De Xm van Eric

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
De Xm van Eric

....hoe het Citroen avontuur begon.

Het begon met een Toyota IQ. Leuk wendbaar en vooral zuinig autootje. Leuk voor 2 personen, want het is een 2+1 zitter, waarbij die ene op de achterbank wel erg korte benen moet hebben om op de achterbank te kunnen zitten. Prima, dus voor 2 personen, maar er was een zoon op komst.

Hoe het is ontstaan weet ik niet meer precies, maar ik had het plan een goedkope ruimere auto te kopen om deze op te knappen (met name cosmetisch) en vervolgens weer door te verkopen.

Op dat moment (in 2011) werden massaal Xantia's aangeboden en viel mijn blik op een (natuurlijk) groene Xantia 1.8 16V SX uit 1996. Voor EUR 550 ging ze mee naar huis. Alleen de draagarm links-voor bleek krom en heb ik vervangen en een sierstrip viel er bijna vanaf.

Eigenlijk reed die Xantia verrekte lekker...zo lekker zelfs dat de IQ steeds minder werd gebruikt en ik helemaal geen zin meer had de Xant te verkopen. 

De IQ werd verkocht en de Xantia ingezet voor dagelijks gebruik.

In november 2013 begon het weer te kriebelen om eens naar wat nieuwers te kijken. Het werd een C6 met defecte motor. 3 maanden lang heb ik samen met een hobbyist monteur de C6 nieuw leven ingeblazen en in februari 2014 zweefde de C6 eindelijk over het Nederlandse asfalt. Heerlijk ding, maar wel duur qua vaste lasten. De Xantia bleef ik gebruiken voor de transport ritten zakelijk, want ik moet geregeld veel materialen vervoeren en wilde de C6 sparen.

De C6 heb ik november 2016 verkocht, maar er moest wel een leuk hobby-project voor in de plaats komen.

Normaliter maakt de XM rijder de stap naar de C6, ik andersom.

Het model spreekt me aan, omdat het in deze tijd uniek aan het worden is. Het moest een minder complexe auto zijn dan de C6 2.7 HDI V6 full option. Bijna nergens ruimte onder de motorkap, altijd lastig om dan aan een klus te beginnen.

Lang getwijfeld aan type 1 (eigenlijk mooier) of type 2 (betrouwbaarder) / handbak of automaat.

Ben opzoek gegaan naar een type 2 / automaat / leer / 2.0 / geen turbo

Het werd een type 2, handbak, stof, 2.0, geen turbo uit 1998 met 177000 op de teller.

Het stoffen interieur (in zeer goede staat) heeft er nog geen 2 weken ingezeten en inmiddels zit er een geweldig leren interieur in. Lampjes in dashboard zijn allemaal vervangen en voor de rest nog niet veel gedaan.

Een kriksteun is afgebroken (door vorige eigenaar) en daar wil ik nu snel werk van maken. De XM heeft de afgelopen 2 maanden niet gereden (gespaard om kans op roest door pekel te voorkomen).

Zondag ben ik van de partij!

Tot snel.

Groet, Eric

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE: De Xm van Eric

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: De Xm van Eric

Mooi verhaal en een mooie wagen Eric!  Ja, zo raak je verslingerd aan plezierig verende voitures. Ik heb een vergelijkbare 2 liter met een nieuw en geopleukt interieur. Heerlijk en vrij probleemloos 

__________
Crepuscule

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: De Xm van Eric

Mooi 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: De Xm van Eric

Mooie voiture!

 

Veen zegt:

<p> Ik heb een vergelijkbare&nbsp;2 liter met een nieuw en geopleukt&nbsp;interieur.</p>

Nu al het understatement van het jaar? 

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

Gisteren merkte ik op dat de XM na een koude start al snel vrij laag stationair toeren ging draaien (ca. 1000). Al op de oprit sloeg ze af al na 5 meter achteruit rijden.

Na het evenement van vorige week had ik ook al last van uitval gehad nota bene op 500 meter van garage Hydraulique. Toen boel opn temperatuur was geen problemen meer gehad.

Accu doorgemeten 12.2 Volt in stilstand en bij draaien van de motor 14.3 Volt. Dus dynamo en accu geen issue.

Wel zag ik een andere (zeer waarschijnlijke) verdachte. Ik zag een sensor met maar 1 kabeltje erin (en die andere kabel ziet er ook al niet erg lekker uit). Kan me voorstellen dat als deze de input vorm voor bijv. de stappenmotor het misgaat.

Is deze voor de koelvloeistoftemperatuur? Ken iemand het effect van een niet aangesloten sensor?

Belangrijkste vraag: waar kan ik zo'n connector vinden ter vervanging?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Dit is de mijne en volgens mijn monteur Sytze hoort dat enkele kabeltje zo Eric. Je zou de stekker wel even kunnen lostrekken en schoonmaken. 

__________
Crepuscule

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

De afgelopen weken weinig met de XM gereden. Er zit een gaatje in de middendemper, dus het geluid is lekker sportief aan het worden, maar meer storend is het gedrag qua toerental bij stilstand. De computer lijkt te zoeken naar het juiste toerental, maar dan schommelend. Vaak eerst even naar 1500 dan naar onder de 1000 om op ca. 1000 te eindigen.

Stappenmotor heb ik gewisseld door een goed exemplaar uit m'n Xantia, maar het karakter blijft.

Als ik bijv. rustig met niet al te veel gas vanuit stilstand een scherpe bocht maakt gaat de wagen erg laag in toeren zitten of valt zelfs uit.

Erg irritant en weet het niet goed te traceren.

Bij stoel in maximale uitslag is er onder de motorkap een sissend geluid. Is dat normaal? Ik heb namelijk geen referentie.

Hierbij een geluidsfragment:

https://www.dropbox.com/s/u85fklpwmkbzf8a/XM%20Draaien%20Stuur.m4a?dl=0

 

 

Graag jullie mening over dit vreemde gedrag (of karakter....)

Koud of warm / droog of nat weer... het maakt allemaal niet uit.

Het betreft een benzine 2.0 16V uit 1998.

 

 

 

 

 

 

 

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: De Xm van Eric

Geluid herken ik niet, de mijne loopt heel mooi...

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

Ik denk dat het de pomp is van de stuurbekrachtiging die je hoort in het geluidsfragment, maar die hoort dus geen geluid te maken als ik je goed begrijp.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De Xm van Eric

Draait de poelie van de HD pomp wel soepel? Als de pomp of poelie niet meer goed is en stug gaat draaien geeft dat effect bij uiterste vraag bijv. uiterste stuurbekrachtiging en het kan als een soort rem op de multisnaar werken. Uiteindeijk springt je multisnaar en weet je het zeker, maar dat is nie zo leuk als je ergens langs de weg staat.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE: De Xm van Eric

Hoi Marc,

Dat is een nuttige tip. Ga ik bekijken. Is het overigens normaal dat je dat sissende geluid hoort als er flink wat druk staat op de stuurbekrachtiging?

Eric

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De Xm van Eric

Wat je meestal hoort sissen is volgens mij de voorraadbol. Ik hoor het ook wel eens.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De Xm van Eric

Dat is normaal. Bij het draaien van het stuur wordt het circuit van de oliedruk naar de cilinder open gezet en staat deze onder druk. Bij de maximale uitslag gaat het overdruk ventiel werken. anders zou je de pakkingen er uit persen.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

Vorig weekend het gat in één van de flensen van de middendemper aangepakt. De middendemper bleek intern ook geheel rot. Nieuwe demper in de hittebestendige lak gezet en ik moet zeggen dat het er wel behoorlijk van opknapt.

Ook het schilt opgeknapt dat boven de middendemper zit. Deze was één zijde ook aardig door roest aangetast, maar nog goed te redden.

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

Nog even nieuwe info over het laag toerental issue. Aanvankelijk dacht is dat het iets te maken had met het hardere werken van een pomp bijv. bij scherp insturen, maar het lijkt meer te maken te hebben met weinig gasgeven bij lage rijsnelheid. Het gebeurt namelijk bijv. als ik vanuit bijna stilstand rustig de oprit indraai en normaal geef ik dan weinig gas bij. Als ik dat bij de XM doe is afslaan vaak het gevolg.

Als ik een klein dotje gas geef bij stilstand (in z'n vrij) dan zie je het toerental aanvankelijk eerst snel zakken naar ca. 500 en vervolgens vliegt hij naar 1500 om weer bij 1000 geleidelijk uit te komen.

Heeft iemand een logische verklaring hiervoor?