Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

De metertjes in het rechter klokje van m'n 1995'er break zijn van slag: de wijzers voor het benzinepeil en de temperatuur van de koelvloeistof staan bij ingeschakeld contact permanent in deze stand:

Klokjes

De vorige eigenaar gaf aan dat de benzinemeter niet werkte, dus ik vermoedde problemen met vlotter/sensor of wat dan ook. Maar nu ik zie dat de temperatuur voor de koelvloeistof ook continu gelijk blijft, vermoed ik dat er ergens iets in de bedrading verkeerd zit. Kan iemand dit vermoeden bevestigen, of zit ik er hélemaal naast?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Ik zou eens kijken als de dash los is of de stekkers goed in het klokkenhuis zitten en of daar geen pinnetjes verbogen zijn of zo.

Kan mogelijk ook nog in het klokkenhuis zelf zitten.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Dank voor de tip! Rijden zonder benzinemeter is niet heel erg handig; gooi haar nu telkens vol als ik 700 kilometer heb gereden. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Klokkenwinkel los gehad? Nee?, dan lijken me losse stekkers niet erg waarschijnlijk, check de massa maar.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Heb al eerder een massaprobleem gehad: corrosie in één van de achterlichten zorgde ervoor dat bij het inschakelen van het rechter knipperlicht spontaan de cruisecontrol afsloeg, en de richtingaanwijzer op hol sloeg. Als dit probleempje met de meters ook iets met massa te maken heeft, waar zou ik dan moeten zoeken?

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Doet de indicator voor de stand van de automaat het wel ??? Oliepeil en brandstofpeil worden aangestuurd door een stukje elektronica op

de printplaat van het intrumentenpaneel (achter het zwarte kapje). De olietemperatuur zit daar niet bij op (volgens het WPHB).

Lijkt me sterk dat er iets is met de oliepeil minimum, oliepeil maximum en brandstofvlotter................... Oh ja, indicator voor in welke stand de automaat zit zit hier ook bij op.

Zou zelf ff gaan meten (weerstand) indien je even geen ander intrumentenpaneel kan regelen.

De groene stekker naar/op het intrumentenpaneel kan natuurlijk ook een slecht contact maken.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Aangezien ik het niet meer kan wijzigen:  ik weet dat het afgebeelde instrumentenpaneel niet de juiste is !!! Is puur als voorbeeld bedoelt !!

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Bedankt! De indicator voor de automaat en de oliepeilmeter doen het overigens wél. Dat past niet helemaal

in de verklaring, of wel?

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Je hebt gelijk !! Ik heb iets te snel gelezen.  Wat is de motorcode van je blok ??? Hebben n.l. iedere een andere locatie/aansluiting voor de opnemer/sensor van de koelvloeistoftemperatuur. Toch denk ik nog steeds dat het wellicht het stukje elektronica op het instrumenetenpaneel is. Beide sensoren of draadbeuk lijkt me sterk.

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE:

Ik denk dat het een XU10J4R(RFV)-blok is (want het is een 2.0i 16v SX break automatic van 1995). Weet alleen niet waar ik die code precies moet zoeken.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Benzine- en koelvloeistofmeter van slag

Bij mij viel regelmatig de kilometer teller op nul. Door op het klokken huis en de stekker aansluitingen te drukken kreeg ik weer contact.

Het blijk dat in de loop der tijd door trilling de soldeer verbindingen op de printplaat rond de pennen los raken dit is een veel voorkomend geval.

Het is even wat werk om alle punten op nieuw te solderen maar hierna was het probleem verholpen.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!