Goedendag,
ik loop al een tijd met het idee rond om een xm aan te schaffen. Heb twee bxen gehad de laatste was zo slecht dat deze weg moest en ik toen een saxo heb genomen gewoon handig voor woon werk verkeer. Nu mis je natuurlijk meteen het comfort van het rijden als je de saxo met een bx vergelijkt. Ik heb de xm altijd bijzonder gevonden en nu ben ik er wel over uit dat die er moet komen. Graag wil ik via deze weg proberen om aan een leuke xm te komen en of wellicht tips te krijgen over welke wel en niet. Ik weet verder weinig over de xm dat wil zeggen heb ooit voorbij horen komen dat bepaalde types wat motorische problemen hadden/krijgen bij een bepaalde km stand. Geen idee of dat waar is maar dat soort dinen hoop ik hier te kunnen vinden dus alle tips zijn welkom als je een xm weet staan die uiteraard in goede staat verkeerd mag eventueel ook wat werk aanzitten dat heb ik in de bx periode wel geleerd hoe dat werkt.
alvast bedankt voor eventuele reacties
gr bas
Welkom! Zoek je een diesel of benzine? Break of berline? Wat mag 'ie kosten? Als je dat weet, kun je al een stuk gerichter zoeken.
Oja das wel zo handig. Benzine berline. En ja het prijskaartje heb ik niet echt voor ogen nog. Zie zoveel verschillende bedragen voorbij komen. Van 500 euro met meer dan 3 ton tot 4000 met 1,5 ton op te teller.
kijk naar het onderhoud dat is veel belangerijker dan de km stand
Klopt en ik hoop dat ik hier tips kan krijgen over waar ik op moet letten
Beste Bas, ik neem aan dat je de aankooptips hebt gelezen hier op de site onder XM.
Inderdaad een goed onderhouden exemplaar heb je waarschijnlijk meer plezier mee. Maar als je veel rijdt per jaar is lagere km stand ook wel prettig. Ik heb een jaar geleden lang gezocht en uiteindelijk er een gevonden die beide had. Daar rij ik nu al bijna een jaar en 20.000 km probleemloos dagelijks mee. Diesels zou ik afraden omdat je nu al enkele steden niet in mag in NL. En in oa Dld worden oude diesels al in meerdere steden geweerd.
Met vriendelijke groet, Edwin
NL alleen Utrecht en Rdam, beide alleen centrum.
Oudere benzineauto's worden ook geweerd, overigens.
Is heel goed mee te leven als je buiten de randstad woont.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
heb n 2.1 td uit 2000 en heb n groene milieusticker voor Dld en amsterdam mag ik na 2018 ook nog binnen rijden...
Leuk dat je een XM wilt gaan kopen.
Je hebt bij een auto altijd de algemene punten zoals motor, versnellingsbak en dergelijke (staat volgens mij ook in de aankooptips op deze website), en er zijn ook een aantal specifieke XM punten waar je op moet letten als je gaat kijken.
Let verder op het algemene onderhoud, zit er een onderhoudshistorie bij, rijdt de auto goed, veert de auto goed etc. Als de auto bij een forumlid in de buurt te koop staat wil je sommigen nog wel eens zo gek krijgen mee te gaan kijken.
Op marktplaats staan er ook een paar betaalbare tussen mel lage km-standen. De 2.5 TD voor € 750,= kan je overslaan. die is als eens genoemd hier en die schijnt na een aantal minuten af te slaan bij iedere startpoging.
https://www.marktplaats.nl/z/auto-s/citroen/citroen-xm.html?query=citroen%20xm&categoryId=101&sortBy=attribute_mileage&sortOrder=increasing
Met vriendelijke groet, Edwin
Hey Bas,
Ik heb een nette Berline van September 2000 (laatste serie), 2.0 liter automaat (boterzacht gebeuren), rijdt fantastisch. Mijn liefde ligt toch meer bij de CX, dus de XM mag weg. Misschien iets voor jou? Voor een citroen liefhebber is er altijd ruimte in de prijs.
http://www.speurders.nl/lopend/strakke-xm-allerlaatste-serie-sept-2000-168284736.html