Beste Leden,
Ik heb al enige tijd last van rammel in mijn XM hij komt en gaat en elke keer als ik bij de garage ben is hij uiteraard niet aanwezig.Inmiddels al, denk ik, 10.000 KM met die rammel gereden.
Tot vandaag de auto bleef maar rammelen, tot ik er achterkwam dat bij de D stand de rammel weg was en bij R P en N was hij weer terug.
Ik vrees dus het ergste maar weten jullie miscchien wat het is en kennen jullie een goede specialist?
Het is een XM V6 24V uit 2000 dus met ZF bak.
Gr.
Arent
Ik had dit probleem ook, bleek eigenlijk mee te vallen... startmotor raakte minimaal de starterkrans. Rammel was er enkel bij P en N, in D en R was het weg.
Hele vreemde klacht, vreemde storing, ik was ook bang dat het in de bak zelf zat.
Tom.
Heb ik ook gehad met PRV, startmotor met losse bendix:
https://youtu.be/PZdYl1kKxaQ
maar bij mij rammelde het in elke automaatstand zolang ik maar een bocht naar rechts maakte:
https://youtu.be/-JrVH5X-n0Y
herkenbaar?
Besten,
Mijn V6 heeft sinds kort ook een rammel onder de motorkap; enkel bij warme motor; het lijkt van bijrijderszijde te komen, moeilijk te lokaliseren. Vrijwel tegelijk merkte ik dat als ik langzaam in een file rijdt, de computer een te hoge motortemperatuur aangeeft; een luide 'piep' plus oranje thermometertje op de balk, terwijl de watertemparatuurmeter op normaal staat... Als ik weer doorrol gaat het lampje weer uit.. Het rammelgeluid is moeilijk te lokaliseren: bijrijderszijde onderin de motorruimte; veel verder kom ik niet.
Mijn garagist denkt aan een kapot krukaslager! Nou heb ik in een grijs verleden met een Volvo Amazone een kapot krukaslager gehad (stukje plastic fiber van het distributietandwiel in het oliecarter achtergebleven dat vervolgens een smeerkanaal verstopt heeft), maar een v6 met 170,000 op de klok een kapot krukaslager?
Als de koelwatermeter een normaal beeld geeft maar de computer tegelijk alarm slaat, vraag ik me af waar die twee systemen hun signaal halen? Kan de rammel met het oververhitten te maken hebben?
De rammel heeft trouwens niet een duidelijke relatie met toerental ...
Puzzel op 4 wielen...
Ik maak me momenteel het meest zorgen over die rammel met analyse krukaslager; enkel bij warme motor, volgens mijn garagist 'komt en gaat het'... Net toen ik het merkte, stond ik op punt een goeie week het land uit te zijn voor werk dus hij heeft er de afgelopen week waarschijnlijk meer naar geluisterd dan ik. Als het een krukslager is gaat die rammel niet weg bij koude motor: als er eenmaal speling op zit wordt de klap progressief harder. Mogelijk een spanrol lager? Airco compressor lager maakt ook geluid en moet als het zomer wordt vervangen worden maar nu slaat de airco nog niet aan dus dat lijkt niet logisch...
Aircopomp poelie en dus ook het lager draait altijd mee.
Een kapot krukaslager is inderdaad niet waarschijnlijk bij 170.000 km. Dat verwacht je pas bij meer dan 3 ton. Bovendien heb je dan eerst forse olielekkage en zeker geen rammel.
Om een krukaslager (van 15 euro) te vervangen moet wel de hele motor er uit en dat is dus vaak een reden tot inruil. Had deze garagist toevallig een mooie C5 voor je in de aanbieding?
__________
Crepuscule
Dat de temperatuur oploopt in de file en weer zakt tijdens het rijden, duidt er misschien op dat de ventilatoren / fans voor je radiator niet aanspringen. Kan nooit heel moeilijk zijn...
__________
Crepuscule
Een V6 wordt heet, het zit er vol, en ik spreek uit ervaring, de mijne staat met buitentemperaturen van 25+ altijd net boven de 90 graden, maar ook niet meer dan dat. De fans kennen 2 standen, normaal tot 100 of 103 graden (als je exacte temperaturen wilt weten moet ik het opzoeken), maar daarboven toeren ze op naar maximaal. Zolang dat laatste niet gebeurt is er weinig om je zorgen over te maken.
Het oranje lampje heb ik een keer gehad dat was in Oostenrijk en ik trapte hem flink op zijn staart in zijn 2 berg op, ik rij automaat en ik meen me te herinneren dat de stijging iets van 18% was. Je kon in iedergeval niet stoppen want dan zou iedere normale auto de koppeling geheid eruit branden, het was buiten toen best warm, zo rond de 28 graden, motor kwam toen ook niet boven de 100 graden en bergaf ging het lampje weer uit. Wel de fans volop loeien.
De rammel kan ik je helaas niet mee helpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik weet niet hoe lastig dat bij een V6 is, maar misschien de thermostaat eens vervangen. Niet helemaal open of niet helemaal dicht (in dit geval mogelijk het eerste) komt vaker voor. Het is niet het duurste onderdeel. Ondanks de geruststellende woorden van Mark, krijg ik toch ook altijd zweet in mijn handen als ik de temperatuur zie oplopen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
OK, laten we aannemen dat de rammel in de motorruimte en het temperatuur alarm van de computer niet gerelateerd zijn.
Qua rammel; volgens mij is het niet toeren-afhankelijk, dus een krukas- of big end lager lijkt me dan niet aan de orde bovendien als je dat eenmaal hebt wordt het geluid exponentieel erger en is het niet weg als de motor weer afgekoeld is. De suggestie aircopomp poelie, of spanrol lager lijkt me eerder een kandidaat. Ik weet dat de lagers van de compressor geluid maken en dus vervangen moeten worden maar de afgelopen maanden is de airco slechts 1x aangeslagen.
Qua oververhitten: mixed signals: de computer zegt "te heet", de koelwatermeter zegt "normaal". Het was die dag een graad of 12 en in plat Amsterdam dus niet wat je noemt reden om inderdaad te heet te worden... Het lijkt er dus op dat de computer zich vergist; waar pakt die zijn signaal op vraag ik me af?
Als het niet toerental afhankelijk is kan het de airco compressor sowieso niet zijn, die is wel toerental afhankelijk via snaar. (en het wel of niet aan staan van de airco maakt niet uit, de poelie en het lager draait altijd.)
Bij de PRV zijn er 3 kvs temp sensoren, 1 voor computer, 1 voor instrumentarium (metertje) en 1 voor de ventilatoren. Ik verwacht dat die voor de computer ook het dashboardlampje zal triggeren, dus die zou kapot kunnen zijn. MAAR of dat voor ESJ motor ook zo is weet ik niet.
Op mijn Turbo CT hoor ik ook een rammel als de airco aanspringt. Ik heb wel eens gehoord dat dit door een slechter functionerende magneetkoppeling op de pomp komt.
Ik hoor dat ook alleen als ik langzaam rijd of stil sta. Anders valt het geluid weg tegen het motorgebrom.
__________
Crepuscule
Bij mij liep de temperatuur van de V6 vorige week ook plosteling wat op. De boel kookte nadat ik de motor uitzette zelfs even het koelvloeistofvat uit. Naar aanleiding van de uitleg door Mark hierboven ben ik het functioneren van mijn fans even gaan controleren. En wat denk je... de 3 relais bij de linker koplamp waren erg vies, gecorrodeerd en de middelste zat er niet eens in. Die vond ik later diep onder de motorkap toch weer terug. Heb de boel goed opgeschuurd en schoongemaakt en het werkt nu weer naar behoren.
__________
Crepuscule
Dat heb ik ook al eens gehad, maar toen deed de abs het niet meer, ook na lang zoeken was er ook een weg.
Nu alles gezekerd met t-rips .
Die constructie met die relais achter de koplamp die met de contacten in de waterspray zitten is ook echt bedacht door een Fransoos na een copieuze lunch met teveel wijn! Echt, wie dat bedacht heeft... vragen om problemen. Dit is de modificatie die ik bij de mijne uitgevoerd heb;
Zit gewoon weer gepopnageld op de originele plek.
Ja dat is een hele mooie oplossing
__________
Crepuscule