op You tube
https://www.youtube.com/watch?v=p6S8fJ7VUcI
moogt het zo zijn dat alleen de bedrading van de aansluiting (zoals Marc beschrijft ) dan zou je die nog kunnen vervangen
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: SPOED! Gezocht: goede Lucas Epic.
Mijn eigen pomp lekte; de reservepomp wilde niet draaien. Bij beide de bedrading broos.
Mijn eigen garage stelde ook al voor er een oude Bosch op te zetten. Moet idd gaspedaal vervangen worden en gaskabel geïnstalleerd worden. Zou wel moeten kunnen, zegt ie.
Met bovenstaande info komt de "stap verder denken" al een stuk dichterbij. De huidige Break heeft er ook al weer 530k op zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gewoon doen joh, bosch wordt tot in de lengte van dagen gereviseerd. Vlak voordat ik mn xm weg deed zat ik in dezelfde spagaat: bosch erop, of hdi inbouwen.
Overigens, mocht je je epic willen doneren voor een experiment hou ik mij aanbevolen :)
twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: SPOED! Gezocht: goede Lucas Epic.
Matthijs zegt:
<p>Gewoon doen joh, bosch wordt tot in de lengte van dagen gereviseerd. Vlak voordat ik mn xm weg deed zat ik in dezelfde spagaat: bosch erop, of hdi inbouwen. </p>
Dat is trouwens ook wel een goeie, de hdi erin, erg fijne motor trouwens heb de mijne (C5 HDI ) met 175000 km gekocht en weggedaan met 320000 km , maar er mankeerde niks aan, ook geen olieverbruik.
Ik heb nog een Epic liggen inderdaad. Zou ik nog wel wat aan moeten doen, maar de bedrading is niet broos in ieder geval. Ik heb er een jaar of 3 geleden allemaal nieuwe pakkingen in gezet, ligt sindsdien op de plank.
Deze foto heb ik bij Bart Ebben gemaakt een jaar geleden. Is dat de goede?
Het kan zijn dat er wat Pindakaas aan zit ;-)
__________
Crepuscule
Zou de goede kunnen zijn, maar Bart Ebben heeft op dit moment niets meer. Al gecheckt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oh, dat is jammer.... maar niet vreemd natuurlijk. Lijkt me een van de meest gevraagde onderdelen voor een 2.1 diesel.
Maar was jij niet al jaren onderdelen van XM's aan het verzamelen ;-)
Heeeel misschien in het magazijn?? Moet je net mazzel hebben natuurlijk
__________
Crepuscule
In Groningen hebben we sloperij Frans Auto's. Je kunt ook Jan Weijer ff vragen in Gasselterboerveen.
__________
Crepuscule
Dat wordt lastig. Lekt de pomp?
Je had toch nog een reserve of is die ook al overleden. Probleem is gewoon dat ze oud en versleten worden en revisiebedrijven doen deze pompen niet meer. Behalve dat de o-ringen gewoon op zijn is het onder dat zwarte kapje meestal ook ellende, want de isolatie van de bedrading is gaar.
Weet er alles van. Als je mazzel hebt is het een paar o-ringen vervangen aan de bovenkant met zo'n setje. Dus goed kijken waar het lekt. Heb weleens gezocht in Frankrijk op leboncoin Dus als je een 2e-handsje kunt kopen ben je voor een tijdje uit de brand. Gereviseerde gaat wel langer mee. Het vervangen van de pomp kan zonder de distributieriem te moeten lossen. Dat scheelt weer.
Succes met de zoektocht. Een Volhouder ben je wel. Als de pomp nu lekt en de XM rijdt nog wel kun je tijdelijk een opvangbakje onder de pomp knopen met wat touwtjes. Dan komt de diesel in ieder geval niet verder op je blok, multiriem en distributieriem.
Wat ik tot nu toe uit elkaar heb gehaald was serie 1, dus geen Lucas Epic.
Ik had idd. nog wel een reservepomp liggen, maar die gaf geen sjoege toen ie eenmaal ingebouwd was.
Er is nog geprobeerd om van twee pompen één goede te maken, maar vooral de electriciteit begaf het, brokkelde weg bij aanraken. Hopeloze zaak dus.
Ben inmiddels ook al een stapje verder aan het denken..... andere auto.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Er staat een aardige in Frankrijk (maar niet eens zo ver bij jou vandaan). Kun je weer 4 ton mee vooruit ;-)
https://www.leboncoin.fr/voitures/1004748532.htm?ca=12_s
__________
Crepuscule
Zeg Marc, tegen over mij op de Oudebrugweg zit een speciaal bedrijf "Rob Stokking" al jaren lang de Diesel speciaal list practies iedere garage komt daar voor reviesie van pompen. Neem die oude pomp zaterdag mee naar het magazijn of ga zelf even langs als je nog in Gouda werkt.
Ik zal morgen even vragen of ze er iets mee kunnen doen.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Marc, Dat is flink balen.
Wil nog wel een XM hebben, want oude liefde roest niet. Heb geen diesel meer nodig en als ik dat zou moeten dan ga ik op zoek naar een XM-diesel met een Bosch-pomp. Dus voor 1996.
Probleem is dat de Lucas Epic-pomp gewoon op is. En alleen op te lossen door alle draadjes te vervangen. Heb nu een Saab 9.3 2.0 t. Ook weer een avontuur. Toch heb ik daar niet zo'n klik mee zoals ik met de XM had.
Ga voor een BX, een Xantia of een XM.
Is wel de bedoeling dat het weer een diesel XM wordt: heb deze op het oog http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=232983388
Ga volgende week woensdag daar langs.
Klopt. Jabaar. En dan moet je nog maar afwachten of die ook niet lekt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Das wel een mooie, maar ook een forse prijs.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het blijft natuurlijk veel geld maar hij is bijna nieuw, als je veel reparatie hebt dan ben je ook zo 200 Euro kwijt, plus dat je voor een redelijke basisauto ook 2000 euro maar zo kwijt bent.
Dan valt de aanschaf mischien wel mee.
Ga als ik zaterdag bij het magazijn ben eens kijken naar zon pomp, kan mij voorstellen dat ik daar in de toekomst iets mee ga doen.
Bv net als de raammechanismen en de veerstroppen.
Eerst maar eens kijken hoeveel werk het is en of het te doen is.
Ik heb even bij Stokking gevraagd of zij een dergelijke pomp kunnen reviseren. Het antwoord is "die sturen wij gelijk weer weg, het is een waardeloze pomp, niet aan te werken self met een tweede hands zit je in de problemen om dat dit soort maar een korte levensduur hebben"
Om bouwen naar een Bosch pomp is niet te doen van wege de aansturing. De ECU en bedrading zou ook moet worden aangepast.
Helaas is het hier "Op is Op" een andere XM is goedkoper.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Heb je mijn linkjes gezien voor pakkingssetjes?
Wellicht kan je Roger eens benaderen of hij nog onderdelen heeft liggen.
Ombouwen naar mechanische bosch kan trouwens prima, Ecu eruit, mechaniek erin.
Hoe overleden is overleden? Lek? of geen start ?
Wat word er dan zo speiaal aangestuurd, het is toch nog geen communrail of pompverstuiver systeem?
dan inderdaad kijken of we een normale lijnpomp op de xm kunnen zetten, zit alleen met het gas geven, dit zal nu wel met een potmeter gaan , dit gaat met lijnpompen meestal met een stangverbinding.
Net ff zitten kijken ze hebben een rotrende pomp en deze best wel leuk opgeleukt met wat electronica.
Ben benieuwd of je dit kunt omzeleilen, zodat hij ook nog door de apk komt
Hoezo niet elektrisch aangestuurd ? bekijk dan even de werking op You tube
https://www.youtube.com/watch?v=p6S8fJ7VUcI
moogt het zo zijn dat alleen de bedrading van de aansluiting (zoals Marc beschrijft ) dan zou je die nog kunnen vervangen
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Mijn eigen pomp lekte; de reservepomp wilde niet draaien. Bij beide de bedrading broos.
Mijn eigen garage stelde ook al voor er een oude Bosch op te zetten. Moet idd gaspedaal vervangen worden en gaskabel geïnstalleerd worden. Zou wel moeten kunnen, zegt ie.
Met bovenstaande info komt de "stap verder denken" al een stuk dichterbij. De huidige Break heeft er ook al weer 530k op zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gewoon doen joh, bosch wordt tot in de lengte van dagen gereviseerd. Vlak voordat ik mn xm weg deed zat ik in dezelfde spagaat: bosch erop, of hdi inbouwen.
Overigens, mocht je je epic willen doneren voor een experiment hou ik mij aanbevolen :)
Dat heb ik dus gedaan vandaar mijn tweede opmerking.
Dat is trouwens ook wel een goeie, de hdi erin, erg fijne motor trouwens heb de mijne (C5 HDI ) met 175000 km gekocht en weggedaan met 320000 km , maar er mankeerde niks aan, ook geen olieverbruik.
Is dit te doen of is het heel moeilijk
Ik zou mn hand er niet voor omdraaien maar ik kan niet voor een ander oordelen :) in ieder geval een auto zonder Can / Van pakken, 306 ofzo
Is dit wat? N paar met lage km standen
Alleen geen turbo in NL
http://www.leparking.fr/voiture-occasion-detail/citroen-xm/citroen-xm-2.1-d/ALCK6ETZ.html
In BE maar misschien met dezelfde pomp
http://www.2ememain.be/autos/citro%C3%ABn/xm/citro%C3%ABn-xm-305774702.html
N turbo excl met leer
http://m.autoscout24.fr/offre/-272350768?from=ww3.autoscout24.fr
Alle diesels in Europa gesorteerd op laagste km stand:
http://www.leparking.fr/voiture-occasion/citroen-xm.html#!/voiture-occasion/citroen-xm.html%3Fid_energie%3D1%26tri%3Dkm
Met vriendelijke groet, Edwin
Ik heb nog een Epic liggen inderdaad. Zou ik nog wel wat aan moeten doen, maar de bedrading is niet broos in ieder geval. Ik heb er een jaar of 3 geleden allemaal nieuwe pakkingen in gezet, ligt sindsdien op de plank.
Nieuwe pakkingen en goede bedrading. Wat moet er dan nog aan gedaan worden, Roger? Heeft ie droog gelegen of in de diesel?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)