10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Hemel naar beneden
Is een bekend fenomeen bij Breaks. Zelf knutselen is lastig. Ik heb de mijne toentertijd laten doen in Susteren (Limburg), bij Bachus. Losse hemel ingeleverd (zelf gedemonteerd dus) en netjes opnieuw bekleed in de mij gekozen kleur (zwart, errug mooi) teruggekregen voor € 150,00 totaal, binnen 1 of 2 dagen, geloof ik. Je moet hem dus wel zelf los halen, maar als je de juiste schroefjes weet te vinden rondom en er zit niet te veel lijm tussen hemel en dak, dan gaat dat prima.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Hemel naar beneden
Als je hem goed los krijgt, zou ik hem op 3-4 punten weer vast zetten en op die manier naar de stoffeerder toe rijden. Dat is de handigste manier van vervoeren namelijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
zitten die hemels niet geplakt zoals bij b.v. een BX? Want mijn XM (berline 1991) begint ook heel licht op een paar plekjes te hangen. Ik durfde dat nog niet aan te pakken omdat ik dacht dat t geplakt zat en niet los kon.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Hemel naar beneden
Er zitten meestal wel wat klodders lijm, maar die zijn doorgaans zo droog dat je het los trekt; of anders met een snijdraad makkelijk los kan krijgen. Zit vrijwel nooit over de hele oppervlakte geplakt. (of je moet toevallig een ijverige Fransman hebben gehad met zin om te lijmen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Berlines zijn wel anders gelijmd. Grotere klodders van betere kwaliteit. Daar heb ik wel eens aardig aan moeten trekken en daar worden ze niet mooier van.
Kwamen die Breaks ook niet uit een andere fabriek?
Klodders? Ik heb 2 type2 berlines en 1 type1 losgehaald. Die type1 zouden klodders geweest kunnen zijn. Maar bij de type2's was het een breede strook in het midden die van voor naar achter liep en dan nog overdwars een strook ergens ter hoogte van de portieren.
Met een föhn het dak heet maken (niet te heet, we gaan verf afbranden maar wel onprettig aanvoelend aan je handen), en dan met veel geduld en een lang, breed plamuurmes voorzichtig los gaan steken.
Hand ten alle tijden vlak houden. Als je een hoek van de hemel te ver naar beneden trek dan knikt ie. Die knik blijf je zien helaas. Hoewel ik niet geprobeerd heb of opnieuw bekleden de knik verbergt.
Of hebben we het nu alleen over hoe de stof op de hemel geplakt zit?
En sowieso.., ik spreek hier over berlines.., breaks heb ik geen ervaring mee.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Weet er iemand toevallig ook een stoffeerder die wat meer in de omgeving van Utrecht zit? De hemel zit nu in het achterdeel nog redelijk vast. Rij ik misschien het makkelijkst eens even langs bij een stoffeerder.
In Leersum zit cabrio-partner. Doet vooral cabrio kappen maar ook hele intereurs en zeker ook hemels.
In Utrecht zelf zit van Broekhoven, daar heb ik mijn Break vandaan (was daarvoor even zijn privé auto). Had hij net een nieuwe hemel in gezet en die is heel fraai.
Geen idee of ze binnen je budget vallen maar daar is natuurlijk een telefoontje aan te wagen.
In Leersum zit cabrio-partner. Doet vooral cabrio kappen maar ook hele intereurs en zeker ook hemels.
In Utrecht zelf zit van Broekhoven, daar heb ik mijn Break vandaan (was daarvoor even zijn privé auto). Had hij net een nieuwe hemel in gezet en die is heel fraai.
Geen idee of ze binnen je budget vallen maar daar is natuurlijk een telefoontje aan te wagen.
84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE:
Toevallig van de week bezig geweest met de hemel i.v.m. vermoedelijke lekkage van het dakraam.
Hemeltje schoongemaakt met interieurcleaner en oma's ossengalzeep.
Hopelijk heb je wat aan de foto's, bij eruithalen een houten spatel van t fornuis gepakt om de klittenband strips los te wurmen.
Deze strips zijn blijkbaar best duurzaam....bij terugplaatsen bleken ze nog aardig veel "kleefkracht" te hebben.
Inmiddels heb ik de hemel uit mijn break kunnen loskrijgen. Hier zie je goed waar hij geplakt heeft gezeten. Nu nog een mooi stofje zoeken om er weer op te plakken. Heeft de club dat op de rol?
Is een bekend fenomeen bij Breaks. Zelf knutselen is lastig. Ik heb de mijne toentertijd laten doen in Susteren (Limburg), bij Bachus. Losse hemel ingeleverd (zelf gedemonteerd dus) en netjes opnieuw bekleed in de mij gekozen kleur (zwart, errug mooi) teruggekregen voor € 150,00 totaal, binnen 1 of 2 dagen, geloof ik. Je moet hem dus wel zelf los halen, maar als je de juiste schroefjes weet te vinden rondom en er zit niet te veel lijm tussen hemel en dak, dan gaat dat prima.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor de tip. Ik ga eens wat knutselen en kijken of ik hem helemaal los kan krijgen.
Als je hem goed los krijgt, zou ik hem op 3-4 punten weer vast zetten en op die manier naar de stoffeerder toe rijden. Dat is de handigste manier van vervoeren namelijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
zitten die hemels niet geplakt zoals bij b.v. een BX? Want mijn XM (berline 1991) begint ook heel licht op een paar plekjes te hangen. Ik durfde dat nog niet aan te pakken omdat ik dacht dat t geplakt zat en niet los kon.
Er zitten meestal wel wat klodders lijm, maar die zijn doorgaans zo droog dat je het los trekt; of anders met een snijdraad makkelijk los kan krijgen. Zit vrijwel nooit over de hele oppervlakte geplakt. (of je moet toevallig een ijverige Fransman hebben gehad met zin om te lijmen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Berlines zijn wel anders gelijmd. Grotere klodders van betere kwaliteit. Daar heb ik wel eens aardig aan moeten trekken en daar worden ze niet mooier van.
Kwamen die Breaks ook niet uit een andere fabriek?
__________
Crepuscule
Klodders? Ik heb 2 type2 berlines en 1 type1 losgehaald. Die type1 zouden klodders geweest kunnen zijn. Maar bij de type2's was het een breede strook in het midden die van voor naar achter liep en dan nog overdwars een strook ergens ter hoogte van de portieren.
Met een föhn het dak heet maken (niet te heet, we gaan verf afbranden maar wel onprettig aanvoelend aan je handen), en dan met veel geduld en een lang, breed plamuurmes voorzichtig los gaan steken.
Hand ten alle tijden vlak houden. Als je een hoek van de hemel te ver naar beneden trek dan knikt ie. Die knik blijf je zien helaas. Hoewel ik niet geprobeerd heb of opnieuw bekleden de knik verbergt.
Of hebben we het nu alleen over hoe de stof op de hemel geplakt zit?
En sowieso.., ik spreek hier over berlines.., breaks heb ik geen ervaring mee.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja dat kan ook, was een serie 1 en het is alweer 15 jaar geleden. Maar het zat wel behoorlijk vast. Inderdaad steken met een plamuurmes....
__________
Crepuscule
Met deze zon wordt het dak vanzelf heet.
Chris zijn Berline is helaas wel een type 1.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mijn T1 zat deels met klitteband vast.... heb wel het zonnedak erin zitten wellicht dat dat hierin meespeelt.
Heb de hemel er een keer uitgehaald vnwege lekkage, en een keer om het dak te dempen voor de akoestiek in de voiture.
Weet er iemand toevallig ook een stoffeerder die wat meer in de omgeving van Utrecht zit? De hemel zit nu in het achterdeel nog redelijk vast. Rij ik misschien het makkelijkst eens even langs bij een stoffeerder.
Dank je! Ga eens rondbellen.
Toevallig van de week bezig geweest met de hemel i.v.m. vermoedelijke lekkage van het dakraam.
Hemeltje schoongemaakt met interieurcleaner en oma's ossengalzeep.
Hopelijk heb je wat aan de foto's, bij eruithalen een houten spatel van t fornuis gepakt om de klittenband strips los te wurmen.
Deze strips zijn blijkbaar best duurzaam....bij terugplaatsen bleken ze nog aardig veel "kleefkracht" te hebben.
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Inmiddels heb ik de hemel uit mijn break kunnen loskrijgen. Hier zie je goed waar hij geplakt heeft gezeten. Nu nog een mooi stofje zoeken om er weer op te plakken. Heeft de club dat op de rol?
Vast niet. Maar die hemel zit niet geplakt hoor. Met alle zonnekleppen en grepen langs de zijkant op zijn plek gehouden.
Ik heb dit laten doen bij een stoffeerder. Daar zou je de stof ook vandaan kunnen halen als je het perse zelf wilt doen.
Jaap
http://www.xantiaforum.nl/viewtopic.php?p=974#p974
Zou een Xantia toevallig hetzelfde stofje hebben?
Voor t terugplaatsen anti dreunplaten op het dak plakken geeft een prettig effect
Jaap