Heb dit weekend ook onder mijn XM gestaan en geconstateerd dat dit gevoelige plekken zijn voor roest. Heb ze nu ook wat behandeld maar iets minder grondig dan jij Peter. Jij bent wel heel goed bezig!
Ja, dat is wel echt een van de bekende plekken onder de XM qua roest. Op de balk waar het blok geschroefd zit zie je verstevigingsplaten, daar gaat het vocht tussen zitten. Bij mijn vorige XM heb ik een deel van die overlappende plaat los geslepen omdat er een stukje wat holler klonk toen ik er tegenaan mepte. Zat een flink gat waar je het niet kan zien. Ook het subframe kan aan de bovenkant roesten, vooral op de plek waar deze bevestigd is.
Chapeau voor je werk Peter! Wat heb je gebruikt als roestoplosser/spuitmiddel/etc?
Ik heb mijn hele subframe en dit soort delen nu dik in de rauwe lijnolie gezet. Het schijnt erg effectief te zijn tegen roest en wordt ook in de scheepvaart veel gebruikt. We hebben het ook met een compressor in de holle delen gespoten. Ik hoop wel dat het niet teveel blijft stinken ;-)
Klopt, het zag er keurig uit toen! Roesten was al begonnen, want dat doet het altijd waar je het niet ziet.
@Veen stinkt die lijnolie zo ja? Maar of het heel effectief is of een beetje effectief; enige bescherming is beter dan geen bescherming
Als we toch bezig zijn: nog een vervelende, maar dit is een heel verraderlijke; op de foto lijkt het enigszins mee te vallen, maar daarachter zat een gat waar ik m'n hand doorheen kon steken. Lastig te checken aangezien het subframe erg in de weg zit maar als je er tegen aan klopt hoor je wel hoe krokant de boel is.
M'n reservewielbak was wonderbaarlijk goed, en dat is tegenwoordig ook een zeldzaamheid!
Ik zie trouwens dat het silent block waar het subframe tegen de carosserie zit flink aan het rotten is. Die dingen zijn tegenwoordig weer aftermarket te krijgen, waren lange tijd niet verkrijgbaar en schreeuwend duur bij de dealer Mocht je hem willen vervangen tzt: Sasic 3660872304803.
Was een redelijke klus inderdaad. Het ding zit in principe maar vast met 4 bouten. Opzich was demontage niet zo'n probleem, kostte maar een paar uur. Het ding is alleen gigantisch zwaar en er onder vandaan halen lukt wel.. Maar dan komt het terug monteren. Veel assteunen en meerdere krikken maken het wel een stuk makkelijker. Als je met een paar man bent zal het een stuk meevallen.
vandaag weer eens aan die laatste roestplek achter mijn bumper geklust.
Het viel al niet mee om de achterbumper los te krijgen, wat zitten die 2 boutjes op een rotplek zeg.
Met de wielen en de binnenschermen eraf kan je er wel redelijk bij.
Ik kon goed zien waar de roest vandaan kwam, als je het achterlicht weghaalt zie je dat het regenwater zijn weg naar beneden kon vinden via een openstaande felsrand.
Ze waren vergeten om die naad af te kitten en het water stond dus op de bodem onder het achterlicht.
Zo is het gat onststaan, nu nog wat materiaal erin lassen en behandelen.
Tja, dat is een goede vraag. Bleu Mauritius is een rare kleur. Als de zon erop schijnt is ie vlammend blauw maar op een bewolkte dag zo saai als een kleurenblinde dodo.
De kleur van Motip vind ik op de bumpers en flankbescheming perfect. Maar ik heb ook dat laatste stukje langs de dakrand meegespoten (achter de C-stijl) en gek genoeg matcht de kleur daar niet helemaal lekker. Misschien komt het omdat ik dacht; 'dat pik ik ook gauw nog ff mee.' Ik had daar meer aandacht aan moeten geven want het is vol in het zicht en weerspiegelt het licht, de lucht en de zon. Je ziet dan ook vlug alle onneffenheden en kleurverschillen. Het is wel veel beter dan het was, want de vellen blanke lak hinger erbij, maar het is zeker niet perfect.
Ik denk wel dat Motip voor het gat achter je bumper goed te gebruiken is.
Ach, je kan niet alles voorzien en dit valt nog mee toch?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat valt zeker mee, ik heb nog remschijven en blokken liggen van onze tct.
Die zaten er nog vrij kort op voor de auto werd gedemonteerd.
Vandaag een handremkabel en 2 remslangen besteld, en begin volgende week zit alles weer op zijn plek.
Ik ben bezig met het behandelen van roest onder de kofferbakbodem.
Aldoende zag ik dat mijn stabilisator stang ook behoorlijk aan het roesten was.
Deze heb ik gedemonteerd, gespoten en weer gemonteerd met de bijbehorende hoogte regelingsveerklem.
nu wil ik de Wagenhoogte correct instellen, heeft iemand hier de juiste waardes van?
Ligt aan je banden.
Bij 195/70 is voor gem.146 mm.
Achter 430 mm.
Bij 205/60 is voor gem. 150 mm.
Achter 434 mm.
Voor is het de afstand tussen vloer en bruglichaamin de hartlijn van de aandrijfassen.
Achter tussen vloer en het drukvlak van de achterste silent blocs.
Succes!
Heb dit weekend ook onder mijn XM gestaan en geconstateerd dat dit gevoelige plekken zijn voor roest. Heb ze nu ook wat behandeld maar iets minder grondig dan jij Peter. Jij bent wel heel goed bezig!
__________
Crepuscule
Het viel mij op dat het de laatste jaren hard gaat met de roest.
Ik zal nog een foto posten van de slechtste plek, dat is bij het rechter achterlicht in de bodem ter hoogte van de bumper.
Daar schrik je van want er zal al een gat en met weghalen van de roest is het natuurlijk nog weer groter geworden.
Dus daar moet een nieuw stukje bodemplaat in.
Bedankt Jos,voor de afstanden ik ga het zo instellen.
Ja, dat is wel echt een van de bekende plekken onder de XM qua roest. Op de balk waar het blok geschroefd zit zie je verstevigingsplaten, daar gaat het vocht tussen zitten. Bij mijn vorige XM heb ik een deel van die overlappende plaat los geslepen omdat er een stukje wat holler klonk toen ik er tegenaan mepte. Zat een flink gat waar je het niet kan zien. Ook het subframe kan aan de bovenkant roesten, vooral op de plek waar deze bevestigd is.
Chapeau voor je werk Peter! Wat heb je gebruikt als roestoplosser/spuitmiddel/etc?
Ik gebruik brunox om de roest in te capselen, eerst zo veel mogelijk de losse roest verwijderen en dan spuiten of kwasten met brunox.
Weet je nog 2 jaar gelden met de keuring voor de presse, toen zag het er nog puik uit.
Het gaat dan toch hard met roesten.
Ik heb mijn hele subframe en dit soort delen nu dik in de rauwe lijnolie gezet. Het schijnt erg effectief te zijn tegen roest en wordt ook in de scheepvaart veel gebruikt. We hebben het ook met een compressor in de holle delen gespoten. Ik hoop wel dat het niet teveel blijft stinken ;-)
__________
Crepuscule
Klopt, het zag er keurig uit toen! Roesten was al begonnen, want dat doet het altijd waar je het niet ziet.
@Veen stinkt die lijnolie zo ja? Maar of het heel effectief is of een beetje effectief; enige bescherming is beter dan geen bescherming
Lijnolie is prima, ik gebruik ook wel owatrol en dat is ook op basis van lijnolie.
Ik ga de balkjes er ook mee inspuiten en alles waar ik bij kan.
Owatrol wordt in de scheepvaart gebruikt.
Hier nog een plaatje van het gat in de bodem.
Dit wordt ook netjes gefixed.
Goed dit soort foto's ! Ik ga dat ook ff checken. Ze roesten toch vaak op dezelfde plekken
__________
Crepuscule
Als we toch bezig zijn: nog een vervelende, maar dit is een heel verraderlijke; op de foto lijkt het enigszins mee te vallen, maar daarachter zat een gat waar ik m'n hand doorheen kon steken. Lastig te checken aangezien het subframe erg in de weg zit maar als je er tegen aan klopt hoor je wel hoe krokant de boel is.
dat is ook een lastige plek, daar was het bij mij ook al aan de gang.
Gelukkig nog geen gat, ik haal de bumper er af en zet de XM in de kantelbrug.
Dan kan ik er goed bij en meteen de bumperbalk behandelen.
Hoe was bij jouw je reservewiel houder?, bij mij ook veel vliegroest.
M'n reservewielbak was wonderbaarlijk goed, en dat is tegenwoordig ook een zeldzaamheid!
Ik zie trouwens dat het silent block waar het subframe tegen de carosserie zit flink aan het rotten is. Die dingen zijn tegenwoordig weer aftermarket te krijgen, waren lange tijd niet verkrijgbaar en schreeuwend duur bij de dealer Mocht je hem willen vervangen tzt: Sasic 3660872304803.
Had jij het hele subframe eronderuit gehaald?, dat was een hele klus zeker.
Was een redelijke klus inderdaad. Het ding zit in principe maar vast met 4 bouten. Opzich was demontage niet zo'n probleem, kostte maar een paar uur. Het ding is alleen gigantisch zwaar en er onder vandaan halen lukt wel.. Maar dan komt het terug monteren. Veel assteunen en meerdere krikken maken het wel een stuk makkelijker. Als je met een paar man bent zal het een stuk meevallen.
vandaag weer eens aan die laatste roestplek achter mijn bumper geklust.
Het viel al niet mee om de achterbumper los te krijgen, wat zitten die 2 boutjes op een rotplek zeg.
Met de wielen en de binnenschermen eraf kan je er wel redelijk bij.
Ik kon goed zien waar de roest vandaan kwam, als je het achterlicht weghaalt zie je dat het regenwater zijn weg naar beneden kon vinden via een openstaande felsrand.
Ze waren vergeten om die naad af te kitten en het water stond dus op de bodem onder het achterlicht.
Zo is het gat onststaan, nu nog wat materiaal erin lassen en behandelen.
Dank voor de goede uitleg en foto's. Ik ga mijn achterlichten ook maar eens loshalen en goed controleren.
Ik vind wel dat ze de man die verantwoordelijk is voor het 'sloppy' kitwerk van de XM met terugwerkende kracht mogen ontslaan
__________
Crepuscule
Overplaatsen naar Opel !
Ik zag dat jij je flankstrips gespoten hebt, is dat ook blue mauritius?
Er moet straks nog een verfje over het laswerk aan de achterbumper.
Kloppen die kleuren een beetje van b.v. Motip?
Tja, dat is een goede vraag. Bleu Mauritius is een rare kleur. Als de zon erop schijnt is ie vlammend blauw maar op een bewolkte dag zo saai als een kleurenblinde dodo.
De kleur van Motip vind ik op de bumpers en flankbescheming perfect. Maar ik heb ook dat laatste stukje langs de dakrand meegespoten (achter de C-stijl) en gek genoeg matcht de kleur daar niet helemaal lekker. Misschien komt het omdat ik dacht; 'dat pik ik ook gauw nog ff mee.' Ik had daar meer aandacht aan moeten geven want het is vol in het zicht en weerspiegelt het licht, de lucht en de zon. Je ziet dan ook vlug alle onneffenheden en kleurverschillen. Het is wel veel beter dan het was, want de vellen blanke lak hinger erbij, maar het is zeker niet perfect.
Ik denk wel dat Motip voor het gat achter je bumper goed te gebruiken is.
__________
Crepuscule
Ik ben van de week weer verder gegaan met het gat in de bodem.
Nieuw inzet plaatwerk gemaakt, een stukje bodem en een stukje achterkant.
Het bodemstukje heb ik met een verzetje erin gelijmd en de achterkant wordt eraan gelast.
Mooi werk Peter zo blijft zij ver van de sloop
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Weer een paar plaatjes, het laswerk is klaar en zit in de epoxy.
Nu verder afwerken en weer opbouwen, ik ben de roest onder de auto aardig kwijt nu.
Goed werk Peter! Ben jij zo handig met metaal dat je dat zo in de juiste vorm kunt buigen?
__________
Crepuscule
Ja, ik heb een vingerzetbank waarmee dit soort vormen goed te maken zijn.
Hij wordt gebruikt voor de roestauratie van een Ds.
Nooit gedacht dat ik aan de XM ook al laswerk zou gaan hebben.
Nu op zoek naar een spuitbus met blue mauritius.
De roestauratie is bijna klaar, ik heb er eerst een epoxy primer opgezet en daarna een kleurtje.
Als het allemaal droog is de bumper er weer overheen.
Fraai hoor. Welk merk lak heb je nu gebruikt?
__________
Crepuscule
Ik heb er eerst ferpox, een 1 component epoxy primer opgezet en daarna afgelakt met flexa hoogglans.
Het zit onder de bumper dus ik vindt het niet echt nodig om het heel strak te spuiten.
Het is daar af fabriek ook niet superstrak en het belangrijkste is dat alles goed bedekt is.
nu ga ik de holle ruimtes nog inspuiten met dinitrol een vet product om roestvorming te voorkomen.
Pagina's