Ooh, dan valt mijn dame misschien nog wel mee. Helemaal als je de verzachtende omstandigheid van een motortemperatuur van 50 graden incalculeert. 8)
Citrophile zegt:
Ik weet hoe het gaat als je bezig bent met opknappen/sleutelen, je komt altijd weer iets tegen dat ook weer gedaan moet worden.
Iedere klus kan ook tijdrovend zijn, ondanks dat het simpel is/lijkt.
Dat vind ik niet zo erg, als je maar kan genieten van het resultaat. En regelmatig flink kunt strepen op het "to-do" lijstje.
Ik vind het pas vervelend als je tegen de klippen op moet sleutelen, m.a.w. dat het lijkt alsof hetgeen je er vóóraan op schroeft, er achteraan weer af valt. Dan vind ik het al heel snel niet leuk meer.
@ Wim: ja natuurlijk, is ook. Dom van me. :roll: :D
Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat mijn verbruik ook incl. korte ritjes :roll: (dan is de 24v een zuipert :oops: ) is met een sportief rijgedrag 8) .
Zo af en toe rij ik ook rustig op de rechterbaan :wink:
Hm, vandaag heb ik getankt. Er ging weer 82 liter in, en dat terwijl ik maar 580 kilometer achter de rug had. :oops:
Dat komt neer op een verbruik van 1:7,07.
Waarbij aangetekend dient te worden dat de thermostaat kapot was voor de eerste 450 kilometer van deze tank, en dat ik daarbij ook nog vooral (zeer) korte ritjes heb gereden.
Ik ben nu echter wel heel benieuwd hoever ik met deze tank kom, nu ik de thermostaat vervangen heb.
Verder niet veel te melden, behalve dat ik vandaag weer héél erg genoten heb van het rijden in de groene dame. :D
1 op 7 met veel korte ritjes. Da's nog niet eens heel erg slecht. Voor de TCT staat een verbruik van rond de 1 op 10, ietsje zuiniger als de V6.
Ik was vorig jaar spekkoper toen ik met een kapotte turbo en geen airco 1 op 12 reed naar Hongarije. Dus constante snelheid.
Tja, voor de zuinigheid moet je geen XM rijden. ;-)
Neeh, dat dacht ik al wel. Ik had alleen wel gelezen dat een TCT nogal zuinig was voor haar geleverde prestaties. In verhouding dan :mrgreen:
Ik hoop wel dat de kapotte thermostaat ook een flink deel van deze zuipsessie voor z'n rekening neemt. Dat kan ook haast niet anders; ze bleef continue 50 graden of kouder. Ik las laatst op ACC dat de injectie bij koude motor 3 x inspuit per werkslag, en bij warme motor slechts 1 x.
MAAR! Nu het echte werk.
Vandaag heb ik voor het eerst gepraat met mijn dame!
Als eerste de veercomputer uitgelezen; deze zat netjes op pin E2 zoals verwacht.
Er kwam een bont lijstje met foutcodes voorbij. Voor de volledigheid heb ik ze allemaal opgeschreven, maar aangezien ik niet weet wanneer deze dame voor het laatst uitgelezen + gereset is, sloeg ik hier niet teveel acht op.
Wat belangrijker is, zijn de foutcodes die terugkomen na de reset. Ik had verwacht dat het diagnoselampje voor de vering direct weer uit zou zijn als ik haar voor de tweede keer op contact zou zetten, aangezien ik sterke vermoedens heb dat mijn electroklep aan de voorkant blijft hangen in harde stand. (dit vanwege stugger veren aan de voorkant, gecombineerd met vrijwel niet inzakken aan de voorkant als ze niet rijdt)
Het lampje bleef echter netjes enkele seconden branden, telkens wanneer ik haar op contact zette gedurende mijn pogingen om de MM ECU en de ABS computer uit te lezen.
ABS computer lukte ook goed. Foutcode 22 blijft echter terugkomen (relais electrovalves) Dit probleempje heb ik pas sinds ik de laatste keer LHM lekkage had, dus zal wel een stekker/aansluiting probleempje zijn. Weet iemand toevallig waar dat ABS relais voor de kleppen zit? Ik heb zelf nog totaal niet rondgezocht hoor, dus vergeef me als dit een RTFM vraag is... :oops:
Als ik koude start heb, heb ik ook gewoon ABS, maar met warme start is de kans tegenwoordig groot dat ik geen ABS meer heb. Dit is dus pas sinds vorige week woensdag, toen had ik weer een flinke LHM-lekkage die ik dezelfde avond nog opgelost heb.
MM ECU wilde echter totaal niet met me praten. Nog geprobeerd of het wel lukte als ik de startblokkering ontgrendelde, maar dit wil ook geen soelaas bieden. Ik heb de ECU proberen aan te spreken d.m.v. pin C3. Maar dat wil bij mij dus niet. LEDje op het 'knipperkastje' gaat ook uit als ik de auto op contact zet. Iemand ervaring hiermee? Wim misschien, hopelijk, onze auto's lijken nogal op elkaar qua uitvoering en bouwjaar?
Ben toch al zeer tevreden. De VC wilde ik het liefst uitlezen en resetten, en het viel me al 100% mee dat ie meerdere malen door de zelfdiagnose kwam na reset. Ik had verwacht dat ie direct weer in storing zou vallen.
Als bonus, en extra verwennerijtje :wink: , heb ik even het beugeltje weer correct vastgezet wat het laatste stukje hoedenplank omhoog houdt als je iets uit de kofferbak wil pakken. Dat zat namelijk al sinds ik haar kocht los. Klein dingetje, maar kersje op de taart als 'hands-on' sleutelen. Na al dat gevogel met computertjes MOEST ik gewoon ff een schroevendraaier vasthouden :D
Aah, je bent met de toverdoos bezig geweest.
Je ABS-blok zit linksvoor. Als je de linker wielkast weghaalt, kijk je er tegenaan. De solenoid zit er achter. Op de brug kun je het goed zien, maar als je de accubak weghaalt, schijn je er ook bij te komen.
En je bent dus ook tegen de Duitse(!!) nukken van de ECU aangelopen. Hier luistert de timing heel nauw: precies 12 seconden anders lukt het uitlezen niet. Als je maar vaak genoeg probeert, schijn je er gevoel voor te krijgen und klappt es.
Aah, je bent met de toverdoos bezig geweest.
Je ABS-blok zit linksvoor. Als je de linker wielkast weghaalt, kijk je er tegenaan. De solenoid zit er achter. Op de brug kun je het goed zien, maar als je de accubak weghaalt, schijn je er ook bij te komen.
En je bent dus ook tegen de Duitse(!!) nukken van de ECU aangelopen. Hier luistert de timing heel nauw: precies 12 seconden anders lukt het uitlezen niet. Als je maar vaak genoeg probeert, schijn je er gevoel voor te krijgen und klappt es.
Huh? 12 seconden zeg je? Dus niet gewoon 3 zoals de rest van de computers?
Geen wonder dat het niet lukte. Hoe kom je aan deze wijsheid, ik heb allebei de delen van het uitleeskastje-topic op CiFo doorgelezen maar nergens iets hierover(heen :) ) gelezen.
Moet je dan alleen voor de initialisatie 12 seconden aanhouden, of iederekeer voor/na een foutcode? En is resetten dan wel gewoon 15 seconden?
Pff, veel vragen he... :P
Ook vandaag bleef trouwens iedere keer met het starten netjes het Hydractive-lampje branden. Dat had ik, zoals gezegd, echt niet verwacht. Maar het mag ook wel eens meevallen toch!
Toch blijf ik vermoeden dat de klep vóór blijft hangen. Als ik de deur of kofferbak open doe, hoor ik wel een hele hoogfrequente zoem/piep, maar geen klik. Ook achter niet, terwijl ik de dame toch voorbeeldig vind veren aan de achterkant.
Nog maar eens flink gymnastieken met een geresette VC. Wie weet. Doorspoelen van het hydraulisch systeem wil ik ook nog steeds doen.
Ik ga me nog extra inlezen over het uit elkaar halen van de hydractief klep, dan kan ik die even netjes schoonmaken. Is plenty leesvoer over te vinden. Vooraf de spoel(en) even doormeten lijkt me ook een strak plan.
Morgen ga ik ook even wat diodes meenemen van het werk, kan kan ik die (ooit eens) preventief in de VC solderen. Terwijl ik dat doe, kan ik meteen de staat van de VN05jes checken... En dan... pfff. Zoveel te doen, zoveel te willen, en dan zo weinig tijd :wink: :lol:
Je hebt gelijk, het is 3 seconden en 3 seconden precies. :? 15 is voor het resetten.
Die VN's is op zich weinig aan te zien hoor. Als ze flink op hun thermische donder hebben gehad, is de print donker gekleurd. Maar ik adviseer je ze preventief te vervangen als je die computer toch open hebt. Zoveel werk is het in verhouding ook weer niet.
Ja als wim 12 schrijft bedoelt hij natuurlijk 3 (ambtenaren logica :mrgreen: )
Citroën-das-pas-fën zegt:
Doorspoelen van het hydraulisch systeem wil ik ook nog steeds doen.
Ik ga me nog extra inlezen over het uit elkaar halen van de hydractief klep, dan kan ik die even netjes schoonmaken. Is plenty leesvoer over te vinden. Vooraf de spoel(en) even doormeten lijkt me ook een strak plan.
Ik zou het zeer op prijs stellen als je dit gaat doen dat ik dan over je schouder(s) mag meekijken, dit is n.l. een van de zaken die ik ook wil gaan doen. Met name het spoelen en reinigen van de klep achter is volgens mij de oplossing voor mijn veerprobleem :wink:
Ik kan me tijdens de klus ook nuttig maken door het geheel op de gevoelige chip vast te leggen :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee niet stug maar wel vreemd gedrag bij lange verkeersheuvels.
Onder de 60 km/H veert alles goed, daarboven gaat heuvel op alles lekker alléén heuvel af is voor nog steeds soepel maar achter lijkt dan vast/stug te staan en 1 a 2 meter verder zakt de achterkant dan in, dus geen deining.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En je hebt dat beruchte messingbusje a.ka. lager al vervangen? Juist achter is daar vrij makkelijk bij te komen. Zo'n stom onderdeeltje van €0,60 was bij mij al een wereld van veerverschil. :shock:
Je probleem klinkt inderdaad als een hoogteregelaar Mark.
Neemt niet weg dat je van harte welkom bent als ik uiteindelijk die klep ga aanpakken. Kan nog wel ff duren; ik heb een shitload aan dingen die ik graag wil doen aan deze auto. Daarnaast: ik ben van plan om dit volgens de 'franse slag' te doen, d.w.z. alleen spoel + plunjer eruit halen, en dan plunjer en plunjerhuis reinigen. En daarna eens kijken of het zaakje los wil komen.
Tenzij ik voor een knaak een ander klephuis vind op Marktplaats, dan maak ik die natuurlijk eerst perfect in orde en wissel het zaakje dan uit.
Misschien is het ook verstandig om eerst te meten of die spoel überhaupt wel spanning krijgt, voordat ik dat ding uit elkaar trek. :roll:
Trouwens de monteur die ik vanmiddag nog sprak zei, 'trek de stekker van de hydractiefklep er maar af en ga maar rijden, blijft die dan continue soepel dan is je klep, of het signaal ernaartoe niet lekker'.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, hoe kan de vering soepel blijven als de stekker van de hydractive elektroklep eraf is getrokken?
Of zou de veer in de elektroklep dan gebroken zijn? Normaal gesproken drukt de veer de naald tegen de zitting wanneer de spoel niet meer bekrachtigd is en het blijft dan continu stug :arrow: hydractivebol(len)wordt/en afgesloten.
Of bedoelde de monteur de stekker eraf, weer erop en dan pas rijden :wink: ?
Pffff dit is toch nog hogere wiskunde voor mij. Wel knap hoor CDPF!
IS dit specifiek serie 2? Het aansturen van de klep? Ik bedoel eigenlijk; ik heb net bij mijn serie 1, dus hydractive1, het relais bij de VC geplaatst om de klep beter van 12v te voorzien. Doe je met bovenstaande eigenlijk hetzelfde voor een serie2?
Ik snap zelfs geen hout van me eighu tekst als ik m na lees, maar jullie misschien wel :roll:
:lol: Mike, binnenkort praat jij gewoon met ons mee alsof je nooit wat anders gedaan hebt :wink: .
Bij hydractive2 willen de 2 MOSFETS doorbranden, dit zijn de onderdelen om de elektrokleppen aan te sturen.
Het begint met het doorbranden van de diodes in de hydractive elektrokleppen, daarna op hun beurt weer de MOSFETS (soort transistors)
Dan worden de elektrokleppen niet aangestuurd en staat de vering op continu stug :arrow: de hydractiveregelaars+bollen zijn afgesloten.
Dus je kunt het wel vergelijken met hydractive1, alleen is dat veel eenvoudiger en simpeler op te lossen :wink: . Bij hydractive2 moet je wat printplaat soldeer ervaring hebben.
Nou, die MOSFETs is courant spul hoor. En kosten bijna niets.
Op CiFo is een bepaald iemand, die categorisch weigert op dit forum te komen*, die grossiert in veercomputers.
Over de MOSFETS met lood die in de veercomputers van HA2 zitten hoorde ik van Lucas.
Ik weet niet of die met andere MOSFETS zijn te verwisselen? Zo ja, dan is er weer een probleem minder :wink: .
Ja, lood is in Europa verboden sinds juni 2009 of 2008. RoHS compliancy. Feest, want solderen moet nu met hogere temperaturen.
Kwartje valt nu. Als je nu soldeerspulletjes koopt zoals tin en een bout, is dat dus RoHS compliant. Met andere woorden, zonder lood. Die veercomputerprinten zijn nog met lood gesoldeerd. En dat wordt dus lastig solderen. Gelukkig heb ik nog een paar honder meter non-RoHS compliant soldeertin en een soldeerstation van ruim 20 jaar oud. :lol: :twisted: :lol: :twisted:
Correctie: Spijker 2.3 Turbo.
CPDF, Voeg maar aan je lijssie toe: lagerbusjes hoogteregelaars.
Dat is idd niet zo zuinig Mike, mijn XM 24v doet gemiddeld 700km, 85 liter 1:8,24km.
Een automaat verbruikt net extra door de slip in de koppelomvormer.
Ooh, dan valt mijn dame misschien nog wel mee. Helemaal als je de verzachtende omstandigheid van een motortemperatuur van 50 graden incalculeert. 8)
Dat vind ik niet zo erg, als je maar kan genieten van het resultaat. En regelmatig flink kunt strepen op het "to-do" lijstje.
Ik vind het pas vervelend als je tegen de klippen op moet sleutelen, m.a.w. dat het lijkt alsof hetgeen je er vóóraan op schroeft, er achteraan weer af valt. Dan vind ik het al heel snel niet leuk meer.
@ Wim: ja natuurlijk, is ook. Dom van me. :roll: :D
Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat mijn verbruik ook incl. korte ritjes :roll: (dan is de 24v een zuipert :oops: ) is met een sportief rijgedrag 8) .
Zo af en toe rij ik ook rustig op de rechterbaan :wink:
Hm, vandaag heb ik getankt. Er ging weer 82 liter in, en dat terwijl ik maar 580 kilometer achter de rug had. :oops:
Dat komt neer op een verbruik van 1:7,07.
Waarbij aangetekend dient te worden dat de thermostaat kapot was voor de eerste 450 kilometer van deze tank, en dat ik daarbij ook nog vooral (zeer) korte ritjes heb gereden.
Ik ben nu echter wel heel benieuwd hoever ik met deze tank kom, nu ik de thermostaat vervangen heb.
Verder niet veel te melden, behalve dat ik vandaag weer héél erg genoten heb van het rijden in de groene dame. :D
1 op 7 met veel korte ritjes. Da's nog niet eens heel erg slecht. Voor de TCT staat een verbruik van rond de 1 op 10, ietsje zuiniger als de V6.
Ik was vorig jaar spekkoper toen ik met een kapotte turbo en geen airco 1 op 12 reed naar Hongarije. Dus constante snelheid.
Tja, voor de zuinigheid moet je geen XM rijden. ;-)
Neeh, dat dacht ik al wel. Ik had alleen wel gelezen dat een TCT nogal zuinig was voor haar geleverde prestaties. In verhouding dan :mrgreen:
Ik hoop wel dat de kapotte thermostaat ook een flink deel van deze zuipsessie voor z'n rekening neemt. Dat kan ook haast niet anders; ze bleef continue 50 graden of kouder. Ik las laatst op ACC dat de injectie bij koude motor 3 x inspuit per werkslag, en bij warme motor slechts 1 x.
MAAR! Nu het echte werk.
Vandaag heb ik voor het eerst gepraat met mijn dame!
Als eerste de veercomputer uitgelezen; deze zat netjes op pin E2 zoals verwacht.
Er kwam een bont lijstje met foutcodes voorbij. Voor de volledigheid heb ik ze allemaal opgeschreven, maar aangezien ik niet weet wanneer deze dame voor het laatst uitgelezen + gereset is, sloeg ik hier niet teveel acht op.
Wat belangrijker is, zijn de foutcodes die terugkomen na de reset. Ik had verwacht dat het diagnoselampje voor de vering direct weer uit zou zijn als ik haar voor de tweede keer op contact zou zetten, aangezien ik sterke vermoedens heb dat mijn electroklep aan de voorkant blijft hangen in harde stand. (dit vanwege stugger veren aan de voorkant, gecombineerd met vrijwel niet inzakken aan de voorkant als ze niet rijdt)
Het lampje bleef echter netjes enkele seconden branden, telkens wanneer ik haar op contact zette gedurende mijn pogingen om de MM ECU en de ABS computer uit te lezen.
ABS computer lukte ook goed. Foutcode 22 blijft echter terugkomen (relais electrovalves) Dit probleempje heb ik pas sinds ik de laatste keer LHM lekkage had, dus zal wel een stekker/aansluiting probleempje zijn. Weet iemand toevallig waar dat ABS relais voor de kleppen zit? Ik heb zelf nog totaal niet rondgezocht hoor, dus vergeef me als dit een RTFM vraag is... :oops:
Als ik koude start heb, heb ik ook gewoon ABS, maar met warme start is de kans tegenwoordig groot dat ik geen ABS meer heb. Dit is dus pas sinds vorige week woensdag, toen had ik weer een flinke LHM-lekkage die ik dezelfde avond nog opgelost heb.
MM ECU wilde echter totaal niet met me praten. Nog geprobeerd of het wel lukte als ik de startblokkering ontgrendelde, maar dit wil ook geen soelaas bieden. Ik heb de ECU proberen aan te spreken d.m.v. pin C3. Maar dat wil bij mij dus niet. LEDje op het 'knipperkastje' gaat ook uit als ik de auto op contact zet. Iemand ervaring hiermee? Wim misschien, hopelijk, onze auto's lijken nogal op elkaar qua uitvoering en bouwjaar?
Ben toch al zeer tevreden. De VC wilde ik het liefst uitlezen en resetten, en het viel me al 100% mee dat ie meerdere malen door de zelfdiagnose kwam na reset. Ik had verwacht dat ie direct weer in storing zou vallen.
Als bonus, en extra verwennerijtje :wink: , heb ik even het beugeltje weer correct vastgezet wat het laatste stukje hoedenplank omhoog houdt als je iets uit de kofferbak wil pakken. Dat zat namelijk al sinds ik haar kocht los. Klein dingetje, maar kersje op de taart als 'hands-on' sleutelen. Na al dat gevogel met computertjes MOEST ik gewoon ff een schroevendraaier vasthouden :D
Goed bezig, nog eventjes en we kunnen een eigen XM garage beginnen met zijn allen.
Aah, je bent met de toverdoos bezig geweest.
Je ABS-blok zit linksvoor. Als je de linker wielkast weghaalt, kijk je er tegenaan. De solenoid zit er achter. Op de brug kun je het goed zien, maar als je de accubak weghaalt, schijn je er ook bij te komen.
En je bent dus ook tegen de Duitse(!!) nukken van de ECU aangelopen. Hier luistert de timing heel nauw: precies 12 seconden anders lukt het uitlezen niet. Als je maar vaak genoeg probeert, schijn je er gevoel voor te krijgen und klappt es.
1 op 7,07.. ik had laatst ook een keer 1 op 7 met een snelle rit. Gelukkig houd ik het gemiddeld bij 1 op 10,5~11 :)
Huh? 12 seconden zeg je? Dus niet gewoon 3 zoals de rest van de computers?
Geen wonder dat het niet lukte. Hoe kom je aan deze wijsheid, ik heb allebei de delen van het uitleeskastje-topic op CiFo doorgelezen maar nergens iets hierover(heen :) ) gelezen.
Moet je dan alleen voor de initialisatie 12 seconden aanhouden, of iederekeer voor/na een foutcode? En is resetten dan wel gewoon 15 seconden?
Pff, veel vragen he... :P
Ook vandaag bleef trouwens iedere keer met het starten netjes het Hydractive-lampje branden. Dat had ik, zoals gezegd, echt niet verwacht. Maar het mag ook wel eens meevallen toch!
Toch blijf ik vermoeden dat de klep vóór blijft hangen. Als ik de deur of kofferbak open doe, hoor ik wel een hele hoogfrequente zoem/piep, maar geen klik. Ook achter niet, terwijl ik de dame toch voorbeeldig vind veren aan de achterkant.
Nog maar eens flink gymnastieken met een geresette VC. Wie weet. Doorspoelen van het hydraulisch systeem wil ik ook nog steeds doen.
Ik ga me nog extra inlezen over het uit elkaar halen van de hydractief klep, dan kan ik die even netjes schoonmaken. Is plenty leesvoer over te vinden. Vooraf de spoel(en) even doormeten lijkt me ook een strak plan.
Morgen ga ik ook even wat diodes meenemen van het werk, kan kan ik die (ooit eens) preventief in de VC solderen. Terwijl ik dat doe, kan ik meteen de staat van de VN05jes checken... En dan... pfff. Zoveel te doen, zoveel te willen, en dan zo weinig tijd :wink: :lol:
Je hebt gelijk, het is 3 seconden en 3 seconden precies. :? 15 is voor het resetten.
Die VN's is op zich weinig aan te zien hoor. Als ze flink op hun thermische donder hebben gehad, is de print donker gekleurd. Maar ik adviseer je ze preventief te vervangen als je die computer toch open hebt. Zoveel werk is het in verhouding ook weer niet.
Ja als wim 12 schrijft bedoelt hij natuurlijk 3 (ambtenaren logica :mrgreen: )
Ik zou het zeer op prijs stellen als je dit gaat doen dat ik dan over je schouder(s) mag meekijken, dit is n.l. een van de zaken die ik ook wil gaan doen. Met name het spoelen en reinigen van de klep achter is volgens mij de oplossing voor mijn veerprobleem :wink:
Ik kan me tijdens de klus ook nuttig maken door het geheel op de gevoelige chip vast te leggen :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, ik wist niet dat je een veerproleem hebt met de XM. Dus van alles al geprobeerd en nog steeds stug :? .
Nee niet stug maar wel vreemd gedrag bij lange verkeersheuvels.
Onder de 60 km/H veert alles goed, daarboven gaat heuvel op alles lekker alléén heuvel af is voor nog steeds soepel maar achter lijkt dan vast/stug te staan en 1 a 2 meter verder zakt de achterkant dan in, dus geen deining.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En je hebt dat beruchte messingbusje a.ka. lager al vervangen? Juist achter is daar vrij makkelijk bij te komen. Zo'n stom onderdeeltje van €0,60 was bij mij al een wereld van veerverschil. :shock:
Mark, zijn jouw hoogteregelaars inwendig al schoongemaakt? Staat de rijhoogte goed? Al een andere veercomputer kunnen gebruiken?
Ik heb zowel voor als achter die busjes vervangen, maar het had bij mij geen effect. Dan is het in ieder geval preventief gedaan.
:oops: nee, thx for the :idea:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
graag gedaan :wink:
Je probleem klinkt inderdaad als een hoogteregelaar Mark.
Neemt niet weg dat je van harte welkom bent als ik uiteindelijk die klep ga aanpakken. Kan nog wel ff duren; ik heb een shitload aan dingen die ik graag wil doen aan deze auto. Daarnaast: ik ben van plan om dit volgens de 'franse slag' te doen, d.w.z. alleen spoel + plunjer eruit halen, en dan plunjer en plunjerhuis reinigen. En daarna eens kijken of het zaakje los wil komen.
Tenzij ik voor een knaak een ander klephuis vind op Marktplaats, dan maak ik die natuurlijk eerst perfect in orde en wissel het zaakje dan uit.
Misschien is het ook verstandig om eerst te meten of die spoel überhaupt wel spanning krijgt, voordat ik dat ding uit elkaar trek. :roll:
Trouwens de monteur die ik vanmiddag nog sprak zei, 'trek de stekker van de hydractiefklep er maar af en ga maar rijden, blijft die dan continue soepel dan is je klep, of het signaal ernaartoe niet lekker'.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, hoe kan de vering soepel blijven als de stekker van de hydractive elektroklep eraf is getrokken?
Of zou de veer in de elektroklep dan gebroken zijn? Normaal gesproken drukt de veer de naald tegen de zitting wanneer de spoel niet meer bekrachtigd is en het blijft dan continu stug :arrow: hydractivebol(len)wordt/en afgesloten.
Of bedoelde de monteur de stekker eraf, weer erop en dan pas rijden :wink: ?
Pffff dit is toch nog hogere wiskunde voor mij. Wel knap hoor CDPF!
IS dit specifiek serie 2? Het aansturen van de klep? Ik bedoel eigenlijk; ik heb net bij mijn serie 1, dus hydractive1, het relais bij de VC geplaatst om de klep beter van 12v te voorzien. Doe je met bovenstaande eigenlijk hetzelfde voor een serie2?
Ik snap zelfs geen hout van me eighu tekst als ik m na lees, maar jullie misschien wel :roll:
:lol: Mike, binnenkort praat jij gewoon met ons mee alsof je nooit wat anders gedaan hebt :wink: .
Bij hydractive2 willen de 2 MOSFETS doorbranden, dit zijn de onderdelen om de elektrokleppen aan te sturen.
Het begint met het doorbranden van de diodes in de hydractive elektrokleppen, daarna op hun beurt weer de MOSFETS (soort transistors)
Dan worden de elektrokleppen niet aangestuurd en staat de vering op continu stug :arrow: de hydractiveregelaars+bollen zijn afgesloten.
Dus je kunt het wel vergelijken met hydractive1, alleen is dat veel eenvoudiger en simpeler op te lossen :wink: . Bij hydractive2 moet je wat printplaat soldeer ervaring hebben.
Ah, ok! Gelukkig, ik heb een simpele XM :wink: Ik ken alleen soldij, solderen niet :wink:
Ik ben blij het hydractive1 :D
Want de mosfets van hydractive2 bevatten lood en zijn heel moeilijk nog aan te komen....dus het vervangen wordt ook steeds lastiger :roll: .
Je moet oude veercomputers op de kop tikken en de goede onderdelen eruit halen om de huidige veercomputers te redden.
Nou, die MOSFETs is courant spul hoor. En kosten bijna niets.
Op CiFo is een bepaald iemand, die categorisch weigert op dit forum te komen*, die grossiert in veercomputers.
* ik hoop dat 'ie wel meeleest. :mrgreen:
Over de MOSFETS met lood die in de veercomputers van HA2 zitten hoorde ik van Lucas.
Ik weet niet of die met andere MOSFETS zijn te verwisselen? Zo ja, dan is er weer een probleem minder :wink: .
Ja, lood is in Europa verboden sinds juni 2009 of 2008. RoHS compliancy. Feest, want solderen moet nu met hogere temperaturen.
Kwartje valt nu. Als je nu soldeerspulletjes koopt zoals tin en een bout, is dat dus RoHS compliant. Met andere woorden, zonder lood. Die veercomputerprinten zijn nog met lood gesoldeerd. En dat wordt dus lastig solderen. Gelukkig heb ik nog een paar honder meter non-RoHS compliant soldeertin en een soldeerstation van ruim 20 jaar oud. :lol: :twisted: :lol: :twisted:
Heel slim Wim :lol: :lol: :lol:
Pagina's