Ziet er mooi uit! Wil ik op termijn ook gaan doen. Trouwens op FaceBook reageerde laatst een Fransman op een screendump uit de AE, waarop het artikel over Le Citron Presse te zien was. Op die foto zie je de gele lampjes van Micheline's XM. De Fransman vond het maar niks; gele lampies op een PH2, zoals hij dat noemde.
Tja, die puristen kom je overal tegen. Blokjesvelgen op een type II schijnt ook niet te kunnen. Nou ik vind dat het heel goed kan. En vwb dat gele licht je zult zien hoe fijn dat in de avonden/nacht is, een stuk prettiger voor de oogjes, veel minder heftige weerkaatsing e.d.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo, dit topic heeft ff een stofbeurtje nodig... Laatste post met vakantiefoto's, terwijl de volgende alweer voor de deur staat.
Is er het afgelopen jaar dan niets noemenswaardig gebeurd? Dat valt wel mee/tegen...
Een aantal maanden terug de incontinentie problemen aangepakt omdat de stoep wel erg groen werd; nieuwe hogedruk regelaar en de hoge drukleiding naar de rechter voorbol vervangen bij van Gompel.
Afgelopen week is de koppeling vervangen om te voorkomen dat ik straks met caravan achteruit de heuvel af rol... Prijzig maar gelukkig voel je wel het verschil, ze koppelt weer als een nieuwe; lekker licht en soepel.
Ik was er zo blij mee dat ik haar meteen maar eens een goede poetsbeurt heb gegeven, en meteen de rubbers op de A-stijl vervangen voor een setje met minder paddestoelgroei afkomstig van de Erik V's madammeke.
Ze blinkt weer als een nieuwe, nadeel is wel dat alles wat je nu ziet op de lak ook echt een beschadiging is en je het niet meer kan wegwuiven als, ach, ze heeft gewoon een goede poetsbeurt nodig...
Maar verder doet ze het errug goed en rijdt heerlijk. Alleen de uitlaat lekt maar daar heb ik nog een reserve voor klaar liggen (ook van Erik V, de een z'n dood is de ander z'n brood). verder zit er bij bepaalde snelheid nog een irritante brom achter het dashboard dus dat gaan we ook nog maar eens open schroeven.
Nee gelukkig niet, maar was wel veel werk, eerst met commandant een rondje om de auto gemaakt om doffe plekken en krassen weg te poetsen. daarna echt in de wax gezet.
Vorige week donderdag de auto met 38 graden in maastricht toch maar in de schaduw onder een boom geparkeerd. Volgens mij zat er een duif met buikloop in die boom want de XM was compleet ondergescheten. zucht...
Dus toen de auto afgelopen zaterdag maar weer afgespoeld, gewassen en gezeemd. Blonk weer als een spiegel maar toen kwam er een regenbuitje van niks langs, resultaat: auto zit weer onder het zand...
Commandant..... Goed wassen, kleien, polijsten en dan eerst een glaze erover voordat je waxt.. wereld van verschil. ( voor de criticasters onder ons die mijn XM's kennen.. já ik weet hoe het moet, en nee ik had voor mijn eigen geen tijd, dus die zijn eruit alsof ze recht uit de schuur komen.;-) )
Commandant..... Goed wassen, kleien, polijsten en dan eerst een glaze erover voordat je waxt.. wereld van verschil. ( voor de criticasters onder ons die mijn XM's kennen.. já ik weet hoe het moet, en nee ik had voor mijn eigen geen tijd, dus die zijn eruit alsof ze recht uit de schuur komen.;-) )
Hahahahahahahahaha smoesjes
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het wordt weer eens tijd voor een update, met goed en minder goed nieuws helaas...
Het goede nieuws is dat het lederen interieur er functionerend in zit.
De lederen stukken heb ik goed kunnen overzetten naar de oude panelen die in tegenstelling tot de deurpanelen met leer wel voorzien waren van een ventilatie buis naar de B-stijl.
Dit is het oude paneel, de kleine zwarte plastic popnagels waarmee het bakje onder de armleuning vastzit heb ik met een dremel afgeslepen, waardoor er nog pinnetjes aan het bakje bleven zitten.
De andere grote popnagels waarmee de beklede delen en de handgreep vastzaten heb ik uit moeten boren. Ik heb deze ook geprobeerd met een dremel los te maken maar het resultaat was dat de popnagel vast smolt aan het paneel.
de beklede delen voorzichtig los gestoken met een plamuur mes
Daarna met een ringetje en kleine schroeven de delen met leer vastgezet, Het handvat met parkers van 40mm.
De flapjes die eerst met nietjes vastzaten met ducttape geplakt.
En tadaa: een verlederd paneel
Daarna de boel ingebouwd en aangesloten; 12v en massa van de sigarettenaansteker achter genomen, en de 12v op het contact voor het relais van het relais dat daar onder de aansteker zit.
En alles werkt
Tot zover het interieur.....
Een paar weken geleden aan de praat geraakt met de nieuwe schoonvader van mijn broer. Ook een liefhebber van oude auto's en caravan's dus dat klikte wel. En in het bezit van een garage met brug . Dus ik weet niet of mijn broer de ideale schoonzoon is, maar hij heeft in ieder geval wel een ideale schoonvader...
Hij bood aan om mijn XM eens op de brug te zetten om hem eens goed te inspecteren en de uitlaat van ErikV wijlen madamme morette die ik nog op de plank heb liggen eronder te hangen. Hij lekte namelijk en de APK komt er weer aan.
dus de auto op de brugen de uitlaat eronder:
Toen kwamen we erachter dat de XM er eigenlijk best wel fris en fruitig uitziet van de onderkant behalve op 2 punten:
ze roest op het chassis bij de bevestiging van het achterste subframe, aan beide zijden dus ze is wel consequent.
Beetje moeilijk te zien maar hier zijn de feauteaux:
Dus bij de bevestiging van dit onderdeel boven de silentblocs:
Volgens de schoonvader van mijn broer is het goed te lassen maar het subframe moet dan los gehaald worden zodat het iets kan zakken.
heeft iemand hier ervaring mee? En kunnen de hoge drukleidingen blijven zitten? (Hij heeft nl. geen ervaring met citroëns en blijft daar liever van af...)
Wordt vervolgd, eerst eens kijken of we deze week door de APK komen hiermee. (is vorig jaar ook gelukt...)
Dat is een bekend punt inmiddels, die verstevigingsplaatjes die erop zitten is vragen om roest. Subframe zit op 4 punten vast, en kan je niet veel laten zakken. Wij hebben een 4 koloms brug en kon ik hem gewoon op de kolommen laten steunen.
Voordeel is wel dat het vaak enkel de balken naar voor zijn die ernstig roesten. De dwarse balk blijft vaak goed. Het is inderdaad niet heel moeilijk te lassen. Wel zou ik er over nadenken als ik jou was om de balken te behandelen nu je toch beschikking hebt over een brug.
Na lange afwezigheid op het forum (druk, druk, druk) weer even een update met 240.000 op het klokje.
Helaas minder goed nieuws, ik overweeg een andere autoaan te schaffen….
De optelsom van gebreken bij bruintje kwat begint dermate groot te worden dat ik twijfel of ik er nog geld in moet steken. Het is zelfs zo erg dat ik heb overwogen om een Volvo V70 te kopen. Gelukkig duurde deze staat van verstandsverbijstering (of verheldering) maar een weekje. Na een proefrit in een V70 van een kennis waar niets op aan te merken viel en prima reed gingn ik naar huis met mijn XM en pas toen verscheen er weer een glimlach op mijn gezicht. Dju wat rijdt dat ding toch lekker. Toen wist ik dat de V70 niet aan mij besteed is en blijf ik behouden voor deze ultieme grijze, saaie middelmatigheid….
De auto staat nu even bij van Gompel om te kijken wat wijsheid is, deze opknappen of iets anders kopen met de kans dat ik andermans ellende koop...
hieronder een opsomming van de plus en minpunten.
Pluspunten:
-Rijdt heerlijk
-Motor verbruikt geen druppel olie
-Distributie is vervangen bij 203.000’
-Koppeling vervangen
-“nieuwe” dynamo en hoge drukpomp
-“nieuwe”hoge druk leidingen van voor naar achter
-Alle bolletjes op druk
-Zeldzame kleur
Minpunten:
-Roest tpv verbinding achterste subframe met chassis
-Airco werkt niet
-LHM zweten bij voorraadbol
-Retourslang rechtsvoor stuk
-Uitlaat lek
-Centrale deurvergrendeling werkt niet
-Airbag lampje brandt
-TCT hikje, bij constante hoge snelheid houdt de motor even in, lijkt of deze een fractie van een seconde afslaat.
-Koetswerk niet in concours staat
Ondertussen dus al aan het rondkijken naar een andere…
Wat moet het worden? Ik heb al wat mooie 2 liters, V6-en en tct’s gezien. Serie 1 of Serie 2?
Hoe zat het ook al weer met die V6-en qua verbruik? Ontloopt niet zoveel van de tct toch?
Er staat een mooie zwarte bij RC Auto’s Hoogeveen, is deze bekend bij iemand?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Roel's 2.0 TCT VSX, brun quad
Roest is dan het belangrijkste puntje. TCT-hik heb ik geen verstand van, maar de rest moet toch goed en soms makkelijk (retourslang) op te lossen zijn.
airco vullen met verklikker-fluoriscerend geel erin, zodat je ziet als ie lekt.
retourslang vervangen.
voorraadbol: leertje vervangen of wartels van de drukverdeler een tikje aandraaien.
deurvergrendeling kan een zoektocht zijn, maar vind je meestal wel.
lekke uitlaat, hangt ervan af waar en hoe rottig ie is
airbag lampje brandt: so what? als het je stoort moet je alle contacten nalopen, te beginnen die onder je stoelen/ of een keer uitlezen, zodat je wat gerichter kan zoeken.
Wat is er mits met het koetswerk? krasjes en vegen of deuken. En hoe erg is dat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De V6 bij RC is volgens mij nog een van het dorstige type. En waarschijnlijk ook met Diravi en dat is dan wel weer leuk... (mits ze niet lekken natuurlijk ;-)
Persoonlijk hou ik het liever bij eenvoudige 2 liters....
2 liters altijd voor het gemak van onderhoud, zo veel ruimte! Erg veel onderdelen tot je beschikking doordat het XU10 onderblok in zoveel auto's gebruikt is door de jaren heen. Onderdelen zijn daardoor ook goedkoper en door de ruimte om het blok heen zijn eventuele garagekosten ook minder. Een distributieriemset voor de TCT is bijvoorbeeld veel goedkoper dan die voor een ES9J4, daar zie je prijzen voor een distributieriemkit van 300 euro tov de 100 euro die je misschien kwijt bent voor de TCT.
Een TCT hikje is irritant, maar is vaak ontstekingsgebonden.
De V6'en zijn allemaal oersterk, maar verbruik is bij de ZPJ wat heftiger dan de modernere ES9J4 blokken. Het verbruik van een ES9J4 lijkt dan meer op dat van een TCT.
De ES9J4 blokken hebben bijna altijd een automaat aan zich gekoppeld, en laat die automaten na 200k kilometers vaak de geest geven met dure revisie tot gevolg. Handbakken zijn er wel, maar zeer zeldzaam. Kosten van een automaatrevisie zijn niet mals. Er is me wel eens verteld dat mensen een automaat die op hun einde was lieten spoelen en die daarna weer perfect functioneerde. Neem ik niet direct aan. Na opeens nieuwe olie te krijgen kunnen ze ook veel sneller stuk gaan en het opeens opgeven.
De ES9J4 is een vrij zuinige V6; het is een compleet aluminium blok met een vrij hoge compressie tov de TCT. Ik vind het een fantastisch blok, maar als er wat stuk gaat kan je wel gelijk in je portemonnee tasten.
De ZPJ's zijn ook ondanks hun leeftijd zeer degelijk en robuust, die blokken overleven de XM's. Ook daar is het erg vol onder de kap, en bij een ZPJ zit je ook nog met Diravi die tegenwoordig ook regelmatig lekken zoals Frank ook al zei. Ze vertonen ook wat meer warmteontwikkeling tov de ES9J4 en de 2 liter blokken.
Serie 1 vs Serie 2? Ik zou de serie 2 doen. Op dat punt is de auto doorontwikkeld, betere stekkerverbindingen, airbags, vaak modernere ABS waar nog sensoren voor te krijgen zijn etc. Alhoewel ik een serie 1 interieur veel meer karakter vind hebben.
Een 'nieuwe' oude auto blijft altijd een gok, omdat je niet weet wat je krijgt. Als je inderdaad naar een andere XM gaat kijken, bestudeer de kritische XM punten dan zeer goed:
ROEST. Controleer dit overal, met name bij het subframe achter en de dorpels en krikpunten. Zeer kostbare operatie om dit te laten herstellen door de vele manuren omdat je er zo slecht bij kunt. Nieuwe dorpels voor de XM zijn voor zover ik weet nog niet te krijgen.
Algemene staat van onderhoud; zit er een onderhoudshistorie bij en zo ja, hoe compleet is die?
De auto ziet er op de foto's zeer goed uit. Kijk je hier niet blind op en kijk alles na!
Airconditioning doet het bij heel veel XM's niet. Ik zie in 80% van de gevallen nog de originele droger zitten, compleet verroest. Als die het niet doet laat hen dan bewijzen waar het lek zit. Kan je compressor zijn,en kan het ook zo maar je verdamper zijn. Als dat zo is hang je, mag het hele dashboard eruit.
Ik kan je niet vertellen of je beter een andere XM kan kopen of je huidige kan blijven rijden, maar er zit wel waarheid in wat Marc zegt. Een lekke airco lijkt eng, maar kan je laten druktesten met stikstof en UV spul. Dan weet je zeker waar die lekt.
Zwetende LHM bij de voorraadbol kan van de O-ring onder het retourkapje komen. Die worden bros.
Airbaglampje is iets wat je moet uitlezen om het zeker te weten. Zijn bijna altijd die stekkers onder je stoel.
De rest lijken me vrij eenvoudige punten om aan te pakken. Maar dat is makkelijk gezegd voor me omdat ik de auto ook niet dagelijks nodig heb en bijna alles zelf doe.
Die zwarte XM ziet er op de foto's netjes uit en lijkt een zeer leuke auto voor dat geld. Ik zie overigens geen trekhaak zitten; als je die nodig hebt is dat dus ook een dingetje. In ieder geval succes met peinzen en kiezen!
Nou Roel als ik je lijstje zo zie dan vallen de minpunten toch echt wel bijna in het niet tegenover de pluspunten, ik sluit me dan ook geheel aan bij de opmerkingen van Marc.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
- veel puntjes zijn relatief eenvoudig te verhelpen, dat wist ik ook wel maar al die puntjes tellen natuurlijk wel mee in de totale balans.
- roest bij het achter subframe hadden ze niet gezien, nadat ik zei dat het er toch echt zat, en ze de foto's liet zien, de auto toch nog even op de brug gezet, met 4 man gekeken, maar we konden het niet meer vinden....
Het was ook lastig te zien de vorige keer, bedacht me later dat we het toen misschein wel zagen omdat de auto op een twee koloms brug stond ipv zo'n oprij model en de achterwielen dus helemaal uitgezakt waren.
Ik ga ermaar vanuit dat het zelfhelend vermogen van de XM nog niet zodanig is dat de roest spontaan is verdwenen.
- De lekke uitlaat is een lek spruitstuk.
What to do??? Ik ben er nog niet uit, ik ben nu ook aan het rondkijken en dan kom je al snel in de verleiding om iets anders leuks te kopen...
Ik heb nu twee andere auto's op het netvlies:
- een mooie goed onderhouden serie 1, 2 liter uit 1991 met weinig km's op het klokje
- een zwarte tct die 10 jaar stil gestaan heeft bij een garage. met een lekke krukaskeerring en zonder trekhaak....
maar wel heel mooi, roest vrij en redelijke km stand.
Die roest zit waarschijnlijk boven de achterste bevestigingspunten, boven die rubbers. Is eigenlijk een standaard plek. Wel moet ik zeggen; wat wegroest is meestal niet dragende deel waar dat rubber op geschroefd zit, maar de balk daarvoor. Desalniettemin moet dat wel aangepakt worden.
Ondanks het feit dat die roest vervelend is kost het je op dit moment waarschijnlijk niet je APK en de auto rijdt er ook niet minder om. Zou je nu de balken volspuiten met antiroestmiddel en daarna een olie kun je waarschijnlijk jaren doorrijden. Het zit er namelijk ook niet van vandaag of gisteren. Kun je op een later tijdtstip nog bepalen of het je waard is. Als het op een 4 kolomsbrug nog niet goed in zicht is klinkt het alsof het nog meevalt.
Lekke krukaskeerring kan vervelend zijn als het aan de bakkant is. Mag de versnellingsbak eraf. Keerring is goedkoop, tijd is dan weer duur.
Lek spruitstuk is een beetje irritant omdat hij zo uit het zicht is. Wel grote kans dat dat ook je hikje is. Is het een lekke pakking of echt kapot spruitstuk?
Ik zou zelf kiezen voor repareren van je huidige XM omdat je weet wat je hebt. Of je moet een XM tegenkomen die overduidelijk in elk aspect beter is dan je eigen auto. Ben het geheel met je eens dat naar andere auto's kijken erg verleidelijk en leuk kan zijn.
Luceo non uro....
des lumières jaune comme les Français
gele lampjes van carpoint.
't is geler dan op de feauteaux...
______________
L' éminence grise
Luceo non uro....
Ziet er mooi uit! Wil ik op termijn ook gaan doen. Trouwens op FaceBook reageerde laatst een Fransman op een screendump uit de AE, waarop het artikel over Le Citron Presse te zien was. Op die foto zie je de gele lampjes van Micheline's XM. De Fransman vond het maar niks; gele lampies op een PH2, zoals hij dat noemde.
__________
Crepuscule
Tsjah, smaken verschillen. Ik vind het zelf erg mooi staan. Zeker met zo'n donkere kleur XM...
Het is natuurlijk wel een beetje een anachronisme op een serie 2, maar het staat zo gezellig....
Ik ben er wel achter dat ik nu ook nog m'n stadlichtjes in geel wil veranderen.
______________
L' éminence grise
Tja, die puristen kom je overal tegen. Blokjesvelgen op een type II schijnt ook niet te kunnen. Nou ik vind dat het heel goed kan. En vwb dat gele licht je zult zien hoe fijn dat in de avonden/nacht is, een stuk prettiger voor de oogjes, veel minder heftige weerkaatsing e.d.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat ben ik heel erg met je eens Mark! Is veel rustgevender voor je ogen, dat blauwe licht is sowieso niet fijn voor je ogen in het donker..
Omdat de auto probleemloos blijft rijden en er niks te melden valt dit topic maar even opleuken met wat vakantie kiekjes:
XM op de camping....
XM in de drôme, tussen de lavendelvelden
XM tussen nog meer lavendelvelden
XM halverwege de Alpe d' Huez
Bah, vies
XM nog meer bah.
XM op een andere alp
XM bij de caravan...
Dju, wat krijg ik weer zin in vakantie, en wat duurt het nog lang voor het weer zo ver is.
Volgende zijn offtopic maar wel leuk: Garage van citroen dealer in Nyon:
______________
L' éminence grise
Zo, dit topic heeft ff een stofbeurtje nodig... Laatste post met vakantiefoto's, terwijl de volgende alweer voor de deur staat.
Is er het afgelopen jaar dan niets noemenswaardig gebeurd? Dat valt wel mee/tegen...
Een aantal maanden terug de incontinentie problemen aangepakt omdat de stoep wel erg groen werd; nieuwe hogedruk regelaar en de hoge drukleiding naar de rechter voorbol vervangen bij van Gompel.
Afgelopen week is de koppeling vervangen om te voorkomen dat ik straks met caravan achteruit de heuvel af rol... Prijzig maar gelukkig voel je wel het verschil, ze koppelt weer als een nieuwe; lekker licht en soepel.
Ik was er zo blij mee dat ik haar meteen maar eens een goede poetsbeurt heb gegeven, en meteen de rubbers op de A-stijl vervangen voor een setje met minder paddestoelgroei afkomstig van de Erik V's madammeke.
Ze blinkt weer als een nieuwe, nadeel is wel dat alles wat je nu ziet op de lak ook echt een beschadiging is en je het niet meer kan wegwuiven als, ach, ze heeft gewoon een goede poetsbeurt nodig...
Maar verder doet ze het errug goed en rijdt heerlijk. Alleen de uitlaat lekt maar daar heb ik nog een reserve voor klaar liggen (ook van Erik V, de een z'n dood is de ander z'n brood). verder zit er bij bepaalde snelheid nog een irritante brom achter het dashboard dus dat gaan we ook nog maar eens open schroeven.
______________
L' éminence grise
Hopelijk regende het niet 20 keer tussen de poetsbeurt in, zoals bij mij van de week..;)
Ierse zoefmachine
Nee gelukkig niet, maar was wel veel werk, eerst met commandant een rondje om de auto gemaakt om doffe plekken en krassen weg te poetsen. daarna echt in de wax gezet.
Vorige week donderdag de auto met 38 graden in maastricht toch maar in de schaduw onder een boom geparkeerd. Volgens mij zat er een duif met buikloop in die boom want de XM was compleet ondergescheten. zucht...
Dus toen de auto afgelopen zaterdag maar weer afgespoeld, gewassen en gezeemd. Blonk weer als een spiegel maar toen kwam er een regenbuitje van niks langs, resultaat: auto zit weer onder het zand...
______________
L' éminence grise
Commandant..... Goed wassen, kleien, polijsten en dan eerst een glaze erover voordat je waxt.. wereld van verschil. ( voor de criticasters onder ons die mijn XM's kennen.. já ik weet hoe het moet, en nee ik had voor mijn eigen geen tijd, dus die zijn eruit alsof ze recht uit de schuur komen.;-) )
Luceo non uro....
Tsja, mijn neefje is fervent autopoetser/polijsterhobbyist. dus dat wil ik nog wel een keer met hem gaan doen.
Kost alleen zo veel tijd, nu was hij binnen een halve dag weer toonbaar...
______________
L' éminence grise
Hahahahahahahahaha smoesjes
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het wordt weer eens tijd voor een update, met goed en minder goed nieuws helaas...
Het goede nieuws is dat het lederen interieur er functionerend in zit.
De lederen stukken heb ik goed kunnen overzetten naar de oude panelen die in tegenstelling tot de deurpanelen met leer wel voorzien waren van een ventilatie buis naar de B-stijl.
Dit is het oude paneel, de kleine zwarte plastic popnagels waarmee het bakje onder de armleuning vastzit heb ik met een dremel afgeslepen, waardoor er nog pinnetjes aan het bakje bleven zitten.
De andere grote popnagels waarmee de beklede delen en de handgreep vastzaten heb ik uit moeten boren. Ik heb deze ook geprobeerd met een dremel los te maken maar het resultaat was dat de popnagel vast smolt aan het paneel.
de beklede delen voorzichtig los gestoken met een plamuur mes
Daarna met een ringetje en kleine schroeven de delen met leer vastgezet, Het handvat met parkers van 40mm.
De flapjes die eerst met nietjes vastzaten met ducttape geplakt.
En tadaa: een verlederd paneel
Daarna de boel ingebouwd en aangesloten; 12v en massa van de sigarettenaansteker achter genomen, en de 12v op het contact voor het relais van het relais dat daar onder de aansteker zit.
En alles werkt
Tot zover het interieur.....
Een paar weken geleden aan de praat geraakt met de nieuwe schoonvader van mijn broer. Ook een liefhebber van oude auto's en caravan's dus dat klikte wel. En in het bezit van een garage met brug . Dus ik weet niet of mijn broer de ideale schoonzoon is, maar hij heeft in ieder geval wel een ideale schoonvader...
Hij bood aan om mijn XM eens op de brug te zetten om hem eens goed te inspecteren en de uitlaat van ErikV wijlen madamme morette die ik nog op de plank heb liggen eronder te hangen. Hij lekte namelijk en de APK komt er weer aan.
dus de auto op de brugen de uitlaat eronder:
Toen kwamen we erachter dat de XM er eigenlijk best wel fris en fruitig uitziet van de onderkant behalve op 2 punten:
ze roest op het chassis bij de bevestiging van het achterste subframe, aan beide zijden dus ze is wel consequent.
Beetje moeilijk te zien maar hier zijn de feauteaux:
Dus bij de bevestiging van dit onderdeel boven de silentblocs:
Volgens de schoonvader van mijn broer is het goed te lassen maar het subframe moet dan los gehaald worden zodat het iets kan zakken.
heeft iemand hier ervaring mee? En kunnen de hoge drukleidingen blijven zitten? (Hij heeft nl. geen ervaring met citroëns en blijft daar liever van af...)
Wordt vervolgd, eerst eens kijken of we deze week door de APK komen hiermee. (is vorig jaar ook gelukt...)
______________
L' éminence grise
Ai, vlug ingrijpen inderdaad. Daar moet niet nog een pekelwinter overheen. Brun Quad is een mooie kleur maar onder de auto niet echt wenselijk.
__________
Crepuscule
Dat is een bekend punt inmiddels, die verstevigingsplaatjes die erop zitten is vragen om roest. Subframe zit op 4 punten vast, en kan je niet veel laten zakken. Wij hebben een 4 koloms brug en kon ik hem gewoon op de kolommen laten steunen.
Voordeel is wel dat het vaak enkel de balken naar voor zijn die ernstig roesten. De dwarse balk blijft vaak goed. Het is inderdaad niet heel moeilijk te lassen. Wel zou ik er over nadenken als ik jou was om de balken te behandelen nu je toch beschikking hebt over een brug.
bijna de magische stand van 222.222 bereikt.
mocht ik over 222 km zitten te slapen toch maar een foto
______________
L' éminence grise
Zet ook je dagteller op nul dan is het helemaal uniek.
en effe naar Duitsland met de snelheid van 220 Km/u .
alleen hoe maak je dan die foto
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Na lange afwezigheid op het forum (druk, druk, druk) weer even een update met 240.000 op het klokje.
Helaas minder goed nieuws, ik overweeg een andere autoaan te schaffen….
De optelsom van gebreken bij bruintje kwat begint dermate groot te worden dat ik twijfel of ik er nog geld in moet steken. Het is zelfs zo erg dat ik heb overwogen om een Volvo V70 te kopen. Gelukkig duurde deze staat van verstandsverbijstering (of verheldering) maar een weekje. Na een proefrit in een V70 van een kennis waar niets op aan te merken viel en prima reed gingn ik naar huis met mijn XM en pas toen verscheen er weer een glimlach op mijn gezicht. Dju wat rijdt dat ding toch lekker. Toen wist ik dat de V70 niet aan mij besteed is en blijf ik behouden voor deze ultieme grijze, saaie middelmatigheid….
De auto staat nu even bij van Gompel om te kijken wat wijsheid is, deze opknappen of iets anders kopen met de kans dat ik andermans ellende koop...
hieronder een opsomming van de plus en minpunten.
Pluspunten:
-Rijdt heerlijk
-Motor verbruikt geen druppel olie
-Distributie is vervangen bij 203.000’
-Koppeling vervangen
-“nieuwe” dynamo en hoge drukpomp
-“nieuwe”hoge druk leidingen van voor naar achter
-Alle bolletjes op druk
-Zeldzame kleur
Minpunten:
-Roest tpv verbinding achterste subframe met chassis
-Airco werkt niet
-LHM zweten bij voorraadbol
-Retourslang rechtsvoor stuk
-Uitlaat lek
-Centrale deurvergrendeling werkt niet
-Airbag lampje brandt
-TCT hikje, bij constante hoge snelheid houdt de motor even in, lijkt of deze een fractie van een seconde afslaat.
-Koetswerk niet in concours staat
Ondertussen dus al aan het rondkijken naar een andere…
Wat moet het worden? Ik heb al wat mooie 2 liters, V6-en en tct’s gezien. Serie 1 of Serie 2?
Hoe zat het ook al weer met die V6-en qua verbruik? Ontloopt niet zoveel van de tct toch?
Er staat een mooie zwarte bij RC Auto’s Hoogeveen, is deze bekend bij iemand?
Weet iemand nog wat goed en leuks te koop staan?
______________
L' éminence grise
Roest is dan het belangrijkste puntje. TCT-hik heb ik geen verstand van, maar de rest moet toch goed en soms makkelijk (retourslang) op te lossen zijn.
airco vullen met verklikker-fluoriscerend geel erin, zodat je ziet als ie lekt.
retourslang vervangen.
voorraadbol: leertje vervangen of wartels van de drukverdeler een tikje aandraaien.
deurvergrendeling kan een zoektocht zijn, maar vind je meestal wel.
lekke uitlaat, hangt ervan af waar en hoe rottig ie is
airbag lampje brandt: so what? als het je stoort moet je alle contacten nalopen, te beginnen die onder je stoelen/ of een keer uitlezen, zodat je wat gerichter kan zoeken.
Wat is er mits met het koetswerk? krasjes en vegen of deuken. En hoe erg is dat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De V6 bij RC is volgens mij nog een van het dorstige type. En waarschijnlijk ook met Diravi en dat is dan wel weer leuk... (mits ze niet lekken natuurlijk ;-)
Persoonlijk hou ik het liever bij eenvoudige 2 liters....
__________
Crepuscule
Rot dat je wat probleempjes met je XM hebt Roel!
2 liters altijd voor het gemak van onderhoud, zo veel ruimte! Erg veel onderdelen tot je beschikking doordat het XU10 onderblok in zoveel auto's gebruikt is door de jaren heen. Onderdelen zijn daardoor ook goedkoper en door de ruimte om het blok heen zijn eventuele garagekosten ook minder. Een distributieriemset voor de TCT is bijvoorbeeld veel goedkoper dan die voor een ES9J4, daar zie je prijzen voor een distributieriemkit van 300 euro tov de 100 euro die je misschien kwijt bent voor de TCT.
Een TCT hikje is irritant, maar is vaak ontstekingsgebonden.
De V6'en zijn allemaal oersterk, maar verbruik is bij de ZPJ wat heftiger dan de modernere ES9J4 blokken. Het verbruik van een ES9J4 lijkt dan meer op dat van een TCT.
De ES9J4 blokken hebben bijna altijd een automaat aan zich gekoppeld, en laat die automaten na 200k kilometers vaak de geest geven met dure revisie tot gevolg. Handbakken zijn er wel, maar zeer zeldzaam. Kosten van een automaatrevisie zijn niet mals. Er is me wel eens verteld dat mensen een automaat die op hun einde was lieten spoelen en die daarna weer perfect functioneerde. Neem ik niet direct aan. Na opeens nieuwe olie te krijgen kunnen ze ook veel sneller stuk gaan en het opeens opgeven.
De ES9J4 is een vrij zuinige V6; het is een compleet aluminium blok met een vrij hoge compressie tov de TCT. Ik vind het een fantastisch blok, maar als er wat stuk gaat kan je wel gelijk in je portemonnee tasten.
De ZPJ's zijn ook ondanks hun leeftijd zeer degelijk en robuust, die blokken overleven de XM's. Ook daar is het erg vol onder de kap, en bij een ZPJ zit je ook nog met Diravi die tegenwoordig ook regelmatig lekken zoals Frank ook al zei. Ze vertonen ook wat meer warmteontwikkeling tov de ES9J4 en de 2 liter blokken.
Serie 1 vs Serie 2? Ik zou de serie 2 doen. Op dat punt is de auto doorontwikkeld, betere stekkerverbindingen, airbags, vaak modernere ABS waar nog sensoren voor te krijgen zijn etc. Alhoewel ik een serie 1 interieur veel meer karakter vind hebben.
Een 'nieuwe' oude auto blijft altijd een gok, omdat je niet weet wat je krijgt. Als je inderdaad naar een andere XM gaat kijken, bestudeer de kritische XM punten dan zeer goed:
Ik kan je niet vertellen of je beter een andere XM kan kopen of je huidige kan blijven rijden, maar er zit wel waarheid in wat Marc zegt. Een lekke airco lijkt eng, maar kan je laten druktesten met stikstof en UV spul. Dan weet je zeker waar die lekt.
Zwetende LHM bij de voorraadbol kan van de O-ring onder het retourkapje komen. Die worden bros.
Airbaglampje is iets wat je moet uitlezen om het zeker te weten. Zijn bijna altijd die stekkers onder je stoel.
De rest lijken me vrij eenvoudige punten om aan te pakken. Maar dat is makkelijk gezegd voor me omdat ik de auto ook niet dagelijks nodig heb en bijna alles zelf doe.
Die zwarte XM ziet er op de foto's netjes uit en lijkt een zeer leuke auto voor dat geld. Ik zie overigens geen trekhaak zitten; als je die nodig hebt is dat dus ook een dingetje. In ieder geval succes met peinzen en kiezen!
Was dit niet de oplossing voor het "hikje" ?
http://xmclub.nl/forum/hikje-tct-bij-constante-snelheid
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Nou Roel als ik je lijstje zo zie dan vallen de minpunten toch echt wel bijna in het niet tegenover de pluspunten, ik sluit me dan ook geheel aan bij de opmerkingen van Marc.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
auto is nagekeken door van gompel;
- veel puntjes zijn relatief eenvoudig te verhelpen, dat wist ik ook wel maar al die puntjes tellen natuurlijk wel mee in de totale balans.
- roest bij het achter subframe hadden ze niet gezien, nadat ik zei dat het er toch echt zat, en ze de foto's liet zien, de auto toch nog even op de brug gezet, met 4 man gekeken, maar we konden het niet meer vinden....
Het was ook lastig te zien de vorige keer, bedacht me later dat we het toen misschein wel zagen omdat de auto op een twee koloms brug stond ipv zo'n oprij model en de achterwielen dus helemaal uitgezakt waren.
Ik ga ermaar vanuit dat het zelfhelend vermogen van de XM nog niet zodanig is dat de roest spontaan is verdwenen.
- De lekke uitlaat is een lek spruitstuk.
What to do??? Ik ben er nog niet uit, ik ben nu ook aan het rondkijken en dan kom je al snel in de verleiding om iets anders leuks te kopen...
Ik heb nu twee andere auto's op het netvlies:
- een mooie goed onderhouden serie 1, 2 liter uit 1991 met weinig km's op het klokje
- een zwarte tct die 10 jaar stil gestaan heeft bij een garage. met een lekke krukaskeerring en zonder trekhaak....
maar wel heel mooi, roest vrij en redelijke km stand.
______________
L' éminence grise
Die roest zit waarschijnlijk boven de achterste bevestigingspunten, boven die rubbers. Is eigenlijk een standaard plek. Wel moet ik zeggen; wat wegroest is meestal niet dragende deel waar dat rubber op geschroefd zit, maar de balk daarvoor. Desalniettemin moet dat wel aangepakt worden.
Ondanks het feit dat die roest vervelend is kost het je op dit moment waarschijnlijk niet je APK en de auto rijdt er ook niet minder om. Zou je nu de balken volspuiten met antiroestmiddel en daarna een olie kun je waarschijnlijk jaren doorrijden. Het zit er namelijk ook niet van vandaag of gisteren. Kun je op een later tijdtstip nog bepalen of het je waard is. Als het op een 4 kolomsbrug nog niet goed in zicht is klinkt het alsof het nog meevalt.
Lekke krukaskeerring kan vervelend zijn als het aan de bakkant is. Mag de versnellingsbak eraf. Keerring is goedkoop, tijd is dan weer duur.
Lek spruitstuk is een beetje irritant omdat hij zo uit het zicht is. Wel grote kans dat dat ook je hikje is. Is het een lekke pakking of echt kapot spruitstuk?
Ik zou zelf kiezen voor repareren van je huidige XM omdat je weet wat je hebt. Of je moet een XM tegenkomen die overduidelijk in elk aspect beter is dan je eigen auto. Ben het geheel met je eens dat naar andere auto's kijken erg verleidelijk en leuk kan zijn.
Pagina's