Aanschaf xm

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Bas_35
afbeelding van Bas_35
Aanschaf xm

Goedendag, 

ik loop al een tijd met het idee rond om een xm aan te schaffen. Heb twee bxen gehad de laatste was zo slecht dat deze weg moest en ik toen een saxo heb genomen gewoon handig voor woon werk verkeer. Nu mis je natuurlijk meteen het comfort van het rijden als je de saxo met een bx vergelijkt. Ik heb de xm altijd bijzonder gevonden en nu ben ik er wel over uit dat die er moet komen. Graag wil ik via deze weg proberen om aan een leuke xm te komen en of wellicht tips te krijgen over welke wel en niet. Ik weet verder weinig over de xm dat wil zeggen heb ooit voorbij horen komen dat bepaalde types wat motorische problemen hadden/krijgen bij een bepaalde km stand. Geen idee of dat waar is maar dat soort dinen hoop ik hier te kunnen vinden dus alle tips zijn welkom als je een xm weet staan die uiteraard in goede staat verkeerd mag eventueel ook wat werk aanzitten dat heb ik in de bx periode wel geleerd hoe dat werkt.

 

alvast bedankt voor eventuele reacties

gr bas

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanschaf xm

Welkom! Zoek je een diesel of benzine? Break of berline? Wat mag 'ie kosten? Als je dat weet, kun je al een stuk gerichter zoeken.

Bas_35
afbeelding van Bas_35
RE:

Oja das wel zo handig. Benzine berline. En ja het prijskaartje heb ik niet echt voor ogen nog. Zie zoveel verschillende bedragen voorbij komen. Van 500 euro met meer dan 3 ton tot 4000 met 1,5 ton op te teller. 

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Aanschaf xm

kijk naar het onderhoud dat is veel belangerijker dan de km stand

Bas_35
afbeelding van Bas_35
RE: Aanschaf xm

Klopt en ik hoop dat ik hier tips kan krijgen over waar ik op moet letten

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE:

Beste Bas, ik neem aan dat je de aankooptips hebt gelezen hier op de site onder XM.

Inderdaad een goed onderhouden exemplaar heb je waarschijnlijk meer plezier mee. Maar als je veel rijdt per jaar is lagere km stand ook wel prettig. Ik heb een jaar geleden lang gezocht en uiteindelijk er een gevonden die beide had. Daar rij ik nu al bijna een jaar en 20.000 km probleemloos dagelijks mee. Diesels zou ik afraden omdat je nu al enkele steden niet in mag in NL. En in oa Dld worden oude diesels al in meerdere steden geweerd. 

Met vriendelijke groet, Edwin

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

NL alleen Utrecht en Rdam, beide alleen centrum.

Oudere benzineauto's worden ook geweerd, overigens.

Is heel goed mee te leven als je buiten de randstad woont.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

tom
afbeelding van tom
RE: Aanschaf xm

heb n 2.1 td uit 2000 en heb n groene milieusticker voor Dld en amsterdam mag ik na 2018 ook nog binnen rijden...

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Aanschaf xm

Leuk dat je een XM wilt gaan kopen.

Je hebt bij een auto altijd de algemene punten zoals motor, versnellingsbak en dergelijke (staat volgens mij ook in de aankooptips op deze website), en er zijn ook een aantal specifieke XM punten waar je op moet letten als je gaat kijken.

  1. Let vooral op roest. Dit is een van de meest kostbare reparaties. Er zitten 4 krikpunten onder de dorpels bij XM's. Kijk of deze nog recht zijn en of de dorpels hard zijn. Bekijk ook de balken boven het achtersubframe als dat mogelijk is. Daar overlappen meerdere plaatjes elkaar en daar roest het bij vrijwel elke XM. 
  2. Ervanuit gaande dat de XM de meeste opties heeft zoals airbags, zij airbags, ABS en hydractive: Alle 4 de lampjes daarvoor moeten aangaan bij het starten, en weer uit gaan. Gaat het veerlampje niet aan bij het starten, dan zit daar een storing in. Hoeft niet iets ernstigs te zijn, maar als de auto tijdens een proefrit ook nog eens hard veert zou ik zelf willen weten welke fout er in zit. Blijven de airbag en ABS lampjes branden, dan zitten er in die systemen ook fouten. Hoeft ook niet meteen een drama te zijn, maar nogmaals; uitlezen en dan weet je het direct.
  3. Veerschotels. Wanneer het rubber door natuurlijke vulcanisatie loslaat van het staal kunnen deze in worst case doorschieten en dan heb je een flinke deuk in je kap en een gigantische paperweight in de vorm van een kapotte XM die niet meer wil bewegen. Haal de harmonicahoezen naar beneden in de wielkap en kijk naar boven of het rubber schoon is en vrij van scheurtjes. Overigens hebben we een specialist op het forum die deze schotels opnieuw van rubber voorziet.
  4. Hogedruk leidingen naar achteren. Wanneer dit nog de fabrieksleidingen zijn van staal zijn ze op de leeftijd dat ze spontaan stuk kunnen gaan. Gebeurt vaak helaas precies op het stuk waar je er niet bij kan en ze niet kan zien, naar boven bij het achtersubframe. Slecht te controleren, maar als de originele leidingen eronder zitten; wees gewaarschuwd.

Let verder op het algemene onderhoud, zit er een onderhoudshistorie bij, rijdt de auto goed, veert de auto goed etc. Als de auto bij een forumlid in de buurt te koop staat wil je sommigen nog wel eens zo gek krijgen mee te gaan ​kijken. 

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE: Aanschaf xm

Op marktplaats staan er ook een paar betaalbare tussen mel lage km-standen. De 2.5 TD voor € 750,= kan je overslaan. die is als eens genoemd hier en die schijnt na een aantal minuten af te slaan bij iedere startpoging.

https://www.marktplaats.nl/z/auto-s/citroen/citroen-xm.html?query=citroen%20xm&categoryId=101&sortBy=attribute_mileage&sortOrder=increasing

Met vriendelijke groet, Edwin

Visserkevis
afbeelding van Visserkevis
RE:

Hey Bas,

Ik heb een nette Berline van September 2000 (laatste serie), 2.0 liter automaat (boterzacht gebeuren), rijdt fantastisch. Mijn liefde ligt toch meer bij de CX, dus de XM mag weg. Misschien iets voor jou? Voor een citroen liefhebber is er altijd ruimte in de prijs.

http://www.speurders.nl/lopend/strakke-xm-allerlaatste-serie-sept-2000-168284736.html