Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van mijn 2e Xm. Een 2.0i met Bosch LE Jetronic injectie uit 1990. De voorbije 2 maanden waren top, maar nu heeft hij kuren. Na starten blijft de motor een minuut draaien met een stabiel toerental. Na ongeveer een minuut valt hij uit. Als ik dan 2-3 minuten wacht start hij weer en is er weer hetzelfde fenomeen. Als ik de auto start en gas geef (1500-2000 toeren) maakt geen verschil, na een goeie minuut is het over.
Wie kan me in een richting duwen waar ik het probleem moet zoeken? Injectie, lucht of massaprobleem?
Alvast bedankt!
Groeten
Matthias
Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
ma, 28/05/2018 - 20:03
#1
Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
Denk je aan problemen door warm worden? 1 minuut is wel erg kort. Stopt de auto direct na ongeveer een minuut? Of steeds moeilijker lopen pruttel pruttel pruttel uit?
Ineens stoppen zonder dat je van tevoren iets merkt is wel heel vreemd.
Blijft t startblokkeringslampje van het codepaneeltje bij uitvallen gewoon groen?
T zou in de stappenmotor van de stationairregeling kunnen zitten. Hoor je dat die stappenmotor de boel goed regelt als je de slang dicht knijpt? (Zou verwachten dat t toerental na starten een minuut lang (?) wat hoger is 1000rpm en daarna terug valt naar 850 rpm of zo, dat dat t moment is dat t mis gaat)
Heb je de auto al uitgelezen? (Het uitlees knipperkastje heeft mij al regelmatig geholpen)
Een LE Jetronic heeft geen stappenmotor. Ik heb,in een ver verleden, ook soortelijk probleem gehad en toen kwam ik er achter dat het in de luchtmeter zelf zat. Ook zou het in de extra luchtschuif kunnen zitten welke je makkelijk kunt controleren door de luchtslang achter de luchtschuif eens los te maken: blijft de motor nu wel lopen ? Doet de koudstart injector het nog ? of wordt hij afgesloten na een minuutje zodat je motor afslaat. De brandstofpomp die na een minuutje niet meer wordt aangestuurd door de ECU kan ook nog. Als je na een minuutje niet meer wil aanslaan zou je ze je daarna eens de brandstof kunnen controleren en/of je de brandstofpomp kan horen werken. Systematisch gaan controleren: succes
ik had dit plaatje voor mn neus met de stappenmotor (of een ander soort gasklep bypass (/luchtschuif?) voor stationairregeling) op nr.7. Wijkt het injectiesysteem van de betreffende XM af?
Maar als de auto al direct goed loopt op een laag stationair toerental is dat m waarschijnlijk niet, wel makkelijk te checken voor de zekerheid.
Als er een BDP-sensor inzit (denk het wel) zou ik die nalopen als uitlezen niet lukt. Dus stekkerverbinding schoonmaken en inspuiten met vaseline. Zolang je niet kunt uitlezen blijft het zoeken en proberen. Loop ook allle massaverbindingen na, want je hebt een type 1.
Als er een BDP-sensor inzit (denk het wel) zou ik die nalopen als uitlezen niet lukt. Dus stekkerverbinding schoonmaken en inspuiten met vaseline. Zolang je niet kunt uitlezen blijft het zoeken en proberen. Loop ook allle massaverbindingen na, want je hebt een type 1.
Die extra luchtschuif (7) kun je dus eenvoudig door de slang achter de schuif eens los te halen. Motor krijgt dan voldoende zuurstof hetgeen resulteerd in een verhoogd toerental. Die extra luchtschuif werk op bassis van de temperatuur van de motor: Is de motor eenmaal warm dan gaat hij dicht. Als hij nu om een of andere reden te vroeg sluit slaat de motor af. Ik denk ook niet dat het 'm is maar het is inderdaad makkelijk te controleren. Zelf denk ik eerder dat het een brandstof probleem is..................
L-jetronic heeft geen BDP sensor
Bij mij was het toch de bobine..
Ik had het zelfde. Na een lange zoektocht: doorgeslagen rotor in de verdelerkap...
De Ecu is niet zeer waarschijnlijk........... Nog nooit van gehoord dat die problemen geeft. Veel waarschijnlijker is het dan relais 807 welke vlakbij je Ecu zit. Dat relais vervangen is een simpel klusje. Controleer ook de pasvoet even op corrosie !! Die brandstof pomp zit o.a ook in de Bx en peugeot: Dus iedere PSA wagen waar die motor inzit dus daar moet wel aan te komen zijn. P.s. dat geld ook voor de ECU.
https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/brandstof-systeem/benzine-pomp/losse-injectie-pomp.html
http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citro%C3%ABn/bse=XM/mdl=XM%20(Y3)/prt=Computer%20Inspuit
http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citro%C3%ABn/bse=XM/mdl=XM%20(Y3)/prt=Brandstofpomp%20Elect.
Ik zou in dit geval ook nog eens kijken naar de bedrading tussen de ECU en pomp. Nu is eraan "gerommeld" en gaat het goed, maar mogelijk ligt daar het meer structurele probleem.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)