Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
MatthiasM
afbeelding van MatthiasM
Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van mijn 2e Xm. Een 2.0i met Bosch LE Jetronic injectie uit 1990. De voorbije 2 maanden waren top, maar nu heeft hij kuren. Na starten blijft de motor een minuut draaien met een stabiel toerental. Na ongeveer een minuut valt hij uit. Als ik dan 2-3 minuten wacht start hij weer en is er weer hetzelfde fenomeen. Als ik de auto start en gas geef (1500-2000 toeren) maakt geen verschil, na een goeie minuut is het over. Wie kan me in een richting duwen waar ik het probleem moet zoeken? Injectie, lucht of massaprobleem? Alvast bedankt! Groeten Matthias
Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Denk je aan problemen door warm worden? 1 minuut is wel erg kort. Stopt de auto direct na ongeveer een minuut? Of steeds moeilijker lopen pruttel pruttel pruttel uit?

MatthiasM
afbeelding van MatthiasM
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
Hij stopt meteen, soms is het eens 2 tot 3 minuten. Maar hij pruttelt niet, hij valt gewoon meteen uit.
Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Ineens stoppen zonder dat je van tevoren iets merkt  is wel heel vreemd.

Blijft t startblokkeringslampje van het codepaneeltje bij uitvallen gewoon groen? 

T zou in de stappenmotor van de stationairregeling kunnen zitten. Hoor je dat die stappenmotor de boel goed regelt als je de slang dicht knijpt? (Zou verwachten dat t toerental na starten een minuut lang (?) wat hoger is 1000rpm en daarna terug valt naar 850 rpm of zo, dat dat t moment is dat t mis gaat)

Heb je de auto al uitgelezen? (Het uitlees knipperkastje heeft mij al regelmatig geholpen)

MatthiasM
afbeelding van MatthiasM
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
De auto heeft geen codepaneel. En na het starten gaat hij gewoon meteen naar z'n normale toerental en blijft zo draaien tot hij uitvalt. Ik heb me ook laten vertellen dat deze uitvoering niet kan uitgelezen worden, maar daar ben ik niet zeker van. De stappenmotor heb ik nog niet gecheckt.
citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Een LE Jetronic heeft geen stappenmotor. Ik heb,in een ver verleden, ook soortelijk probleem gehad en toen kwam ik er achter dat het in de luchtmeter zelf zat. Ook zou het in de extra luchtschuif kunnen zitten welke je makkelijk kunt controleren door de luchtslang achter de luchtschuif eens los te maken: blijft de motor nu wel lopen ? Doet de koudstart injector het nog ? of wordt hij afgesloten na een minuutje zodat je motor afslaat. De brandstofpomp die na een minuutje niet meer wordt aangestuurd door de ECU kan ook nog. Als je na een minuutje niet meer wil aanslaan zou je ze je daarna eens de brandstof kunnen controleren en/of je de brandstofpomp kan horen werken. Systematisch gaan controleren: succes

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

ik had dit plaatje voor mn neus met de stappenmotor (of een ander soort gasklep bypass (/luchtschuif?) voor stationairregeling) op nr.7. Wijkt het injectiesysteem van de betreffende XM af?

Maar als de auto al direct goed loopt op een laag stationair toerental is dat m waarschijnlijk niet, wel makkelijk te checken voor de zekerheid.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Als er een BDP-sensor inzit (denk het wel) zou ik die nalopen als uitlezen niet lukt. Dus stekkerverbinding schoonmaken en inspuiten met vaseline. Zolang je niet kunt uitlezen blijft het zoeken en proberen. Loop ook allle massaverbindingen na, want je hebt een type 1.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Als er een BDP-sensor inzit (denk het wel) zou ik die nalopen als uitlezen niet lukt. Dus stekkerverbinding schoonmaken en inspuiten met vaseline. Zolang je niet kunt uitlezen blijft het zoeken en proberen. Loop ook allle massaverbindingen na, want je hebt een type 1.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Die extra luchtschuif (7) kun je dus eenvoudig door de slang achter de schuif eens los te halen. Motor krijgt dan voldoende zuurstof hetgeen resulteerd in een verhoogd toerental. Die extra luchtschuif werk op bassis van de temperatuur van de motor: Is de motor eenmaal warm dan gaat hij dicht. Als hij nu om een of andere reden te vroeg sluit slaat de motor af. Ik denk ook niet dat het 'm is maar het is inderdaad makkelijk te controleren. Zelf denk ik eerder dat het een brandstof probleem is..................

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

L-jetronic heeft geen BDP sensor

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Bij mij was het toch de bobine..

MichaelJK
afbeelding van MichaelJK
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Ik had het zelfde. Na een lange zoektocht: doorgeslagen rotor in de verdelerkap...

MatthiasM
afbeelding van MatthiasM
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
Na een paar weken zoeken, heb ik het opgegeven en de wagen naar de dealer gebracht. Zij kwamen erachter dat de brandstofpomp soms uitvalt. Ze weten nu niet of het aan de ECU, de pomp of het relais ligt. Het probleem is ook dat ze niet meer aan een pomp of de ECU kunnen geraken. Wordt vervolgd. :)
citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

De Ecu is niet zeer waarschijnlijk........... Nog nooit van gehoord dat die problemen geeft. Veel waarschijnlijker is het dan relais 807 welke vlakbij je Ecu zit. Dat relais vervangen is een simpel klusje. Controleer ook de pasvoet even op corrosie !! Die brandstof pomp zit o.a ook in de Bx en peugeot: Dus iedere PSA wagen waar die motor inzit dus daar moet wel aan te komen zijn. P.s. dat geld ook voor de ECU.

https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/brandstof-systeem/benzine-pomp/losse-injectie-pomp.html

http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citro%C3%ABn/bse=XM/mdl=XM%20(Y3)/prt=Computer%20Inspuit

http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citro%C3%ABn/bse=XM/mdl=XM%20(Y3)/prt=Brandstofpomp%20Elect.

MatthiasM
afbeelding van MatthiasM
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil
Zo, het probleem lijkt verholpen en we rijden terug. De ECU stuurde de brandstofpomp op willekeurige momenten niet meer aan. De ECU vervangen door een goed exemplaar en nu lijkt alles terug in orde. Hopelijk blijft het zo even. :)
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Na een minuut stationair draaien valt de motor stil

Ik zou in dit geval ook nog eens kijken naar de bedrading tussen de ECU en pomp. Nu is eraan "gerommeld" en gaat het goed, maar mogelijk ligt daar het meer structurele probleem.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)