2.0 16V non hydractief onderhoud

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikke
afbeelding van Ikke
2.0 16V non hydractief onderhoud

Ik verplaats mijn draadje maar even naar hier.

Het gaat over mijn net aangeschafte 2.0 16V uit 1995 met 180k op de teller. 

Er is wat achterstallig onderhoud dat ik zoveel mogelijk zelf ( met hulp waar nodig) wil wegwerken. Mijn vorige XM gaat de deur uit voor loop of sloop.

Zojuist heb ik de Monte Carlo velgen met bijna nieuwe banden overgezet van de donor naar de nieuwe. De nieuwe hobbelde nogal, het stuur ging licht heen en weer alsof er een kromme velg onder zat. Met de nieuwe velgen banden is dit volledig verdwenen..strontmazzel dus...! Het stuur, de auto zelf en de versnellingspook zijn weer volkomen rustig. Wel staat het stuur nog niet helemaal in het midden, dat gaan we nog eens verhelpen.

Er is nog wel lijstje van te doen:

De kofferbak maakt water, evenals de vloer aan de passagierskant. 

Kachelradiateur vervangen, de meur in de auto is niet te harden. Tevens de gelegenheid om het koelsysteem te reinigen en te voorzien van verse KV.

Motorbeurt. Bougies, filters olie. 

LHM vervangen, deze is niet erg fris meer. Ga er eerst een reinigingsvloeistof in doen.

Remmen reinigen

Speling in de schakelstangen verhelpen.

De achterste rubbers in de draagarmen voor zien er erg verdroogd uit. Die zullen een keer aan de beurt zijn.

Verder zie/merk  ik tot dusver geen mankementen of verontrustende corrosie.

Verdere tips i.v.m. onderhoud zijn altijd welkom.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Het scheve stuur kan ook komen door versleten draagarmlagers achter. Hoewel je dat nog niet echt mag verwachten bij deze km-stand.

Je kunt even checken of je achterwielen nog recht staan.  

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Daar heb ik naar gekeken, niets bijzonders aan de wielstand te zien, kraakt ook niet. Ik laat haar wel uitlijnen en misschien moet daarna het stuur eens eraf om hem er recht op te zetten. Kan er meteen een ander op, deze ziet er wel erg versleten uit. Een lederen stuurwiel zou wel mooi zijn .

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Een mooi leren stuur hebben we wel in het magazijn.... denk ik

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Als je dit ziet dan begrijp je wel waarom er water binnen komt via de ventilatormotor. De boel zat volledig verstopt. Ook achter  beide spatborden/dorpels een paar kilo zand/klei. Alle doorgangen leeggehaald en doorgespoeld. Het mag een wonder heten dat er geen spoortje roest te bekennen is aan de dorpels/spatborden. Hopelijk blijft dat zo.

Mijn waterprobeem is opgelost. Ook de kofferbak is droog na de buien van gisteren. De aansluitingen van de achterlampen op de carrosserie waren de boosdoeners. Rubbers erg droog en los, veel vuil er tussen. Deze vervangen door de nog goede exemplaren uit mijn donor, gereinigd en ingevet. Met behulp van 3M kneedbare plakstrips alles nog wat waterbestendiger vastgezet. 

Ja, soms is het leven simpel, zelfs met een XM..

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dat is wel een heel bevredigend klusje.  

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE:

Na deze wat verkennende bewegingen mijn eerste echte werkzaamheden aan het motoronderhoud gedaan. Wat voor sommigen hier routine is, is voor mij nog nieuw als groentje....maar ik wil het graag allemaal leren. Het is niet mijn eerste XM, maar de luxe van het onderhoud volledig uit besteden heb ik niet meer. Des te leuker eigenlijk maar een beetje hulp en aanwijzingen zal ik van tijd tot tijd wel nodig hebben. Ik ben met de handen wel handig, als ik weet hoe iets moet, hoe het in elkaar zit, dan lukt het meestal wel.

Ik heb olie, fitlers en bougies vervangen. 2 Bougies kon ik er met de hand uitdraaien .. De afstand tussen de polen was een stuk groter dan bij de nieuwe, dus ze zaten er al wel een tijdje in. De kleur van de polen wit/roze en allemaal gelijk. Het benzinefilter kon ik niet vinden, waar zit dat ding?

De stappenmotor deed niets. Deze gedemonteerd en schoon gemaakt met remmenreiniger. Was gitzwart. Ook maar even wat reiniger door de gasklep gespoten. Deze lijkt verder goed te werken. 

Het resultaat is een stuk lekkerder lopen en beter reageren op het gaspedaal. In het schakelen merk ik verbetering, vooral van de 1 naar 2 en 2 naar 4. Door het terugvallen van het toerental bij het schakelen doet de stappenmotor, die als een soort regelbare bypass werkt- als ik het goed begrijp- nu zijn werk goed. 

Bij het wisselen van de olie heb ik eerst een flesje Wynn in de oude olie gedaan, deze na 20 min stationair eruit laten lopen. 

Toch loopt de motor, hoewel een stuk beter, nog niet helemaal rustig/regelmatig. Wel accelereert ze beter bij laag toerental. Stationair een beetje onregelmatig. Als ik naar de lopende motor kijk zie ik haar ook onregelmatig een beetje schommelen. Hoe zou dat nou komen? Waar zou ik vervolgens naar moeten kijken? 

Ik moest haar toch even van onderen bekijken. Een spannend moment op de brug...zou ze echt zo weinig roest hebben als dat ik meende te zien vanaf de straat?

Gelukkig.....weinig of geen roest als ik het vergelijk met mijn vorige. Alleen op de beide voorvorken van het subframe voor zit op de laagste punten een klein beetje rot. Ik zal eens foto's maken als ze weer eens op de brug staat. 2 Plekjes dus van van ca 2 a 3 cm2. Ik neem aan dat daar in de holle ruimte water blijft staan. Deze stukjes zullen er uit geslepen moeten worden en weer dicht gemaakt met een plaatje.

De dorpels zijn maagdelijk....subframe achter voor zover je het zonder demontage kan zien eveneens. 

Verder valt op dat de rechter veerpoot achter lekt langs de hoes. De werking is normaal, dus kan dat iets met kapotte hoes/retourslang te maken hebben? 

Aan de motor hangen een paar druppels olie aan de bak, herkomst nog niet kunnen achterhalen. Koppakking zweet plaatselijk aan de achterkant.

Klein gaatje in de uitlaatbuis tussen midden en einddemper. Op de fabriekslasnaad. Dat was ook goed hoorbaar! Makkelijk te dichten gelukkig, geen roest of zo.

Al met al geen paniek hier...maar toen kwam het volgende feit aan het licht...crying zie volgend bericht..

 

 

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Ik vond de motor van begin af aan veel lawaai maken in vergelijking met mijn vorige 16v. Het geluid leek van achter de distributiekap te komen. Iemand anders die even meeluisterde hoorde het ook. Een soort geratel alsof iets niet lekker in de lagers loopt. Bij mijn weten was de de D-riem 4 jaar geleden vervangen en nog geen 4000 km geleden. De auto heeft dus lang stil gestaan. Het zou ook een nokkenastandwiel/lager kunnen zijn.

Daar kwam het lawaai van een gaatje in de uitlaat bij, maar dat hebben we nu getraceerd. het maakte wel dat ik van begin af aan wat wantrouwig was ten aanzien van de motor hoewel die pas 180.000 heeft gelopen. 

Maar wat blijkt bij nader bestuderen van de onderhoudsgeschiedenis die ik ploteseling tegen kwam in het geheime vakje: de laatste D-riem wissel was op 14-04-2004 bij 119.000km....Dat is even schrikken. Het servicekaartje van 20-09-16 bij 176233 km bleek slechts te gaan over een onderhoudsbeurt!

Ik durf er geen meter meer mee te rijden  

Maandag a.s. staat de auto gepland voor een D-riemwissel inc. waterpomp etc. Pffffffffff.....

Dat is 2 kilometer rijden...of zal ik hem duwen..

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Oei, dan wordt het wel tijd inderdaad. Ik kocht ooit mijn 16v na 15 jaar stilstand. We besloten veiiligheidshalve de distributieriem te vervangen. Die stond op zich nog redelijk strak maar was toch al wat aan het verpulveren. 

Hieronder zie je wat er aan verpulverde distirbutieriemrotzooi tussen de rollen zat.

__________
Crepuscule

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Getver....

Ik laat het doen, dus dit krijg ik allemaal niet te zien. 

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Tja 2 kilometer rijden. Als die al knalt kan al bij het starten gebeuren en voor hetzelfde geld loopt die er nog 4000 km op.

 

Benzine filter zit rechtsachter boven de draagarm, echt geen leuk klusje want je kan er zowat niet bij. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Ikke
afbeelding van Ikke
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Dat word dus zoeken Mark. Daar had ik hem niet verwacht. Ik heb wel in de buurt van de tank gezocht maar.....

Toch vreemd dat die XM ingenieurs iets dat je toch regelmatig moet vervangen op zo'n plek wegstoppen, rare jongens die Fransen...

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 2.0 16V non hydractief onderhoud

Kan ook ter hoogte van de achterportier zitten. Bijrijderskant.

__________
Crepuscule