2.0 16V non hydractief onderhoud

25 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikke
afbeelding van Ikke
2.0 16V non hydractief onderhoud

Ik verplaats mijn draadje maar even naar hier.

Het gaat over mijn net aangeschafte 2.0 16V uit 1995 met 180k op de teller. 

Er is wat achterstallig onderhoud dat ik zoveel mogelijk zelf ( met hulp waar nodig) wil wegwerken. Mijn vorige XM gaat de deur uit voor loop of sloop.

Zojuist heb ik de Monte Carlo velgen met bijna nieuwe banden overgezet van de donor naar de nieuwe. De nieuwe hobbelde nogal, het stuur ging licht heen en weer alsof er een kromme velg onder zat. Met de nieuwe velgen banden is dit volledig verdwenen..strontmazzel dus...! Het stuur, de auto zelf en de versnellingspook zijn weer volkomen rustig. Wel staat het stuur nog niet helemaal in het midden, dat gaan we nog eens verhelpen.

Er is nog wel lijstje van te doen:

De kofferbak maakt water, evenals de vloer aan de passagierskant. 

Kachelradiateur vervangen, de meur in de auto is niet te harden. Tevens de gelegenheid om het koelsysteem te reinigen en te voorzien van verse KV.

Motorbeurt. Bougies, filters olie. 

LHM vervangen, deze is niet erg fris meer. Ga er eerst een reinigingsvloeistof in doen.

Remmen reinigen

Speling in de schakelstangen verhelpen.

De achterste rubbers in de draagarmen voor zien er erg verdroogd uit. Die zullen een keer aan de beurt zijn.

Verder zie/merk  ik tot dusver geen mankementen of verontrustende corrosie.

Verdere tips i.v.m. onderhoud zijn altijd welkom.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Het scheve stuur kan ook komen door versleten draagarmlagers achter. Hoewel je dat nog niet echt mag verwachten bij deze km-stand.

Je kunt even checken of je achterwielen nog recht staan.  

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Daar heb ik naar gekeken, niets bijzonders aan de wielstand te zien, kraakt ook niet. Ik laat haar wel uitlijnen en misschien moet daarna het stuur eens eraf om hem er recht op te zetten. Kan er meteen een ander op, deze ziet er wel erg versleten uit. Een lederen stuurwiel zou wel mooi zijn .

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Een mooi leren stuur hebben we wel in het magazijn.... denk ik

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Als je dit ziet dan begrijp je wel waarom er water binnen komt via de ventilatormotor. De boel zat volledig verstopt. Ook achter  beide spatborden/dorpels een paar kilo zand/klei. Alle doorgangen leeggehaald en doorgespoeld. Het mag een wonder heten dat er geen spoortje roest te bekennen is aan de dorpels/spatborden. Hopelijk blijft dat zo.

Mijn waterprobeem is opgelost. Ook de kofferbak is droog na de buien van gisteren. De aansluitingen van de achterlampen op de carrosserie waren de boosdoeners. Rubbers erg droog en los, veel vuil er tussen. Deze vervangen door de nog goede exemplaren uit mijn donor, gereinigd en ingevet. Met behulp van 3M kneedbare plakstrips alles nog wat waterbestendiger vastgezet. 

Ja, soms is het leven simpel, zelfs met een XM..

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dat is wel een heel bevredigend klusje.  

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE:

Na deze wat verkennende bewegingen mijn eerste echte werkzaamheden aan het motoronderhoud gedaan. Wat voor sommigen hier routine is, is voor mij nog nieuw als groentje....maar ik wil het graag allemaal leren. Het is niet mijn eerste XM, maar de luxe van het onderhoud volledig uit besteden heb ik niet meer. Des te leuker eigenlijk maar een beetje hulp en aanwijzingen zal ik van tijd tot tijd wel nodig hebben. Ik ben met de handen wel handig, als ik weet hoe iets moet, hoe het in elkaar zit, dan lukt het meestal wel.

Ik heb olie, fitlers en bougies vervangen. 2 Bougies kon ik er met de hand uitdraaien .. De afstand tussen de polen was een stuk groter dan bij de nieuwe, dus ze zaten er al wel een tijdje in. De kleur van de polen wit/roze en allemaal gelijk. Het benzinefilter kon ik niet vinden, waar zit dat ding?

De stappenmotor deed niets. Deze gedemonteerd en schoon gemaakt met remmenreiniger. Was gitzwart. Ook maar even wat reiniger door de gasklep gespoten. Deze lijkt verder goed te werken. 

Het resultaat is een stuk lekkerder lopen en beter reageren op het gaspedaal. In het schakelen merk ik verbetering, vooral van de 1 naar 2 en 2 naar 4. Door het terugvallen van het toerental bij het schakelen doet de stappenmotor, die als een soort regelbare bypass werkt- als ik het goed begrijp- nu zijn werk goed. 

Bij het wisselen van de olie heb ik eerst een flesje Wynn in de oude olie gedaan, deze na 20 min stationair eruit laten lopen. 

Toch loopt de motor, hoewel een stuk beter, nog niet helemaal rustig/regelmatig. Wel accelereert ze beter bij laag toerental. Stationair een beetje onregelmatig. Als ik naar de lopende motor kijk zie ik haar ook onregelmatig een beetje schommelen. Hoe zou dat nou komen? Waar zou ik vervolgens naar moeten kijken? 

Ik moest haar toch even van onderen bekijken. Een spannend moment op de brug...zou ze echt zo weinig roest hebben als dat ik meende te zien vanaf de straat?

Gelukkig.....weinig of geen roest als ik het vergelijk met mijn vorige. Alleen op de beide voorvorken van het subframe voor zit op de laagste punten een klein beetje rot. Ik zal eens foto's maken als ze weer eens op de brug staat. 2 Plekjes dus van van ca 2 a 3 cm2. Ik neem aan dat daar in de holle ruimte water blijft staan. Deze stukjes zullen er uit geslepen moeten worden en weer dicht gemaakt met een plaatje.

De dorpels zijn maagdelijk....subframe achter voor zover je het zonder demontage kan zien eveneens. 

Verder valt op dat de rechter veerpoot achter lekt langs de hoes. De werking is normaal, dus kan dat iets met kapotte hoes/retourslang te maken hebben? 

Aan de motor hangen een paar druppels olie aan de bak, herkomst nog niet kunnen achterhalen. Koppakking zweet plaatselijk aan de achterkant.

Klein gaatje in de uitlaatbuis tussen midden en einddemper. Op de fabriekslasnaad. Dat was ook goed hoorbaar! Makkelijk te dichten gelukkig, geen roest of zo.

Al met al geen paniek hier...maar toen kwam het volgende feit aan het licht...crying zie volgend bericht..

 

 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Ik vond de motor van begin af aan veel lawaai maken in vergelijking met mijn vorige 16v. Het geluid leek van achter de distributiekap te komen. Iemand anders die even meeluisterde hoorde het ook. Een soort geratel alsof iets niet lekker in de lagers loopt. Bij mijn weten was de de D-riem 4 jaar geleden vervangen en nog geen 4000 km geleden. De auto heeft dus lang stil gestaan. Het zou ook een nokkenastandwiel/lager kunnen zijn.

Daar kwam het lawaai van een gaatje in de uitlaat bij, maar dat hebben we nu getraceerd. het maakte wel dat ik van begin af aan wat wantrouwig was ten aanzien van de motor hoewel die pas 180.000 heeft gelopen. 

Maar wat blijkt bij nader bestuderen van de onderhoudsgeschiedenis die ik ploteseling tegen kwam in het geheime vakje: de laatste D-riem wissel was op 14-04-2004 bij 119.000km....Dat is even schrikken. Het servicekaartje van 20-09-16 bij 176233 km bleek slechts te gaan over een onderhoudsbeurt!

Ik durf er geen meter meer mee te rijden  

Maandag a.s. staat de auto gepland voor een D-riemwissel inc. waterpomp etc. Pffffffffff.....

Dat is 2 kilometer rijden...of zal ik hem duwen..

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Oei, dan wordt het wel tijd inderdaad. Ik kocht ooit mijn 16v na 15 jaar stilstand. We besloten veiiligheidshalve de distributieriem te vervangen. Die stond op zich nog redelijk strak maar was toch al wat aan het verpulveren. 

Hieronder zie je wat er aan verpulverde distirbutieriemrotzooi tussen de rollen zat.

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Getver....

Ik laat het doen, dus dit krijg ik allemaal niet te zien. 

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Tja 2 kilometer rijden. Als die al knalt kan al bij het starten gebeuren en voor hetzelfde geld loopt die er nog 4000 km op.

 

Benzine filter zit rechtsachter boven de draagarm, echt geen leuk klusje want je kan er zowat niet bij. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dat word dus zoeken Mark. Daar had ik hem niet verwacht. Ik heb wel in de buurt van de tank gezocht maar.....

Toch vreemd dat die XM ingenieurs iets dat je toch regelmatig moet vervangen op zo'n plek wegstoppen, rare jongens die Fransen...

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Kan ook ter hoogte van de achterportier zitten. Bijrijderskant.

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

De D-riem set plus waterpomp is vervangen. De riem lag losjes en de spanrol was verantwoordelijk voor de bijgeluiden. Ik mag van geluk spreken volgens de monteur. 

Dat rijdt een stuk ontspannender zo....

Na de motorbeurt is de motor een stuk beter gaan presteren. Vergelijkbaar nu met mijn vorige, goed accelereren, ook bij laag toerental, soepel zonder horten of stoten bij gas terug nemen of opvoeren.

Echter voel ik nog steeds vibraties en loopt hij stationair ietwat onregelmatig. De motor blijft een beetje onregelmatig schudden, niet heel erg maar toch voelbaar/hoorbaar. Als ik in de vrij het toerental langzaam opvoer trilt de auto voelbaar. Vooral bij koude motor. Bij het rijden merk ik daar minder van, maar zie toch de versnellingspook flink trillen in bijvoorbeeld de 2 bij optrekken. 

Nou zit er veel speling op het stangenmechanisme van de bediening en trilt de pook ook bij wegoneffenheden. Dus hij schudt nog al gauw. 

Het kan de baksteun zijn natuurlijk en mogelijk ook andere motorsteunen. Hoe beoordeel je dat?

Dan zie ik 2 mogelijkheden:

A- De motor vibreert teveel, waar kan dat door veroorzaakt worden?

B- De motorsteunen zijn versleten/verouderd.

 

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Schakelmechanisme zelf niet gaar?

En wat doet het blok als je onder de motorkap kijkt en eens flink gas geeft, klapt het blok dan flink achterover of is het een normale beweging?

Dan weet je ook meteen of er motorsteunen en/of rubbera gaar zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dat achteroverklappen zie je alleen als de achterste motorsteun gaar is. Als die nog goed is en de steun onder de bak verrot, trilt ie wel, maar zie je motor nauwelijks klappen.

Dat klappen van de motor kan ook nog effect hebben trouwens op je HD-leidingen, die aan het blok vastzitten; daar worden ze niet vrolijk van (lees: neiging tot scheuren).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikke
afbeelding van Ikke
RE:

Mark zegt:

<p>Schakelmechanisme zelf niet gaar?</p>

<p>En wat doet het blok als je onder de motorkap kijkt en eens&nbsp;flink gas geeft, klapt&nbsp;het blok dan&nbsp;flink&nbsp;achterover of is het&nbsp;een normale beweging?</p>

<p>Dan weet je ook meteen of er motorsteunen en/of rubbera&nbsp;gaar zijn.</p>

Dat zal ik nog eens uittesten. Dank voor de tip, al vind ik het lastig om te beoordelen wat 'normaal' is.

En ja, er zit veel speling in het schakelmechanisme. Dat heb ik verder niet nader onderzocht. Moet dan toch even op de brug.

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Marc Alsemgeest zegt:

<p>Dat achteroverklappen zie je alleen als de achterste motorsteun gaar is. Als die nog goed is en de steun onder de bak verrot, trilt ie wel, maar zie je motor nauwelijks klappen.</p>

<p>Dat klappen van de motor kan ook nog effect hebben trouwens op je HD-leidingen, die aan het blok vastzitten; daar worden ze niet vrolijk van (lees: neiging tot scheuren).</p>

Ik dacht dat de baksteun ook de achterste steun was. Er zijn er dus 2 achter? 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Ik weet niet hoe dat precies bij een 2.0 16v zit, maar bij mijn 2.1TD zit er 1 direct onder de bak, en een aan de bijrijderskant.

En ik dacht er dus ook nog 1 te herinneren achterkant blok ergens onderaan, maar weet dat eerlijk gezegd niet meer zeker.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Jawel, eentje onderaan aan de rechterzijde, eentje bovenaan aan de rechterzijde en eentje aan de versnellingsbak aan de linkerzijde. Als ik het goed heb zijn er drie motorsteunen. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Waarvan diegeen rechtsboven ook nog een stang richting schutbord heeft. Die zit daar met een bout in een rubberbus vast vlak naast de veerpoot. 
Dus voor- achterover kantelen van het blok wordt beperkt door zowel de steun onderaan het blok als bovenop het blok. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dank voor de aanwijzingen. Hoe lang gaan motorsteunen gemiddeld mee? De auto is 23 jaar oud, rubber vergaat toch met de tijd. Helaas kan ik niet achterhalen of ze ooit eerder zijn vervangen. Ze kosten toch ook de kop niet heb ik gezien. Is er speciaal gereedschap nodig om de rubbers uit  en in hun houder te persen? Ik deed het ooit met een Volvo 850, de bovenste motorsteun ( waar je goed bijkunt) en met veel moeite en met behulp van lijmklemmen lukte het toen net.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Die vraag heb ik me ook al gesteld. De rubbers vallen goed mee van prijs maar je moet ze wel uit en in kunnen persen.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Bij mij is de onderste motorsteun vervangen door alleen het rubber er uit te persen en een nieuwe te plaatsen. Niet door mijzelf, dus ik weet niet hoe ze het hebben gedaan. Wel dat de nieuwe iets makkelijker er in ging, want er is een reepje colablik gebruikt om 'm strak er in te laten zitten. 

@Ikke 
Heb je toendertijd ook de steun goed heet gemaakt? (Industriële föhn)
De aandrijfas (zit ook door een alluminium ring) die ik samen met wat anderen bij het magazijn van het blok wilde trekken is nooit losgekomen. Later bij m'n eigen wagen leek het een zelfde verhaal te worden. Totdat ik een paar minuten de föhn er op had gezet. Gleed die aandrijfas er bijna vanzelf uit.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dank voor de tip blaueboot. Misschien hebben ze bij de doe het zelf garage wel een pers. Wat is trouwens een industriele fohn? Een elektrishe verfstripper of zo?