User menu

Rammel in de automaatbak

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
arentwilde
afbeelding van arentwilde
Rammel in de automaatbak

Beste Leden,

 

Ik heb al enige tijd last van rammel in  mijn XM hij komt en gaat en elke keer als ik bij de garage  ben is hij uiteraard niet aanwezig.Inmiddels al, denk ik, 10.000 KM met die rammel gereden.

 

Tot vandaag de auto bleef maar rammelen, tot ik er achterkwam dat bij de D stand de rammel weg was en bij R P en N was hij weer terug. 

 

Ik vrees dus het ergste maar weten jullie miscchien wat het is en kennen jullie een goede specialist?

 

Het is een XM V6 24V uit 2000 dus met ZF bak.

 

Gr.

 

Arent

 

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Rammel in de automaatbak

Ik had dit probleem ook, bleek eigenlijk mee te vallen... startmotor raakte minimaal de starterkrans.  Rammel was er enkel bij P en N, in D en R was het weg.

Hele vreemde klacht, vreemde storing, ik was ook bang dat het in de bak zelf zat.

Tom.

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX2000 1975
RE: Rammel in de automaatbak

Heb ik ook gehad met PRV, startmotor met losse bendix:

https://youtu.be/PZdYl1kKxaQ

maar bij mij rammelde het in elke automaatstand zolang ik maar een bocht naar rechts maakte:

https://youtu.be/-JrVH5X-n0Y

herkenbaar?

V6 Pallas
afbeelding van V6 Pallas
  • 2.0i 16V Bleu Mauritius (1995)
  • 3.0 V6 Pallas Bleu Mauritius (1999)
RE: Rammel in de automaatbak

Besten,

Mijn V6 heeft sinds kort ook een rammel onder de motorkap; enkel bij warme motor; het lijkt van bijrijderszijde te komen, moeilijk te lokaliseren. Vrijwel tegelijk merkte ik dat  als ik langzaam in een file rijdt, de computer een te hoge motortemperatuur aangeeft; een luide 'piep' plus oranje thermometertje op de balk, terwijl de watertemparatuurmeter op normaal staat... Als ik weer doorrol gaat het lampje weer uit.. Het rammelgeluid is moeilijk te lokaliseren: bijrijderszijde onderin de motorruimte; veel verder kom ik niet.

Mijn garagist denkt aan een kapot krukaslager! Nou heb ik in een grijs verleden met een Volvo Amazone een kapot krukaslager gehad (stukje plastic fiber van het distributietandwiel in het oliecarter achtergebleven dat vervolgens een smeerkanaal verstopt heeft), maar een v6 met 170,000 op de klok een kapot krukaslager? 

Als de koelwatermeter een normaal beeld geeft maar de computer tegelijk alarm slaat, vraag ik me af waar die twee systemen hun signaal halen? Kan de rammel met het oververhitten te maken hebben? 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Rammel in de automaatbak
Denk niet dat de rammel en het valse alarm met elkaar te maken hebben. Er zijn meerdere sensors die de temperatuur in de gaten houden. Niet allemaal doen ze het zelfde. Dacht 1 voor de temp meter en een andere voor temp alarm. Het kan ook een muitende bitronmodule zijn. Die stuurt signalen naar lampjes en fans enzo...
V6 Pallas
afbeelding van V6 Pallas
  • 2.0i 16V Bleu Mauritius (1995)
  • 3.0 V6 Pallas Bleu Mauritius (1999)
RE: Rammel in de automaatbak

De rammel heeft trouwens niet een duidelijke relatie met toerental ...

Puzzel op 4 wielen...

V6 Pallas
afbeelding van V6 Pallas
  • 2.0i 16V Bleu Mauritius (1995)
  • 3.0 V6 Pallas Bleu Mauritius (1999)
RE: Rammel in de automaatbak

Ik maak me momenteel het meest zorgen over die rammel met analyse krukaslager; enkel bij warme motor, volgens mijn garagist 'komt en gaat het'... Net toen ik het merkte, stond ik op punt een goeie week het land uit te zijn voor werk dus hij heeft er de afgelopen week waarschijnlijk meer naar geluisterd dan ik. Als het een krukslager is gaat die rammel niet weg bij koude motor: als er eenmaal speling op zit wordt de klap progressief harder. Mogelijk een spanrol lager? Airco compressor lager maakt ook geluid en moet als het zomer wordt vervangen worden maar nu slaat de airco nog niet aan dus dat lijkt niet logisch...

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX2000 1975
RE: Rammel in de automaatbak

Aircopomp poelie en dus ook het lager draait altijd mee. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Rammel in de automaatbak
De es9 v6 is een zeer robuste motor. Met zo'n km stand lijkt me krukaslager niet waarschijnlijk...
Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Een kapot krukaslager is inderdaad niet waarschijnlijk bij 170.000 km. Dat verwacht je pas bij meer dan 3 ton. Bovendien heb je dan eerst forse olielekkage en zeker geen rammel.

Om een krukaslager (van 15 euro)  te vervangen moet wel de hele motor er uit en dat is dus vaak een reden tot inruil. Had deze garagist toevallig een mooie C5 voor je in de aanbieding? 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Dat de temperatuur oploopt in de file en weer zakt tijdens het rijden, duidt er misschien op dat de ventilatoren / fans voor je radiator niet aanspringen. Kan nooit heel moeilijk zijn...

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Rammel in de automaatbak

Een V6 wordt heet, het zit er vol, en ik spreek uit ervaring, de mijne staat met buitentemperaturen van 25+ altijd net boven de 90 graden, maar ook niet meer dan dat. De fans kennen 2 standen, normaal tot 100 of 103 graden (als je exacte temperaturen wilt weten moet ik het opzoeken), maar daarboven toeren ze op naar maximaal. Zolang dat laatste niet gebeurt is er weinig om je zorgen over te maken.

Het oranje lampje heb ik een keer gehad dat was in Oostenrijk en ik trapte hem flink op zijn staart in zijn 2 berg op, ik rij automaat en ik meen me te herinneren dat de stijging iets van 18% was. Je kon in iedergeval niet stoppen want dan zou iedere normale auto de koppeling geheid eruit branden, het was buiten toen best warm, zo rond de 28 graden, motor kwam toen ook niet boven de 100 graden en bergaf ging het lampje weer uit. Wel de fans volop loeien.

De rammel kan ik je helaas niet mee helpen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Rammel in de automaatbak

Ik weet niet hoe lastig dat bij een V6 is, maar misschien de thermostaat eens vervangen. Niet helemaal open of  niet helemaal dicht (in dit geval mogelijk het eerste) komt vaker voor. Het is niet het duurste onderdeel. Ondanks de geruststellende woorden van Mark, krijg ik toch ook altijd zweet in mijn handen als ik de temperatuur zie oplopen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

V6 Pallas
afbeelding van V6 Pallas
  • 2.0i 16V Bleu Mauritius (1995)
  • 3.0 V6 Pallas Bleu Mauritius (1999)
RE: Rammel in de automaatbak

OK, laten we aannemen dat de rammel in de motorruimte en het temperatuur alarm van de computer niet gerelateerd zijn.

Qua rammel; volgens mij is het niet toeren-afhankelijk, dus een krukas- of big end lager lijkt me dan niet aan de orde bovendien als je dat eenmaal hebt wordt het geluid exponentieel erger en is het niet weg als de motor weer afgekoeld is. De suggestie aircopomp poelie, of spanrol lager lijkt me eerder een kandidaat. Ik weet dat de lagers van de compressor geluid maken en dus vervangen moeten worden maar de afgelopen maanden is de airco slechts 1x aangeslagen.

Qua oververhitten: mixed signals: de computer zegt "te heet", de koelwatermeter zegt "normaal". Het was die dag een graad of 12 en in plat Amsterdam dus niet wat je noemt reden om inderdaad te heet te worden... Het lijkt er dus op dat de computer zich vergist; waar pakt die zijn signaal op vraag ik me af?

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX2000 1975
RE: Rammel in de automaatbak

Als het niet toerental afhankelijk is kan het de airco compressor sowieso niet zijn, die is wel toerental afhankelijk via snaar. (en het wel of niet aan staan van de airco maakt niet uit, de poelie en het lager draait altijd.)

Bij de PRV zijn er 3 kvs temp sensoren, 1 voor computer, 1 voor instrumentarium (metertje) en 1 voor de ventilatoren. Ik verwacht dat die voor de computer ook het dashboardlampje zal triggeren, dus die zou kapot kunnen zijn. MAAR of dat voor ESJ motor ook zo is weet ik niet.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Rammel in de automaatbak

Op mijn Turbo CT hoor ik ook een rammel als de airco aanspringt. Ik heb wel eens gehoord dat dit door een slechter functionerende magneetkoppeling op de pomp komt.

Ik hoor dat ook alleen als ik langzaam rijd of stil sta. Anders valt het geluid weg tegen het motorgebrom.

__________
Crepuscule