Goedemorgen,
Sommigen van jullie kennen mij misschien van het Citroen-Forum of van XMNL en van de groene XM break die wij reden. Een heerlijke auto, die wij helaas aan Marc hebben moeten verkopen, omdat we een automaat nodig hadden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We zijn aan het kijken naar een andere auto en ik zit met een scheef oog ook wel weer te kijken naar een XM break. Wel een diesel of g3 automaat. Maar de betrouwbaarheid van de automaat blokken laat nog wel eens te wensen over, zo heb ik door de jaren heen gelezen. Wat zijn jullie ideeën daarover?
Arne
P.S. Mocht je een mooie XM break automaat weten, dan hou ik me natuurlijk ook aanbevolen. ;-)
Hoi Arne,
Toch gelukt om in te loggen, dus.
Ombouw van benzinebreak naar gas kan natuurlijk ook, zie de link die ik je via XMNL stuurde.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij is de combinatie van V6 en automaat een ongelukkige. Over de automatische TCT bijvoorbeeld, lees en hoor ik niets.
Ik heb wel ongelukkige verhalen gehoord over een TCT met automaat, van o.a. xmclub lid Erik Booda :wink:.
Het punt is dat tijdens onderhoudsbeurten bij de Citroëndealers de automaatolie nooit werd ververst, onder het mom van "longlife" olie. Deze term betekend dat de oliekwaliteit is verbeterd om langer ermee te kunnen rijden, maar marketing maakte ervan dat het nooit ververst hoeft te worden :wtf:.
Als je XM's met automaat (zowel ZF 4HP18 als ZF 4HP20) vind met km standen rond de 2 ton, dan is het risico erg groot. Schakelt de automaat nog soepel, dan kun je de gok wagen en meteen 4x de automaatolie verversen om al het vuil met slijpsel eruit te krijgen. Vervolgens nooit boven maximum vullen.
@Marc Ja, gelukt en je linkje gezien. De vraag is alleen of we op een auto die tegen marktwaarde wordt aangeboden nog eens €1750 voor een G3 installatie moeten gaan leggen. Daar heb ik nu mijn twijfels over, zeker als we ook nog €2500 in reserve moeten houden voor een bak revisie.
@Citrophile Ja, dat verhaal ken ik. Vandaar ook, dat ik weinig vertrouwen heb in de bakken onder de meeste XM's. En laten we even eerlijk zijn, hoeveel XM's kom je nog tegen met minder dan 2 ton op de teller. Ja, een enkeling uit de import die dan haast meteen tegen de prijs van een nieuwe wordt aangeboden. En daar pas ik dan ook weer voor.
Dat maakt het ook lastig. Ja, we willen wel weer XM rijden, maar ook tegen een nette marktwaarde een mooie auto vinden. Vorige keer is dat wel gelukt, maar nu zoeken we dus een automaat...
Of hebben de bakken die nog heel zijn bij hoge km-standen altijd frisse olie gehad?
Ik heb een 4hp20 met 258000 km, en laatste 2 jaar 3 keer preventief de olie ververst.
( ook tekoop, maar geen break)
Ik ken er ook zat die binnen de 10k de koppeling aan gort hebben en die zelfde horken krijgen dus alles gesloopt.
Wat als een paal boven water staat is de onderhoudshistorie, en dan blijven er nog veel vragen open.
Mijn dame heeft inmiddels 171k op de klok staan (gekocht met net geen 100k) en schakelt boterzacht en krijgt elke 10k 3 tot 4 liter verse automaatolie.
Toegegeven ik ben een luie rijder maar daarom rijd ik ook een V6 met automaat, heerlijk met 2.500 toeren overglijden van de ene in de andere versnelling.
En als het een keer vlotter moet kan ik al met half gas de meeste hier ruim voor blijven :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is belangrijk dat de Onderhoudshistorie bekend is. Mijn automaat schakelde met 250.000 ook nog boterzacht, maar heb ook veel oliewissels gedaan. Kom je een XM tegen waar het niet bij bekend is zou ik er idd voorzichtig mee zijn.
Leuk dat de XM weer "trekt"!
In de tussentijd heb ik in ieder geval een Volvo V70 automaat op G3 overgenomen. Nu de Peugeot de deur uit en dan rijden we in ieder geval weer automaat. En dan kan ik rustig mijn ogen open houden voor een nette XM.
Ook errug lekker, een V70! :silent:
Zeker. En de ironie wil dat we eerder onze Volvo 740 estate verkochten om de vorige XM aan te schaffen. ;-)
Well, probably history will repeat itself. :wink:
Wim, deze uitspraak is nieuw voor mij. Ik kan ook niet begrijpen waarom dat zo zou zijn. Het koppel van de V6 is niet substantieel hoger dan van een TD, laat staan van een TCT.
Ik heb nu de vierde V6 automaat op rij. Eén automaat sneuvelde ten gevolge van een ondeskundige revisie.
Kilometrages steeds rond de 300k.
In mijn 2.1TD break zit ook een automaat, na een oliewissel komt de 4 traag in. Even gas los en gaan maar weer. Die heeft nu 470k op de teller.
Oliewisselen geeft risico's als het niet regelmatig gedaan is.
In het brein zitten uiterst kleine gaatjes en daar kunnen vuiltjes in verdwalen. Op CiFo zagen wij dat het wisselen en schoonmaken van een brein geen halszaak is. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215337/
Zodra het weer het toelaat pak ik dat brein van de break beet. Uiteraard met mooie plaatjes en zo.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Heel benieuwd naar Jan, da's geen gemakkelijke klus lijkt mij.
Volgens mij zijn de laatste automaten, met het zich aan de bestuurder aanpassende schakelgedrag, het meeste gevoelig voor storing en uitval.
Dag allen,
Betreft de automaat van een TCT altijd een 4HP18, of kan dit ook een 4HP20 zijn? Ik heb op het forum gezocht maar kon geen eenduidig antwoord hierop vinden. Vandaar dat ik deze vraag even in dit topic stel.
Stimt!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bedankt!
Wat voor ATF olie moet er in een 4HP18? Dexron II-D zoals deze: http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroon-oil-atf-dexron-ii-d ?
Iemand die mij van het juiste antwoord kan voorzien? :)
De zoekfunctie werkt erg goed, je vind hem rechtboven in de hoek
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ATF IID is de juiste.
Bedankt beiden! Ik was de zoekfunctie even vergeten, heb het inmiddels via daarmee ook gevonden
Dag allen,
Ik sta op het punt om de automaatolie te verversen (4hp18). Nu vroeg ik mij af, kan ik de olie alleen bijvullen via de peilstok of ook bij de opening daarboven? Hieronder een foto van de bovenste opening, aangegeven met de rode pijl.
ik ga ervan uit als je het zelf doet dat je weet welke parameters je in de smiezen moet houden bij het bijvullen. En daarmee doel ik dan op b.v. dat het blok op 80 graden moet zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is de ontluchting. Bij mijn weten zou dat moeten kunnen door die ontluchting eraf te halen. Maar dat is papieren kennis, ik lees dus even aandachtig mee.
Ik bedacht mij dat ik een ZF servicemanual heb van de 4HP20 die technisch in een aantal opzichten gelijk is. Daar staat het volgende in:
DRAINING DURING SERVICING
Prerequisites:
• transmission to be drained when warm to remove the impurities in
suspension in the oil.
Draining is only partial since the converter cannot be totally drained.
Total capacity of the transmission:
• minimum: 7.7 litres,
• maximum: 8.3 litres.
When draining, approximately 3 litres are removed.
B - FILLING
Oil is filled through the filler plug.
Use a funnel with a very fine strainer (mesh 0.15 mm).
Amount of oil to be added after draining (approximately) 3 litres.
Complete the operation by checking the dipstick with the engine running
(idling).
Ik volg de procedure zoals die in de Haynes staat opgenomen, dus inderdaad een rondje met de auto rijden om de olie op te warmen, olie er uit halen, bijvullen, en vervolgens bij motor aanzetten en stukje rijden het peil in de gaten houden en bijvullen indien nodig.
Ik kwam op het idee om bij de bovenste opening bij te vullen door de Haynes. Daarin staat namelijk:
"Refilling the transmission is an extremely awkward operation, adding the specified type of fluid to the transmission a little at a time via the dipstick tube. Alternatively, use the filler cap (breather) having cleaned around the area first".
Vandaar dat ik graag vooraf even de check bij jullie doe en of ik de juiste "filler cap" in gedachten heb (die van de rode pijl op mijn foto).
Ik zou de Haynes methode wel aandurven. Wel heel goed schoonmaken in de omgeving van die ontluchter en schoon werken. Elk vuiltje is funest voor een automaat. (Vandaar ook de instructie in de ZF manual om een heel fijn gaasje als filter te gebruiken.
Ik heb dat eens bij een sleutelevenement bij Gert de Jong zien gebeuren. Die had daar een soort infuusstandaard voor met een fles eraan en een dun slangetje naar de vulopening.
__________
Crepuscule
Ziezo, de eerste oliewissel is uitgevoerd. Heb het bijvullen uiteindelijk toch via de peilstok opening gedaan (met een gaasje ervoor), bleek goed te doen. Het enige dat mij wel zorgen baarde was toen ik de magneet onder het oliefilter schoonmaakte. Daar zat een stuk metaal aan vast, zie de foto hieronder:
Iemand een idee waar dit vandaan komt en of dit erg is?
Moeilijk zo te identificeren wat of waar het van is, goed lijkt het me allerminst.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.