De metertjes in het rechter klokje van m'n 1995'er break zijn van slag: de wijzers voor het benzinepeil en de temperatuur van de koelvloeistof staan bij ingeschakeld contact permanent in deze stand:
De vorige eigenaar gaf aan dat de benzinemeter niet werkte, dus ik vermoedde problemen met vlotter/sensor of wat dan ook. Maar nu ik zie dat de temperatuur voor de koelvloeistof ook continu gelijk blijft, vermoed ik dat er ergens iets in de bedrading verkeerd zit. Kan iemand dit vermoeden bevestigen, of zit ik er hélemaal naast?
Ik zou eens kijken als de dash los is of de stekkers goed in het klokkenhuis zitten en of daar geen pinnetjes verbogen zijn of zo.
Kan mogelijk ook nog in het klokkenhuis zelf zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor de tip! Rijden zonder benzinemeter is niet heel erg handig; gooi haar nu telkens vol als ik 700 kilometer heb gereden.
Klokkenwinkel los gehad? Nee?, dan lijken me losse stekkers niet erg waarschijnlijk, check de massa maar.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb al eerder een massaprobleem gehad: corrosie in één van de achterlichten zorgde ervoor dat bij het inschakelen van het rechter knipperlicht spontaan de cruisecontrol afsloeg, en de richtingaanwijzer op hol sloeg. Als dit probleempje met de meters ook iets met massa te maken heeft, waar zou ik dan moeten zoeken?
Doet de indicator voor de stand van de automaat het wel ??? Oliepeil en brandstofpeil worden aangestuurd door een stukje elektronica op
de printplaat van het intrumentenpaneel (achter het zwarte kapje). De olietemperatuur zit daar niet bij op (volgens het WPHB).
Lijkt me sterk dat er iets is met de oliepeil minimum, oliepeil maximum en brandstofvlotter................... Oh ja, indicator voor in welke stand de automaat zit zit hier ook bij op.
Zou zelf ff gaan meten (weerstand) indien je even geen ander intrumentenpaneel kan regelen.
De groene stekker naar/op het intrumentenpaneel kan natuurlijk ook een slecht contact maken.
Aangezien ik het niet meer kan wijzigen: ik weet dat het afgebeelde instrumentenpaneel niet de juiste is !!! Is puur als voorbeeld bedoelt !!
Bedankt! De indicator voor de automaat en de oliepeilmeter doen het overigens wél. Dat past niet helemaal
in de verklaring, of wel?
Je hebt gelijk !! Ik heb iets te snel gelezen. Wat is de motorcode van je blok ??? Hebben n.l. iedere een andere locatie/aansluiting voor de opnemer/sensor van de koelvloeistoftemperatuur. Toch denk ik nog steeds dat het wellicht het stukje elektronica op het instrumenetenpaneel is. Beide sensoren of draadbeuk lijkt me sterk.
Ik denk dat het een XU10J4R(RFV)-blok is (want het is een 2.0i 16v SX break automatic van 1995). Weet alleen niet waar ik die code precies moet zoeken.
Bij mij viel regelmatig de kilometer teller op nul. Door op het klokken huis en de stekker aansluitingen te drukken kreeg ik weer contact.
Het blijk dat in de loop der tijd door trilling de soldeer verbindingen op de printplaat rond de pennen los raken dit is een veel voorkomend geval.
Het is even wat werk om alle punten op nieuw te solderen maar hierna was het probleem verholpen.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!