Op zoek; betrouwbaarheid automaten

31 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ghulst
afbeelding van ghulst
Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Goedemorgen,

Sommigen van jullie kennen mij misschien van het Citroen-Forum of van XMNL en van de groene XM break die wij reden. Een heerlijke auto, die wij helaas aan Marc hebben moeten verkopen, omdat we een automaat nodig hadden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We zijn aan het kijken naar een andere auto en ik zit met een scheef oog ook wel weer te kijken naar een XM break. Wel een diesel of g3 automaat. Maar de betrouwbaarheid van de automaat blokken laat nog wel eens te wensen over, zo heb ik door de jaren heen gelezen. Wat zijn jullie ideeën daarover?

Arne

P.S. Mocht je een mooie XM break automaat weten, dan hou ik me natuurlijk ook aanbevolen. ;-)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Hoi Arne,

Toch gelukt om in te loggen, dus.
Ombouw van benzinebreak naar gas kan natuurlijk ook, zie de link die ik je via XMNL stuurde.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Volgens mij is de combinatie van V6 en automaat een ongelukkige. Over de automatische TCT bijvoorbeeld, lees en hoor ik niets.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ik heb wel ongelukkige verhalen gehoord over een TCT met automaat, van o.a. xmclub lid Erik Booda :wink:.

Het punt is dat tijdens onderhoudsbeurten bij de Citroëndealers de automaatolie nooit werd ververst, onder het mom van "longlife" olie. Deze term betekend dat de oliekwaliteit is verbeterd om langer ermee te kunnen rijden, maar marketing maakte ervan dat het nooit ververst hoeft te worden :wtf:.

Als je XM's met automaat (zowel ZF 4HP18 als ZF 4HP20) vind met km standen rond de 2 ton, dan is het risico erg groot. Schakelt de automaat nog soepel, dan kun je de gok wagen en meteen 4x de automaatolie verversen om al het vuil met slijpsel eruit te krijgen. Vervolgens nooit boven maximum vullen.

ghulst
afbeelding van ghulst
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

@Marc Ja, gelukt en je linkje gezien. De vraag is alleen of we op een auto die tegen marktwaarde wordt aangeboden nog eens €1750 voor een G3 installatie moeten gaan leggen. Daar heb ik nu mijn twijfels over, zeker als we ook nog €2500 in reserve moeten houden voor een bak revisie.

@Citrophile Ja, dat verhaal ken ik. Vandaar ook, dat ik weinig vertrouwen heb in de bakken onder de meeste XM's. En laten we even eerlijk zijn, hoeveel XM's kom je nog tegen met minder dan 2 ton op de teller. Ja, een enkeling uit de import die dan haast meteen tegen de prijs van een nieuwe wordt aangeboden. En daar pas ik dan ook weer voor.

Dat maakt het ook lastig. Ja, we willen wel weer XM rijden, maar ook tegen een nette marktwaarde een mooie auto vinden. Vorige keer is dat wel gelukt, maar nu zoeken we dus een automaat...

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Of hebben de bakken die nog heel zijn bij hoge km-standen altijd frisse olie gehad?
Ik heb een 4hp20 met 258000 km, en laatste 2 jaar 3 keer preventief de olie ververst.
( ook tekoop, maar geen break)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ik ken er ook zat die binnen de 10k de koppeling aan gort hebben en die zelfde horken krijgen dus alles gesloopt.
Wat als een paal boven water staat is de onderhoudshistorie, en dan blijven er nog veel vragen open.

Mijn dame heeft inmiddels 171k op de klok staan (gekocht met net geen 100k) en schakelt boterzacht en krijgt elke 10k 3 tot 4 liter verse automaatolie.
Toegegeven ik ben een luie rijder maar daarom rijd ik ook een V6 met automaat, heerlijk met 2.500 toeren overglijden van de ene in de andere versnelling.

En als het een keer vlotter moet kan ik al met half gas de meeste hier ruim voor blijven :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Het is belangrijk dat de Onderhoudshistorie bekend is. Mijn automaat schakelde met 250.000 ook nog boterzacht, maar heb ook veel oliewissels gedaan. Kom je een XM tegen waar het niet bij bekend is zou ik er idd voorzichtig mee zijn.
Leuk dat de XM weer "trekt"!

ghulst
afbeelding van ghulst
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

In de tussentijd heb ik in ieder geval een Volvo V70 automaat op G3 overgenomen. Nu de Peugeot de deur uit en dan rijden we in ieder geval weer automaat. En dan kan ik rustig mijn ogen open houden voor een nette XM.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ook errug lekker, een V70! :silent:

ghulst
afbeelding van ghulst
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

La Noir Verni zegt:

Ook errug lekker, een V70! :silent:

Zeker. En de ironie wil dat we eerder onze Volvo 740 estate verkochten om de vorige XM aan te schaffen. ;-)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Well, probably history will repeat itself. :wink:

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

wimb zegt:

Volgens mij is de combinatie van V6 en automaat een ongelukkige. Over de automatische TCT bijvoorbeeld, lees en hoor ik niets.

Wim, deze uitspraak is nieuw voor mij. Ik kan ook niet begrijpen waarom dat zo zou zijn. Het koppel van de V6 is niet substantieel hoger dan van een TD, laat staan van een TCT.
Ik heb nu de vierde V6 automaat op rij. Eén automaat sneuvelde ten gevolge van een ondeskundige revisie.
Kilometrages steeds rond de 300k.

In mijn 2.1TD break zit ook een automaat, na een oliewissel komt de 4 traag in. Even gas los en gaan maar weer. Die heeft nu 470k op de teller.

Oliewisselen geeft risico's als het niet regelmatig gedaan is.
In het brein zitten uiterst kleine gaatjes en daar kunnen vuiltjes in verdwalen. Op CiFo zagen wij dat het wisselen en schoonmaken van een brein geen halszaak is. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215337/

Zodra het weer het toelaat pak ik dat brein van de break beet. Uiteraard met mooie plaatjes en zo.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Heel benieuwd naar Jan, da's geen gemakkelijke klus lijkt mij.
Volgens mij zijn de laatste automaten, met het zich aan de bestuurder aanpassende schakelgedrag, het meeste gevoelig voor storing en uitval.

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Dag allen,

Betreft de automaat van een TCT altijd een 4HP18, of kan dit ook een 4HP20 zijn? Ik heb op het forum gezocht maar kon geen eenduidig antwoord hierop vinden. Vandaar dat ik deze vraag even in dit topic stel. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten
Volgens mij is de 4hp20 bij de Xm alleen met de laatste V6 geleverd en niet met een andere motor....
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Stimt!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Bedankt!

Wat voor ATF olie moet er in een 4HP18? Dexron II-D zoals deze: http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroon-oil-atf-dexron-ii-d ?

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Iemand die mij van het juiste antwoord kan voorzien? :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

De zoekfunctie werkt erg goed, je vind hem rechtboven in de hoek 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

ATF IID is de juiste.

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE:

Bedankt beiden! Ik was de zoekfunctie even vergeten, heb het inmiddels via daarmee ook gevonden

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE:

Dag allen,

Ik sta op het punt om de automaatolie te verversen (4hp18). Nu vroeg ik mij af, kan ik de olie alleen bijvullen via de peilstok of ook bij de opening daarboven? Hieronder een foto van de bovenste opening, aangegeven met de rode pijl.


 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

ik ga ervan uit als je het zelf doet dat je weet welke parameters je in de smiezen moet houden bij het bijvullen. En daarmee doel ik dan op b.v. dat het blok op 80 graden moet zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Dat is de ontluchting. Bij mijn weten zou dat moeten kunnen door die ontluchting eraf te halen. Maar dat is papieren kennis, ik lees dus even aandachtig mee.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Ik bedacht mij dat ik een ZF servicemanual heb van de 4HP20 die technisch in een aantal opzichten gelijk is. Daar staat het volgende in:

DRAINING DURING SERVICING
Prerequisites:
• transmission to be drained when warm to remove the impurities in
suspension in the oil.
Draining is only partial since the converter cannot be totally drained.
Total capacity of the transmission:
• minimum: 7.7 litres,
• maximum: 8.3 litres.
When draining, approximately 3 litres are removed.
B - FILLING
Oil is filled through the filler plug.
Use a funnel with a very fine strainer (mesh 0.15 mm).
Amount of oil to be added after draining (approximately) 3 litres.
Complete the operation by checking the dipstick with the engine running
(idling).
 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ik volg de procedure zoals die in de Haynes staat opgenomen, dus inderdaad een rondje met de auto rijden om de olie op te warmen, olie er uit halen, bijvullen, en vervolgens bij motor aanzetten en stukje rijden het peil in de gaten houden en bijvullen indien nodig.  

Ik kwam op het idee om bij de bovenste opening bij te vullen door de Haynes. Daarin staat namelijk:

"Refilling the transmission is an extremely awkward operation, adding the specified type of fluid to the transmission a little at a time via the dipstick tube. Alternatively, use the filler cap (breather) having cleaned around the area first".

Vandaar dat ik graag vooraf even de check bij jullie doe en of ik de juiste "filler cap" in gedachten heb (die van de rode pijl op mijn foto). 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ik zou de Haynes methode wel aandurven. Wel heel goed schoonmaken in de omgeving van die ontluchter en schoon werken. Elk vuiltje is funest voor een automaat. (Vandaar ook de instructie in de ZF manual om een heel fijn gaasje als filter te gebruiken.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ik heb dat eens bij een sleutelevenement bij Gert de Jong zien gebeuren. Die had daar een soort infuusstandaard voor met een fles eraan en een dun slangetje naar de vulopening. 

__________
Crepuscule

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Ziezo, de eerste oliewissel is uitgevoerd. Heb het bijvullen uiteindelijk toch via de peilstok opening gedaan (met een gaasje ervoor), bleek goed te doen. Het enige dat mij wel zorgen baarde was toen ik de magneet onder het oliefilter schoonmaakte. Daar zat een stuk metaal aan vast, zie de foto hieronder:

 

Iemand een idee waar dit vandaan komt en of dit erg is?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Op zoek; betrouwbaarheid automaten

Moeilijk zo te identificeren wat of waar het van is, goed lijkt het me allerminst.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.